Šéf BMZ o Tesle: ‚Potřebují příběhy aby získali peníze investorů‘

auto elektromobil BMZ rozhovor Sven Bauer

Německá společnost BMZ patří k předním evropským výrobcům bateriových systémů. Kromě Německa působí také v Polsku, Číně a . Nám se aktuálně podařilo získat exkluzivní rozhovor s šéfem a jediným majitelem, Svenem Bauerem.

Sven Bauer, spoluzakladatel a dnes jediný majitel společnosti BMZ GmbH
foto: BMZ

Společnost BMZ GmbH byla založena už v roce 1994. Dnes zaměstnává přes 1300 zaměstnanců.

„Tehdy jsme se věnovali výrobě NiCd a baterií pro nářadí, mobilní telefony a zdravotnictví,“ vysvětluje Bauer. Byl to on, kdo v roce 2012 získal od skupiny Ernst & Young cenu „Podnikatel roku“ v kategorii „Průmysl“.

Dnes se BMZ věnuje výrobě lithium-iontových baterií pro celou škálu dalších odvětví, tedy , , , ale stále také zdravotnictví i nástroje.

V roce 2015 byla firma oceněna evropskou cenou „European Business Award“. Byla to právě společnost BMZ, která začátkem roku začala stavbu největší továrny na baterie v Evropě.

BMZ se pochopitelně věnuje také vlastnímu vývoji a výzkumu. Na jejich „Battery university“ se zabývají výzkumem nových anod, katod a vývojem nových BMS (Battery Management System). Právě tuto oblast považuje Bauer za v současné době nejdůležitější.

.“Baterie jsou čím dál tím inteligentnější. Díky tomu stoupá jejich životnost a zlepšuje se i jejich teplotní profil,“ říká Sven Bauer.

Zprávy o „revolučních“ nových objevech v oblasti baterií považuje Bauer spíše za vtip. „Jsou to hezké příběhy, které mají vytáhnout peníze od akcionářů a investorů,“ říká.

„Realita, to čeho dnes můžeme dosáhnout, je zvýšení kapacity, zlepšení výkonu vybíjení, životnosti – toho bylo dosaženo výzkumem na univerzitách v Mnichově, Aachenu či Münsteru v Něměcku,“ říká Bauer.

auto elektromobil BMZ rozhovor Sven Bauer

foto: BMZ

Žádný velký přelomový a revoluční objev v oblasti baterií podle něj v nejbližších letech nepřijde. „Pořád to bude o té staré dobré li-ion baterii. Katoda se změní na Sn a anoda na grafit s 5% příměsí křemíku,“ vysvětluje.

V dlouhodobějším horizontu vidí jako hlavní krok přechod na lithium-kovové typy baterií, které zajistí zdvojnásobení kapacity.

Za největší výzvu v oblasti výroby baterií dnes překvapivě nepovažuje baterie pro elektromobily, nýbrž pro vysokozdvižné vozíky. „Musí fungovat 16 hodin denně a vydržet osm let,“ vysvětluje.

Nakonec jsme se pochopitelně zeptali také na nejnovější technologii Tesla Powerwall automobilky Tesla Motors. Pro tu Sven mnoho dobrých slov nemá.

„Tesla potřebuje příběhy, aby získala peníze investorů. Systém pro ukládání energie, který firma předvedla, není hotový… Jde o velmi špatné řešení, které nebude nikdy fungovat,“ nebere si Bauer servítky.

Dodává, že jde zároveň o velmi drahé řešení a připomíná, že ostatní dodavatelé už dnes podobná řešení nabízejí na trhu a jsou ihned ke koupi.

vlastní

43 komentářů u “Šéf BMZ o Tesle: ‚Potřebují příběhy aby získali peníze investorů‘”

  1. Jsem zvedavej co se stane az
    Jsem zvedavej co se stane az tesla zacne produkovat powerwall v masovem meritku to je v milionech a snizi cenu o pulku v dusledku otevreni gigafactory 1.
    Podle me nikdo na planete nebude mit schopnost tomu konkurovat a spojeni se solarem a EV v garazi to bude jen potvrzovat.

