Pro dopravu lidí v centrech měst, vysokoškolských kampusech nebo pěších zónách se auta se spalovacím motorem nehodí. V těchto místech jsou ideálním dopravním prostředkem tichá a čistá elektrická auta. Jedním z takových je i mini taxi Navia, které nejen splňuje výše uvedené, ale má také schované jedno eso v rukávu – nepotřebuje řidiče.
foto: Induct Technology
Singapurská univerzita Nanyang Technological University (NTU) je jednou z prvních institucí, které v reálném provozu vyzkouší francouzské robotické taxi Navia. Testovací provoz vozítka bude probíhat na 2 kilometry dlouhé trase v univerzitním technologickém parku.
Navia je produktem francouzské společnosti Induct Technology. Jak se dočteme na oficiálních stránkách, Navia má sloužit jako doplněk k hromadné dopravě pro “poslední, nebo první míli“ cesty. Vozítko je ideální pro dopravu v rámci rozlehlých průmyslových areálů, nemocničních komplexech, vysokoškolských kolejích nebo na letišti.
foto: Induct Technology
Uvnitř vozidla najde místo až osm cestujících. Maximální rychlost 20 km/h není nijak ohromná, ale posláním Navie není trhat rychlostní rekordy. Dojezd je slušných 130 km.
Pokud k tomu existuje vhodná infrastruktura, lze ve vozidle použít jen malou baterii umožňující dojezd 6 km. Jak v prvním, tak v druhém případě se auto dobijí bezdrátově pomocí indukce. Při použití menších baterií však musí být k dispozici mnohem hustší síť dobíjecích stanic.
video: YouTube
Opravdová technická lahůdka je však ukrytá jinde. Navia k řízení nepotřebuje řidiče! Cestující na dotykové obrazovce s digitální mapou jednoduše určí svou cílovou stanici a dál se nemusí o nic strat – vozidlo se po trase pohybuje zcela automaticky.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Elektromobil Nissan e-NV200 poslouží jako taxi v Barceloně
O obecnou navigaci se stará GPS se zaznačenými ulicemi, trasou, případně s pozicemi nabíjecích stanic. Pro samotnou interakci s okolím využívá Navia čtveřici „laserovch radarů“ LIDAR (Light Detection And Ranging) a stereoskopické kamery, jenž vytváří počítačový 3D obraz okolí. Řídící software pak díky 3D obrazu pozná správný jízdní pruh, ostatní vozidla, lidi nebo jiné překážky.
Samotné dobíjení se děje rovněž zcela automaticky. Skrze digitální mapu vozidlo ví, kde se nachází dobíjecí stanice. Pokud v baterií dochází energie, stroj se vydá k nejbližší stanici, kde si automaticky dobije baterie.