Rozhovor: patří budoucnost elektromobilům?

Výhled na masové rozšíření vozidel určených pro individuální osobní dopravu poháněných čistě je v současné době nejlepší za posledních sto let. Resp. od doby, kdy prohrály první souboj s automobily na spalovací motor. Tvrdí to viceprezident Sdružení pro dopravní telematiku Roman Srp, který bude 3. října 2011 moderovat konferenci E-mobilita: vývoj a trendy 2011 a 2015.

Konference E-mobilita: vývoj a trendy 2011 a 2015 proběhne 3. října v Brně. Roman Srp bude jejím moderátorem.
foto: Fresharena s.r.o.

Znamená to podle vás, že v nejbližší době dojde k masovému rozšíření ?

Roman Srp: To netvrdím. Rozvoj je totiž třeba chápat v širších souvislostech. Kromě rozvoje samotných technologií, především dostatečně kapacitních akumulátorů ve vozidlech a „ – nabíjecí , je třeba vzít v úvahu vývoj existujících energetických zdrojů pro dopravu, zájmy subjektů, které tyto zdroje vlastní anebo poskytují, a zejména pak strategickou koncepci energetiky daného státu, v našem případě ČR. Mezi další ovlivňující faktory patří např. rozvoj konkurenceschopnosti států pomocí moderních technologií, dopad rozvoje elektromobility na státní rozpočty vlivem výpadku spotřební daně z minerálních olejů nebo ochota uživatelů přizpůsobit životní styl, podpořit k přírodě šetrné technologie, akceptovat možnosti elektrických vozidel i vyšší pořizovací cenu.

V kterých zemích jsou s výzkumem a uplatněním elektromobilů nejdál?

Je třeba rozlišovat, zda hovoříme o vozidlech produkovaných nadnárodními podniky pro zcela liberalizované trhy s automobily nebo o nabíjecí infrastruktuře, která je obvykle jakožto strategická infrastruktura přísně regulována a jejíž rozvoj stát obvykle účinně ovlivňuje. Všechny hlavní americké, francouzské, japonské, německé a čínské automobilky jsou dle mého soudu na podobném stupni vědeckého poznání, napodobování a následné implementace. Praktické uplatnění elektromobilů na trzích (nehovoříme o vozidlech s ) závisí na rozvoji infrastruktury a z výše uvedených důvodů je úzce vázáno na strategická rozhodnutí států. Ta budou v zemích EU ještě centrálně ovlivňována, Evropská komise např. významně finančně dotuje vědecko výzkumné projekty oblasti tzv. „zelené dopravy“ včetně elektromobilů.

A kde vidíte největší potenciál?

Ačkoliv má podle mě největší potenciál rozvoje elektromobily , bude pro zajímavější sledovat další vývoj v , které se pustilo do velmi odvážného, inovativního a rizikového projektu vedoucího k odstavení všech a k výstavbě náhradních zdrojů, zejména . Součástí tohoto projektu bude modernizace přenosových sítí a hledání nových způsobů shromažďování a spotřeby elektrické energie, kde mají elektromobily své nezastupitelné postavení. Naše země, jejíž energetická koncepce momentálně kráčí zcela opačným směrem, k výrobě elektrické energie převážně z jádra, může být přesto v obdobné situaci jako Německo. Díky propojenosti energetických soustav a ekonomik i u nás mohou být jednou elektromobily řešením nerudovského problému „Kam s ním?“ v obdobích, kdy vyrobené elektřiny bude přebytek.

Jaká je tedy situace v ?

Naše země má na dnešní pomyslné startovací čáře „elektromobility“ postavení srovnatelné s nejvyspělejšími zeměmi světa. Elektromobilita tradici na straně výrobců i uživatelů v podobě trakčních vozidel (elektrické ) a městské hromadné dopravy (, , ), což vytváří dobrý předpoklad pro adaptaci průmyslu a dobrou akceptaci elektromobilů v individuální dopravě (, , ). Stav vědecko výzkumné základny a systém vzdělávání je na slušné úrovni. Existuje i amatérská síť nabíjecích stanic provozovaná fanoušky elektromobilů a energetické společnosti investují do pilotních projektů. Další rozvoj závisí především na rozhodnutích, která učiní stát v oblasti energetické politiky a bezpečnosti, podpory konkurenceschopnosti průmyslu a daňové politiky. Tato rozhodnutí významně ovlivní další chování výrobců, distributorů vozidel a elektrické energie a uživatelů, v důsledku čehož se bude elektromobilita v dále rozvíjet více či méně.

Jakou roli v tom rozhodování hrají výhody a nevýhody ?

Z pohledu uživatelů by měly být výhodou elektromobilů nižší provozní náklady. To by mohli ocenit zejména provozovatelé firemních vozidel pro city logistiku a servisní činnosti všeho druhu. Občané a municipality mohou mít také radost ze snížení emisí, vč. hluku, vozidel provozovaných ve městech. Nevýhodou jsou pak vyšší pořizovací náklady, omezený dojezd a dosud nerozvinutá síť .

Tři komentáře u “Rozhovor: patří budoucnost elektromobilům?”

  1. Buducnost elektromobilov je
    Buducnost elektromobilov je uz davno jasna Li-con ) nanostrukturne litiove baterie s konverznou katodou namiesto klasickej interkalacnej Li-ion.

    Uskladnenie energie OZE v TWh ma tiez jasnu koncepciu a je nim fosfor-litium koncepcia. SOlarne elektrarne v Afrike maju jasnu buducnost a to vdaka BetaMetaP-Li bateriam.

    Geotermalna energia ma takisto buducnost a ta je dana prave vyvojom novej generacie membran pre PR osmozu v uzavretom cyklu NH3-CO2 media a technologiu hlbkoveho vrtania vyuzivajucu superkriticku vodu ako vrtacie medium pricom transfer energie do BHA sa deje pomocou chemickej energie v kvapaline a vyuzitia katalyzatora v BHA ktory aktivuje reakciu. Primarne pracovne medium geotermalu je CO2 co umozni radikalne zvysenie konverznej ucinnosti a spolu s PRO-OHE umozni dosiahnut elektricku ucinnost cez 35%.

Napsat komentář