Sedmimilionový Hong Kong patří už desetiletí mezi metropole s nejvíce znečištěným ovzduším. Jen v roce 2012 pokrýval smogový oblak město plných 175 dní v roce. Radnice proto hodlá během dalších let přijmout opatření: zamezí vjezd do města nejstarším náklaďákům a nabídne firmám dotace na obnovu vozového parku.
foto: artoz/sxc.hu
V Hong Kongu oficiálně každý rok zemře na 3000 lidí na nemoci související se znečištěním ovzduší. Hlavní příčina? Přes 120 000 nákladních aut a autobusů na naftu. Až 40 % splňuje pouze normu Euro 2. Ta pochází z roku 1996 a je přibližně 7x méně přisná než nejnovější Euro 5.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Autismus a automobilismus: kvalita ovzduší je pro novorozence kritická
p>Hongkongská vláda se proto chystá zakázat provoz těchto starých, emisně již nevyhovujících nákladních aut a autobusů ve městě. A nabídne firmám štědré dotace na obnovu vozového parku. Sama jde příkladem: tamní policie používá elektromotorky Brammo.
Obdobné plány na zamezení přístupu starých aut, ať už nákladních či osobních, alespoň do městských center, se objevují také v Evropě i jinde na světě. V České republice se proti dieselovým autům staví inciativa Antidiesel.eu Petra Ptáčka.
Výjimečně dobrou alternativou k naftě pro pohon autobusů a velkých nákladních aut je CNG. Touto cestou jdou např. i některé dopravní podniky v českých městech, silně se pohon na zemní plyn začíná také prosazovat v Německu a experimentuje se s ním v Japonsku.
A proto Bém rozkázal
A proto Bém rozkázal koupit pro Prahu 600 nových naftových autobusů, místo o 1/3 levnějších autobusů na zemní plyn!
Rakovině zdar!