Robotická auta, která se řídí sama, jsou “další velká věc” hned po alternativních pohonech. Ty už jsou ale součástí každodenní praxe a automobilky tak musí hledět do budoucna. Do roku 2020 chce Nissan nabídnout cenově dostupná robotická auta běžným zákazníkům.
foto: Nissan
Nissan na speciální prezentaci v jižní Kalifornii oznámil, že do roku 2020 bude mít na trh několik autonomních, samořiditelných automobilů. Inženýři automobilky problematiku robotických aut zkoumají údajně už několik let ve spolupráci s předními světovými univerzitami.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Autosalon Frankfurt 2013: představí Google svá robotická auta?
Volvo: robotické auto, které samo zaparkuje. Už brzy u vašich dealerů
“Ochota pochybovat o konvenčním myšlení a podněcovat rozvoj je to, čím je automobilka Nissan výjimečná,” komentoval aktuální dění šéf Carlos Ghosn. “V roce 2007 jsem se zařekl, že do roku 2010 bude Nissan vyrábět auto s nulovými emisemi. Dnes je Nissan Leaf nejprodávanějším elektromobilem v historii. Dnes se zavazuji, že do roku 2020 budeme připraveni představit novou přelomovou technologii v podobě autonomní jízdy. Máme k tomu dobře nakročeno,” dodal.
Dostupní roboti
Auta schopná sama řídit budou údajně zákazníkům k dispozici za “realistické ceny” během dvou následujících generací vozidel. V současné době v Japonsku buduje automobilka speciální testovací městský blok, kde bude moct svá robotická auta otestovat v podmínkách, které by nebylo možné (bezpečně) simulovat v běžném provozu.
TIP: VIDEO: elektromobil Nissan Leaf jako robotické auto
Technologie robotického řízení je rozšířením stávajícího systému Safety Shield. Ten dokáže už v dnešních vozech Nissan monitorovat 360 ° prostředí kolem vozidla a upozornit na případná nebezpečí, případně dokonce samostatně zasáhnout. Obdobné pokročilé bezpečnostní systémy dnes nabízejí ve svých dražších modelech prakticky všechny světové automobilky.
Právě bezpečnost je vedle úspory paliva kritickým bodem v tažení směřujícím k výrobě robotických aut. Například jen v USA se každý rok odehraje 6 milionů dopravních nehod, které stojí $160 mld. a jsou hlavní příčinou smrti u lidí od 4 do 34 let. Přes 93 % těchto nehod zaviní lidská chyba, nejčastěji nepozornost na volantem.
Bezpečnost především
V roce 2011 zemřelo v USA při autonehodách 32 367 lidí. Ačkoliv toto číslo vytrvale už několik let klesá, přesto představuje obrovský počet převážně zbytečných úmrtí, kterým bude možné díky robotickým autům možné z velké části zabránit. Na celém světě pak takto zemře přes 1 milion lidí ročně!
Dnešním řidičům navíc robotická auta otevřou zcela nové časové možnosti. Čas v autě najednou bude možné trávit odpočinkem nebo produktivně. Je pravděpodobné, že robotická auta postupně zároveň výrazně promění vzhled dnešních aut, zejména co se týká interiéru. A jak už bylo řečeno, nemalý vliv budou mít autonomní vozidla i na celkovou výslednou spotřebu.
Jednou z hlavních výzev je podle Andyho Palmera, vice prezidenta Nissan North America, jsou legislativní změny, které umožní provoz robotických aut na silnicích. V tomto ohledu je značně vpředu např. Kalifornie, která už provoz robotických aut schválila.
už se toho nemůžu dočkat
už se toho nemůžu dočkat