Jedním ze dvou vítězů soutěže ElectricMotion.cz se stal elektromobil Solarex týmu Borise Guiče a Luboše Chvátala. Byl vytvořen na podvozku sériově vyráběného vozu Chevrolet Spark s použitím běžných součástí používaných a vyráběných v automobilovém průmyslu. Přesto si vysloužil pozornost, zejména díky svému unikátnímu elektromotoru.
Umístění elektrického auta tvůrce podle jejich vlastních slov překvapilo. „Od počátku jsme nevěřili, že bychom mohli pro nás tak skvělého výsledku dosáhnout. Možná vzhledem k tomu že nejsme spojeni z žádným veřejně známým institutem a i díky předsudku že nejsme dost dobří,“ svěřil se Boris Guič, jeden z konstruktérů. Celkem pracoval spolu s kolegou na elektromobilu asi šest měsíců. Větší část zabrala přestavba karoserie.
Moderní elektrický pohon? BLDC
To hlavní se ale v případě Solarexu nachází uvnitř. Jde o pohon tvořený elektromotorem a jeho regulací. Motor je synchronní bezkartáčkový el. motor s elektronickou komutací, neodymovými magnety a rotačním pláštěm (BLDC). Na konstrukci tohoto typu motoru pracují firmy Carco a FreeAir již od roku 2000. Hlavním impulzem byl pro ně rozvoj akumulátorů na technologii líthia.
„Začínali jsme na motorech malých výkonů pro použití do leteckých modelů. Od výkonů řádově 50 W do 7 kW. Zde již končí možnost modelářské aplikace a vyšší výkony přinášejí mnohem větší problémy s regulací,“ vysvětluje Guič. Řešení našli ve spojení s jinou českou firmou, MGM Compro ze Zlína, která se regulací průmyslových aplikací zabývá a která byla schopna a ochotna regulátory vyšších výkonů pro naše motory vyvinout a vyrobit. Výhody tohoto druhu pohonu jsou vysoká elektrická účinnost při malých rozměrech a hmotě jak motoru tak regulátoru. Dojezd Solarexu je dle použitých baterií (90 kg u prezentované verze) asi 100 km při průměrné rychlosti 50 km/hod.
Velké automobilky výhody nevidí
Právě výjimečný elektromotor byl hlavní devizou vozu Solarex. Proč se už dávno nepoužívá také u elektrických aut vyráběných velkými automobilkami? „V automobilovém průmyslu není podle našeho názoru takový tlak na účinnost a snížení hmotnosti. Mnohem větší důraz je kladen na spolehlivost a tu zaručují asynchronní střídavé elektrické motory. Ty se ve spojení s frekvenčnímy měniči používají delší dobu a jsou s nimi dlouhodobé zkušenosti,“ říká Guič.
Ve světě už ale podle něj jsou konstrukční týmy, které BLDC motory používají a zkoušejí. „Dle našeho mínění stavba elektromobilu s použitím kartáčkového motoru je technologií minulého století,“ nebere si servítky Guič. O samotný elektromobil Solarex podle něj zatím nikdo zájem neprojevil – a ani se to nedalo čekat. O pohonnou jednotku a regulátory ale ano, včetně některých týmů účastnících se soutěže ElectricMotion.cz.
Elektromobil? Vedlejší projekt
Elektromobil je společný projekt firem Carco a FreeAir, konkrétně Borise Guiče a Luboše Chvátala. Autoservis Carco Borise Guiče provádí opravy vozidel všech značek od roku 1990. FreeAir Luboše Chvátala vyrábí letecké modely a elektrické motory. Od roku 2002 sídlí v objektu Autoservisu Carco. Oba jsou modeláři, techničtí nadšenci a zároveň se označují za průkopníky elektropohonu v oblasti leteckých modelů. Spolupracují jak při konstrukci modelů, tak BLDC motorů a jejich aplikací. Elektromotory nejsou tedy primárně určeny pro auta, nýbrž pro elektrické paraglidingové navijáky, ultralehké letouny a další aplikace.
„Díky účastni v soutěži jsme se ale mohli posunout a nyní máme rozpracované motory s výkonem až 80 kW,“ říká Guič. Zároveň bude chtít získané zkušenosti dál zúročit. Už nyní má rozpracované další přestavby vozů na elektropohon. „Ověřili jsme si, pokud o to bude zájem, že jsme schopni eletrifikovat jakékoli auto malé až střední třídy,“ dodává. A co udělají s půlmilionovou výhrou? „Protože celý vývoj hradíme z osobních zdrojů, finanční prémie vyrovná část nákladů investovaných do vývoje a výroby našeho prototypu. Určitě ji ale nakonec vložíme do dalšího vývoje elektropohonu.“