ROZHOVOR: Vítkovice Doprava a Benzina vybudují síť CNG stanic

Stlačený zemní plyn (CNG), jeho využití v dopravě, nové technologie plnících stanic, distribuce a prodej na veletrhu EUROTRANS leto v září bude prezentovat společnost VÍTKOVICE Doprava a.s. Alternativní pohonné hmoty se dostávají rychle do popředí zájmu oborníků, ale i samotných dopravců.

Plnící stanice zemního plynu CNG Vitall
foto: VÍTKOVICE doprava

Společnost VÍTKOVICE Doprava před nedávnem zveřejnila zprávu o vybudování pětadvaceti plnících stanic, z čehož dvacet bude ve veřejné síti společnosti Benzina. Jedná se o naprosto přelomovou záležitost, kdy v Čechách a na Moravě konečně začíná vznikat veřejnosti dostupná síť s možností tankovat CNG na , rychlostních komunikacích, v klíčových dopravních uzlech velkých měst a na hraničních přechodech.

Veletrhy Brno představují EUROTRANS s přívlastkem „veletrh obchodních příležitostí“. CNG je silné téma připravovaných veletržních programů, na které jsou zvány veškeré dopravní společnosti z Čech, Moravy a .

Ředitel společnosti a místopředseda představenstva VÍTKOVICE Doprava a.s. pan Ing. Zdeněk Trejbal, PhD. nám poskytnul informace k připravované expozici na veletrhu EUROTRANS. Dále zmínil perspektivní oblasti v oboru plynových technologií v silniční a ..

Čím se budou Vítkovice Doprava prezentovat na podzimním veletrhu EUROTRANS?

Vítkovice doprava předvede na veletrhu EUROTRANS plnící stanici CNG Booster, kterou již představil také na Strojírenském veletrhu. Ukážeme tentokrát Booster včetně traileru – virtuálního plynovodu, jak umí plnit lokomotivu typové řady 714, kterou budeme mít pro tento účel na výstavišti k dispozici. Budeme také vystavovat auta s pohonem na CNG, tlakové láhve s CNG a další nové technologie, které přímo souvisí s dopravou a plnícími stanicemi.

Lokomotivy, které upravujete na provoz CNG, jsou nové nebo použité stroje?

Ano, jsou to zatím všechno přestavby starších lokomotiv, máme dvě lokomotivy typové řady 714, jednu se zastavěnými dvěma motory TEDOM s celkovým výkonem 520 kW, druhou s motorem CATERPILLAR s výkonem 600 kW a malou lokomotivu řady 703, která má také motor TEDOM.

auto plnící stanice zemního plynu CNG Vitall

Ing. Zdeněk Trejbal, PhD.
foto: VÍTKOVICE doprava

Uvažujete o tom, že by bylo možné také upravovat nové lokomotivy na pohon CNG?

O tom se zatím ještě nemluví, ale zmiňují se možnosti různých řešení na malých regionálních tratích, právě zde by se mělo něco začít dělat. S jsme již zahájili pilotní projekt pro regionální tratě na Opavsku. Jedná se konkrétně o přestavby na plyn motorových vozů 810, respektive 812 (Seno, slunce, jahody). Pokud by se projekt osvědčil, bude možné uvažovat i o výrobě.

Jak velký je ekonomický přínos pro provozovatele lokomotiv s plynovými pohony?

Lokomotivy, které my máme ve zkušebním provozu, vykazují úspory přibližně 30 %. Investice do přestavby se určitě vyplatí, návratnost záleží na vytížení lokomotivy, kolik vykáže denně motohodin. Při jejich dobrém využití je pochopitelně návratnost o hodně rychlejší.

Kdo jsou vaši hlavní zákazníci a koho z nich můžeme očekávat na veletrhu EUROTRANS?

Naším zákazníkem, kterého můžeme očekávat na veletrhu EUROTRANS, jsou určitě České dráhy, se kterými připravujeme zmíněný pilotní projekt. Jedna lokomotiva typové řady 714, která je nyní ve zkušebním provozu, je připravena na zakázku právě pro České dráhy a měla by jezdit v Karlových Varech. Potom očekáváme samozřejmě zákazníky z východních trhů, převážně z Ruska a Ukrajiny, dále jsou to také zákazníci z Asie, z oblastí, kde jsou velká naleziště plynu.

Můžete nám přiblížit podrobnosti vaší spolupráce se společností Benzina při budování sítě plnících stanic pro stačený zemní plyn (CNG)?