  2. Nedávno jsem od BMZ
    Nedávno jsem od BMZ instaloval 4 kusy ESS 1.0 a zatím dobré. Je to teď cenově výhodnější než LiFePo4. FVE má 4kW a jede na to zemědělská farma která obsahuje dvougenerační rodinný dům, ohřev vody + dílna na zpracovaní dřeva. Hlavní jistič do distribuční sítě jsme společně vypnuli 1.8.2015. Majitel si také pochvaluje že už nemusí nahánět dobytek po lesích když vypadne distribuční sít a nefungují ohradníky.
    Uvidí jak dlouho do zimy vydrží a potom se rozhodne jestli systém rozšíří a případně přípojku do distribuční sítě úplně zruší.

    1. Dobrý den, také bych měl
      Dobrý den, také bych měl zájem dozvědět se o této instalaci větší detaily. Mohli bychom se zkontaktovat? Email podkrovnibyt@volny.cz.
      Mám FVE 3,6 kWp a elektromobil s 16 kW baterií, jenže ten je přes den na cestách. Přitom v těchto vedrech i při snížené účinnosti FVE panelů dělá elektrárna okamžitý výkon +/2,5 kW a vyrobí +-20 kWh denně. O Tesla Power Wal vážně uvažuji, ale to asi bude v Vropě nejdříve koncem 2016, ne-li až 2017.

      1. Akumulátory BMZ dováží
        Akumulátory BMZ dováží pan Kolařík z ostrovních elektráren:
        ostrovni-elektrarny.cz
        Zrovna dnes tam přidal novou 48V verzi, ale ještě se u této verze řeší komunikace.

        Jak budu mít trochu času tak elektrárnu popíšu a dám fotky k ostatním do fóra zde: mypower.cz

        1. Takze cena te BMZ 48V 6.7kWh
          Takze cena te BMZ 48V 6.7kWh je 110.770Kc. Coz v propoctu na kWh dela „krasnych“ 675 $/kWh.
          Tesla PowerWall za $3000 + DPH + „10% navyseni ceny pro Evropu“ by mohl stat do $4000 coz je 571 $/kWh za cyklovaci 7kWh baterii. Pripadne 465 $/kWh pro zalohovaci 10kWh baterii (3500 + DPH + „navyseni 10%“). Pripadne Tesla 100kWh PowerPack za 332 $/kWh (25000 + DPH + „10% navyseni“), ale tady chabi jeste vic informaci nez u PowerWallu, takze to raci nebudem srovnavat. Kolik bude finalni cena, tezko rict…

          -Oba potrebuji komunikaci mezi menicem a baterii.
          -Oba se daji spojovat do vetsich celku.
          -Tesla dava 10 let zaruku misto 5 let u BMZ.
          -Oba maji BMS, Tesla ma i nejaky Termalni management.
          -Tesla je urcena jak pro vnitrni tak i vnejsi instalaci.
          -BMZ ma vybijeci vykon az 16kW zatimco Tesla jen 2kW (slibovali navyseni, ale kdo vi kdy to bude).
          -Pracovni teplota pro BMZ 0-45°C, u Tesly -20 az 43°C.
          -Ucinnost nabiti/vybiti u BMZ 97%, u Tesly 92%.

          1. Ty veze ESS 1.0 od BMZ
            Ty veze ESS 1.0 od BMZ nepotřebují komunikaci. Nijak se nimi v elektrárně nekomunikujeme a fungují.
            Tesla je prý s integrovaným měničem a nabíječem a ten omezuje ten výkon na 2kW. Otázka je jak k Tesle připojíte FVE, větrník, kogeneračku, atd…. a co k tomu bude nutné koupit, tady chybí technická dokumentace.
            Je to maloobchodní cena s DPH 21%. Pro montážní firmy jsou ty ceny trochu jiné a pokud si to necháte namontovat na rodinný dům tak to budete mít s 15% DPH.

