Elektrokolo, elektrické kolo, pedelec – to vše jsou označení pro klasické jízdní kolo doplněné elektromotorem. Elektrická kola se stala módou v Nizozemsku, Německu a rychle prorážejí také u nás. Potvrdilo se to například na veletrhu Bike Brno 2010.
Elektrická kola jsou zcela běžným dopravním prostředkem v Číně. Odhaduje se, že v roce 2010 tam je přibližně 120 milionů elektrokol. Mezitím výrazně stoupají prodeje v Indii, Nizozemsku a dokonce i Spojených státech. Celkově se má v roce 2010 prodat jen v Evropě přes 1 milion elektrických kol.
Elektrokola – dojezd, hmotnost, výkon a jiné mediální fikce…
Rozvoj elektrokol umožnily především pokroky v oblasti baterií. Právě ta je společně s elektromotorem a řídícím systémem klíčovou komponentou. První modely elektrických kol ještě využívaly ještě olověné baterie. Postupně se přecházelo na NiCd, NiMH a dnes už lithium-iontové a lithium-polymerové baterie.
Dnešní elektrokola bývají o několik kilogramů těžší než srovnatelná klasická jízdní kola. Nejběžněji se elektrický pohon montuje do kol do města, skládaček, ale dnes už i horských kol a jiných typů. Právě do města a pro příměstské dojíždění mají však elektrokola největší smysl. Dojezd na jedno nabití baterie se pohybuje mezi 30 až 60 km, někdy i více.
V Evropě se ceny elektrických kol pohybují v rozmezí 1500-2500 euro, u nás začínají v případě nejlevnějších modelů elektrokol někde kolem 15 000 Kč. Skutečně použitelné kvalitní elektrické kolo koupíte ale teprve od ceny 25 000 Kč. Zároveň musí elektrická kola v podmínkách České republiky splňovat četné zákonné normy, např. jako max. rychlost příšlapu 25 km/h.