Společnost Siemens zkonstruovala první letadlo vybavené integrovaným sériovým hybridním hnacím ústrojím a oficiálně ho představila na letecké show Le Bourget 2011, která se konala minulý týden v Paříži. Siemens na tomto projektu spolupracoval ještě s partnerskými firmami Diamond Aircraft a EADS.
foto: Siemens
První hybridní letadlo na světě, dvoumístný motorový kluzák DA36 E-Star, si odbylo svou premiéru již 8. června ve Vídni. Podle slov výrobců tato technologie sníží spotřebu paliva a produkované emise o 25 % ve srovnání se současnými nejefektivnějšími motory používanými v letectví. Později se počítá s využitím technologie i u velkých dopravních a nákladních letadel.
Základem pro vznik kluzáku DA36 E-Star se stal model HK36 Super Dimona od partnera projektu společnosti Diamond Aircraft. Vrtule je poháněna elektromotorem Siemens o výkonu 70 kW. Elektřinu mu obstarává malý Wankelův motor s generátorem od firmy Austro Engine, který zde slouží výhradně jako zdroj energie.
Vzlétlo první komerčně dostupné letadlo na elektřinu
Díky tomu, že spalovací motor pracuje pouze v režimu s konstantně nízkým 30kW výkonem, je spotřeba paliva velmi nízká.
Zvýšený výkon potřebný ke vzletu a stoupání letadla zajišťuje energie uložená v bateriovém systému od dalšího partnera, firmy EADS. Baterie se během klidné cestovní fáze znova dobíjejí.
Hybridní kluzák je tak schopen překonávat velké vzdálenosti. Během zkušebních letů strávil kluzák ve vzduchu dvě hodiny bez sebemenších komplikací.
Dalším vývojovým krokem konstruktérů bude optimalizace celého hnacího ústrojí. Vědci ze Siemensu v současné době také pracují na novém elektrickém motoru. Ten má být pětkrát lehčí ve srovnání se současnými konvenčními motory.
Siemens Drive Technologies není v tomto směru žádným nováčkem. Úspěšně využívá své integrované řídící jednotky i v jiných odvětvích, např. v lodních pohonech. Takto získané „know-how“ je nyní aplikováno i v leteckém průmyslu a my doufejme, že úspěšně.
hura inzinieri by si mali
hura inzinieri by si mali uvedomit sposob prevadzky lietadiel, pri takom transoceanskom lete je hybrid uplna blbost, a pri vesmirnej rakete ? na co by to tam bolo ?
Už by bolo na čase, aby
Už by bolo na čase, aby taký pohon začali montovať aj do vesmírnych rakiet.