PRVNÍ DOJMY: Kia e-Niro – Rodinný přítel na elektřinu

Před velkým testem jsme měli možnost krátce vyzkoušet nejnovější elektromobil značky Kia. Tady jsou naše první dojmy.

Elektromobil Kia e-Niro už je v prodeji také v Česku. Cena 64kWh verze začíná na 1 199 980 Kč.
foto: Kia

Značka KIA s elektromobilitou již nějaký ten pátek koketuje. Byla tu hybridní Optima, následovaná po několika letech Optimou PHEV. Byl tu Soul EV, který byl prvním čistě elektrickým vozem značky u nás.

A bylo tu zejména Niro, zatím jednoznačně nejúspěšnější model značky KIA s alternativním pohonem. V roce 2018 se v cenících objevila verze Niro PHEV, tedy hybrid do zásuvky. S čistě elektrickým dojezdem okolo 60 kilometrů se jednalo o zajímavou alternativu pro ty, kterým tato vzdálenost postačovala k pohodlnému zvládnutí každodenní agendy.

Bylo tedy jen otázkou času, než přijde čistě elektrická varianta. Ta přišla na evropský trh v polovině loňského roku a byla tak trochu zjevením – auto v plné produkční kvalitě s cenovkou, která je sice stále vysoká, ale proti zavedeným elektrickým vozům stále příznivá (pomrkáváme po tobě, Teslo).

Dnes, téměř o rok později, zavítalo e-Niro zatím alespoň v podobě ceníků a katalogů i do České republiky – a my získali možnost se s vozem krátce seznámit.

Designově nelze očekávat žádné dramatické výstřelky. Vůz je typický crossover, který je až na drobné detaily prakticky stejný jako jeho sourozenci – s výjimkou zaslepené masky ukrývající nabíjecí konektor, bledě modrých akcentů na několika místech karoserie, jež mají evokovat ekologického ducha vozu, a sedmnáctipalcových kol, která jsou určena pouze pro tento model.

Dvou centimetrů, o které je e-Niro delší než jeho předchůdci, si asi všimne málokdo. Ačkoliv není e-Niro vysloveným krasavcem (na rozdíl od svého mladšího sourozence, extrémně pohledného Xceedu), design jeho exteriéru lze označit za jednoduchý, relativně líbivý a nekonfliktní.

Zvýšená karoserie vozu vyniká jasně danými liniemi, zakončenými poměrně strmou zádí, která má příznivý vliv na vnitřní prostor zavazadelníku. Přestože mi tvar a vzhled zadních svítilen nepřijde dvakrát zdařilý, nelze vozu upřít jakousi nonšalantní nadčasovost.

Zavazadlový prostor byl pro nás dlouhou dobu otazníkem. Zahraniční verze e-totiž Nira obsahovaly vestavěnou mezipodlahu, která významnou měrou zmenšovala použitelný objem. Verze dovážená do České republiky tuto mezipodlahu mít nebude a kufr se tak bude moci pochlubit objemem 460 litrů.

Více než do hloubky je tento objem nasměrován do výšky, v duchu hatchbackových kořenů vozidla. Velikost místa na zavazadla lze zvětšit sklopením dělených zadních sedadel. Mezi sedadly a dnem kufru tak sice vznikne přibližně patnáct centimetrů vysoký schod, ale i tak se jedná o velkorysý prostor, který dokáže díky vyšší stavbě karoserie pojmout i objemnější bagáž.

Místa na rozdávání

Interiér je až nečekaně prostorný a poskytuje dostatek místa pro čtveřici cestujících. Ne že by se nedalo na pátém prostředním místě na zadních sedačkách také svézt, ale řešení je to spíše nouzové a raději pouze na kratší vzdálenosti (což ale až na čestné výjimky platí pro prakticky jakýkoliv současný vůz bez ohledu na typ motorizace).

Vůz má poměrně solidní vnitřní šířku v oblasti ramen, dostatek místa nad hlavami a cestující na zadních sedačkách mají před koleny královský dostatek místa. Zatímco přední sedadla poskytují dokonalou oporu jak v oblasti stehen, tak beder, zadní sedadla jsou lehounce utopená a stehna si o ně vyšší osoby neopřou. Vzhledem k tomu, že vozidlo cílí zejména na rodiny, nemusí se nutně jednat o zcela zásadní problém.

