Elektromobil Tesla Model 3: oficiální dojezd 500 km
Americká EPA udělila elektromobilu Tesla Model 3 ve verzi Long Range oficiální rating dojezdu. V městském provozu je to 518 km, na dálnici 476 km; v průměru tedy téměř 500 km kombinovaných.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
Americká EPA udělila elektromobilu Tesla Model 3 ve verzi Long Range oficiální rating dojezdu. V městském provozu je to 518 km, na dálnici 476 km; v průměru tedy téměř 500 km kombinovaných.
Americká organizace EPA, obdoba českého ministerstva životního prostředí, se snaží zrychleně prosadit nové, přísné standardy spotřeby. V podstatě všechny automobilky ale lobbují proti tomu. Jedinou výjimkou je Tesla.
Velký skandál jménem dieselgate zasáhl evropský koncern Volkswagen na nejcitlivějším místě. Důvěra spotřebitelů, zejména v USA, klesla na minimum. Teď dostane šanci provinění odčinit.
Každé auto každého výrobce prostě musí být něčím nej. Ford si teď usmyslel, že jeho Ford Focus Electric bude ‘nejšetrnějším pětimístným osobním autem v Americe’. Jak na to přišel? EPA, americká obdoba ministerstva životního prostředí, mu oficiálně dala známku spotřeby 105 MPGe kombinovaných.
V prvním díle článku o historii hybridních aut jsme se podívali do jejich prehistorie, 19. a počátku 20. století. Druhý díl načal moderní historii hybridů. Načali jsme příběh Victora Wouka, přezdívaného také „kmotr hybridů“, který dnes dokončíme a budeme pokračovat až k moderním vozům jako je Toyota Prius či Honda Insight.
Viktor Wouk se svým společníkem nakonec auto na testy přeci jen poslali. Objevily se sice nějaké komplikace, ale ty byly brzy překonány bohatší směsí paliva, neboli laděním Wankelova motoru. Finální testy v laboratoři EPA ve městě Ann Arbor nakonec hybridní automobil splnil. Přesto ale EPA odpověděla, že o jejich postupu do další fáze testovacího programu se teprve rozhodne.
V prvním díle povídání o historii hybridních automobilů jsme se vypravili do 19. století a počátku 20., kdy hybridy a elektromobily zažívaly skutečný rozkvět. Jejich úspěch pak ale přeťal Ford a trvalo dalších 40 let, než se koncept hybridního pohonu znovu objevil na scéně.
Během druhé poloviny 60. let se totiž znečištění ovzduší ve Spojených státech způsobené právě bující osobní automobilovou dopravou stalo palčivým problémem. Především v Kalifornii, podobně jako o několik desetiletí později. Americký Kongres představil v roce 1966 první zákony, které měly snížit toto znečištění.
Podle informací japonských novin Yomiuri Shimbun se Toyota chystá do své nabídky přidat nový menší hybridní automobil. Ten bude levnější než Toyota Prius, dokonce i než Honda Insight, a podle všeho odvozený od modelu Toyota Yaris. Autobloggreen upozorňuje, že tyhle plány jsou konzistentní s původně ohlášenou strategií automobilky Toyota uvést v průběhu následující dekády hybridní verzi v podstatě všech svých modelů. Cena v Japonsku by údajně mohla jít až na v přepočtu 280 000 Kč a spotřeba dosáhnout na 2,5 l/100 km. Tyto hodnoty jsou ovšem odvozeny z japonské metodiky, která například novému Priusu přisuzuje spotřebu 2,64 l/100 km. Přitom podle metodiky americké organizace EPA je tato spotřeba ve městě 4,2-4,6 l/100 km. Nového hybridu bychom se mohli dočkat v roce 2011.
S pompou sobě i hvězdám v americké duši vlastní ohlásila americká automobilka General Motors, že její plug-in hybrid s rozšířeným dojezdem Chevy Volt by měl ve městě dosáhnout na spotřebu 1 l/100 km. Přitom jen o pár chvil předtím ta samá automobilka přiznala, že možná nestihne uvedení automobilu slíbené na listopad 2010 a že dlouhodobě možná nebude výroba tohoto automobilu zisková. A vzápětí, bam! „Náš skvělý Volt bude mít spořebu 230 MPG,“ hlásají palcové titulky magazínů. Co si o tom myslet?
„Naši konkurenti a další se snaží o vývoj podobných technologií, případně dalších, v některých případech mají k dispozici více peněz,“ stěžovalo si GM. „Neexistuje jistota, že nevyvinou stejnou nebo lepší technologii dříve než my,“ hořekují vysocí manažeři. No ještě aby ne, když se General Motors teprve nedávno vymotali z bankrotu! A proč ty nářky? Americká státní pokladna je totiž prozatím hluchá k prosíkům o miliardy z záchranných balíčků, ve kterých nový prezident Barack Obama rozděluje perspektivním americkým firmám miliardy dolarů. General Motors u ale zamítnul tři žádosti, a tak teď firma chystá čtvrtou.