Malé Estonsko, nejvyspělejší z pobaltských republik s pouhými 1,3 miliony obyvatel, dokončilo budování národní sítě rychlodobíjecích stanic pro elektromobily. Celkem jde o 165 rychlodobíječek značky ABB.
foto: (c) ABB
Estonsko – země, která dala světu komunikační program Skype, první evropské hlavní město, kde je veřejná doprava zdarma a teď i první a největší národní síť rychlodobíjecích stanic.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
VIDEO: Estonsko buduje síť rychlodobíjecích stanic | Hybrid.cz
Estonsko elektromobilu iMiEV příliš nevěří | Hybrid.cz
Českou republiku má pokrýt síť rychlodobíjecích stanic pro elektrická auta | Hybrid.cz
Rychlodobíječky pro Estonsko dodala švýcarská společnost ABB. Jde o typ podporující CHAdeMO, tedy rychlodobíjení stejnosměrným proudem (max. výkon 50 kW), ale i střídavým (max. výkon 22 kW). Obě možnosti lze využít současně.
165 rychlodobíječek pro 619 elektromobilů
Volba je to logická, protože veřejné služby Estonska využívají 507 elektromobilů Mitsubishi iMiEV, které země vyměnila za emisní povolenky.
foto: (c) ABB
Celkově v Estonsku jezdí odhadem pouze kolem 619 elektromobilů. Přitom tamní vláda nabízí dotaci až 18 000 euro na jeho nákup! A dalších 1000 euro na instalaci domácí dobíječky.
Nikdo si ale už nemůže stěžovat na to, že by země na elektrická auta nebyla připravená: rychlodobíječky jsou od sebe 40 až 60 km, jsou v každém městě nad 5000 obyvatel a u všech důležitých tahů.
Estonsko – jasný lídr
Estonsko patří dnes taktéž mezi světové lídry v oblasti e-governmentu, Euro přijalo už v roce 2011 a v Evropské unii je od roku 2004. Díky nové síti se může pochlubit nejvyšší hustotou rychlodobíječek v Evropě (pravděpodobně je hned za Japonskem).
Společnost ABB, která zakázku vyhrála v roce 2011, dokončila síť během pouhých šesti měsíců (v létě 2012). Další měsíce zabralo ale budování platební a IT infrastruktury a marketing.
foto: ELMO
Síť nese název ELMO. Abyste ji mohli využívat, musíte si ji předplatit – k dispozici jsou tři balíčky, cena jednoho dobíjení se v nich pohybuje od 2,5 do 5 euro. Za 30 euro měsíčně můžete dobíjet kolik chcete.
Inovativní platební systém
Platit lze speciální autorizační kartou, nebo mobilním telefonem přímo u stanice. Jarmo Tuisk, šéf elektromobilního programu Estonska, vidí v unifikovaném platebním rozhraní velkou výhodu a unikum estonské sítě.
“Věříme, že národní síť rychlodobíjecích stanic povzbudí růst počtu uživatelů elektromobilů, protože už se nebudou muset bát krátkého dojezdu svých aut,” řekl Tuisk.
Síť navenek provozuje národní společnost KredEx, technicky ji však na pět let zajišťuje ABB. Platební systém vyvinula společnost NOW Innovations! a uživatelskou podporu zajišťuje G4S. Výzkumnou dimenzi pak má na starost Tallinská technologická univerzita.
Když se chce, jde ledacos,
Když se chce, jde ledacos, i neuvěřitelné věci. Třeba zabrzdit rozvoj elektromobilů na 100 let!
http://www.elektromobily-os.cz
Bursíku,Bursíku , to by
Bursíku,Bursíku , to by bylo využití emisních povolenek ,dotace na elektromobily a síť rychlodobíječek (také na CHAdeMO), a né cpát tyto peníze na nějaké zateplování a výměnu kotlů „uhlí za uhlí“.Ve výsledku by také došlo ke snížení emisí a úsporám.
Ještě doplněk: Co já
Ještě doplněk: Co já vím,tak je v ČR jediná rychlodobíječka CHAdeMO a to ještě uvnitř areálu PRE . Ostuda , ostuda,ostuda.Hlavně ,že se stále jedná o podpoře elektromobilitě, ale skutek utek.
Myslím, ze v Praze jsou
Myslím, ze v Praze jsou jeste minimalne dalsi dve. Jednu provozuje CEZ u sveho sidla kousek od magistraly na Praze 4 a druhou ma RWE u sveho sidla v Limuzske na P 10: http://www.rwe.cz/cs/tiskove-zpravy-11957/
Je to možné , ale smysl by
Je to možné , ale smysl by měly někde na hlavních tazích , protože v mateřském městě (a právě v Praze je elektromobilů nejvíce ) je možno v noci do plna nabít ,ale co když se vydáte dále , mimo dosah dojezdu ? Pak dobíjet z 10A zásuvky je časový nesmysl.
