Starosta Londýna Boris Johnson se rozhodl proměnit svou metropoli v „nejlepší město na světě“. Mimo jiné tím, že nechá vybudovat nové cyklistické stezky.
Nazývá je dokonce „cyklistické superdálnice“. Bude jich celkem dvanáct, dvě z nichž už se budují a mají nabídnout cyklistům „bezpečné, přímé, nepřerušované, dobře značené a přehledné trasy podél nejvýznamnějších dopravních koridorů“.
Kompletní návrh zpracoval Johson v dokumentu (PDF, 6 MB) nazvaném vzletně „Cyklistická revoluce Londýn“. Hned v úvodu starosta upozorňuje, že od roku 2000 vzrostl počet cyklistů v této světové metropoli dvojnásobně. Není to náhoda. V roce 2003 zavedl Londýn poplatky za vjezd automobilem do centrálních oblastí, které dříve pod náporem dopravy značně trpěly.
Johson je odhodlán proměnit Londýn v následujících letech v „cyklistické“ město. Kromě cest pro cyklisty přitom myslí také na bezpečnost samotných jízdních kol. Počítá se s lepším zabezpečením stojanů pro kola na ulicích, v školách či stanicích a pracovištích.
Související články:
» Praha cyklistická – jízdní kola a elektrokola v hlavním městě
» Elektrokola – dojezd, hmotnost, výkon a jiné mediální fikce…
Cyklistika má být také zahrnuta do způsobu jakým je město Londýn spravováno a plánováno. Dnes se tam uskuteční asi půl milionu jízd na kole každý den. Na další rozvoj cyklistiky ve městě má být vynaloženo až 116 milionů liber.
Ačkoliv plány zní velkolepě, už teď se ozývají kritici. Srovnávají například cyklotrasy a cyklostezky v Londýně s těmi v dánské Kodani. Zatímco v Londýně může mít podle nich cyklostezka šířku i pouhých 1,5 m a je pak obtížné například předjíždět, v Kodani jsou běžné cyklotrasy o šířce až tří nebo čtyř metrů. Je ale košer srovnávat srovnávat kontinentální Kodaň s proslule stísněnou Anglií, natož extrémně drahým Londýnem?
„Jízda na kole, se všemi svými sociálními, enviromentálními, zdravotními a finančními benefity, hraje důležitou roli v budoucnosti našeho měta. Jednoduše řečeno, je to nejlepší způsob jak cestovat po městě…,“ komentoval novinku starosta Johnson pro web Guardian.co.uk.
Pohybovať sa v takej
Pohybovať sa v takej Bratislave na bicykli je čistá sebevražda. A ak existuje pár kilometrov cyklistických trás, robil ich niekto, kto nemá ani poňatia o jazde na bicykli….
jo, ale bratislavský
jo, ale bratislavský cyklokurýr to jíst! 🙂
Nahodou, okolo Incheby je
Nahodou, okolo Incheby je pekny cyklochodnik. Minule som tadial videl slapat jedneho cyklistu.