Nissan odhalil novou vizi londýnského „černého taxi” budoucnosti pro 300 000 každodenních zákazníků – Nissan NV200 London Taxi. Ve srovnání se současnými modely nabídne londýnský taxík NV200 výrazně nižší emise CO2, což je důležitá charakteristika s ohledem na strategii starosty Borise Johnsona v oblasti kvality ovzduší v Londýně. Zcela elektrický koncept NV200 bude rovněž procházet zkušebními testy v hlavním městě Británie.
foto: Nissan
Uvedení nové verze londýnského taxi NV200 se zúčastnil starosta společně se sdruženími pro postižené a vlivnou Asociací londýnských taxikářů. Taxi verze modelu NV200 již byly odhaleny v Tokiu a město New York tento vůz zvolilo za exkluzivní „taxi zítřka”.
Značka Nissan si již v historii taxislužby britského hlavního města získala uznávanou pozici. Ikonický černý taxík LTI FX4 Fairway byl vybaven 2,7litrovým vznětovým motorem TD27, který londýnským taxikářům poskytl vyšší rychlost, spolehlivost a účinnost. Stejný motor poháněl také nástupce modelu Fairway, vůz TX1. Automobil NV200 staví na této pověsti.
Nissan bude vyrábět elektrickou dodávku e-NV200
Steve McNamara, generální tajemník Asociace licencovaných řidičů taxi, prohlašuje: „Společnosti Nissan se povedl skvělý vstup na trh londýnských taxíků – vznětový motor o obsahu 2,7 litru, který byl ve výbavě dřívějších modelů taxi, byl jedním z vůbec nejlepších motorů ve vozu taxislužby. Z toho, co o modelu londýnského taxi NV200 vím, mohu říct, že má ty správné charakteristiky. Důležité je, že vypadá jako taxi, umožňuje pohodlný výstup i nástup a je spolehlivý. Dojde-li na slibované hodnoty spotřeby paliva, bude to velký hit.”
Model londýnského taxi NV200 byl celý navržen pro pohodlí zákazníků, řidičů a dalších účastníků provozu. Je účinnější a ekologičtější než současné modely černých taxíků a zároveň poskytuje cestujícím větší pohodlí, prostor a praktičnost. Zvláštní zřetel byl také kladen na přepravu cestujících se zdravotním postižením.
Alan Norton z organizace pro postižené Assist UK uvádí: „Organizace Assist UK je hrdá na svou spolupráci se společností Nissan při vývoji dobře přístupného vozu taxi, který vyhovuje potřebám všech zdravotně postižených. Měli jsme příležitost vytvořit skupinu odborníků zabývajících se všemi oblastmi postižení a umožnit jim spolupráci s konstruktéry, aby byl vůz vhodný pro přepravu všech zdravotně postižených. Spolupráce bude pokračovat i nadále a po počátečním uvedení vozu se plánují další úpravy. Mnoho nápadů je totiž momentálně ve fázi vývoje. Blahopřejeme značce Nissan k této iniciativě a přejeme jí s tímto projektem mnoho úspěchů.”
Odolná a spolehlivá verze londýnského taxi Nissan NV200 vychází z víceúčelové kompaktní dodávky NV200 Nissan. Tento vůz získal mnohá ocenění včetně Mezinárodní dodávky roku. Model, poprvé uvedený na trh koncem roku 2009, byl doposud představen ve 40 zemích a celosvětově se prodalo více než 100 000 vozů.
Do verze Nissan NV200 pro londýnské taxi se pohodlně vejde pět dospělých osob – tři na zadní sedadla a další dvě na sklopná sedadla umístěná proti směru jízdy. Přední sedadlo pro cestující nahradil zavazadlový prostor.
Výjimečným rysem taxíku jsou posuvné dveře pro cestující, jejichž konstrukce zajišťuje snadné otevírání i zavírání. Jsou také mnohem bezpečnější pro chodce, cyklisty a další vozidla, protože se nevyklápějí do silnice a netvoří tak potenciální překážku.
Očekává se, že verze taxi Nissan NV200 se vznětovým motorem bude nabízena za konkurenceschopnou cenu, která bude nižší než u modelu TX4 – současného modelu londýnské taxislužby London Taxi Company – a bude dostupná prostřednictvím zvlášť určených specializovaných dealerů Nissan.
Nissan NV200 také nabízí výrazně nižší provozní náklady než alternativní vozy londýnské taxislužby. Úsporný vznětový motor 1.5 dCI 110 HP Euro V se šestistupňovou manuální převodovkou dosahuje kombinované spotřeby 5,3 l/100 km. To znamená minimálně 50% úsporu paliva ve srovnání s nejúčinnějším modelem TX4 s kombinovanou spotřebou 8,2 l/100 km.
Náklady na palivo tvoří kolem 10 % režijních nákladů taxikáře. Za jeden rok by řidiči londýnské verze taxi NV200 vynaložili o 50 % nákladů – zhruba 700 £ – na palivo méně než řidiči vozů TX4.
