Solaris Urbino 15 CNG: nižší náklady i emise

Daniel Kunz - 22 Listopad 2013

V minulých letech jsme byli zvyklí vídat na veletrhu Czechbus mnohem více , než tomu bylo letos. Vystaveny byly pouze předváděcí model SOR CNG a Solaris Urbino 15 LE CNG. Solaris Urbino 15 CNG

Solaris Urbino 15 LE CNG na veletrhu Czechbus 2013
foto: Martin Plačko

V případě vozidla polské výroby se jedná se o autobus patřící Dopravnímu podniku města Ústí nad Labem, který jej ve svých službách provozuje od 2. září. Tento model poháněný motorem Cummins ISL 6 EEV o výkonu 235 kW je unikátní zejména svým provedením v LE verzi se třemi dveřmi.

Ovšem ve vyvýšené zadní části vozidla nastává problém s výškou stropu. Vysoký člověk může mít při průchodu uličkou potíže, a ačkoliv je schod i strop vedoucí k sedačkám pod zadním oknem řádně oblepen reflexními páskami, zde je pravděpodobnost nárazu hlavou ještě větší.

Solaris Urbino CNG je dostupný ve 12, 15 a 18 metrové verzi. Kromě zemního plynu je jako palivo možno používat i bioplyn. Autobusy Urbino CNG mohou být vyrobeny jednak s možností standardního plnění a jednak s možností rychlého plnění plynových nádrží, jejichž kapacita je u 15 metrové verze 1498 litrů.

Od dieselových protějšků se tento vůz samozřejmě liší nezanedbatelně nižšími náklady na provoz a plynový pohon také umožňuje redukovat emise škodlivých látek až o 85 % a v případě pevných částic téměř o 100 %.

V konkurenci minibusů, kterých bylo letos v Průmyslovém paláci k vidění požehnaně, bojovala např. společnost Rošero - P prostřednictvím tří modelů - městského, turistického i low-entry, které jsou všechny postaveny na podvozku Iveco. Pro změnu na podvozcích Mercedes-Benz konstruují minibusy firmy KHMC, Buzola Bus Design a SPRINTACARBUS, které své autobusy přivezly do Prahy také.

Ačkoliv se jednalo již o třetí ročník veletrhu autobusové dopravy Czechbus, teprve letos se poprvé představila společnost EvoBus, která je výhradním dodavatelem autobusů Mercedes-Benz. Ve spolupráci s periodikem Československý Dopravák EvoBus dopravil pro návštěvníky veletrhu z německého Mannheimu do Prahy vozidlo Citaro v provedení s motorem Euro 6.

Třídveřový městský autobus byl v ČR k vidění v létě letošního roku na krátké prezentaci pro novináře a vybrané dopravce, nicméně oficiální představení pro odbornou a zájmovou veřejnost na velké akci se u nás uskutečnilo teprve nyní.

Přitom se jedná o nejúspěšnější městský autobus všech dob a jeho nejnovější verze je momentálně držitelem prestižního titulu „Bus of the Year 2013“, který byl vozidlu udělen na IAA v Hannoveru v září roku 2012.

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicKariéra EVC GroupProdej pneu 100% onlineBUS2BUSAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol