Estonsko dokončilo národní síť rychlodobíjecích stanic pro elektromobily

Malé Estonsko, nejvyspělejší z pobaltských republik s pouhými 1,3 miliony obyvatel, dokončilo budování národní sítě pro elektromobily. Celkem jde o 165 rychlodobíječek značky .

Rychlodobíjecí stanice pro elektromobily v Estonsku, kde tvoří první funkční národní síť
foto: (c) ABB

Estonsko – země, která dala světu komunikační program Skype, první evropské hlavní město, kde je veřejná doprava zdarma a teď i první a největší národní síť rychlodobíjecích stanic.

pro Estonsko dodala švýcarská společnost ABB. Jde o typ podporující CHAdeMO, tedy rychlodobíjení stejnosměrným proudem (max. výkon 50 kW), ale i střídavým (max. výkon 22 kW). Obě možnosti lze využít současně.

165 rychlodobíječek pro 619 elektromobilů

Volba je to logická, protože veřejné služby Estonska využívají 507 elektromobilů Mitsubishi iMiEV, které země vyměnila za emisní povolenky.

auto elektromobil rychlodobíjecí stanice pro elektromobily Estonsko

Otevírací ceremonie. Zleva: Bo Henriksson, manažer ABB Baltics, Keit Pentus-Rosimannus, ministr životního prostředí Estonska, Andrus Treier, manažer KredEx.
foto: (c) ABB

Celkově v Estonsku jezdí odhadem pouze kolem 619 elektromobilů. Přitom tamní vláda nabízí dotaci až 18 000 euro na jeho nákup! A dalších 1000 euro na instalaci domácí dobíječky.

Nikdo si ale už nemůže stěžovat na to, že by země na elektrická auta nebyla připravená: rychlodobíječky jsou od sebe 40 až 60 km, jsou v každém městě nad 5000 obyvatel a u všech důležitých tahů.

Estonsko – jasný lídr

Estonsko patří dnes taktéž mezi světové lídry v oblasti e-governmentu, Euro přijalo už v roce 2011 a v Evropské unii je od roku 2004. Díky nové síti se může pochlubit nejvyšší hustotou rychlodobíječek v Evropě (pravděpodobně je hned za Japonskem).

Společnost ABB, která zakázku vyhrála v roce 2011, dokončila síť během pouhých šesti měsíců (v létě 2012). Další měsíce zabralo ale budování platební a IT infrastruktury a marketing.

auto elektromobil mapa dobíjecích stanic rychlodobíjecí stanice pro elektromobily Estonsko

Interaktivní mapu rychlodobíjecích stanic Estonska můžete sledovat na webu, případně v aplikaci pro smartphone
foto: ELMO

Síť nese název ELMO. Abyste ji mohli využívat, musíte si ji předplatit – k dispozici jsou tři balíčky, cena jednoho dobíjení se v nich pohybuje od 2,5 do 5 euro. Za 30 euro měsíčně můžete dobíjet kolik chcete.

Inovativní platební systém

Platit lze speciální autorizační kartou, nebo mobilním telefonem přímo u stanice. Jarmo Tuisk, šéf elektromobilního programu Estonska, vidí v unifikovaném platebním rozhraní velkou výhodu a unikum estonské sítě.

“Věříme, že národní síť rychlodobíjecích stanic povzbudí růst počtu uživatelů elektromobilů, protože už se nebudou muset bát krátkého dojezdu svých aut,” řekl Tuisk.

Síť navenek provozuje národní společnost KredEx, technicky ji však na pět let zajišťuje ABB. Platební systém vyvinula společnost NOW Innovations! a uživatelskou podporu zajišťuje G4S. Výzkumnou dimenzi pak má na starost Tallinská technologická univerzita.

tisková zpráva

18 Comments on “Estonsko dokončilo národní síť rychlodobíjecích stanic pro elektromobily”

  1. Bursíku,Bursíku , to by
    Bursíku,Bursíku , to by bylo využití emisních povolenek ,dotace na elektromobily a síť rychlodobíječek (také na CHAdeMO), a né cpát tyto peníze na nějaké zateplování a výměnu kotlů „uhlí za uhlí“.Ve výsledku by také došlo ke snížení emisí a úsporám.

        1. Je to možné , ale smysl by
          Je to možné , ale smysl by měly někde na hlavních tazích , protože v mateřském městě (a právě v Praze je elektromobilů nejvíce ) je možno v noci do plna nabít ,ale co když se vydáte dále , mimo dosah dojezdu ? Pak dobíjet z 10A zásuvky je časový nesmysl.