  3. Mě nejvíce zaujala
    Mě nejvíce zaujala informace o časově blízkém směřování vývoje elektrod li-on článků, zejména pak, že „katoda bude Sn…“.
    Tedy že to bude jen tato chemie (a nahradí třeba LFP, NMC, atp.), anebo že nosič, na který se nanáší tato chemie v pastě, bude cínový plech (tedy staniol)???

  4. jen zoufalec haní práci
    jen zoufalec haní práci ostatních. Netvrdím že Tesla je nejlepší ve všem, ale dělá věci jinak a většinou líp než ostatní. Tesla Model S má spoustu chyb a nedodělků a o dílenském zpracování raději nemluvit, ale jednou zkusíte jízdu a není cesta zpět ke spalovákům.

                1. Jen z Tesla webu:
                  „Contained

                  Jen z Tesla webu:
                  „Contained within Powerwall’s outdoor-rated enclosure is a rechargeable lithium-ion battery, a liquid thermal management system, a battery management system and a smart DC-DC converter for controlling power flow.“

                  BMS – check
                  thermal management – check
                  DC-DC converter – check
                  invertor – nope
                  na rozdil od jinych baterii se zapojuje paralelne k solarnim panelum.

                2. Ještě k tomu doplním –
                  Ještě k tomu doplním – PowerWall – DC/DC měnič má výkon max. 2kW, baterie mají napětí přes 300V, bez komunikace s měničem je nelze použít vůbec, připojit k běžným hybridním a ostrovním měničům co mají 24 nebo 48V je také nelze. Je to jednoúčelové jen pro grid-tie řešení. Samozřejmě grid-tie s Tesla baterií pak nechrání systém při výpadku veřejné sítě.

                  Máme BMZ ESS 1.0 a 3.0 skladem. Můžete si je vyzkoušet a zjistit, zda jsou lepší, než Tesla vapour-ware.

                3. No technologicky BMZ
                  No technologicky BMZ určitě lepší nebude, ona to je principiálně i kravina. A hlavně nikdy nebude levnější, protože pokud vím tak nemá vlastní továrnu na články. BMZ má teď jediný náskok v tom, že nabízí kompletní řešení včetně měniče pro všechny možné situace, z nichž ale většina do budoucna vymizí.

                  Tesla powerwall je především kompletní set baterie s DC-DC měničem na cca 300-400VDC pro nejsnazší a nejúčinější transformaci na 230VAC. Tedy základní stavební kámen budoucích bateriových instalací. Do 10let po těch současně nabízených, ve stodole na koleni stavěných prasečinách s mizernými a předraženými čínskými LFP a především naprosto tragickým BMS, který většinou články spíše ničí, neštěkne ani pes. Jistě jste si všiml, že naprosto stejné řešení jako Tesla oznámila většina velkých výrobců článků jako LG, Samsung, Panasonic a všechny buď už ohlásili, nebo si hledají dodavatele kompatibilních DC/AC měničů. Do 10let se už také (a podle současného stavu na trhu já dodávám naštěstí!) nikomu nevyplatí stavět tyto baterie, pokud si sám nebude vyrábět vlastní články.

                  Stejně tak se do budoucna úplně vytratí stávající 24-48V systémy. Budoucnost je právě v 300-400V grid-tied sytémech s bypasem (v případě výpadku sítě můžete jet v ostrovu pokud budete chtít). Stavět ostrov, když je k dispozici síť je kravina. To ale nikdy nebyl problém baterie ale měniče.

                  Takže shrnutí: Do budoucna až poklesne cena těchto úložišť budou k dispozici pouze dvě komponenty:

                  1) Kompletní uzavřená designová krabice pro pověšení na zeď, nebo s nožičkami s 300-400V baterií, BMS a DC-DC oboustranným měničem. Výstup bude +/- terminál a komunikační linka. Bez komunikace s měničem na výstupu nenaměříte vůbec nic aby vás to jednak při montáži nezabilo, ale hlavně abyste to svým působením nemohl zničit. Díky DC/DC měniči na výstupu budete moci paralelně spojovat nekonečné množství krabic, zároveň vám toto „vapour-ware“ řešení umožní přidávat další krabice dodatečně, protože opotřebení baterií jednoho modulu nijak neovlivní ostatní, pouze tomu úměrně poklesne celková dostupná energie/výkon úložiště.

