Stellantis investuje více než 100 milionů dolarů na urychlení rozvoje geotermálního projektu na výrobu lithia v Kalifornii a na podporu dekarbonizace dodavatelských řetězců elektromobilů.
Stellantis hodlá investovat více než 100 milionů dolarů do rozvoje projektu Hell’s Kitchen společnosti CTR. Půjde o největší geotermální projekt na výrobu lithia na světě, s celkovou výrobní kapacitou zdrojů 300 000 tun ekvivalentu uhličitanu lithného ročně. Lithium vyrobené v rámci projektu Hell’s Kitchen umožní, aby elektromobily skupiny Stellantis získaly nárok na spotřebitelské pobídky podle amerického zákona o snížení inflace (Inflation Reduction Act – IRA).
Kromě toho obě společnosti prodloužily původní dohodu o dodávkách, podle níž má nyní CTR dodávat po dobu 10 let trvání dohody 65 000 tun monohydrátu hydroxidu lithného (LHM) ročně pro výrobu baterií. Tato nová dohoda zahrnuje původní dohodu o dodávkách lithia, kterou obě společnosti podepsaly v červnu 2022 týkající se dodávek 25 000 tun LHM ročně.
Projekt Hell’s Kitchen společnosti CTR v kalifornském okrese Imperial bude využívat lithia z geotermální solanky k výrobě „zeleného“ lithia pro baterie z obnovitelné energie a páry v integrovaném procesu s uzavřeným okruhem. Tím se vyhne nutnosti používat solné nádrže, povrchové doly nebo fosilní paliva.
„Základem naší strategie dekarbonizace, která je nejvyspělejší v našem odvětví, je nízkoemisní výroba a udržitelné zdroje jako zásadní součásti výroby našich elektromobilů,“ uvedl Carlos Tavares, generální ředitel skupiny Stellantis. „Tato dohoda se společností CTR představuje významný krok vpřed v našem závazku vůči našim zákazníkům a naší planetě, stejně jako v naší snaze nabízet v Severní Americe čistá, bezpečná a cenově dostupná řešení mobility.“
Skupina Stellantis v rámci svého strategického plánu Dare Forward 2030 oznámila svůj záměr dosáhnout toho, aby 100 % prodejů osobních automobilů v Evropě a 50 % prodejů osobních automobilů a pick-upů v USA tvořila do roku 2030 bateriová elektrická vozidla (BEV).
Pro splnění těchto cílů skupina zajišťuje výrobu kapacity baterií přibližně 400 GWh, a to díky šesti závodům na výrobu baterií v Severní Americe a Evropě. Skupina Stellantis je na dobré cestě stát se do roku 2038 uhlíkově neutrální společností ve všech oblastech působnosti s jednociferným procentem kompenzace zbývajících emisí.
„Tato významná investice skupiny Stellantis do CTR představuje pro naši společnost zlomový bod a dále posiluje naše úsilí o udržitelnou výrobu baterií pro elektromobily,“ prohlásil Rod Colwell, generální ředitel společnosti CTR.
„S rostoucím počtem elektromobilů v USA a na celém světě je zodpovědné získávání a výroba materiálů pro baterie důležitější než kdy jindy. Díky umístění logistického řetězce baterií můžeme minimalizovat dodavatelská rizika a vytvořit tisíce pracovních míst ve znevýhodněné komunitě. Děkujeme vedení skupiny Stellantis a těšíme se na spolupráci s ní při vytváření nových průmyslových měřítek spolehlivosti, efektivity a udržitelnosti.“
Společnost CTR by měla zahájit dodávky monohydrátu hydroxidu lithného pro baterie pro skupinu Stellantis v roce 2027. Společnost očekává vytvoření 480 pracovních míst při stavbě závodu prostřednictvím komplexních kolektivních smluv a po spuštění projektu až 940 pracovních míst přímo s ním souvisejících.
zdroj: tisková zpráva
A ja blahovej si myslel, ze se Li těží a uz se umi vyrobit jaxe v nadpisu uvadi. bingo.
Ano, ze slaných geotermálních pramenů se dá lithium těžit poměrně snadno. Nevím, kde našli takovou lokalitu, ale rozhodně je to lepší, než naše představy o těžbě a drcení kvalitní hlubinné krušnohorské žuly, ze které se bude „těžit“ asi 1-3% slídy, ve které je asi 7% lithia.
Souhlas…. Myslím že byl o ,,těžbě“ lithia z geotermální solanky článek tady na Hybrid.cz….V Rakousku??….
Takových lokalit bude všude dost, ale aby stačila produkce…
Osobně věřím (doufám 😃), že bude časem lithium v podstatě odpad z odsolování mořské vody pro zemědělství…
Ve středověku to byla sůl a v budoucnu Udržitelné lithium ?
https://www.cestomila.cz/clanek/1283-historicke-prachatice-aneb-kdyz-sul-je-nad-zlato
Předpokládané zásoby „bílého zlata“, které německý institut používá, se nalézají v Hornorýnské nížině na jihozápadu Německa. Hluboko v zemi se nachází slaná horká voda, která se již využívá v tepelných elektrárnách a teplárnách.
https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/lithium-z-termalni-vody-nemecko-kit.A200729_124303_eko-zahranicni_div
Do roku 2025 plánuje společnost Vulcan Energy vytěžit v údolí Horního Rýna 40 tisíc tun hydroxidu lithného, což by stačilo k zásobování jednoho milionu elektromobilů ročně. Výhodou je i kratší vzdálenost, kterou bude muset surovina urazit před zpracováním.
https://energiebezemisi.cz/novinky-v-oboru/nemecko-nejspis-bude-mit-nejvetsi-zasoby-lithia-v-evrope/
Ona je také otázka jak se prosadí sodíkové baterie bez lithia. Ty mají sice menší energetickou hustotu, ale měly by být levnější. Takže ideálně na EV s menším dojezdem a hlavně úložiště. Kdyby se prosadily, tak na nějakou dražší lithiovou těžbu můžeme zapomenout.
Ceske lithium je dobre tak akorat na predvolebni tanecky nejakeho slovaka. A blbci na to skacou.