Automobilky chtějí zablokovat nové standardy spotřeby v USA

Americká organizace EPA, obdoba českého ministerstva životního prostředí, se snaží zrychleně prosadit nové, přísné standardy spotřeby. V podstatě všechny automobilky ale lobbují proti tomu. Jedinou výjimkou je Tesla.

Proti připravovaným novým standardům spotřeby jsou v podstatě všechny automobilové značky, včetně např. výrobce elektromobilů Nissan Leaf
foto: Nissan

Nově zvolený prezident Donald Trump sestavuje svou vládu a hrozí, že do čela EPA, Agentury pro ochranu životního prostředí, dosadí letitého odpůrce politiky této organizace.

EPA se nyní snaží o to, aby do roku 2025 začal platit nový průměr spotřeby pro automobilové výrobce na hodnotě 54,5 MPG (4,3 l/100 km). To by znamenalo, že automobilky by musely začít vyrábět řádově více elektromobilů a plug-in hybridů.

Cílem je prosadit nové nařízení EPA co nejrychleji, než nový prezident Trump skutečně nastoupí do úřadu a přivede s sebou svou administrativu. Automobilky kontrují silou několika lobbystických skupin. Dokonce zaslaly dopis samotnému Trumpovi.

61 Comments on “Automobilky chtějí zablokovat nové standardy spotřeby v USA”

  1. Na rovinu se jim vubec
    Na rovinu se jim vubec nedivim, 4,3 l je jen obtizne dosazitelne i u malinkych vozitek a v zemi, kde jsou nejprodavanejsi auta velke pickupy je temer sci-fi, dosahnout takto nizkeho prumeru i pokud prodate par elektromobilu, jedina sance by byla zachranovat to ekovozitky pod cenou, coz nektere americke automobilky jen stezi ustoji. Neni to tak davno, kdy jich velka cast stala na pokraji krachu. Samozrejme, ze ekoaktiviste budou tvrdit, ze pripadne zmirneni limitu je proti prirode a zrada na zivotnim prostredi atd. Jenze plan B je realne riziko krachu mnoha automobilek a/nebo vyrazne zdrazeni vozidel ci nutnost se vyrazne omezit a z Fordu F-150 presednout do Fiesty. Nevim, jestli by se takova zelena vize americanum zamlouvala.

    1. Není to tak dávno, co u
      Není to tak dávno, co u zmíněného Fordu F-150 se automobilce podařilo během faceliftu v roce 2015 snížit hmotnost vozu o 750 liber bez újmy na prostornosti vozu nebo bezpečnosti. A spotřeba tomu úměrně klesla, z 16 mpg bylo najednou 23 mpg (i díky Ecoboostům). A jak by F-150 ublížil další facelift – další odlehčení a PHEV pohon? To by byly reklamy cílené na řemeslníky a kempaře, „Vaše auto, vaše mobilní elektrárna“. Stačilo by pár 120V/AC nebo 12V/DC zásuvek.
      Já, jako profesionální ekoaktivista, tvrdím, že empirická zkušenost s požadavky na spotřebu je, že výrobci nejdříve stráááášně fňukají, jak je to těžké a jak je to zničí. A když zjistí, že jim to fňukání k ničemu nebude, tak si seženou inženýry, kteří jim řešení vymyslí a naprojektují. V konečném důsledku tato opatření spotřebitele nestojí nic a zisky výrobce to taky nepostihne.
      U bílé elektroniky bylo dokonce zaznamenáno, že požadavky na energetickou účinnost výrobky v konečném důsledku zlevnily.

      1. Ad. bílá technika –
        Ad. bílá technika – pobavte se s opraváři ohledně sušiček. Sice mají tepelná čerpadla, ale každé 2-3 roky jsou v servise. Čili to co ušetřím na elektřině bohatě zaplatím na servise sušičky. Totéž u levnějších praček se zatavený bubnem a neopravitelným (=drahou opravou) opotřebovaným ložiskem.

        1. Já nemusím, u nás doma
          Já nemusím, u nás doma máme low cost-eko-úspornou sušičku na solární pohon, kterou si každý umí opravit sám. Je to šňůra na prádlo.
          P.S.: Poruchovost je takto udělaná schválně, to není kvůli úspornosti, to si výrobci zajišťují příští odbyt.

              1. 1)Houbička a jar nižší
                1)Houbička a jar nižší pořizovací náklady.
                2)Provozní náklady na vodu a jar jsou mnohem nižší, než samotné tablety do myčky.

