Francie dá €250 mil. na vývoj elektromobilů

Francouzský ministr průmyslu Luc Châtel oznámil, že vláda připravila pro společnosti zabývající se vývojem elektromobilů a souvisejících zařízení levné půjčky a podpory v hodnotě 250 milionů euro. Mohou o ně zažádat jak velké společnosti, tak start-upy. Dotace se týkají také plug-in hybridů a dalších vozů, které lze označit jako nízkoemisní – pevně je stanoven limit 60 g/km. Všechny projekty musí být odstartovány během následujících dvou až tří let a vláda zadotuje maximálně polovinu celkové ceny projektu. Francouzi se k tomuto kroku odhodlali především s ohledem na finanční krizi, ve které je pro firmy velmi obtížné získat půjčky od bank. Zároveň tak chtějí podpořit domácí průmysl a vytvořit nová pracovní místa. Francie má v oblasti vývoje elektromobilů dlouhou tradici, tamní automobilky jako Renault a Citroen se jejich výrobou zabývaly už před desítkami let.

Toyotě se poprvé za desítky let propadl zisk

Světové automobilky jsou v krizi. Světová ekonomická finanční krize mele všechno a všechny, ať už je skutečná, nebo smyšlená. Japonská automobilka Toyota, která ještě před pár měsící společně s General Motors soutěžila o post největší automobilky světa, ohlásila, že v nynějším finančním roce prodělá 1,7 mld. dolarů. Půjde o první ztrátu automobilky po 71 letech. „Situace, v níž se nacházíme, je mimořádně obtížná. Bohužel konec špatných časů není v dohledu,“ vyjádřil se podle agentury Bloomberg prezident Toyoty Katsuaki Watanabe. Za snížení zisku může především celosvětově klesající poptávka po nových automobilech, pro Toyotu to tedy znamená především v USA a v Evropě. Podle Hospodářský novin a článku „Toyota čeká první provozní ztrátu po 71 letech“ však Toyotě narozdíl od severoamerických automobilek zdaleka nehrozí existenční problémy. Navíc, narozdíl od General Motors, Fordu či Chrysleru je Toyota velmi dobře připravena na budoucnost. Příští měsíc představí na autosalonu v Detroitu již třetí generaci svého hybridního automobilu Toyota Prius a podle nejnovějších informací navíc také odhalí elektromobil. Japonský automobilový průmysl je nicméně krizí zasažen jako celek. Týden informuje, že „Japonské automobilky drtí krize: vyrobí o milion aut méně„. Omezování výroby a propouštění chystají prakticky všechny velké automobily – Nissan, Honda, Mitsubishi, Mazda i Suzuki.

Evropský parlament schválil emisní omezení

má oficiálně nové limity emisí pro nové automobily. Evropský parlament po dlouhých jednáních a hádkách mimo jiné s Evropskou asociací výrobců automobilů (ACEA) ujednal postupné snižování průměrných emisí nově vyrobených automobilů. V roce budou muset všechny evropské automobilky prodávat portfolio automobilů, jejichž průměrné emise oxidu uhličitého nepřekračují 130 g/km. Zároveň se zavazují k tomuto cíli propracovat postupně, tj. v roce 2012 bude takto uzpůsobeno 65% nabídky, v roce 2013 už 75% nabídky a o rok později 80%. Závěrečné schválení evropskou komisí se očekává v nejbližší době. Automobilky s těmito omezeními souhlasí, nicméně „vzhledem k současné finanční a znovu naléhají na vlády a instituce EU, aby podpořily vývoj a výrobu automobilů v Evropské unii.“ Francouzský prezident Nicolas Sarkozy proti podpoře údajně nic nemá, ovšem za předpokladu, že automobilky budou vytvářet pracovní místa, a tedy i továrny, na území EU.

Toyota snižuje náklady, hybridům ale přidá

Americká a posléze globální finanční krize tvrdě zasáhla prakticky všechny automobilky. Protože na co kupovat nové auto, když už doma jedno nebo dvě máte, že? Anebo koncekonců se dá jezdit i hromadnou dopravou. Co naplat, General Motors jsou v koncích, hluboký dluh si vyžádal de.facto kapitulaci v podobě žádosti americkému Kongresu o pomoc. Pomoc americkým automobilkám, ale nejen těm velkým, ale i malým start-upům, koneckonců navrhuje i Al Gore ve svém nejnovějším Plánu. Ale krize zasáhla i cizí automobilky. Toyotě klesly čtvrtletní tržby o téměř 70%, mnohem více, než očekávali analytici. Okamžitě tedy přišel záchranný tým v čele s prezidentem společnosti Katsuaki Watanabem, který hledá cesty jak snížit náklady a zvýšit zisky. Jednou z cest k tomu je úprava plánu uvedení nových modelů. Dále se sníží kapitálové výdaje, přizpůsobí se továrny a bude globálně upravena cenová politika firmy. Největší dopad budou mít tyto změny na velké automobily s vysokou spotřebou – trucky a SUV. Naopak hybridy, kde je Toyota vůdcem díky svému modelu Toyota Prius, dostanou „přidáno“. Automobilka hodlá ještě více zatlačit na vývoji nových modelů a příští rok se údajně v Japonsku, na domácí půdě, chystá ohlásit čtyři novinky včetně nové generace (snad už) plug-in hybridu Toyota Prius.