Jak v přední, tak zadní řadě se nachází spousta odkládacích prostorů – ve dveřích, v loketní opěrce, ve vaničce pod středovou konzolou, v kapsách ze zadní strany předních sedadel a zapomenout nesmíme ani na vystřelovací držáky na nápoje v již zmíněné středové konzole. Vůz staví na dobrých základech férového rodinného vozu.

Materiálově je interiér kombinací měkčených plastů na palubní desce, tvrdých lesklých dekoračních ploch ve dveřích a matných tvrdších plastů všude kolem. Pracoviště řidiče vás příjemně obklopí a nebýt speciální grafiky přístrojového štítu a netradičního voliče jízdního režimu, sotva byste poznali, že sedíte v elektromobilu. Tedy dokud se nerozjede…

Sedačky v přední i zadní řadě jsou vyhřívané, je však velkou škodou, že jediný dostupný stupeň výbavy, ve kterém si u nás e-Niro můžete objednat, neobsahuje (na rozdíl od zahraničních verzí) také jejich odvětrávání. Manipulace se sedadly v první řadě je manuální, ani v tomto případě nebylo českým zákazníkům dopřáno elektrického ovládání s pamětí, jako je tomu v sousedních státech.

Přístrojové desce vévodí nevelká osmipalcová obrazovka, jež má být v plánovaném prosincovém faceliftu nahrazena desetipalcovým displejem, který Kia již montuje do nového Nira PHEV nebo e-Soulu. Infotainment samotný nemá moc čím překvapit.

Pokud jste v minulosti pracovali s rádiem, navigací, médii či nastavením klimatizace v prakticky kterémkoliv jiném voze značky KIA, budete v e-Niru jako doma. Výraznější novinkou jsou tak prakticky jen sekce věnované elektromobilitě – tedy dojezd, stav baterie, vyhledávání nejbližších nabíjecích míst na mapách, nastavení časovačů nabíjení a podobně.

Je rovněž možné sledovat detaily odběru elektrické energie z baterií, ale žádnou extrémně podrobnou telemetrii nečekejte. Volant je poset více jak desítkou tlačítek, od nastavení rádia přes ovládání telefonu až po adaptivní tempomat a hlasové ovládání. Je vyhřívaný, což v zimních měsících uvítá nejeden motorista.

K ohřevu či chlazení interiéru využívá vůz tepelné čerpadlo, které má příznivý dopad na spotřebu. Příjemnou funkcí je omezení klimatizace či topení pouze na místo řidiče, jede-li ve voze pouze jedna osoba (i tuto funkci už jsme ale spatřili u jiných modelů KIA). Milý detail snižující spotřebu.

Výborná dynamika nadchne každého

Dojezd vozu dle standardu WLTP činí 455 kilometrů a k úschově energie slouží 64kWh LiPol baterie umístěná pod sedadly. Velice sympatickou zprávou je kromě sedmileté tovární záruky také možnost výměny pouze jednotlivých vadných článků v případě potíží po uplynutí záruky, ne celého akumulátoru, jako tomu zpravidla bývá u jiných značek.

Kromě 64kWh baterie lze za částku o 50 000 Kč nižší pořídit e-Niro taktéž s baterií o kapacitě 39 kWh s méně výkonným 100kW motorem (námi testovaná verze disponovala synchronním motorem s permanentním magnetem o výkonu 150 kW) – těžko však říct, kolik zájemců si tato přiškrcená varianta vzhledem k relativně minimálnímu cenovému rozdílu najde.

Z hlediska dynamiky je e-Niro poslušným cvičencem. Vůz disponuje čtveřicí jízdních režimů – Eco, Eco+, Normal a Sport. Všechny tyto režimy se liší zejména rychlostí, s jakou reagují na podněty řidiče, u ekologicky cílených režimů je pak navíc možné nastavit maximální rychlost.

