Minulý týden proběhla na Magistrátu hl. města Prahy konference „Jízdní kola ve městě – Elektrokola pro město“. Jakub Ditrich ze společnosti Ekolo.cz zde přiblížil projekt Go Pedelec! na podporu používání elektrokol. Kromě něj vystoupili i známí cykloaktivisté a hosté ze zahraničí.
Cílem konference určené jak pro veřejnost, tak i odborníky a novináře, bylo přiblížit elektrokolo jako nejvhodnější dopravní prostředek do města. „Pedelec“ je označení, které se v některých zemích pro elektrická kola používá. Go Pedelec! je pak celoevropský projekt, který má za cíl přiblížit možnosti elektrocyklistiky běžné veřejnosti.
Související články:
» Elektrokola – dojezd, hmotnost, výkon a jiné mediální fikce…
Součástí projektu Go Pedelec! je například testování elektrokol na veřejné speciální dráze, osvěta a vzdělávání prodejců cyklistiky, informace pro municipality o přínosech podpory elektrokol a průzkumy trhu. Každý účastník české konference mohl při odchodu navíc obdržet také vstupenku zdarma na veletrh FOR BIKES 2010, který letos navštívilo 18 000 lidí a kde bylo mimo jiné možné si právě vyzkoušet speciální dráhu.
Po Ditrichovi vystoupil s poutavou prezentací Vratislav Filler, provozovatel portálu Prahou na kole. Ačkoliv se o elektrokolech zmínil pouze okrajově, jeho prezentace byla plná praktických postřehů a zajímavostí, které mohou cyklistům pohyb po Praze usnadnit.
Patrick Daude ze Stuttgartské radnice pak mluvil o tom, jak probíhá podpora elektrokol v jedné z německých metropolí. Kolo zde jako dopravní prostředek používá až 7% těch, kdo potřebují městem cestovat. Zdůraznil také, že v celém Německu prodej elektrokol (zde nazývaných „Pedelec“) rapidně roste, v roce 2008 už činil 2,5% z celkových prodejů jízdních kol.
Vtipnou prezentaci měl také Hannes Neupert ze sdružení ExtraEnergy. Upozornil např. na zajímavý paradox, kdy rychlé roadstery jsou označovány za „sportovní auta“, přičemž výraz „sportovní“ zde nabývá prapodivných a dokonce lživých významů. Stejnou auru je podle něj potřeba vytvořit kolem elektrických kol, která musí být „cool a trendy a sporty“ aby za ně lidé byli ochotni utrácet částky, které bývají vyšší než v případě klasických kol.
V článku Praha
V článku Praha cyklistická – jízdní kola a elektrokola v hlavním městě se dopouštíte omylu – pedelec není „označení, které se v některých zemích pro elektrická kola používá“, ale termín pro kolo, vybaveného pomocným elektromotorem, který slouží pro podporu šlapání pomocí pedálů, název „pedelec“ vznikl spojením slov „pedal“ a „electric“. Tato kola nemohou na rozdíl od elektrokol jezdit tak, že by cyklista nemusel šlapat, obvykle jsou vybavena snímačem, který vyhodnocuje tlak vyvíjený cyklistou do pedálů a při překročení určité (obvykle nastavitelní) hranice se zapne podpůrný elektomotor.
Pekná myšlienka, ale v
Pekná myšlienka, ale v Bratislave je to sbevražda – trasy pre cyklistov sú skôr rekreačné a sú na okraji mesta.
Ohľaduplnosť vodičov sa blíži k nule…
Takže sadnem na bicykel až vtedy, keď niečo pre to mesto urobí.
Dokud nebude poptávka ze
Dokud nebude poptávka ze strany obyvatel tak město „nič neurobí“.. je to jako s tou slepicí a vejcem 🙂
V Praze existuje zvyšující se poptávka po cyklodopravě a pro politiky je to relativně levná a účinná cesta pro PR, takže se staví..
Hlavně je to pro politiky
Hlavně je to pro politiky výnosná cesta, jak si nasypat peníze daňových poplatníků do kapsy při patřičně předražené realizaci 🙁
Včechny přednášky z
Včechny přednášky z této akce najdou zájemci na adrese http://static.issuu.com/widgets/shelf/index.html?folderId=3666cea0-b370-4a18-8370-99a0cd8d5736