elektrokolo Giant Twist Freedom CS Lite

Elektrokola – dojezd, hmotnost, výkon a jiné mediální fikce…

Elektrokola jsou pro média v České republice „novinkou“ již druhým rokem. Autoři článků buď čerpají ze zahraničních serverů, nebo z marketingových materiálů výrobců. Skutečných testů mnoho nenajdeme. Výrobci a distributoři pak často a rádi manipulují s fakty, která jsou pro spotřebitele důležitá k orientaci na trhu. Cílem tohoto textu je vnést trochu světla do této „džungle“.   

Mu by Peugeot - půjčování aut, skútrů či kol

Peugeot zavedl službu půjčování aut

Americké půjčovny aut ZipCar jsou čím dál tím populárnější. Francouzský Peugeot se novým trendem inspiroval a zavedl novou službu Mu by Peugeot. Francouzská automobilka spoléhá na lidi, kteří nemají zájem pořizovat si vlastní auto, nebo i skútr či kolo, případně na ty, kteří jej právě nemají k dispozici a potřebují si některý z dopravních prostředků na čas vypůjčit.

Služba funguje podobně jako dobíjení telefonů – po registraci na stránkách mu.peugeot.fr získáte speciální kartu na kterou můžete dobíjet kredity. Tyhle kredity pak můžete utratit za půjčení jízdních kol, skútrů, automobilů jako Peugeot 207 CC, 308 CC, Coupé 407, Peugeot 3008, užitkových automobilů nebo přílušenství jako jsou třeba GPS navigace. Navíc si můžete přes telefon rezervovat lístek na vlak, hotelový pokoj nebo zorganizovat cestu. K dispozici jsou také lekce ekologického způsobu řízení auta.
Mu by Peugeot - půjčování aut, skútrů či kol
Služba prozatím funguje ve městech Brest, Lyons, Nantes a Rennes, nicméně Peugeot by ji do roku 2011 rád zavedl v devíti evropských zemích. Zda se Peugeotu podaří dosáhnout alespoň takového uživatelského komfortu jako v případě ZipCaru je otázka (rezervace přes iPhone, vyhledávání přes GPS). Skutečnost, že i výrobce automobilů se začíná zajímat o koncept půjčování automobilů je však nanejvýš inspirující.

Mercedes-Benz skládací kolo

Skládačka značky Mercedes-Benz

Automobilová značka Mercedes-Benz uvedla na trh v Británii svůj zatím nejekologičtější stroj. Jde o skládací jízdní kolo Mercedes-Benz Folding Bike. Jedná se o moderní kolo se vším všudy – přehazovačka s osmi převody, kotoučové brzy a nezávislé přední i zadní odpružení. Luxusní skládačka je ideální do města, složit a rozložit kolo trvá pouhých pár sekund. Pokud jej složíte kompletně, zabere pouze 80x80x35 cm – snadno se pak vejde třeba do kufru auta.

Cena kola není právě nízká, stojí 1099 liber (v přepočtu asi 33 000 Kč). Například pro obyvatele Londýna se však jedná o ideální volbu – zaparkují své auto před částí, kde platí poplatky za vjezd, nasednou na kolo a nemusí platit poplatek 8 liber za vjezd. Pokud to tak budou dělat každý den pět dní v týdnu po šest měsíců, na kolo si rychle „vydělají“ a ještě třeba zhubnou :). Faktem nicméně je, že jiné firmy nabízejí podobné skládačky mnohem levněji, a to i u nás – například Brompton. Ta lze navíc složit až na rozměry 56x55x25 cm při hmotnosti 11 kg.
Mercedes-Benz skládací kolo

německé město Vauban

Německo má město bez aut – Vauban

Pětitisícové německé městečko Vauban leží poblíž hranic se Švýcarskem a Francií. Němci se během uplynulých desetiletí co možná nejúzkostlivěji snažili vyrovnat Američanům – a často se jim to i dařilo, kromě jiného v oblasti automobilizace. Vauban je ale jiný. „Pokud tady chcete vlastnit auto, musíte zaplatit asi €20 000 za místo v jedné z našich garáží na okraji města,“ říká Andreas Delleske, zakladatel celého projektu. O co v něm jde? Dostat z města co nejvíc aut. Prozatím se to daří. „Asi 57% obyvatel auto prodalo, aby si mohli užívat privilegia tady žít,“ dodává. Většina lidí tady cestuje na jízdních kolech, případně hromadnou městskou dopravou v podobě tramvají, které město spojují s nedalekým univerzitním městem Freiburg.