Pro běžný provoz mi přišel ideální režim Eco, který má sice při sešlápnutí pedálu lehounkou prodlevu, ale stále svou dynamikou dalece převyšuje běžné vozy se spalovacími motory. Oproti tomu režim Sport jde za plynem velice rychle a vyniká výrazně dravější dynamikou. Osobně jsme jej vyzkoušeli pouze při testu akcelerace, do běžného provozu ho shledáváme až zbytečně agresivním.

Jedna věc je však vůz uvést do pohybu a druhá ho z něj dostat. Klíčem k dobrému dojezdu je pochopitelně efektivní rekuperace. Budete-li s e-Nirem jezdit jen trochu předvídavě, na brzdu si téměř nešlápnete. Vůz využívá čtyřstupňovou míru rekuperace, z nichž nejvyšší stupeň dokáže vozidlo sám zastavit.

Jen v tomto nejvyšším stupni se zároveň při rekuperaci rozsvěcují brzdová světla, což je s ohledem na bezpečnost logické (vůz v tomto režimu „brzdí“ opravdu výrazně). KIA deklaruje dojezd v městských podmínkách při správném využití rekuperace až na 600 kilometrů – a my nenašli jediný důvod o tomto pochybovat. Vůz rekuperuje vydatně a za celou dobu zápůjčky vozu jsme na brzdu prakticky nestoupli.

Solidní přísliby

Vůz jsme měli k dispozici jen na velmi omezenou dobu, chybí zde tedy postřehy k řadě věcí, kterým se v rámci plánovaného redakčního testu budeme věnovat podrobněji příště. Například nabíjení nebo dlouhodobá spotřeba v různých jízdních režimech. Podrobné nastavení vozidla prostřednictvím vestavěného infotainmentu. Absence mobilní aplikace pro chytré telefony. Chování vozu v různých klimatických podmínkách, a tak dále.

Závěrečná otázka tak zní, pro koho vlastně e-Niro je. Díky štědrému dojezdu a všestranné prostornosti si umím e-Niro představit i jako první auto do rodiny. Ačkoliv je jeho cenovka pro běžného Čecha stále poměrně vysoká, jedná se již o částku, která není nedosažitelná.

Vůz zastane své místo jak při každodenních pojížďkách, tak i na delších trasách, například na dovolenou, kde již rychlost dobíjení nebude překážkou. Jedná se o solidní rodinný vůz se štědrým vnitřním prostorem a vynikajícím chováním.

Vzhledem k tomu, že obdobně cenově posazené Hyundai Ioniq nebo Kona disponují nepoměrně menším prostorem (a v případě Ioniqu i menší baterií), nemá v tuto chvíli e-Niro de facto přímého konkurenta.

Nepříznivou zprávou pro zájemce jsou však předpokládané termíny dodávek, které začnou nejdříve v lednu 2020 a ani pak nelze čekat lhůty kratší šesti měsíců. Nabízí se pak ale otázka, zda už v té době nebude na trhu jiný vůz, který by e-Niru konkurovat přeci jen dokázal.

vlastní

82 Comments on “PRVNÍ DOJMY: Kia e-Niro – Rodinný přítel na elektřinu”

  1. Přiznám se, měl jsem tohle auto vyhlídnuté, přemýšlel
    Přiznám se, měl jsem tohle auto vyhlídnuté, přemýšlel jsem i o nové Kia Soul, ale říkám, přece nejsem blázen a nedám za Kiu 1.2 mil., když za tuto cenu je Mercedes E AMG v luxusní výbavě. Prostě si počkám 2 roky, co udělá vstup skupiny VW na trh. V poslední době se objevuje tolik pěkných elektrických aut a levnějších, že takové peníze prostě nedám ani náhodou a není to otázka peněz, ale jen rozumu.

    Mimochodem cenové politika je nesmysl a ukazuje se, že si ceny cucají z prstu. Kia Niro s výrazně menší baterií a výrazně slabším motorem a pomalejším nabíjením stojí jen o 50 tis. méně, prostě blbost.