                  2) Kompatibilní měnič DC/AC s komunikační sběrnicí, dle požadavku 1 nebo 3 fáz. v provedení grid-tied, na vyžádání s bypassem pro ostrov v případě výpadku. Fotovoltaika se bude připojovat přes tento měnič (jednak se to tak dělá už teď, ale hlavně to ani jinak nedává smysl). Pokud vím tak Tesla už o dodavateli kompatibilních měničů jedná (možná si je nakonec bude dělat sama, jak už se ji párkrát stalo)
                  ____

                  Toto si pak normálně koupíte v supermarketu a sám si to i zapojíte a „naprogramujete“ jako elektrický bojler, nebo sporák. Jelikož většina instalací nebude do sítě pouštět vůbec nic, tak se ani nikoho nebudete muset ptát jestli si to můžete zapojit.

                4. S velkou peneterací výše
                  S velkou peneterací výše uvedených systémů v západní Evropě a v USA souhlasím, v horizontu deseti let to bude možná i revoluční změna. Uvidíme ale, jak to bude u nás, ve středně/východní Evropě, s naší poblblou legislativou.

                5. No těch 10let bylo spíše
                  No těch 10let bylo spíše mé zbožné přání založené na tom že technologicky i cenově tomu nebude nic nebránit (jinými slovy úplně stejná situace jako u dnešních elektromobilů, kde krom Tesly je nám stále nabízena již 8-10let známá a funkční technologie baterií).

                  Legislativy bych se až tak nebál, protože si nemyslím, že by bylo možné prokázat že ty FV panely na střeše nemám jen jako ochranu před „letním přehříváním střechy objektu“, když nebudu nic dodávat do sítě ???

                6. zda je Tesla PowerWall
                  zda je Tesla PowerWall grid-tie nebo ne nezalezi na PowerWallu ale na menici! Tesla proto nabizi dva typy baterii, 7kWh cyklovaci a 10kWh zalohovaci, ktery je urceny prave pro vypadky site.

                  Ano, PowerWall ma okolo 300V, tak aby se dal zapojit paralelne k solarnim panelum, ale to jsem uz psal vyse. Nelze ho tedy pozit s kazdym menicem, ale jen takovym co to umi.

                  EDIT: kdyby jste sledoval videa z Tesly (nevim jestli to rikal JB nebo Elon), tak ohlasili ze nove verze PowerWallu budou mit vice nez 2kW DC/DC. Byla to totiz vec, kterou lidi kritizovali nejvic. Mam dojem, ze rikal, ze budou mit 6kW, ale tim si nejsem jisty.

                7. produkce TESLA PowerWall je
                  produkce TESLA PowerWall je stejnak na celý rok produkce vyprodaný, takže zádný spěch to přijde :)))

    1. v cem je PowerWall
      v cem je PowerWall nedotazenej?, vzdyt je to normalni okopceny reseni od APC ktery je 3x drazsi, tesla jen okopcila existujici reseni, odstranila konektivitu s PC, nedava zaruku na naveseny zarizeni ve vysi 100k eur jako APC a zabalila to do sveho kabatu, ano existuji levnejsi reseni, ale vpodstate jsou to pak jen na zemi polozene akumulatory ze kterych trci draty

      jeji vetsi bratricek PowerPack jim normalne zajistuje tovarnu kde vyrabej TeslyS a evidentne funguje, pritom se jedna jen o 15x PowerWall s dalsi elektronikou pro podobne systemy

  5. Tento článek je snůška
    Tento článek je snůška závádějících informací až nesmyslů. Předpokládám, že hodně podstatného se vytratilo a popletlo v překladu.

    Mimochodem když se podíváte do jejich nabídky, tak používají také průmyslové 18650 články, kdy ovšem jejich moduly se zdají být podřadnější než technologie Tesly. Zároveň podle předběžných cen se zdají být asi tak 3x dražší než Tesla.

Napsat komentář