Nové plynové motory Scania: ekologičtější a úspornější

Nová pohonná ústrojí postavená okolo 13litrových plynových motorů Scania dosahují 5% úspory paliva a nabízejí plnohodnotný dojezd pro dálkové trasy.

Scania se o svých nových plynových motorech poprvé zmínila na loňském veletrhu IAA. Zásadní obrat ale přichází v momentě, kdy se tyto unikátní motory objevují na trhu – nyní jsou spárovány se dvěma třetinami úspěšného pohonného ústrojí Super.

Nové motory tvoří spolu s převodovkou G25 a zádní nápravou pocházející z dieselového sourozence dobře sehrané trio. Výsledkem je potvrzená úspora paliva na dálkových trasách ve výši 5 %.

„Když jsme tyto komponenty spárovali, bylo nám brzy jasné, že jsme se trefili do černého,“ říká Ola Henriksson, senior produktový manažer pro obnovitelná paliva ve Scania Trucks, a dodává, „Stejně jako pohonné ústrojí Super těží i motory na plyn z většího rozpětí převodových poměrů převodovky G25. Ve spojení s ní a novými nápravami mohou motory po většinu času pracovat v ideálních otáčkách. V konečném důsledku pak toto pohonné ústrojí vykazuje 5% úsporu paliva.“

Navíc rychle roste zájem o lokálně vyráběná biometanová paliva pro nákladní automobily (například Bio-LNG nebo Bio-CNG). Mnoho společností a dopravců má ambici co nejrychleji dekarbonizovat své aktivity. Řešení na bázi biometanu jsou snadno dostupná díky rychle rostoucí síti plnicích stanic a emise CO2 lze, pokud budeme uvažovat celý proces „od zdroje ke kolu“, snížit až o 90 %.

SOUVISEJÍCÍ: Recyklační speciál na bioCNG nově jezdí v Praze

„Paliva na bázi biometanu jsou jednoznačně řešením pro všechny zákazníky, kteří chtějí okamžitě zahájit svou cestu k dekarbonizaci,“ říká Ola Henriksson a pokračuje, „Naše motory na plyn pokrývají široké spektrum možných využití. S největšími nádržemi zkapalněný plyn, které nabízíme, může 40t souprava tahače a návěsu dosáhnout dojezdu až 1800 km. Když k tomu přidáte výkon 460 k a točivý moment 2 300 Nm, které nabízí náš motor OC13, získáte dokonalý nástroj pro evropskou dálkovou dopravu.“

Sítě bioplynových čerpacích stanic se v Evropě rychle rozšiřují, což je dáno jak zvýšenou poptávkou, tak zapojením významných hráčů palivového průmyslu. Snižování emisní stopy CO2 už dávno není téma týkající se pouze „zelených“ společností, které chtějí získat veřejné uznání, je to naprostá nutnost pro drtivou většinu dopravců všeho druhu, přičemž je potřeba co nejrychleji využít všech dostupných prostředků.

Nové plynové motory vycházejí z osvědčeného 13litrového plynového motoru, který má Scania v nabídce již několik let. Zvýšením úrovně výkonu těchto motorů a jejich přípravou na budoucí legislativní požadavky dává Scania najevo své odhodlání získat v procesu dekarbonizace ještě větší podíl na trhu.

„Jsem si jistý, že díky snížení emisí CO2, jízdním vlastnostem a dojezdům, které nyní nabízíme, objeví toto skvělé řešení stále více zákazníků,“ říká Ola Henriksson a dodává, „Přináší totiž spoustu evidentních výhod a nemá prakticky žádné zápory. Kromě toho se může řidič těšit i z výrazně nižší hladiny hluku.“

Technické údaje pro dva nové plynové motory Scania:

OC13 103420 hpOC13 104 460 hp
TypŘadový
Zdvihový objem12,7 litru
Posloupnost zapalování1-5-3-6-2-4
Počet válců6
Počet ventilů na válec4
Vrtání x zdvih130 x 160 mm
Kompresní poměr12.6:1
Vstřikování palivaBosch + CEM1
Objem olejové náplně43 litrů
Řízení emisíScania EGR a třícestný katalyzátor
Nejvyšší výkon420 k (311 kW) @ 1900 /min460 k (340 kW) @ 1900 r/min
Nejvyšší točivý moment2100 Nm @ 1000-1300 /min2300 Nm @ 1000-1300 /min

zdroj: tisková zpráva

10 Comments on “Nové plynové motory Scania: ekologičtější a úspornější”

    1. realita
      Utečú spaľovacie motory hrobárovi z lopaty? Ich záchranu sľubuje ťažká váha európskej politiky
      Nové autá s apetítom na benzín a naftu by sa mali dať kúpiť aj po roku 2035. Aspoň taká je predstava matadora európskej politiky Manfreda Webera, ktorý ich chce rehabilitovať pomocou revízie v roku 2026. Viaceré okolnosti naznačujú, že jeho snaha nemusí byť márna.

      Hoci sa zákaz spaľovacích motorov v Európskej únii zdá byť definitívny, opak môže byť pravdou. Najnovšie totiž tomuto druhu pohonu hodila záchranné koleso jedna z najvýznamnejších postáv európskej politiky Manfred Weber.
      Nemec Weber je predsedom skupiny Európskej ľudovej strany (EPP) v Európskom parlamente, čo je vôbec najsilnejšia frakcia, ktorá má v pléne až 178 kresiel z celkového množstva 705.
      „Ak sa mojej skupine podarí po európskych voľbách získať väčšinu, zvrátime zákaz spaľovacích motorov, ktorý EP schválil v tomto legislatívnom období,“ povedal Weber prednedávnom v rozhovore pre bavorskú mediálnu skupinu Mediengruppe Bayern

      1. Existují dvě skupiny lidí. Jedni nepochybují, že spalovací motory budou dále dominovat. Druzí o tom také nepochybují, ale z prospěchářských důvodů se tváří, že tomu nevěří. Přetahování se o moc a vliv na směrování zdrojů probíhá mezi těmito dvěma skupinami. A kromě těchto dvou skupin ještě existuje malá skupina exotů, kteří opravdu věří v ukončení spalovacích motorů. Ale na ty se** pes.

      2. Ukáže doba zda má přesnější odhad budoucnosti Tony Seba, nebo spammer42:
        //youtu.be/LQDZT9WGeoc?t=563
        //www.hybrid.cz/elektromobily-v-cr-registrace-rostly-letos-o-45-nabijecky-drzi-krok/comment-page-1/#comment-312238

        V Číně to ale na návrat ke spalovací minulosti nevypadá. Evropa už opouští kormidla, takže nějaké nařízení a termíny globální směřování dopravy moc neovlivní. Největší vliv má Evropa sama na sebe, lpění na minulosti jí nepomůže.
        //youtu.be/MY64YJjAK7M?t=37
        Číňani přeci nejsou tak blbí aby investovali obrovské prachy a energii na syntetická paliva k tomu aby se dále trávili výfuky…
        Vždyť se přeci shodli, že čistý vzduch je zásadní:
        //youtu.be/PYU0MiNCDZc?t=466
        zelená a modrá je více než zlato a stříbro:
        //youtu.be/joz3ZwVvZpU?t=3048

        Bohužel Evropa není zdaleka tak jednotná, každý si tu řeší svoje “zájmy“ bez ohledu jestli to celek pozvedne, nebo potopí…

            1. Prelozeno do srozumitelne podoby:Americke automobilky zaspali a ted se jim to krute vymstilo. Tesla a Cina jim ujeli a oni nejsou schopny je dohnat. Ono to neni uplne to prave, dat do spalovaku baterky a emotor. Takovy kockopes asi nema na trhu moc sanci. Kdo se orientuje, ten vidi, ze nejuspesnejsi EV nemaji se spalovakem spolecne geny. A vo tom to je.

              1. Je to o jízdních vlastnostech, o tom, jak to naladěný podvozek, jak se to chová v zatáčkách, ale i jaký to má infotainment a jaké je pohodlí řidiče. Ty „klasické“ automobilky nezvládají ani to, co by umět měly. Například naladit rozumně podvozek u id.5. Tenhle týpek řekne za to svoje video asi 20x šílené a asi 10x strašné.
                https://www.youtube.com/watch?v=fhWf2jGY-Kc

Napsat komentář