S cílem zlepšit kvalitu ovzduší ve městě má motor Euro V londýnské verze taxi NV200 pouze 139 g/km emisí CO2 ve srovnání s 209 g/km „nejzelenějšího” modelu TX4. Pokud by teoreticky všechny londýnské taxíky nahradila verze taxi NV200, došlo by každý rok ke snížení emisí CO2 o 37 970 tun. To je totéž, jako kdyby se vysadily stromy na ploše 10 000 akrů půdy čili dvojnásobku zpoplatněné zóny v centru Londýna.
Co je však ještě důležitější, každoročně by došlo ke snížení škodlivých plynů NOx a objemu pevných částic o odhadovaných 135 metrických tun, resp. 20 metrických tun. Právě hodnoty těchto ukazatelů se snaží příslušné úřady vylepšit prostřednictvím legislativy na podporu kvality ovzduší.
Zcela elektrická verze by mohla mít ještě významnější dopad na kvalitu londýnského ovzduší. Automobilka Nissan, která jako první spustila masovou výrobu 100% elektrického rodinného vozu v podobě revolučního modelu Nissan Leaf, by mohla uvedením kompletně elektrické verze londýnského taxíku e-NV200 upevnit svou pozici v přední linii technologie motorových vozidel.
Očekává se, že díky odhadovaným provozním nákladům, které mají tvořit přibližně pětinu nákladů běžného taxíku se vznětovým motorem, si získá velkou popularitu také mezi řidiči.
Diskuze všech zainteresovaných stran budou i nadále směřovat k tomu, aby došlo ke zvýšení investic do infrastruktury dobíjecích stanic a model e-NV200 se tak mohl stát reálným návrhem. Vůz Nissan NV200 se vznětovým motorem nyní prochází konečnou fází testování včetně nárazových testů a usiluje o to, aby do konce roku získal kompletní certifikaci pro londýnské vozy taxislužby.
Rozsáhlé úpravy standardní dodávky NV200 zajišťují plnou kompatibilitu tohoto vozu s předpisy, které stanovují Podmínky pro technickou způsobilost vozů taxislužby úřadu TfL. Tyto podmínky zahrnují možnost přepravy cestujícího na invalidním vozíku a dosažení průměru otáčení v délce 7,6 m, což je zákonný požadavek vztahující se na všechny vozy taxislužby. Důvodem je údajně malý kruhový objezd před slavným hotelem Savoy v ulici Strand, kterým musí londýnské taxíky plynule projet.
Starosta města Londýna Boris Johnson k tomu říká: „Zlepšení kvality ovzduší v Londýně je jedním z nejdůležitějších úkolů, který musím jako starosta řešit. Již dříve se mi podařil významný krok – zavedení limitu stáří pro vozy londýnské taxislužby. A nyní mám obrovskou radost, že automobilka Nissan zvedla hozenou rukavici a zareagovala na výzvu, kterou jsem připravil svou Strategií pro kvalitu ovzduší s cílem snížit emise taxíků a zlepšit jejich účinnost.
Můj tým, dopravní úřad TfL a automobilka Nissan celý minulý rok věnovali veškeré úsilí, abychom se dostali až sem, a já věřím, že díky této pokračující spolupráci se společnosti Nissan podaří pro Londýn vyvinout nový bezbariérový taxík s nulovými emisemi ještě před plánovaným rokem 2020.”
Andy Palmer, výkonný viceprezident společnosti Nissan, uvádí: „Automobilka Nissan považuje za čest, že může dodat vizi 21. století pro jedno z nejtypičtějších londýnských vozidel. Černý taxík je stejně nedílnou součástí Londýna jako Big Ben. Známá silueta této věže bude vždy na svém místě, ale taxiverze Nissan NV200 klade identický důraz na interiér i exteriér. Lepší zážitek pro řidiče i cestující.”
Dodává také: „Konstrukční proces modelu NV200 pro londýnské taxi byl velmi vyčerpávající a bude i nadále pokračovat. Kromě zajištění pohodlí pro řidiče, kteří tráví za volantem dlouhé hodiny, jsme museli zvážit úplné spektrum uživatelů tohoto vozu. Žádné konkrétní profily zákazníků londýnské taxislužby totiž neexistují. Dospělí, děti, profesionální obchodníci, zahraniční turisté, postižení cestující – ti všichni jsou potenciálními zákazníky. V úvahu jsme vzali dokonce i ty, kteří služby taxíku pravděpodobně nikdy nevyužijí, ale budou mít prospěch z jeho funkcí, například z nízkých emisí CO2 tohoto modelu nebo posuvných dveří vozu, které netvoří překážku v cestě.
„Nissan NV200 je globální verze vozu taxi, která je postupně představována v těch největších a nejvýznamnějších světových velkoměstech. Tento bezpečný, pohodlný, účinný a praktický vůz představuje skvělý krok vpřed v zajištění přepravy, která vyhovuje jak jejím uživatelům, tak i ostatním obyvatelům města.”
Ani jsem to nedočetl.
Ani jsem to nedočetl. Takové kecy a přínos ve spotřebě minimální… :/