                Jen samotné odpisy myčky vychází na cca 150-200Kč na měsíc. Za ty odpisy mám kolik litrů teplé vody měsíčně. 500litrů??
                Ať počítám, jak počítám ušetříte jen čas?

                1. Měl jsem na mysli
                  Měl jsem na mysli úsporné, co se vody týče.

                2. Když ta voda je v tom mytí
                  Když ta voda je v tom mytí téměř zadarmo.

                3. Když za vším vidíte jen
                  Když za vším vidíte jen finance…

      2. A z jednoho zhubnutí o 750
        A z jednoho zhubnutí o 750 liber dedukujete to, že to bude takhle vždycky? Že za pár let se F-150 bude vznášet?
        Jsou ty jisté fyzikální limity (váha, pevnost, účinnost motoru, požadované vlastnosti, atd.) a konstruktéři se mohou k této hranici jen přiblížit, rozhodně ne překročit.

                1. pro F-150 by byl treba vetsi
                  pro F-150 by byl treba vetsi a silnejsi motor jak fosilni tak elektrickej, ale pokud se da postavit XC90 (je to hodne tezsi nez vetsina F150tek) tak, ze se s nim da jezdit za 4 litry, proc by to neslo u F-150?

                  a to co za autem tahas nebo v nem vozis zadnou metodiku mereni spotreby nezajima

                2. Se 4 litry už jste na
                  Se 4 litry už jste na dvojnásobku, o čem je tato diskuze.
                  Reálně se s hybridní XC90 nedá jezdit za 4 litry. To je asi jako s hybridním Lexusem a Toyotou. Měl jsem obojí, takže vím, jak se liší reálná spotřeba od papírové.

                3. tahle veta meho postu ti asi
                  tahle veta meho postu ti asi unikla, zvlastni je to prvni veta 😀 „pro F-150 by byl treba vetsi a silnejsi motor jak fosilni tak elektrickej“

                  s hybridnim Lexusem jezdim temer rok, psanou mam prumernou 6.3 a dlouhodobe realnou jezdim 7.8, tedy nijak dramatickej rozdil vzhledem k tomu ze drtiva vetsina mich cest jsou dalnice, a to se bavime jen o obycejnem hybridu v celkem tezkem SUV (o cca 300-250kg tezsi nez zmineny F-150)

                  proc by tedy mel bejt problem spotrebu snizit plug-in hybridni technikou jakou ma treba zminene Volvo? ostatne podle metodiky by to volvo proslo zcela vpohode jiz dnes, to ze ty bys s tim jezdil za 20 je metodice celkem fuk 🙂

                4. Tak domníval jsem se, že
                  Tak domníval jsem se, že všem jde o reálnou spotřebu, ne o papírovou.
                  Tak to nebude problém. Stačí vymyslet metodiku, aby F-150 měl spotřebu 1l/100km a je po problému.

                5. koukam mas tendenci vse
                  koukam mas tendenci vse prekrucovat ku svemu co ? 😀 psal jsem o plug-in hybridni technice pro F-150

                6. Ale kdepak. Já jen, že se
                  Ale kdepak. Já jen, že se tady překračují fyzikální zákony.
                  Když se podívám na F-150, vezmu jeho hmotnost, odhadnu energii nutnou k překonání 100 km, tak i když to bude plug-in hybrid, tak 2 litry paliva na 100 km to prostě nemůže být. Protože pokud bych chtěl honit nižší spotřebu baterkama, tak sice spotřebuje méně paliva, ale zase budou klesat jeho praktické schopnosti (váha, nosnost), kvůli kterým si člověk kupuje takovéto auto.
                  Jestli máte RX, tak se podívejte na jeho nosnost a na nosnost třeba konkurenční X5.

                7. nekdo tu snad pise o 2
                  nekdo tu snad pise o 2 litrech paliva?

                  RX neni konkurenci X5, kazde z tech aut patri do jine kategorie crosoveru 😉 RX je compaktni luxusni crosover a X5 je mid size luxusni crosover, ostatne odpovida tomu i cenove rozpeti, vybavy a vnitrni prostornost obou tech aut

                  mimochodem hybridni X5 40e i Performance ma podle metodiky EPA spotrebu 4.2 litru, tedy tohle BMW v USA plni tu novou metodiku jiz dnes

                8. Jo. Píše. Celou dobu o tom
                  Jo. Píše. Celou dobu o tom diskutuji.
                  „…SUV se spalovacím motorem je rozhodně méně než 2l/100km…“

                  Ta X5 40e je důkazem, že dosud používané metodiky u hybrid a plug-in aut jsou naprosto nevypovídající. Odvodit spotřebu na 100 km dle prvních pár kilometrů, kdy mám k dispozici zásobu energie z baterek a pak auto jede v jiném režimu je jednoduše mimo.