                1. Aha. Psaný text má tu nevýhodu, že ironie není lehce
                  Aha. Psaný text má tu nevýhodu, že ironie není lehce poznat. 🙂 Pak s Vámi souhlasím. 🙂

    1. Ty ceny všech Korejců podle mě musely být stanoveny už
      Ty ceny všech Korejců podle mě musely být stanoveny už před několika měsíci, kdy to mohlo vypadat pro někoho zajímavě. Mezi tím do toho hodila granát Tesla s TM3, který je v základu za tutéž cenu a velikostí, výkonem a superrychlým a dostupným nabíjením ve vlastní síti SC. Takže všechny ty Kie, Hyunadi, ale i Nissan, BMW a další z této skupiny, budou muset hodně upravovat cenu směrem dolů, aby vůbec něco prodali.

      Na spodní cenové hranici zase dost nadrobí Citygo (i když pravda, je to hodně lokální záležitost a nebude jich dost ), které díky větší baterce mnoho lidí zvolí namísto koupě ojetého EV vyšší třídy, ale polovičním dojezdem a bez záruky. O tom, že dovozci všelijakých malých čínských „motokár“ v podobné ceně, to mohou rovnou zabalit.

      Obecně to vypadá, že 2020 bude opravdu ten zlomový rok.

    2. E AMG? to jako porovnavas cenu noveho auta a ojeteho? nove
      E AMG? to jako porovnavas cenu noveho auta a ojeteho? nove Ecko AMG zacina na 2.1 milionu, a s luxusni vybavou se lehce prehoupnes prez 3 miliony

      jo tahle Kia je sakra draha, je predrazena a to nechutne, ale kdys us mam potrebu upozornit na nesmyslnou cenu, tak prece neni potreba si vymejslet nesmyslny prirovnani k necemu kde je cena zase uplne jinde 😉

            1. Nejde o výrazně levnější, ale Kia je levná značka a
              Nejde o výrazně levnější, ale Kia je levná značka a hraje si na TOP 5. Pro řadu lidí bude zajímavý třeba i M-Byte.

              https://ev-database.org/car/1235/Byton-M-Byte-95-kWh

              Já osobně se vykašlu na předražená auta a půjdu do Sionu, pokud se něco neobjeví zásadního, co mě přesvědčí. Když už bych měl kupovat v této cenové relaci, tak Mercedes EQB.

                1. Byron a EQB budou o 25% dražší než Kia Niro (Soul).
                  Byron a EQB budou o 25% dražší než Kia Niro (Soul).

                2. Těch předpokládaných 65k€ je trochu víc než 25% i
                  Těch předpokládaných 65k€ je trochu víc než 25% i kdyby to bylo s VAT, ale je stejně úplně jedno, když ta auta půjdou na trh za dva roky a mezi tím se může cena změnit několikrát kterýmkoli směrem včetně toho eNira.

                3. Záleží jaká verze M-Byte, ale jak říkáte, může se to
                  Záleží jaká verze M-Byte, ale jak říkáte, může se to ještě změnit i vzhledem k tomu, že v USA je Niro propadák a nejinak na tom bude Soul.

                1. Kuku už se nenavazej do Josefa s kiou, prostě tě nachytal
                  Kuku už se nenavazej do Josefa s kiou, prostě tě nachytal na svestkach… Neboj nebyl si ale sám… Josef píše vždy k tématu a hlavně má velké životní zkušenosti… Tak trošku respektu… Ty hned haziš všechny do jednoho pytle…

                2. Máš pravdu, tristní je pohled na ten svět sockapaketů i
                  Máš pravdu, tristní je pohled na ten svět sockapaketů i lidí co si to kupují.

    3. Teď to nemyslím nijak zle, ale Vy jste s těmi názory ode
      Teď to nemyslím nijak zle, ale Vy jste s těmi názory ode zdi ke zdi 🙂
      Nejdřív tu rok píšete za jak skvělé ceny půjdou už letos nové EV pořídit a že ojetiny spadnou na půlku a teď zase tohle. S 64kWh baterií nic levnějšího teď ani v brzké době nepořídíte.
      Tomu se říká střet s realitou.

      Sice nás trochu namlsala Škodovka, ale ještě bych počkal co ukáže CITIGO v reálném zápřahu.

      1. To pořád píšu, jen říkám že se Kia posrala s tou
        To pořád píšu, jen říkám že se Kia posrala s tou cenou, to je vše. To že stejně rozměrový Peugeot 2008 bude stát o 200 tis. méně už víme.

