O chorvatském podnikateli Mate Rimacovi je v poslední době slyšet hlavně ve spojení s luxusním elektromobilem Rimac Concept One. Ovšem ještě dříve, než se na scéně tento elektrický skvost objevil, předělal tehdy devatenáctiletý Rimac své BMW 3 (E30) z roku 1984 na sportovní elektromobil. Ten je nyní oficiálním držitelem titulu světového šampióna v největším zrychlení mezi elektrickými auty.
foto: Rimac Automobili
Mate Rimac v minulosti používal své BMW E30, které láskyplně nazýval „green monster“, jako auto pro sportovní klání na závodních okruzích a pro soutěže v driftování. Na jednom z těchto závodů však došlo ke zničení spalovacího motoru a mladý dobrodruh se tehdy rozhodl, že dá svému zelenému bavoráku ještě druhou šanci.
Téměř rok pak tvrdě pracoval na reinkarnaci svého zeleného monstra na závodní elektromobil, dnes známý jako Rimac e-M3. S jeho první verzí však nebyl Mate Rimac úplně spokojen. Vůz byl příliš těžký, dojezd byl značně omezený a ani výkon nebyl takový, jaký by si představoval.
Mate Rimac, chorvatský Elon Musk. Staví supersport za milion dolarů
Mate Rimac proto začal kolem sebe shromažďovat odborníky, s jejichž pomocí rozvíjel vlastní součásti pro elektrický supersport. Elektromobil Rimac e-M3 prošel celkem pěti evolučními úrovněmi, během nichž došlo k výměně drtivé většiny všech dílů.
foto: Rimac Automobili
Vynaložené úsilí přineslo své ovoce ve formě finální verze elektromobilu Rimac e-M3. Tento zelený dravec s hmotností 1 150 kg dokáže zrychlit z nuly na sto za 3,3 vteřiny, a pak ještě dále zvyšovat rychlost až na 280 km/h. Disponuje silou 600 koní a točivým momentem 900 Nm.
Na jaře roku 2011 poskytl Rimac své elektrické BMW k oficiálnímu testování pod dohledem FIA, které proběhlo na vojenském letišti poblíž chorvatského Záhřebu, a zde také vytvořilo rekordy v kategorii A skupiny VIII (elektrická vozidla), ve třídě 3 (vozidla s hmotností nad 1 000 kg).
Elektromobil Rimac e-M3 je tedy v této chvíli oficiálním držitelem dvou rekordů, a to sprintu s pevným startem na čtvrt míle, který zvládl za 11,808 vteřiny a 1/8 míle za 7,549 vteřiny. Ve schvalovací fázi pak ještě setrvávají rekordy na půl kilometr (13,714 vteřiny), kilometr (23,260 vteřiny) a jednu míli (35,347 vteřiny).
Nicméně je více než možné, že se tabulky budou brzy přepisovat znovu, neboť Chorvati brzy vyrukují s již zmiňovaným elektromobilem Rimac Concept One. Ten skrývá pod kapotou 1 088 koní a zrychlí z nuly na sto za 2,8 vteřiny.
Snad mílI ne míly, proboha!
Snad mílI ne míly, proboha!
Ajtakrajta! Tahle hrubka
Ajtakrajta! Tahle hrubka našemu pravopisnému supermozku unikla, ale příště se to už nestane :).