                9. Proč? I v USA je více než
                  Proč? I v USA je více než 90% denních nájezdů do 50km. Třeba uživatelé Chevy Volt první generace jezdí na elektřinu okolo 80% kilometrů, i když má čistě elektrický dojezd okolo 50 km.

                10. Volt je snad SUV? O tom se
                  Volt je snad SUV? O tom se tady celou dobu bavíme.
                  Teď víkendu jsem měl možnost v Německu vyzkoušet X5 40e a pokud se nebudete chtít ploužit jako stará stodvacítka v čistě elektrickém režimu auta, tak budete používat spalovací motor v hybridním režimu a pak zapomeňte na normovanou spotřebu.

                11. Jinak metodika samozřejmě
                  Jinak metodika samozřejmě nepočítá s tím, co taháš, ale k čemu mi bude F-150 s technikou XL-1, když já potřebuji ten přívěs utáhnout a ne s ním stát?

                12. V kontextu clanku je lepsi
                  V kontextu clanku je lepsi mluvit o laboratornich spotrebach, ty se budou regulovat. XC90 ve variante PHEV ma udavany dojezd dle EPA 30 mil na galon. Ciste benzinove potom nejakych 25. 30 mpg odpovida priblizne 7,84 l/100 km.
                  Realne se s tim da samozrejme jezdit za mene, zejmena pokud jezdite kratke trasy, velmi drobne popojizdeni klidne za 0.

                1. Proto jsem psal o Lovinsově
                  Proto jsem psal o Lovinsově Hypercaru. Vzhledem i velikostí SUV a se spotřebou 2l/100km. VW XL1 do toho montujou jiní.

      3. To zhubnuti bylo pomerne
        To zhubnuti bylo pomerne razantni a presto se Ford nedostal ani k polovine pozadovaneho najezdu na galon. I pokud udela PHEV verzi, tak to pravdepodobne nebude stacit – pokud tam neda opravdu velkou baterii, uzivit podobne auto elektrinou neni legrace. Druha vec je, co to udela s cenou vozidel, rad verim, ze cena baterii pujde v blizke budoucnosti dolu, ale neverim, ze to jiz za 8 let bude z pohledu ceny auta zanedbatelna drobnost, kterou automobilky nebudou muset promitnout.

        1. Protože si dělají svoje
          Protože si dělají svoje domácí úkoly. Proto ví, že se nemusí pouštět do nereálných podniků, nemusí si hrát na Mengeleho ani na Bertranda Zobrista. Dělají reálné věci, pracují na produktivitě zdrojů.
          Tento růst produktivity je v posledních letech již rychlejší než růst populace, vypadá to, že zažíváme „peak stuff“. Růst populace na Zemi se zpomaluje, růst produktivity zdrojů vůbec ne.

    2. hybridni sustavu maj vsechny
      hybridni sustavu maj vsechny americke automobilky, a neni pro ne zadnej problem to do roku 2025 (je to jeste 8 let) dostat do uplne vsech modelu co maji v nabidce, ostatne za 8 let stejne dnesni nabidku komplet obneni, proste se jim nechce uvadet ani poradne hybridy, natoz plug-in hybridy nebo EV

      nehlede na fakt ze to stejne ty US automobilky byudou muset udelat pokud budou chtit prodavat svoje auta i jinde nez v USA a Rusku, temer vsude se prozatim alespon jiz nahlas uvazuje ze se postupne zakazkou naftaky (to USA autompobilky moc nezajima neb ztejne vetsinou diesely jen licencuji) a a nasledne se silne zacnou omezovat i benzinaky, a pokud US automobilky nebudou mit nic konkurenceschopneho co by proslo v tom zbytku sveta tak si budou paberkovat na tom svem US pisecku, cim tezsi mility budou muset plnit, tim vice je to bude nutit pro pokrocilej vyvoj a tim lepe na tom budou ve svete