        Tu cenovou politiku nechápu a nikdo si tohle nikdy nedovolil, nový model s o něco větší baterií a o něco vyšším výkonem zdražit o 30% oproti předchozímu modelu.

            1. Jo, to jsem přesně já. Akorát si zase klasicky nepochopil
              Jo, to jsem přesně já. Akorát si zase klasicky nepochopil o co v tý diskuzi tenkrát šlo. Ty seš zase ten odborník co tvrdil že někdy od roku 2012 Čína nevykupuje žádné plasty a pak trapně kličkoval. Takže na tvým místě bych na druhý neukazoval.

                1. Jo jsi jen trouba co jen opisuje a nepřemejšlí co. 🙂
                  Jo jsi jen trouba co jen opisuje a nepřemejšlí co. 🙂

                2. Nechápu o co ti jde, Mercedes E AMG za 1.3 mil. je prostě
                  Nechápu o co ti jde, Mercedes E AMG za 1.3 mil. je prostě dobré auto za dobrou cenu a kdo to chápe jinak je jeho problém, už neotravuj a běž si honit péro jinam.

                3. Nevím kerej Pepa si tu honil péro nad tím že si radši
                  Nevím kerej Pepa si tu honil péro nad tím že si radši koupí Mercedesa v plný palbě místo elektrický Kie? :)))

    4. Když už uvažujete ve spalováku , tak si kupte NIRO HEV
      Když už uvažujete ve spalováku , tak si kupte NIRO HEV bude Vás stát půlku to mercedesa(NIRA EV), bude brát půlku až třetinu a servis oproti mercedesu za hubičku, záruka 7 let atd.

      A přitom to bude stejné jako to elektrické, možnost tažného, i lepší výbava bude dostupná než u elektrického Niro.

      A to nemluvím o lepší trakci v zimě, protože to nemá težký baterky na zadku.

      Nebo si pár set tisíc přihodtě a kupte si verzi PHEV, která je král mezi těmito trojčaty a to i výbavou a funkčností.

        1. Jenže elektrické auto za rozumnou cenu je při dnešní
          Jenže elektrické auto za rozumnou cenu je při dnešní ceně akumulátorů utopie. Dá se , ale musíte jít do vozu o tři čtyři třídy níže za podobnou cenu. Vy by jste asi chtěl Niro EV s baterkou 64 kWh za cenu naftové oktávky, že?

          Elektrická auta budou za reálné ceny , nebo dotovaná výrobcem ,ale jen v počtu přesně na snižení emisní flotily. Jediná možnost je koupě předváděčky, nebo zánovního vozu po někom kdo si tu elektriku omylem koupil a prodávají pod cenou.

          1. Mě by stačilo Niro 40 kWh za 950 tisíc, což by tak nějak
            Mě by stačilo Niro 40 kWh za 950 tisíc, což by tak nějak odpovídalo dnešním cenám 100 USD za 1 kWh. Nakonec, když o tom tak přemýšlím, jsem spokojen s tím co mám, takže uvidíme co v roce 2021, na co pospíchat, ať se někteří výrobci zatím proberou ze snů, že se budou masově prodávat BEV auta za 1.2 mil. Kč.

            1. V německu jsou normálně od 34 tis.€ ceny k jednání.
              Ale

              V německu jsou normálně od 34 tis.€ ceny k jednání.

              Ale dát 900 tis. za autos 40kWh baterkou je dost, ten dojezd tam v tak pěkném a poměrně prostorném voze bude poměrně malý.

              Ta to opačné spektrum je třeba Citigo iV tam je baterka 36 kWh masakr

              1. Pokud se člověk většinou jezdí sám, nebo ve dvou.
                Pokud se člověk většinou jezdí sám, nebo ve dvou. Vyjímečně ve 4, tak citigo je fajn.
                Já jezdím většinou sám a ION mi stačí na všechno. Vozím pernamentně sklopené sedačky 😀
                Jediné co mi vadí je malý dojezd. Těch 250 km už je silně v pohodě.

                1. Prave taky jsem zjistil ze maly vuz na cukani kolem konina
                  Prave taky jsem zjistil ze maly vuz na cukani kolem konina neni spatny. A citigo s realnym dojezdem 250 km je skoro jak spalovak resp. Stejny dojezd jak cng,lpg verze sravejsich vozu.