Pokud potřebují místní odjet na dovolenou nebo někam dál, mohou si auto vypůjčit v rámci programu sdílení aut. Město bez aut, v dnešním moderním světě takřka splněná utopie, je naopak obrovskou příležitostí pro městské plánovače, kteří konečně mohou dát vale obrovským plochám silnic, parkovišť a další dříve nezbytné infrastruktury. Ulice prosté aut jsou však jen tím nejviditelnějším jevem ekologické revoluce. Všechny domy ve městě jsou například vybaveny trojitými okny, solárními panely, kogenerátory, silnými stěnami – některé z nich lze označit jako pasivní bydlení. Část z nich dokonce recykluje užitkovou vodu. Do města dokonce každý den přijíždějí autobusy návštěvníků prohlédnout si, jak tenhle zázrak může fungovat a jak se tu lidem doopravdy žije.
německé město Vauban

jídní kolo Rad

Rad – skládačka trochu jinak

Pohyb po městě na kole je obvykle rychlejší, čistší, ale zároveň i zdravější. Designéři Mardjetko Gonzalez a Jimena Guadalupe z argentinského studia Uno Masuno navrhli moderní typ jízdního kola, které připomíná legendární „skládačku“. Je speciálně navržené pro městské prostředí, vyrobeno z lehkých materiálů tak, aby se dalo snadno složit a vzít například do tramvaje.

veřejná doprava Londýně

Na dieselové emise zemře v Londýně 3000 lidí ročně

Zpráva Londýnského sněmu (London Assembly), který slouží jako kontrolní orgán tamní radnice, varuje, že Londýn potřebuje zavést další nízkoemisní zóny dál od centra města. Na znečištění ovzduší nebezpečnými částicemi vypouštěnými především dieselovými motory totiž ve světové finanční metropoli zemře každý rok kolem 3000 lidí. Emise prý přispívají k celé řadě zdravotních problémů obyvatel. Vláda odhaduje, že náklady na léčení spojené s emisemi dosáhly v celé Británii minulý rok už 20 mld. liber (asi 600 mld. korun). Rada pro životní prostředí, která je součástí Sněmu proto nyní po starostovi Borisi Johnsonovi požaduje, aby se zabýval možností využití biopaliv u veřejné dopravy a pokusil se snížit emise autobusů o 90%. Dále chce rozšíření nízkoemisních zón a elektronické informační zabule na veřejných místech, které by podávaly informace o aktuální znečištění v reálném čase. Chce také podpořit v celém městě jízdu na kolech.

elektrokola na akci E-bike Brno 2008

Německo, Nizozemí, Čína – ráj pro elektrokola

Dle informací holandských oborových cyklistických organizací RAI a BOVAG převýšil loni počet prodaných elektrokol v Nizozemí loňské předpoklady. Prodalo se zde za rok přes 140.000 kusů elektricky asistovaných kol. V Německu to bylo více než 100.000 kusů. V letošním roce předpokládá německá cyklistická asociace ZIV nárůst o 30%.

Předpoklady letošních prodejů v celé EU – 300.000 budou pravděpodobně výrazně překonány (hovoří se až o 0,5 milionu elektrokol), vzhledem k tomu, že prodeje jen v Německu a Holandsku, kde je poptávka velmi vysoká, činí bezmála čtvrt milionu kusů.

Cyklokonference 2009 – cyklistika i elektrokola

V České republice se pravidelně konají Cyklokonference, které poukazují na perspektivy rozvoje cyklistické dopravy a cykloturistiky. Jedná se o jedinečnou akci svého druhu, které se účastní jak poslanci, senátoři, ministři vybraných resortů, ale také politické špičky krajské a místní samosprávy. Cyklokonference 09 proběhne tentokrát od 26.5. do 30.5. v Královéhradeckém kraji, její součástí budou kromě přednášek také exkurze po cyklostezkách. Základní téma Cyklokonference je „Od vize k realitě“. Bude dán prostor pro prezentaci dlouhodobých vizí, úspěšných strategií a přirozeně i nejlepších zkušeností v oblasti cyklistiky. Téma Cyklokonference se odráží ve čtyřech rovinách, totiž financích, moderním městském regionálním plánování a projektování, cykloturistice jakožto národním produktu a zkvalitnění života. Partnerem konference je mimo jiné společnost Ekolo.cz zabývající se v ČR distribucí elektrokol.