Ano, v první fázi postavíme dvacet plnících stanic v síti Benziny, s velkou pravděpodobností však i více, ovšem to se bude odvíjet od dalších jednání. Ve smlouvě je uvedeno období tří let, ve skutečnosti bychom to chtěli zvládnout daleko rychleji. Samotné realizace staveb a zabudování technologií nejsou v podstatě problém, vše bude nyní hlavně záležet na získávání jednotlivých stavebních povolení, územních rozhodnutí, ale také na liniových stavbách pro připojení plynu.

Jedná se o síť plnících stanic s určitým logickým geografickým rozmístěním?

Celkem se jedná o stavbu pětadvaceti stanic, dvacet zmiňovaných ve spolupráci s Benzinou, dalších pět bude zvlášť. Snažíme se orientovat na velké dopravce, jako jsou například dopravní podniky a regionální autobusoví dopravci. Strategií umístění jednotlivých stanic v síti Benziny je využití dálniční sítě. Na dálnicích a rychlostních komunikacích budeme mít nyní sedm plnících stanic. Další potom budou umístěny na výpadovkách z velkých měst a před hraničními přechody, jedná se konkrétně o Mikulov, Bor u Tachova a Liberec, výjezd do Německa.

Kdo bude provozovatelem těchto plnících stanic?

Provozovatelem budou VÍTKOVICE Doprava pod značkou Benziny, bude označena také naší produktovou značkou CNG VITALL. Plyn bude možné platit také platebními kartami Benziny, systém je plně kompatibilní s technologií CNG VITALL.

Vítkovice Doprava provozuje početnou flotilu aut, kolik z nich jezdí na CNG?

Naše flotila čítá v současné době čtyři sta aut osobních i užitkových, nákladních, z toho je více než dvě stě s pohonem na CNG. Většina našich vozů pochází ze sériové výroby, jedná se převážně o a Touran, potom máme také některá přestavěná auta. Nakoupili jsme auta na CNG od všech dostupných značek, abychom měli možnost je otestovat. Najdete u nás například i , někteří ředitelé divizí jezdí na CNG. Vlastníme také nákladní a užitková auta s plynovým pohonem italské výroby, značky Iveco Eurocargo, Stralis a Fiaty Ducato. Myslím si, že perspektiva užitkových aut je hlavně v oblasti komunální dopravy.

Jak dlouho již provozujete auta na CNG a lze již vyčíslit nějaké úspory?

provozujeme přibližně pět let, ta úspora je samozřejmě velká, pohybuje se v závislosti na cenách ropy, při počtu více než dvě stě vozů ušetříme kolem dvanácti a půl miliónů korun. Na jeden kilometr se u nás pohybují náklady u větších aut, například Passatů, asi korunu deset, u těch menších vozů dokonce jenom osmdesát až devadesát haléřů.

Pokud zákazník projeví zájem, jste mu schopni přestavět flotilu automobilů na CNG?

Určitě jsme schopni přestavět jim starší vozy na plyn, měly by být ovšem na benzín, přestavba starších vozů s dieselovými motory je příliš drahá a u starších vozů se to již nevyplácí. Podle počtu vozů jim k tomu postavíme odpovídající plnící stanici. My jsme nedávno přestavovali auta na CNG pro městskou policii v Ostravě, značky Škoda a Hyundai. Myslím si, že tady jsou s úsporami spokojeni, najedou měsíčně s jedním vozem pět tisíc kilometrů. Investice se jim vrátí již v prvním roce a další roky už budou jenom šetřit.

Myslíte si, že nastává doba, kdy zemní plyn v dopravě bude využíván ve větším měřítku?

Určitě ano, není již žádným tajemstvím, že ministerstvo životního prostředí uvolní miliardovou dotaci z operačního programu Životní prostředí pro nákup ekologických autobusů na a na výstavbu plnících stanic. Podle dostupných informací se bude dotace týkat širších oblasti, je tam zahrnutý Moravskoslezský kraj, jsou tam jmenovaná již i konkrétní města, například Ostrava, Opava, Havířov a další, dále to bude město Brno a města v oblasti severozápadních Čech, Ústí nad Labem, Chomutov, Most, a myslím si, že i Teplice.

na otázky odpovídal: Ing. Zdeněk Trejbal, PhD.
text: Zdeněk Nesveda

One Comment on “ROZHOVOR: Vítkovice Doprava a Benzina vybudují síť CNG stanic”

  1. Bylo by též dobré pokud
    Bylo by též dobré pokud by MZ s podporou MŽP, začalo více uvažovat na využívání pohonů CNG a LPG u svých smluvních dopravců a přepravců RZS, sanitky, MěP, HZS trvale vykazují vysoké náklady PHM. Jejich vybavená technika je nepoměrně dražší než běžný sériový automobil, a společnost se bez nich neobejde.

Napsat komentář