Automobilka Volvo v tiskovém prohlášení uvedla, že po rozsáhlém testovaní je připravena spustit průmyslovou výrobu setrvačníku KERS (Kinetic Energy Recovery System). Podle automobilky může používání setrvačníku KERS v osobních automobilech snížit spotřebu paliva až o 25 %.
foto: Volvo
Setrvačníky se běžně používají v monopostech Formule 1, kde mohou jednou za čas (obvykle každé kolo) zvýšit na pár sekund výkon motoru o 60 kW.
Setrvačník KERS bude podle švédských představ umístěn v osobních vozidlech na zadní nápravě. Při zpomalování a brždění se roztočí až na 60 000 otáček za minutu. Energie uložená v setrvačníku se pak pomocí speciálního mechanického převodníku využije pro akceleraci nebo pro pohon automobilu po dosažení konstantní rychlosti. Energie uložena v setrvačníku je tak velká, že při akceleraci lze vypnout hlavní motor.
Průřez setrvačníkem KERS
foto: Volvo
Experimentální setrvačník od Volva je vyroben z uhlíkových vláken a uložen v hliníkovém těle. Průměr setrvačníku je 20 centimetrů a má hmotnost 6 kilogramů. „Uhlíkový buben“ se roztáčí ve vakuu, pro minimalizaci tření.
Švédové testovali setrvačník KERS na osobních automobilech Volvo S60 s čtyřválcovým turbodieslovým motorem. Podle jejich měření mělo Volvo S60 o 25 % menší spotřebu (v reálu to bude ale spíše jen teoretická úspora). Automobil navíc ve zrychlení vykazoval stejný výkon jako silnější verze vybavená šestiválcovým turbodieselem.
Schéma zpojení setrvačníku KERS do pohonné soustavy
foto: Volvo
Klasické Volvo S60 s čtyřválcovým turbodieslem zrychlí na 100 km/h za 10,9 sekundy. Při použití setrvačníku KERS (pokud je „nabit“), lze krátkodobě zvýšit výkon pohonné soustavy až o 60 kW (80 koní) a dosáhnout rychlosti 100 km/h za 5,5 sekundy.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Volvo připravuje druhou generaci elektromobilu C30
„V setrvačníku akumulovaná energie pomáhá na krátkou dobu pohánět automobil. To má zásadní vliv na spotřebu paliva,“ vysvětluje Derek Crabb, viceprezident Powertrain Engineering at Volvo Car Group. „Naše výpočty ukazují, že bude možné vypínat spalovací motor až polovinu jízdního času podle oficiálního Nového evropské jízdního cyklu NEDS (simulace typického používání automobilu v Evropě – pozn. redakce).
Setrvačník KERS bude nejúčinnější v situacích s častým zrychlováním a bržděním – tedy při jízdě ve městě. Pokud výrobce s úsporou paliva mluví pravdu, tak se setrvačníkem každých sto kilometrů ušetříme několik desítek korun.
SETRVAČNÍKY SE V
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
SETRVAČNÍKY SE V MONOPOSTECH FORMULE 1 NEPOUŽÍVAJÍ!
http://cs.wikipedia.org/wiki/
http://cs.wikipedia.org/wiki/KERS nebo http://www.formula1.com/inside_f1/understanding_the_sport/8763.html
co říká wikipedie:
KERS
co říká wikipedie:
KERS (Kinetic Energy Recovery System, česky systém rekuperace kinetické energie) je soustava použitá u vozů Formule 1, která uchovává kinetickou energii ztrácenou (ve formě tepla) při brzdění automobilu ve formě a)mechanické energie v setrvačníku >>>>>>>>>nebo b)jako energii elektrickou v akumulátorech<<<<<<<<<< nebo c)kondenzátorech. Takto uchovaná energie je poté v případě potřeby využita pro zrychlení vozidla. princip použitý v f1: K výrobě elektrické energie je zde využíván generátor MGU (Motor General Unit), který je propojen s hnací hřídelí. Přeměna energií nastane sešlápnutím brzdového pedálu. Energie z brzdění se uchová v lithio-iontových akumulátorech s napětím 3-6 V. Energie se uvolní stisknutím tlačítka na volantu a tím přemění jednotku MGU v elektromotor, který využije energii uloženou v akumulátorech. kde je prosím zmínka o tom, že se v f1 používá setrvačníkový kers? já tam vidím poze to, že strvačník je jen jednou z možností uchování energie, nikoliv však možností používanou v f1.