                1. Tri sta dojezd je neco jako kdyz I mievem delam 150 km. Realny
                  Tri sta dojezd je neco jako kdyz I mievem delam 150 km. Realny dojezd je 250 bez topeni a klimatizace a ne na dalnici. V zime a na dalnici jen 170 km.

                  Jen k tomu ze takove auto je uz na delsi cestovani, letos jsem byl timto vozem ve verzi PHEV na dovolene na Sardinii, neumim si predstavit jet s tim na elektrinu. Jel jsem 3000 km bez nabijecich kabelu. Ale jinak s tim najedu 15 tis. Km rocne na elektrinu dobijim v noci i nekdy pres den jak se to hodi bez stresu.

                2. Prtávě proto jste si koupil PHEV, já autem jezdím nejdále
                  Prtávě proto jste si koupil PHEV, já autem jezdím nejdále 200 km, každý měsíc pak letám letadlem nebo jezdím parkrát ročně vlakem, každý to máme jinak. Cestování autem zvláště na dálnicích je dnes skoro pokus o sebevraždu, jednomu malému městu se to v jednom roce povede.

                3. Jasny kazdy jinak ja bych zas do letadla dobrovolne nesedl, ma
                  Jasny kazdy jinak ja bych zas do letadla dobrovolne nesedl, ma hroznou emisni stopu.

                  Myslim ze u dalnic se s bezpecnosti mylite, na pocet prepravenych osob a kilometr jsou bezpecnejsi nez jine druhy komunikaci.

                  PhEv mam kvuli vleku a ze se da sehnat za polovinu ceny EV . Jinak bych ciste EV s dojezdem 400 km radeji to je jasny.

                4. Vy řešíte emise? Já mám BEV ze zcela jiného důvodu a
                  Vy řešíte emise? Já mám BEV ze zcela jiného důvodu a mimochodem na mánii kolem CO2 nevěřím, změna klimatu, co na Zemi probíhá má člověk velmi malý vliv, celé věky se mění klima a vědci, dobře placení z našich daní musí obhajovat svoji práci, to chápu. To co denně předvádíme s přírodou mechanicky je mnohem horší a už staří Máyové si tím zlikvidovali civilizaci. Dobu ledovou taky nikdo nezavinil.

                  Já jsem vždycky psal, že bych chtěl auto tak cca s 300 km dojezdem, samozřejmě větší baterie má své výhody, ale pak je to zase cenově vysoko. Jediné řešení je tedy počkat na ojeté auta, nebo novou generaci BEV, která tady bude do 2 let. Druhá věc je, že EV i použitá jsou často předražená i o 30-50% v porovnání se západem.

                5. Já bych až tolik nepodcenoval lodní, leteckou dopravu plus
                  Já bych až tolik nepodcenoval lodní, leteckou dopravu plus kácení pralesů, všude tají ledovce a to dříve před cca 50lety nebylo

                6. To kácení lesů jsem psal, to přispělo k likvidaci Mayů.
                  To kácení lesů jsem psal, to přispělo k likvidaci Mayů. Musíte se dívat podstatně dále, cyklus změn klimatu trvá cca 1500 let.

                7. Za Marie Terezie bylo celé ČR skoro vykácené. Dnes jsme
                  Za Marie Terezie bylo celé ČR skoro vykácené. Dnes jsme oproti tomu pěkně lesnatý.

  2. „možnost výměny pouze jednotlivých vadných článků v
    „možnost výměny pouze jednotlivých vadných článků v případě potíží po uplynutí záruky, ne celého akumulátoru, jako tomu zpravidla bývá u jiných značek.“ – To je slovo do pranice. Které to jsou?

    Jinak to ani není test prvního dojmu, to je spíše adorace od někoho, kdo nikdy za volantem EV neseděl. A základní údaje typu rychlost AC/DC nabíjení, typ konektoru, kolik využitelných fází, atd., to se člověk nedočte. Mě to spíše přijde jako reklamní článek pro čtenáře idnes.cz a ne hybrid.cz, kde lze očekávat větší technickou vzdělanost čtenářů…

Napsat komentář