Když jsme poprvé psali o nápadu na solární silnice, znělo to jako zajímavá, ale přesto mírně potřeštěná a vzdálená vize. Americké ministerstvo energetiky však bylo opačného názoru. Udělilo dotaci a první prototyp je na světě. Chystá se i komerční výroba. pokračování…
Společnost Solar Roadways kterou založil Scott Brusaw získala koncem roku 2009 od amerického ministerstva energetiky 100 000 dolarů. Peníze zužitkovala jak nejlépe mohla – postavila prototyp jednoho panelu solární silnice.
Související články:
„Asfalt 2.0“, jak projekt označil magazín Autobloggreen, je výjimečný po mnoha stránkách. Panel silnice je zároveň solární panel. Fotovoltaika vyrábí energii a vede ji čtyřmi nezávislými linkami unvnitř, zároveň si panel část energie ukládá. Solární silnice řeší hned několik dalších problémů:
– sníh; silniční solární panely se přenosem energie samy zahřívají, a tak sníh rozpouštějí
– elektromobily; elektrická auta by bylo možné nabíjet téměř kdekoliv na solární silnici (kde by byla vyvedena zásuvka), protože celou její délkou vede elektřina
– rozvodná síť; solární silnice může sloužit jako rozvodná síť a vést elektřinu např. do vaše domu
– obnovitelné zdroje energie; tyto by bylo velmi snadné připojit, protože obvykle je nutné vybudovat k nim také cestu
– bezpečnost provozu; solární silnice je inteligentní, jeden panel 4 m na 4 m obsahuje přes 6000 LED diod, které mohou formovat různé informační nápisy a komunikovat s dalšími panely, silnice s vámi dokonce může přímo komunikovat a ukazovat vám cestu!
– recyklované materiály; lze z nich vyrobit část silničních panelů
Scott Brusaw si představuje, že díky prototypu se mu podaří získat zdroje pro stavbu továrny. Ta by měla vyrobit první várku panelů, ze kterých postaví parkoviště, příjezdové cesty, díky čemuž získá část energie k provozu i testovací dráhu.
Zaujimavy napad. Cim viac
Zaujimavy napad. Cim viac aut po nej prejde, tym menej elektriny to vyrobi (auta zatienia povrch). Naklady na vyrobu, udrzbu a opravy budu mozno desatnasobne vyssie (a mozno aj ovela viac), ako elektrina, ktoru ziskaju. Ja dufam, ze v CR, alebo SR nikoho nic podobne stavat nenapadne.
U nás to naopak může být
U nás to naopak může být levnější. Zatím totiž stavíme nejdražší kilometr dálnic na světě, takže bych se toho tolik nebál 😉 A tahle dálnice by měla ještě nějaký jiný přínos než jen přepravu.
ty jsi takový skeptik,
ty jsi takový skeptik, víš o tom prdlajs a říkáš takový věci. Přečti si o tom něco. Náklady na výrobu údržbu a opravy nebudou 10x větší, jak si na to vůbec přišel?
Som sa len pokusil trocha
Som sa len pokusil trocha pouzit mozog. Ked sa tazko najdu peniaze na opravu asfaltovych ciets a ich stavba stoji obrovske prachy, tak kolko asi moze stat stavba ciest, ktore pouzivaju niekolkonasobne drahsie materialy?
Až na to, že na výrobu
Až na to, že na výrobu skla je potrebné dodať dosť energie – čiže veľká ekologická záťaž. Ale viem si predstaviť križovatky a príjazdy na ne – nebezpečné úseky a pod. kde sa iste zíde možnosť variabilného vodorovného značenia.
Ale pre našich cestárov to nie je – chce to veľkú presnosť pri výstavbe – oni totiž nevedia ani zalícovať poklopy kanalizácie do cesty…
Na druhej strane je tento typ cesty perfektná myšlienka ako vyrobiť energiu bez toho, že by sme museli zabrať ďaľšiu plochu ornej pôdy alebo lesa, čo pri milónoch kilometrov ciest nie je na zahodenie.
Nevsiml jsem si v clanku, ze
Nevsiml jsem si v clanku, ze by ta technologie pocitala se sklem. Kde jste vzal ‚vyrobu skla‘?
Preceetl jsem si i detaily
Preceetl jsem si i detaily na http://solarroadways.com/main.html a vskutku: je to sklo. I kdyz nejspis zdaleka ne takove, jake si kazdy predstavi. Viz prohlaseni autora: I hesitate to even call it glass, as it is far from a traditional window pane, but glass is what it is, so glass is what we must call it.
Vypadá to parádně, ale
Vypadá to parádně, ale jak je to s tím povrchem? Tím myslím jakou to má drsnost povrchu?
Drsnost povrchu je stejná
Drsnost povrchu je stejná nebo vyšší jako u asfaltu – je to sklo, ale silně texturované, více viz. čtvrtý bod FAQ.