Šetrnou jízdu se může naučit každý

Osobním autem jezdí všichni, ovšem málokdo jezdí maximálně šetrně. I v ČR však již existují kurzy, kde se dá úsporná jízda naučit. O ecodrivingu hovořil na konferenci Going Green 2012 pan Petr Chmel z konzultační společnosti SEVEn.

Škoda Fabia ujela 2006 km na jednu nádrž. Gerhard Plattner, světový rekordman v úsporné jízdě, absolvoval s vozem Škoda Fabia GreenLine na jedno natankování cestu z Rakouska do Dánska a zpět. Dosáhl průměrné spotřeby pouhých 2,21 l/100 km. Cesta vedla především po německé dálnici A7.
foto: Škoda Auto

Ecodriving znamená energeticky efektivní řízení motorového vozidla ve prospěch vyšší bezpečnosti a zejména i plynulosti dopravy. Také proto se vžilo označení jako „moderní“ či „chytré“ řízení.

Důvod k jeho specifický výuce jsou prosté: stále dokonalejší vozy vyžadují jiné zacházení než jejich starší předchůdci. Nejen starší řidiči, ale i mladší mají nedostatky v oblasti šetrného řízení, protože výuka tohoto stylu v autoškole je často nedostatečná.

Nižší spotřeba i nehodovost

Řidič, který nezná principy ecodrivingu, mívá vyšší spotřebu, než je nutné, i chybovost. Data z německého Hamburku potvrdila, že po vzdělávacích aktivitách klesla průměrná spotřeba z 7,263 litrů na 100 km na 6,815 litrů, tedy o 6,17 %.

Ještě lepší výsledky byly dosaženy co se bezpečnosti týká. U komplexního pojištění škod se stav zlepšil o 21,79 % a u odpovědnosti za škody třetích stran dokonce o 34,78 %.

Úsporná automobilová doprava není žádná lokální aktivita, je to téma pro celou Evropu. Proto vznikla příručka pro zelené nakupování s názvem “EU GPP Toolkit” a manuál pro dopravu byl publikován letos. U osobních vozů se základní kritéria týkají emisních limitů CO2 a EURO 5, příp. EURO 6.

Pokročilá kritéria pak myslí například i na sledování tlaku v pneumatikách, indikátor řazení, hlučnost pneumatik a jejich valivý odpor. Tedy na další oblasti, které zvyšují spotřebu vozu.

Z dvaceti až třiceti procent se na spotřebě vozidla totiž podílí právě pneumatiky a tak budou od konce letošního roku zavedeny štítky pro pneu. Ty budou informovat o spotřebě paliva, brzdění na mokru a hlučnosti.

V ČR jen dobrovolně

Evropská legislativa zatím pro získání řidičského oprávnění skupiny B výuku ecodrivingu zatím nevyžaduje, ačkoliv pro skupiny C, D a E již ano. V Nizozemí, Německu, Rakousku nebo třeba ve Finsku mají tyto pravidla jakou součást základní, případně dvoufázové výuky. V řadě dalších států jsou pak tyto kurzy dobrovolné jako nadstavba či sekundární výcvik s podporou státu.

V ČR a ostatních zemích bývalého východního bloku jsou tyto kurzy zatím komerční záležitostí. Jakýmsi první světlým bodem může být, že je ČR vedle dalších dvanácti zemí EU zařazena do projektu Ecowill. Ten trvá od května 2010 do dubna 2013 a navazuje na předchozí evropské aktivity, které mají kořeny v roce 2001.

To, co je potřeba v ČR udělat, je vytvořit síť kvalifikovaných a certifikovaných školitelů, zatím je jich tucet. Tito instruktoři autoškol či zkušební komisaři pak musí být kvalifikováni pro výuku na úrovni 1 (získání řidičského oprávnění) i pro úroveň 2 (sekundární výcvik řidičů osobních aut).

Nicméně v dnešní době je zatím pozornost zaměřena na krátké dobrovolné kurzy. Ty probíhají v autoškolách, které pomáhají s propagací. Nabízí se i možnost se přes internet porovnávat s jinými účastníky kurzu a soutěžit. To je možné i díky tomu, že kurzy mají jednotný formát. Trvají 60 minut a jede se dvakrát po stejné trase.

Poprvé jede “žák” sám, jak je zvyklý, podruhé mu lektor radí, jak se za volantem chovat, aby byla jízda hospodárnější. Po každé jízdě lektor ještě shrne fakta. Vůz může poskytnout autoškola, nebo se může jet automobilem účastníka, pokud má palubní počítač.

Během kurzu jsou sledovány dovednosti v deseti oblastech, z nichž každá je ohodnocena na stupnici 1 až 7. Maximální bodový výsledek je tak 70 bodů a body se zapisují do protokolu po každé jízdě.

Po druhém kole lektor výsledky zhodnotí a uvede doporučení pro možné zlepšení. Vše bude pak přístupné on-line přes osobní účet na webu www.uspornajizda.cz.

Autobusy nestojí stranou

Kritéria u automobilů pro veřejnou dopravu, tedy pro autobusy a pro vozidla pro svoz odpadu musí splnit kritéria „enhanced environmentally friendly vehicle“, které vymezuje evropská směrnice 2005/55/ES.

I zde jsou pokročilá kritéria a ta hovoří o splnění limitů pro EURO VI, umístění výfuku na jinou stranu, než jsou dveře pro pasažéry, využití nízkoviskózních olejů, definování maximálního valivého odporu a podobně.

Napsat komentář