Setervačník na
Setervačník na kole
Гениальная доработка велосипеда
http://youtu.be/nEAevx7WtVY
Vážení, vím, že vás
Vážení, vím, že vás spíše zajímají technické problémy. Mě také, alespoň zde, ale brždění, mražák a baťoch si prosím nechte od cesty. Tady máte za trest básničku, neb jste mne popudili:
Mražák, pražák, smažák
Švagr Pražák pojídaje smažák
vezl mi nový mražák.
Však zamlčel
že požil svařák.
Po přechodu kráčel pra-žák.
Švára ubzdil se a nedobrždil.
Venku byl velký pražák
když Pražáka zpražil pra-žák.
Spařeného Pražáka do mražáku
nacpal poražený pra-žák.
Kopii, prosím, zašlete
Kopii, prosím, zašlete také na marketingové oddělení Volvo, odkud text pochází :o)
No je vidět, že vás
No je vidět, že vás zajímá spíše gramatika než technika, protože to, že je v článku uvedená mylná informace o používání setrvačníkového KERSU ve formuli 1 je vám lhostejné, stejně jako je to lhostejné autorovi článku:-(
Zabržděte, tom jste už
Zabržděte, tom jste už napsal přede mnou. Ale je pravda, že zrovna vývoj kolem F1 sleduji okrajově. 🙂
Chtěl bych upozornit na
Chtěl bych upozornit na jednu mylnou informaci uvedenou v článku hned na začátku. Systém KERS na principu roztočeného setrvačníku se v monopostech formule 1 rozhodně nepoužívá a ani nikdy nepoužíval. Tento princip sice kdysi stáj Williams vyvíjela, ale nikdy ho nakonec ve formuli 1 nepoužila. Tam se běžně používá KERS na jiném principu: nabíjení baterie při brždění a zpětné využití její energie pro akceleraci. Takže žádný roztočený setrvačník.
Můj otec mi vyprávěl, jak
Můj otec mi vyprávěl, jak před 30ti lety testovali setrvačníky v Leningradě u trolejbusů. Roztočený setrvačník dokázal přesunout trolejbus mezi stanicemi bez drátů. Kdoví proč asi od tohoto konceptu ustoupily a natahali dráty 🙂
Mám za to že jsem někde
Mám za to že jsem někde četl že setrvačník dělal takovéto vozy hůře ovladatelné při zatáčení.
Přesně tak, protože se
Přesně tak, protože se setrvačník točil pouze na jednu stranu, tak gyroskopický efekt výrazně komplikoval zatáčení vozu.
Jinak se toto řešení zkoušelo např. ve Švýcarsku.
Jak je asi náročné
Jak je asi náročné udržovat v komoře setervačníku vacuun aby nenasávalo mazací kapaliny ložiska .Pro MHD určitě zajímavé technické řešení . Použít tohle v tramvaji,autobusu, trolejbusu,osobním vlaku určitě zajímavé.
Rekuperace bohatě stačí.
Rekuperace bohatě stačí. Je jednodušší na údržbu a dnes je v trolejbusech a vlacích i hybridních autech. Spíš bych ji využil v energetice. Na větrném elektrárně apd.
Další lbost, jak udělat
Další lbost, jak udělat automobil složitější, dražsí a poruchovější. Už aby se konečně vynalezly pořádné baterie a bude konec těmhle nesmyslům.