          1. Na Hybridu.cz byla mapka kde
            Na Hybridu.cz byla mapka kde všude dobiječky existuji,a i někteři majitele je na svych cestach i využivaji.Jak se i v diskuzich zminuji.Ale je asi pravdou,že v ČR je stale mala osvěta,mala možnost nabidky koupě a tedy i tlaku na budovani těchto stanic.Škodovka s elektromobilem at v podobě Citiga nebo Oktavie take nijak nespěcha.Myslim si,že pokud by se zvyšil počet elektromobilu v těch zasadnich městech na cca sto,tak už by se o nabijecich stanicich v kruhu podnikatelskych zajemcu o byznis asi několik muselo najit.Toto neni věci statu ale podnikatelskych subjektu.

            1. Samozřejmě o mapce
              Samozřejmě o mapce vím,ale kolik je tam rychlonabíječek sandartu CHAdeMO ??????????????????????? Teď bych rád odpověď.O nesmyslnosti nabíjet někde na cestě na př. 3 hod. ze zásuvky 10A jsem psal.
              Dotace na elektromobilitu ve všech zemích ,kde pro to něco chtějí skutečně udělat (a ne jenom planě schůzovat) existují.

              1. Je mi to ľúto, ale asi
                Je mi to ľúto, ale asi vám unikla jedna základná informácia.

                CHAdeMO nebolo štatutárne štandardizované a preto bohužiaľ nemôžete očakávať akúkoľvek podporu od ktoréhokoľvek štátu tomuto „štandardu“.

                Štandardizovaný bol Combo plug od SAE a týmto štandardom bude v nasledujúce roky vytvorená nabíjacia sieť po celom svete.

                Je smola, že sa takýto štandard nevytvoril už dávno, ale bohužiaľ zakladatelia CHAdeMO sa chceli na tomto nabaliť a vytvoriť niečo ako je HDMI v Audio/Video, lenže našťastie v tomto prípade vznikol skutočný štandard (niečo ako USB u PC).

                Tak či tak tu už zanedlho bude bezdrôtové nabíjanie, takže akékoľvek káblové nabíjanie sa stane tak či tak minulosťou.

                Každopádne na CHAdeMO zabudnite. Do budúcnosti s ním počítať nemôžete.

                1. Vám zase unikla zásadní
                  Vám zase unikla zásadní informace,že je zde na trhu ‚Citroen Zero a Peugeot ion ,které jsou postavené na CHAdeMo.Takže majitelé si je majítelé mají nasolit?

              1. Nelze se divit , že
                Nelze se divit , že elektromobilita jde tak pomalu kupředu , když jsou mezi námi takovíto škarohlídové.
                Nechápu,proč se z peněz za prodané emisní povolenky rovnou nevyčlení určitá část na rozvoj infrastruktury,protože to by zásadně pomohlo.Dnes se dá již sehnat starší elekktromobil za cenu okolo 150 tis.(stačí se podívat na „mobile.de „) ,ale mají malý dojezd a právě možnost kdekoli dobít , by zásadně pomohla.Pokud máme řešit životní prostředí , tak toto je cesta.

    1. Ještě, že to tak není,
      Ještě, že to tak není, jak si přejete. Elektromobily využívá naprostá menšina tohoto národa a pro ty, kteří auto nemají (a tedy ani žádné takové znečištění neprodukují) by bylo úplně k ničemu. Určitě zateplování a výměna kotlů (třeba i na částečné zplynování uhlí) je účelnější a využije ho větší počet lidí.

      1. Kdyby byl ze strany státu
        Kdyby byl ze strany státu zájem,tak by peníze z povolenek šly i rozdělit. Vždyť je to asi 20 miliard. Jedna rychlonabíječka stojí asi 250 tis.,takže za 1 miliardu by jich bylo 4 000.
        To by byl skutečný a konkretní počin státu do elektromobility
        xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

        1. A proč by měl stát tyto
          A proč by měl stát tyto prostředky z prodeje emisních povolenek zrovna dávat do elektromobility? Nabíječky by stály, nic nenabíjely, a za pár let by se musely vyhodit nebo obnovovat.
          To jsou zvrácené úvahy.
          Nabíječky ať si těch pár současných uživatelů elektromobilů financuje samo nebo za pomoci neveřejných energetických společností.

Napsat komentář