Darryl Siry pracoval původně jako šéf marketingu a komunikací v Tesla Motors. Dnes pracuje na volné noze jako konzultant pro různé „zelené“ společnosti. Na svém blogu se nedávno rozepsal o zajímavém problému, kterým je uvádění dojezdu elektromobilů. „Existují problémy, které by mohly mít výrazně negativní dopad na způsob jakým veřejnost vnímá elektromobily pokud výrobci nezmění svůj přístup k uvádění údajů o dojezdu,“ píše Siry doslova. Podle něj spočívá hlavní problém v tom, že obvykle výrobci elektromobilů uvádějí pouze jedno jediné číslo jako dojezd – samozřejmě to nejlepší. Jenže stejně jako v případě uvádění spotřeby u běžných automobilů se tenhle údaj může zásadně lišit. Vždy totiž, u elektromobilů i u aut se spalovacím motorem, záleží na tom JAK s ním jezdíte. Další zádrhel spočívá v tom, že výrobci elektromobilů obvykle uvádějí dojezd pro plně nabitou baterii, kterou vyšťaví doslova do posledního elektronu. Jenže tak to v běžném provozu není. Životnost baterie elektromobilů se výrazně snižuje, pokud je dobita na maximum, nebo naopak vybita na úplné minimum. Obvykle se tedy nabíjí na 85% až 90% a vybíjí na 10% své kapacity. A v neposlední řadě je tu i problém se samotnou životností. V jejím průběhu se totiž kapacita baterie snižuje. To je samozřejmě závislé na řadě faktorů, jako je třeba skladovací teplota, nicméně tyto faktory mají značný vliv. Po pěti letech se tak podle Siryho může stát, že váš elektromobil ujede až o 20% menší vzdálenost, než když jste si ho pořídili jako nový. Siry vidí právě v těchto problémech jednu z největších překážek masového nástupu EV („Electric Vehicles“ neboli elektrických vozů). A navrhuje jednoduché řešení: výrobci musejí komunikovat dojezd transparentně, bez přehánění. Za druhé, je třeba standardizace, podle které by bylo možné tyto údaje sjednotit. Doufejme, že jak se trh s EV bude postupně konsolidovat, dojde brzy i na Siryho slova.
4 Comments on “Problém – jak by měli výrobci elektromobilů informovat o dojezdu?”
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Přesně tak, jde o to JAK s
Přesně tak, jde o to JAK s tím autem jezdíte. A vždycky bych jezdil s rezervou, lepší nevybít úplně než někde zůstat trčet.
No to fakt slyším poprvé,
No to fakt slyším poprvé, že nabití na 100 procent škodí a že se tudíž nabíjí jen na 85 až 90 % kapacity. Přebíjení škodí (nabíjení i po dosažení 100% kapacity), ale výše uvedené jsem neviděl uvádět u žádného výrobce baterií jakéhokoliv typu – Li-ion, Li-Pol, Zebra, Olověné, Ni-Cd atd.
V původním články tyhle
V původním články tyhle technické hovadiny také nejsou. Přebíjení není nabití na 100 % + odpojení, ale nabití na 100 procent + další nabíjení.
No nie je to tak zlé, mne
No nie je to tak zlé, mne sa podarilo zistiť, že sa jedná o rýchlosť niekde medzi 60 až 90km/hod. Ak si pozriete priemernú rýchlosť, ktorú reálne dosiahnete na našich cestách aj mimo mesta budete prekvapený.
Ale naspäť – seriózny výrobca akumulátorov – a to v prípade elektromobilov platí uvádza kapacitu akumulátora tak, aby sa táto hodnota príliš počas životnosti akumulátora nelíšila.
Oveľa viac sa obávam neznalosti ľudí – veď mnohí z nás sa nevedia „slušne správať“ ani k batérii v svojom mobile…
V elektromobile ale nie je problém pre elektroniku dostatočne vopred varovať vodiča na nutnosť dobiť batériu.
Nevidím v tom problém.