Velmi se pletete! Je to
Velmi se pletete! Je to veľmi dobrá cesta pre elektrické autá. Obmedzuje to prúdové špičky pri pridaní-hocijakom. Sám by som rád realizoval projekt elektrického auta s KERS, ktorý pred jazdou nabijem za 15 sekúnd (zo siete) a použijem ho na cestu do práce-2 kilometre po rovine, za asistencie omnoho menšej batérie. Na spiatočnej ceste nabijem KERS z batérií, rádovo minúty,aby neboli špičky, a môžem vyraziť domov.
Kilowat hodina s AGM batériou stojí pár eur. Tu by stačili dve až tri. Štyri sú luxus.
Auto s hmotnosťou 1200kg, a nie veľmi aerodynamického tvaru, potrebuje 4kw pri rýchlosti 45 km za hodinu. Životnosť takto navrhnutého systému je prakticky väčšia ako záruka na neprehrdzavenie(prípadne zhnitie PVC).
Ak by to „žralo“ 150w/h na km, spolu je to 600w/h. Pri 30% vybití AGM batérií je ich životnosť plus mínus 2000 cyklov na pokles kapacity na 80%. To nehovorím o solárnom panely na streche auta… nechce sa mi to rozpisovať-tak len-nulová prevádzka.
„Zložitosť“ spočíva v kvalitných ložiskách-dvoch.
Batérie z periodickej sústavy sú skoro na svojom maxime. Ak si niekto myslí že NASA dá patent na batérie použité v „autíčkach“ na Marse, ktoré fungujú dodnes, tak môže čakať….
Toto je špecifické jazdenie 4km, to sa nebudem s nikým hádať, ale tento systém poháňal autobusy, v štyridsiatych rokoch myslím, vo Švajčiarsku. A na 10KM dokonca!!!
TAKŽE KEĎ NIEKTO POVIE ŽE JE TO BLBOSŤ NECH SA VRÁTI NA ZAČIATOK MôJHO KOMENTÁRA, alebo na vetu o tých autobusoch.
A viem si predstaviť MHD za korunu!!!
Mechanický KERS má smysl v
Mechanický KERS má smysl v autě, kde je pohon mechanický. Pokud chcete omezit proudové špičky v elektromobilu dává smysl superkapacitor, ne?
Nu superkapacitator
Nu superkapacitator použitelný v elektromobilech nikdo nemá(nebo alepoň veřejně nepoužívá).
Setrvačník je reálná technologie, tj. existující.
Za další přebod brždění na el. energii a dát to do baterek je dnes blbost, superkapacitator zatím nikdo nepoužívá. Proč i pro toto nepoužít existující použitelnou energii.
Za mě otázka proč přemýšlet nad technologiemi o keterých píšete a nikdo je reálně použitelně nemá? Pán před vámi dal možnost využití technologie co existuje.
Mě vždy otec učil co můžeš udělat dnes neodkládej na zítřek. Tedy udělat dnes použitelné setrvačníkové auto na krátkou vzdálenost je lepší než čekat na technologie budoucnosti.
P.S. proč války posunuli technoku dopředu? Vojáci chtěli hned co funguje a ne co bude možná za 5-10let. Takže reálnou techniku dali to prototypu a co fungovalo zavedli sériově. Proto byl posun tak rychlé, prostě se „teoretické-nepéoužitelné“ věci zavrhli hned.
upřesnění: supercapy
upřesnění: supercapy spolupracující s trakční baterii používá již nějaký ten pátek elektromobil Bluecar od firmy Bolloré, a pěkných pár kousků už jich jezdí.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bollor%C3%A9_Bluecar
Ok, a teď si řekneme cenu
Ok, a teď si řekneme cenu této technologie. Jelikož je spojena s akumulátory a superkapacitator bude cenově taky zajímavá částka.