      1. Vetsina hybridu tyto
        Vetsina hybridu tyto pozadavky nesplni, EPA testy jsou trosku prisnejsi nez NEDC. Pro predstavu takova Toyota Prius splnuje ve verzi Eco, ostatni verze jsou mirne pres limit spotreby, krome PHEV, ta splni s rezervou. U vetsich aut to bude velky problem i s hybridnim ustrojim, napriklad RAV 4 hybrid – 32 mpg, Lexus RX 450h – 30 mpg. Takze vetsi hybridni auta stejne musite vyvazit elektromobily. Mensi hybridy to splni s odrenyma usima, takze vam moc nepomohou. Ono treba i ta Fiesta, kterou jsem zminoval v prvnim prispevku by to s ciste spalovacim motorem nesplnila, ale jiste by se Fordu snaz dosahlo prumeru nez s velkymi pickupy. V podstate by to tedy obnaselo zasadni zmenu trhu behem 8 let, coz je extremne kratka doba. Je otazka, zda je vubec realne behem tech nekolika let rozjet takto masovou vyrobu elektromobilu. V pripade americkeho trhu se bavime priblizne o nejakych 15 – 17 milionech vozu z nichz drtiva vetsina limit neplni a vice nez 50 % spada do kategorie SUV nebo trucks a tyto vozy jsou i s hybridnim ustrojim rady, pokud se dostanou pres polovinu pozadovaneho mpg.

        1. ale tam se pak pocita prumer
          ale tam se pak pocita prumer na flotilu, takze jedno EV se spotrebou 0 a jeden pick-up se spotrebou 8.6, a mame prumer na flotilu 4.3 a jsme v limitu a vesele se jede dal, a neni to o poctech prodanych kusu, ale o nabizenych moznostech k prodeji, ikdyby se dane automobilce prodalo jen 1000 EV, porad ji to bude stacit na ten prumer

          za 8 let jiste dojde k dalsim evolucim soucasnych motorizaci, Toyota ma svuj novej 2.5 litr slepsi ucinosti, tedy vetsim vykonem a nizsi spotrebou predstavit tusim pristi rok, a ze by ostatni automobilky spali?

          tak jak tak, EPA je smerodatna jen co se tyce celych USA, jednotlive staty maj ale vlastni emisni limity na ktere je Trump kratkej a nic s nima nenadela, pokud tedy nesplni dane automobilky treba Californske emisni limity, tak ma smulu at se Trump treba postavi na hlavu a u toho zatleska nohama, od Californie tusim prebyraj emysni limity dalsich 7 statu US, takze stejne ty automobilky budpou chtic nechtic plnit

          jen se optam, nepocita nahodou EPA i NHTSA pro osobaky a jine udaje nez pro trucky, tedy i pick-upy? ja mam dojem ze ano

          vseobecne se zapomina na to ze USA maji dvoje lajny, federalni o ktere rozhoduje vlada a pak statni o kterych si rozhoduji jednotlive staty US sami a federalni vlada jim do toho nemuze kecat

          1. Mona si neuvedomujete pocty
            Mona si neuvedomujete pocty aut prodanych rocne v USA, loni to bylo pres 17 milionu (z toho cca 3.5 milionu trucku a dodavek), ze zbylych 14 milionu bylo priblizne 40% SUV nebo Crossoveru a letos to zatim vypada v celkovych cislech podobne, s tim ze opet trosku roste podil SUV. 1000 EV v tomto kontextu opravdu nic nezachrani. Delat kazde druhe auto jako EV nebo alespon jako PHEV a drtivou vetsinu jako hybrid je podle me docela silene.

            Evoluce motoru je pekna vec, ale ma sve meze, stejne tak snizovani hmotnosti, zejmena pokud chcete udrzet rozumnou bezpecnost a vyhnout se pouziti velmi drahych a casto neopravitelnych materialu. Zkuste si najit mpg beznych aut, nemusi to byt zrovna trucky, treba soucasna Fiesta 1.0 ecoboost ma 35 mpg, to znamena, ze s velkou pravdepodobnosti musite delat hybridni verze i pomerne malych aut, aby se dostaly na pozadovany dojezd nebo vam pomohly s v prumerem.

            Californie je v tomto pomerne sileny stat dlouhodobe a automobilky s ni maji docela problem, nicmene v soucasne dobe jde spousta omezeni obejit proste tim, ze nakoupite v sousednim state, federalni pravidla timto zpusobem obejdete jen stezi.

            Mate pravdu, kombinovane pro lights trucks a osobaky je to 48.7 mpg. Samotne light trucks maji minimum 39.3. Udaj v clanku je pro osobaky. Jsou to sice stale absurdni cisla, ktere neda vetsina hybridu a budou s tim mit problem vetsi PHEV, ale je to o kus lepsi nez jsem si myslel.

