Městečko Krommenie u Amsterdamu získá světovou raritu. Nepůjde o nejdražší cyklostezku na světě, tohle prvenství si před časem zajistila Česká republika. Bude to ale první cyklostezka na světě, která vyrábí energii.
Cyklostezka nazvaná „Sola Road“ bude totiž zároveň sloužit jako solární elektrárna. Bude se skládat ze solárních panelů, které dokážou vyrábět elektrickou energii.
Cyklostezka z recyklovaných kartridží v australské poušti
Očekávaný výnos je 50 kWh na metr čtvereční za rok. Prozatím se celá stavba nachází stále ve fázi konceptu. Nizozemci ale pilně pracují na její realizaci.
Cyklostezka bude vybudována z betonových modulů o rozměrech 1,5 m na 2,5 m se skleněným povrchem. Pod zhruba 1 cm silnou vrstvou tvrzeného skla budou umístěny solární články.
Cílem je zapojit cyklostezku do chytré sítě (smart grid) tak, aby fungovala co nejefektivněji jako obnovitelný zdroj energie. Jde o podobný princip, který ve Spojených státech zkoumá projekt Solar Roads, tedy solární silnice.
Také v Nizozemsku má tato technologie obrovský potenciál. Celková délka silnic v Nizozemsku je 137 000 km. Na projektu Solar Road pracuje tým z výzkumného institutu TNO, společnosti Imtech a dalších organizací.
První pilotní projekt solární cyklostezky má být hotový v roce 2012.
Mě se na tom článku
Mě se na tom článku líbí, že máme nejdražší cyklostezku. Jestlipak je to ta pražská za 150.000.000 Kč považte 3 km cyklostezky. No tak to je masakr. http://bit.ly/1GsiNXJ
taky jeden takový pěkný
taky jeden takový pěkný koncept – solarroadways.com
má to nejenom elektřinu vyrábět, ale mít i další funkce – třeba řídit dopravu nebo samo „odklízet“ sníh 🙂
Všechny střechy prázdný
Všechny střechy prázdný a oni to budou cpát na zem po které budou jezdit kola a chtěl bych vidět jak by to udrželi v čistotě aby ty panely vyráběly alespoň nějákou energii.To je směšný.
To jsou zase nápady. Takže
To jsou zase nápady. Takže první MWh energie strčí do výroby solárních panelů. Další MWh zničí při výrobě skla. Následně se na tom dokonalém povrchu někdo vyseká, kovový rám kola poškodí sklo. Montáž FVP na střechu baráku je mnohem efektivnější. Nechápu, proč někdo neustále vymýšlí takové blbiny. V momentě, kdy budou všechny střechy domů plné solárních panelů, tak potom bych to snad dokázal pochopit.
A račte počítat, že to
A račte počítat, že to vyrobí 50 kWh/rok, to je za 20 let (což už dávno nebude mít prvotní účinnost) je 1 MWh. I když pominu, že to nepokryje spotřebu na výrobu, tak to je v cenách za elektřinu pro veřejné osvětlení (je tam lampa, tak asi myslí, že tím budou svítit) 2 800 Kč/20 let. Kde jsou náklady na rekonstrukci, recyklaci….
Zelené mozky nás spolehlivě vedou do pekel.
vysoké IQ na první
vysoké IQ na první pohled
cyklostezku co by měla 1 m2 sem teda ještě neviděl
Nějaký nedouk napsal, že
Nějaký nedouk napsal, že cyklostezka má 1 m2?
Pro méně chápavé – v textu se hovoří o tom, že 1 m2 vyrobí 50 kWh/rok.
Že by sám autor článku byl tak nebystrý a měl za to, že cyklostezka má onen metr čtvereční?
A račte počítat, že
A račte počítat, že to
Vložil/a Anonym (bez ověření), St, 2014-01-22 18:56
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!
A račte počítat, že to vyrobí 50 kWh/rok, to je za 20 let (což už dávno nebude mít prvotní účinnost) je 1 MWh. I když pominu, že to nepokryje spotřebu na výrobu, tak to je v cenách za elektřinu pro veřejné osvětlení (je tam lampa, tak asi myslí, že tím budou svítit) 2 800 Kč/20 let. Kde jsou náklady na rekonstrukci, recyklaci….
Zelené mozky nás spolehlivě vedou do pekel.
Marno…
Z čeho, Juro z
Marno…
Z čeho, Juro z hor, usuzujete, že „to“ je cyklostezka a nikoliv „m2“. Každemu, jen trochu bystrému čtenáři dojde, že když se v článku hovoří o 50 kWh/rok/metr čtvereční, tak, že i „to“ v příspěvku, hovořící o 50 kWh/rok, je vztaženo k témuž rozměru, nikoliv k celé cyklostezce.
Něco o IQ jste poznamenal?
možná by nebylo špatné
možná by nebylo špatné si přečíst celý komentář anonyma
znovu,protože píše o cyklostezce,takže celá cyklostezka vydělá 2800 kč/ za 20 let?
sklo na cestu ?
v TT pri
sklo na cestu ?
v TT pri takej stoke v parku su akoze skenene dlazdice s normalne nesklznym povrchom, akonahle sa ochladi a nieco na to popada, neda sa tade chodit, je klzke az hroza.
Ved ani protisklzove dlazdice nie su bezpecne za istych okolnosti a preto kde maju rozum ich menia za kameninove/betonove, tak nechapem.
Trochu vidím problém aj s
Trochu vidím problém aj s okolitou vegetáciou. Bude potrebné zabezpečiť (podľa výšky) až niekoľko 10 metrov aby to netienili a neznižovalo účinnosť. Najrozumnejšie je asi využívať na FV elektrárne existujúce strechy (hlavne v mestách)
to sklo se mi taktéž
to sklo se mi taktéž nezdá jako dobrý nápad.. je příliš neohebne, neelastiké( k vůli zemetřesení, posunu půdy atd..) příliš křehké a štěpící se… a též kluzké…
ale je to tým inženýrů a designerů, tudiš asi ví nejlépe jaké to bude a s jakými vlastnostmi.. takže držím palce. 😉
No nevím. Nebude ta stezka
No nevím. Nebude ta stezka příliš kluzká? Na skle si člověk může relativně snadno rozbít čumák.
Tiez sa mi zda napad
Tiez sa mi zda napad pokryvat cestu sklom trochu pritiahnuty za vlasy. Mozno nejaky lacno recyklovany, odpadovy plast by bol vhodnejsi, trvacnejsi a hlavne lacnejsi.
Aspoň tam nikdo nebude
Aspoň tam nikdo nebude jezdit, ničit ji a špinit 🙂 A pokud tam někdo vjede, tak se ta krev lehce opláchne.
Prostě je to celkově ptákovina. Někdo na vysoké škole „vyplodil“ jakýsi koncept, aby vykázal činnost a novináři to bezmyšlenkovitě přebrali. Bohužel, běžný jev.