Neustále dokola, čekejme na technologii co příjde použitelná zítra(použitelná je zároveň i „levná“ tj. ne pro milionáře). Proč použít něco co existuje je „levné“ a vyzkoušené? Protože zítra přijde něco skvělého např. vodíkový pohon, ten taky mají „funkční“, cena 1,2milionu a výše což je pakatel a koupí si takové auto každý…
Technologie co stojí tolik co nikdo nezaplatí (kromě horních 10tisíc) je pro auta nepoužitelná technika. Ale je pravda kdo ví jak to s cenou je, viz elektromobil jako je citystromer. Mají techniku a „levnou“, neprodají bo chcou za auto 700k výše a čekají kdo zaplatí…
Tie vaše „SUPERCAPY“
Tie vaše „SUPERCAPY“ fungujú ako hodinky s vodotriskom. Prečítajte si aký má to auto dojazd na akú kapacitu batérií. Leaf má 24kw/h na 175, takže tých 240km na 30kw/h batériu je primerané. VôBEC to nebude tými supercapmy. Je to len marketing-že majú niečo iné(keby to malo v dnešnej dobe zmysel, japonci by s tým už dávno jazdili)…
Priekopníkom kondenzátorov je americká firma maxwell(podľa mňa). Kondenzátor o kapacite 20,6 W/h(napätie 160V) má rozmery 367x235x79mm a hmotnosť 5,1kg. Ak by sme chceli dostať 2KW/h potrebujeme ich sto!!!!! Tak si vynásobte (približne) hmotnosť a rozmery.(2KW/h preto aby malo zmysel niečo tým poháňať).
Okrem toho má kondenzátor ešte omnoho viac mínusov. Je treba sériovo paralelné zapojenie (keďže majú len doslova pár voltov na kus) s aktívnymi balancérmi(čo znižuje účinnosť, keďže zapájame paralelne odpory aby sa rovnako vybíjali), čo znásobuje možnú poruchovosť, problém s teplotou nad 25 stupňov čo výrazne obmedzuje životnosť(ak by pracovali (teoreticky!, reálne u nás 40 cez leto) pri 65 stupňoch na jeden rok!)
Okrem toho je zaujímavé ich nabíjanie rádovo minúty-desiatky sekúnd minimálne-aký to má potom význam, keď ich chceme nabíjať krátkodobo pri brzdení???
Najväčší problém je s konštantným napätím, čo je u kondenzátora nemysliteľné. Účinnosť systému určuje menič!!, ktorý musí byť extra, extra sofistikovaný-a teda drahý. ATĎ,…….
Takže roztočiť kus hoci aj železa v kvalitných ložiskách (bez extra silného vákua)je v porovnaní s vyše napísaným malina.
S pozdravom
Nacpat kondenzátor do
Nacpat kondenzátor do elektromobilu má dvojí smysl: jednak se tím snižuje potřeba použít baterie s nízkým vnitřním odporem (aby se pokryly proudové špičky), což dává návrhářům baterií o něco větší volnost, protože to odstraňuje jeden z několika navzájem protichůdných požadavků (a potenciálně snižuje cenu), druhak to usnadňuje regeneraci energie, a baterie se při tom nemusí cyklovat (což zvyšuje její životnost).
„Okrem toho je zaujímavé ich nabíjanie rádovo minúty-desiatky sekúnd minimálne-aký to má potom význam, keď ich chceme nabíjať krátkodobo pri brzdení???“
Nikdo vás nenutí v průběhu regenerativního brzdění nabíjet kondenzátor na plný náboj.
Pokud mám správné
Pokud mám správné informace tak superkapacitor používá Mazda v jejich motorech SkyActiv, nyní běžně dodávané do prodeje v podobě nové Mazdy 6. Takže žádný extra buřt, ale běžná produkční technologie. Alespoň o tom psali. Nechce se mi teď ověřovat pravdivost.
Resp. abychom si rouměli,
Resp. abychom si rouměli, používá to na skladování rekuperované energie při brzdění a napájí z toho zpětně palubní síť. Nicméně použití je velmi podobné mechanickému tomu Vašemu „omezení špiček“.
Nikola Tesla uz davno jezdil
Nikola Tesla uz davno jezdil automobilem na volnou energii, ktera se nachazi vsude kolem nas. Nepotreboval inteligentni technologie a nic slozityho. Vyrobeno skoro sto let zpatky. Zakazano z duvodu nespotrebovavani nafty benzinu. Asi vite proc? Jezdilo by se naprosto zadarmo!!!!