            Nakonec jeste jedna vec, ktera se mi na tom nelibi, pokud nebude toto omezeni zruseno nebo zmirneno, tak se naprosto zbytecne vyrobi spousta hybridu a PHEV, ktere v realu temer nic neusetri, ne kazdy ma moznost PHEV pravidelne dobijet a infrastruktura na to nevznikne pres noc a hybrid usetri hlavne pri skakani po meste, obecne tam, kde casto brzdite, spousta lidi muze jezdit delsi trasy mimo mesta a tam je uspora podobnych reseni minimalni, zejmena pokud vezmete do uvahy, ze baterie a elektromotor neco vazi.

            1. na zprumerovani flotily
              na zprumerovani flotily vyrobce ale neni treba delat tolik aut, jak jsem psal vejs flotilove emise se nepocitaji z prodanych kusu, ale z nabizenych kusu a jejich motorizaci, jde o to mit dana auta v nabidce, ne je skutecne prodavat po milionech

              nepocita se to tak ze se vezme prodanych milion fosilnich aut a tisic EV, ale tak ze se vezne ze dana automobilka ma v nabidce treba 50 aut ruznych modelovych rad s ruznyma motorizacema, a teprve z tohoto se pocitaji flotilove emise, v realu tedy bude stacit mit proste kazde nabizena rada mela i EV verzi , plug-in verzi a hybrid verzi, to kolik se jich pak proda je jim jedno, minimum je tusim 1000 prodanych kusu aby se mohlo zapocist jako seriove auto a snizit tak flotilove emise

              priklad, Ford proda milion kusu F-150 se spotrebou 20/100, pak proda tisic Focusu EV, hlotilove emise pak vychazeji na 10/100

          2. V tom případě, kdybych
            V tom případě, kdybych byl majitelem automobilky, koupil bych si továrnu na jízdní kola. Prodané dvě kola a jedno auto se spotřebou 12,9 litru/100 km v průměru vychází na 4,3 litru. Nebo další varianta – k autu se spotřebou 8,6 litru/100 km jedno jízdní kolo zdarma.

            1. kolo bohuzel neni auto a
              kolo bohuzel neni auto a neni tedy registrovane, ani motocykl nepomuze, nevim jak v USA, ale v EU musel Renault i vydat verzi Twizy s registraci B, tedy ta silnejsi kde nestaci jen ridicak na moped

              ac v USA to muze bejt jine, matne si vybavuju ze kuprikladu dortace na EV tam sla sjednat kdysi i na golfovej vozik, coz nasledne zrusili, protoze nektere modely pak byli dotovane z vice nez 100% ceny, takze majitel si poridil treba golfak za $7000 a nasledne dostal zpet $9500 z dotace na EV 😀

  2. Pokud US automobilky
    Pokud US automobilky prosadí zrušení obamových CAFE standardů, tak si sice krátkodobě pomůžou, ale dlouhodobě si uškodí. Jejich konkurence z EU, Japonska a Koreje stejně ty úsporné vozy bude muset vyvinout, jejich hlavní trhy v Asii a Evropě obdobně přísné normy na spotřebu mít budou, závislost na dovozu ropy je silná motivace. US auta pak budou mimo USA ještě hůře prodejná než dnes a nakonec je převálcují i na domácím trhu v USA. A do toho žolík elektromobility, nástupu elektromobilů rozežrané spalováky jen pomohou.
    To je tak, když průmyslové podniky neřeší problémy pomocí inženýrů, ale pomocí lobbistů.
    V USA by se mohla „těžit ropa pod Detroitem“ za cenu okolo 20 USD za barel, očividně není zájem.

  3. Greenwashing – myslíme na
    Greenwashing – myslíme na planetu, ale vždycky udělame všechno proto aby jsme prodali co nejvíc sračkometů a spalovacích popelnic dokavad to jde. To víteže uděláme ty pluginy a hybridy, ale jenom kapičku a pořádně vokriplený, aby se to náhodou moc nerozšířilo.

    1. A bourat se nebude?
      A bourat se nebude? 🙂

      Mimochodem, Tesla je právě důkazem, že i EV může potřebovat dost často servis jako normální spalovák.

      Na Facebooku jsem ve skupině „BMW i3“ a i tam vidím dost příspěvků o tom, že i EV umí stávkovat a musí do servisu. Samozřejmě nejsem z toho schopen vyvodit, kolik procent oproti spalovákům to je menší, ale je to spíše o tom, že i s EV se servisy uživí. Akorát budou muset najmout více elektrikářů než mechaniků. 🙂

Napsat komentář