Na Hybridu.cz byla mapka kde
Na Hybridu.cz byla mapka kde všude dobiječky existuji,a i někteři majitele je na svych cestach i využivaji.Jak se i v diskuzich zminuji.Ale je asi pravdou,že v ČR je stale mala osvěta,mala možnost nabidky koupě a tedy i tlaku na budovani těchto stanic.Škodovka s elektromobilem at v podobě Citiga nebo Oktavie take nijak nespěcha.Myslim si,že pokud by se zvyšil počet elektromobilu v těch zasadnich městech na cca sto,tak už by se o nabijecich stanicich v kruhu podnikatelskych zajemcu o byznis asi několik muselo najit.Toto neni věci statu ale podnikatelskych subjektu.
Samozřejmě o mapce
Samozřejmě o mapce vím,ale kolik je tam rychlonabíječek sandartu CHAdeMO ??????????????????????? Teď bych rád odpověď.O nesmyslnosti nabíjet někde na cestě na př. 3 hod. ze zásuvky 10A jsem psal.
Dotace na elektromobilitu ve všech zemích ,kde pro to něco chtějí skutečně udělat (a ne jenom planě schůzovat) existují.
Je mi to ľúto, ale asi
Je mi to ľúto, ale asi vám unikla jedna základná informácia.
CHAdeMO nebolo štatutárne štandardizované a preto bohužiaľ nemôžete očakávať akúkoľvek podporu od ktoréhokoľvek štátu tomuto „štandardu“.
Štandardizovaný bol Combo plug od SAE a týmto štandardom bude v nasledujúce roky vytvorená nabíjacia sieť po celom svete.
Je smola, že sa takýto štandard nevytvoril už dávno, ale bohužiaľ zakladatelia CHAdeMO sa chceli na tomto nabaliť a vytvoriť niečo ako je HDMI v Audio/Video, lenže našťastie v tomto prípade vznikol skutočný štandard (niečo ako USB u PC).
Tak či tak tu už zanedlho bude bezdrôtové nabíjanie, takže akékoľvek káblové nabíjanie sa stane tak či tak minulosťou.
Každopádne na CHAdeMO zabudnite. Do budúcnosti s ním počítať nemôžete.
Vám zase unikla zásadní
Vám zase unikla zásadní informace,že je zde na trhu ‚Citroen Zero a Peugeot ion ,které jsou postavené na CHAdeMo.Takže majitelé si je majítelé mají nasolit?
Přesně.
Pokud by výstavba
Přesně.
Pokud by výstavba dobíjecích stanic měla být za státní peníze, tak by to byl jen další tunel na daňové poplatníky – tak jako slavná výstavba FVE v ČR.
Nelze se divit , že
Nelze se divit , že elektromobilita jde tak pomalu kupředu , když jsou mezi námi takovíto škarohlídové.
Nechápu,proč se z peněz za prodané emisní povolenky rovnou nevyčlení určitá část na rozvoj infrastruktury,protože to by zásadně pomohlo.Dnes se dá již sehnat starší elekktromobil za cenu okolo 150 tis.(stačí se podívat na „mobile.de „) ,ale mají malý dojezd a právě možnost kdekoli dobít , by zásadně pomohla.Pokud máme řešit životní prostředí , tak toto je cesta.
Tyto rychlonabíječky si
Tyto rychlonabíječky si stavěly jmenované firmy pro sebe (i když nechají nabít i cizí) , protože mají el. auta .Čistě pro veřejnost však nejsou nikde.
Ještě, že to tak není,
Ještě, že to tak není, jak si přejete. Elektromobily využívá naprostá menšina tohoto národa a pro ty, kteří auto nemají (a tedy ani žádné takové znečištění neprodukují) by bylo úplně k ničemu. Určitě zateplování a výměna kotlů (třeba i na částečné zplynování uhlí) je účelnější a využije ho větší počet lidí.
Kdyby byl ze strany státu
Kdyby byl ze strany státu zájem,tak by peníze z povolenek šly i rozdělit. Vždyť je to asi 20 miliard. Jedna rychlonabíječka stojí asi 250 tis.,takže za 1 miliardu by jich bylo 4 000.
To by byl skutečný a konkretní počin státu do elektromobility
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
A proč by měl stát tyto
A proč by měl stát tyto prostředky z prodeje emisních povolenek zrovna dávat do elektromobility? Nabíječky by stály, nic nenabíjely, a za pár let by se musely vyhodit nebo obnovovat.
To jsou zvrácené úvahy.
Nabíječky ať si těch pár současných uživatelů elektromobilů financuje samo nebo za pomoci neveřejných energetických společností.
S tímto člověkem nemá
S tímto člověkem nemá smysl dále diskutovat.
Vzhledem k tomu, že se ani
Vzhledem k tomu, že se ani nechce zaregistrovat a něco o sobě napsat, s ním ani jinde nediskutuji.
Co, pane Anonym, neuděláte jeden strašně odvážný krok?
Parada… Jo o tomhle u nas
Parada… Jo o tomhle u nas leda ve snech…