Problém – jak by měli výrobci elektromobilů informovat o dojezdu?
Darryl Siry pracoval původně jako šéf marketingu a komunikací v Tesla Motors. Dnes pracuje na volné noze jako konzultant pro různé „zelené“ společnosti. Na svém blogu se nedávno rozepsal o zajímavém problému, kterým je uvádění dojezdu elektromobilů. „Existují problémy, které by mohly mít výrazně negativní dopad na způsob jakým veřejnost vnímá elektromobily pokud výrobci nezmění svůj přístup k uvádění údajů o dojezdu,“ píše Siry doslova. Podle něj spočívá hlavní problém v tom, že obvykle výrobci elektromobilů uvádějí pouze jedno jediné číslo jako dojezd – samozřejmě to nejlepší. Jenže stejně jako v případě uvádění spotřeby u běžných automobilů se tenhle údaj může zásadně lišit. Vždy totiž, u elektromobilů i u aut se spalovacím motorem, záleží na tom JAK s ním jezdíte. Další zádrhel spočívá v tom, že výrobci elektromobilů obvykle uvádějí dojezd pro plně nabitou baterii, kterou vyšťaví doslova do posledního elektronu. Jenže tak to v běžném provozu není. Životnost baterie elektromobilů se výrazně snižuje, pokud je dobita na maximum, nebo naopak vybita na úplné minimum. Obvykle se tedy nabíjí na 85% až 90% a vybíjí na 10% své kapacity. A v neposlední řadě je tu i problém se samotnou životností. V jejím průběhu se totiž kapacita baterie snižuje. To je samozřejmě závislé na řadě faktorů, jako je třeba skladovací teplota, nicméně tyto faktory mají značný vliv. Po pěti letech se tak podle Siryho může stát, že váš elektromobil ujede až o 20% menší vzdálenost, než když jste si ho pořídili jako nový. Siry vidí právě v těchto problémech jednu z největších překážek masového nástupu EV („Electric Vehicles“ neboli elektrických vozů). A navrhuje jednoduché řešení: výrobci musejí komunikovat dojezd transparentně, bez přehánění. Za druhé, je třeba standardizace, podle které by bylo možné tyto údaje sjednotit. Doufejme, že jak se trh s EV bude postupně konsolidovat, dojde brzy i na Siryho slova.