Nizozemsko chce od roku 2025 zakázat prodej benzinových a naftových aut
Nizozemský parlament aktuálně schválil návrh, podle kterého by měl být od roku 2025 zakázán v zemi prodej benzinových a naftových aut. Podobný záměr sleduje i Norsko.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
Nizozemský parlament aktuálně schválil návrh, podle kterého by měl být od roku 2025 zakázán v zemi prodej benzinových a naftových aut. Podobný záměr sleduje i Norsko.
Automobilka Tesla Motors vyrábějící elektromobily Model S, oznámila vybudování svého evropského distribučního v Tilburgu v Nizozemsku. Začala tam navážet komponenty svých elektromobilů Model S a Tesla Roadster předtím, než v březnu 2013 začne distribuovat Model S v kontinentální Evropě.
Jen co Nizozemci dostali elektromobil Nissan Leaf do rukou, už s ním vyvádějí psí kusy. Roztahují ho na laně – prý se tak nejlépe nabíjí. Anebo s ním jezdí okružní jízdy po Nizozemsku a dobíjejí ho v rychlodobíječkách. Ujeli takhle 1254 km za 24 hodin.
Druhé největší německé město Hamburk se tento měsíc stalo prvním městem s více než miliónem obyvatel, kde je zaveden systém sdílení automobilů společnosti Daimler s názvem car2go. Do konce letošního roku bude ještě služba spuštěna v Amsterdamu. Systém car2go umožňuje registrovaným uživatelům za poplatek používat auto kdykoli ho potřebují.
V roce 2009 jezdilo po silnicích v Nizozemsku více než 23 000 hybridních aut. Přitom o rok dříve to byla sotva polovina. Důvodem jsou mimo jiné štědré vládní dotace na nákup šetrných aut.
Toyota kolem svého nového Priusu čeří vodu jak se dá. Už v pondělí oznámila automobilka, že má jen v Japonsku přes 80 000 předobjednávek. Právě včera se také nová Toyota Prius, už třetí generace hybridního automobilu, začala v Japonsku prodávat. Cena je proti předchozí generaci dokonce o zhruba v přepočtu 60 000 Kč nižší, zejména v reakci na konkurenční hybrid Honda Insight. Toyota chce prodat každý měsíc alespoň 10 000 kusů. V Evropě a Americe půjde nový Prius do prodeje už tento měsíc. Celosvětově chce Toyota prodat v roce 2010 na 400 000 nových Priusů. Podle agentury JPMorgan Securities bude v roce 2018 alespoň jedno z deseti prodaných aut hybrid, očekává se celkový prodej necelých 10 mil. hybridů každý rok.
Od 8. června bude v Japonsku v prodeji především pro firemní zákazníky také starší model Priusu, nově označený jako Prius EX, cena je přitom hruba o 160 000 jenů nižší než v případě nového Priusu. Měsíčně chce prodat 2000 kusů a prti Insight boduje především luxusním vybavením, jako jsou například dva airbagy či klimatizace. Nikde jinde než v Japonsku se ale „nové staré“ Priusy prodávat nebudou. Naopak, v Evropě nabídne Toyota koncem letošního roku k pronájmu plug-in verze těchto hybridů. Celkově jich má být asi stovka, celkově do roku 2010 má po světě jezdit rovná pětistovka plug-in hybridních Priusů. Jako první se svých kousků dočkají nejspíš Německo a Nizozemí, případně Británie. „V budoucnosti budou plug-in hybridy skvělým doplňkem Priusu,“ píše se trochu podivně v tiskové zprávě. Narozdíl od prvních generací Chevy Voltu bude plug-in Prius, ač obdařen velmi krátkým dojezdem pouze na elektřinu, schopný komunikovat s rozvodnou sítí. V Evropě údajně Toyota testuje své plug-iny ve spolupráci s EDF dokonce už od roku 2007.
A zajímavost nakonec. Britská armáda si pronajala 50 vozů Toyota Prius pro svou „bílou flotilu“ administrativních automobilů. Ta celkem čítá na 6600 vozů takže padesát hybridů není žádné terno a gumy se zjevně jen snaží držet krok s dobou (a možná ušetřit kapku benzinu), ale tak alespoň něco. Mimochodem, na stránce www.toyota.com/prius-hybrid/ si každý může postavit/nakonfigurovat svého vlastního Priuse.
Ambiciózní Nizozemci chtějí, aby v Amsterdamu do roku 2040 jezdily pouze elektromobily. A to včetně osobních a nákladních automobilů i mopedů. Už v průběhu následujících dvou let tam vznikne více než 200 nových dobíjecích stanic. „Elektrická doprava nevypouští žádné škodlivé substance, je dobrá pro kvalitu ovzduší i klima jako takové,“ řekla Marijke Vos zodpovědná v městské radě za životní prostředí. Dobíjecí stanice prý budou vhodné pro elektrokola, mopedy i elektromobily. Do roku 2015 se má ve městě pohybovat kolem 10 000 dopravních prostředků na elektřinu. Městská rada zároveň připravuje pobídky, které by měly lidem usnadnit přechod na elektřinu, například levnější parkování pro majitele elektromobilů.“Konkrétní měření a ambiciózní vize jsou třeba proto, aby se z Nizozemska stal nejdůležitější experiment pro elektrickou mobilitu,“ komentoval záměr města Marjan Minnesma z nevládní organizace Urgenda.