Revoluční auto Edison2 se stalo vítězem soutěže Automotive X-Prize v roce 2010. Od té doby se toto VLC (Velmi lehké auto) vyvinulo až do své 4. verze. Tu nedávno autorský tým představil v Muzeu Henryho Forda ve městě Dearborn v Michiganu.
foto: Edison2
“Tohle je disruptivní technologie,” řekl při vystoupení v Muzeu Henryho Forda Oliver Kuttner, šéf týmu, který stojí za déle než pěti lety vývoje Edison VLC. “Můžeme změnit celý automobilový průmysl. Můžeme změnit ekonomiky národů,” doplnil velkolepě.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Elektrické auto Edison2 eVLC ujede na 10kWh baterii až 145 km
Edison VLC 4.0 je auto, které je postaveno s maximálním důrazem na snížení hmotnosti a spotřeby. “Po automobilovém průmyslu se chce, aby srazil spotřebu paliva na polovinu – v jednom jediném vývojovém cyklu. To je velmi obtížné,” dodal s pochopením Kuttner. A doplnil, že klíčem k vítězství v Automotive X-Prize bylo právě snížení hmotnosti a aerodynamického odporu.
Což je něco, co dnes automobilky tak jako tak musejí dělat. Edison VLC verze 4.0 je zase o několik významných kroků dál než původní Edison2, který zvítězil ve zmíněné soutěži. Tvůrci se nyní soustředí na požadavky pohodlí spotřebitelů – estetiku, uživatelský prostor, snadnost nastupování a vystupování.
Pak se Kuttner konečně dostal k jádru své prezentace a zároveň jádru inovací vozu Edison VLC 4.0. A tím je odpružení. To je totiž zabudování přímo v kolech. Patentovaný systém odpružení výrazně snižuje hmotnost, složitost, počet součástí, a naopak má řadu výhod: umožňuje navrhovat bezpečnější, lépe ovladatelné, aerodynamičtější vozidla s vynikající spotřebou.
“Tohle auto otevírá možnosti pro zcela nové typy vozidel… která budou mnohem zodpovědnější a udržitelnější směrem k budoucnosti,” dodal Kuttner.
Max. rychlost vozu Edison2 4.0 je 240 km/h. Elektromotor má výkon 80 koní a baterie kapacitu 10,5 kWh. Vzhledem k velmi nízké hmotnosti to údajně vystačí k dojezdu až 160 km na jedno nabití.
Kuttner popisuje svou stejnojmennou společnost „Edison2“ jako „platformovou firmu“. Nechce ani tak vozidla vyrábět, jako spíš automobilkám prodávat jednotlivé technologie, které si v průběhu vývoje nechává patentovat. Vlastní výrobu ale zcela nevylučuje – vše záleží na zájmu investorů.
A kolik to sakra váží?
A kolik to sakra váží? Bez baterek a s nějakým motocyklovým motorem by to bylo mnohem lepší. Jen blázen chce dosáhnout nízké hmotnosti a sáhne přitom po koncepci elektromobilu.
Jestli jsem vygooglil údaj
Jestli jsem vygooglil údaj pro tuto verzi, tak je to 1098lb, což je asi 495Kg.
jenze s tim motocyklovým
jenze s tim motocyklovým motorem by to zase melo velkou spotrebu 🙁 elektromotor je mnohem ucinnejsi.
A jejich primarnim cilem bylo snizit spotrebu, coz se rozhodli resit hlavne snizenim hmotnosti a zvysenim efektivity vyuziti energie.
Pokud to s baterkama váží
Pokud to s baterkama váží 500kg, tak s motocyklovým motorem by to o něco kleslo a spotřeba by byla dobrá. Samozřejmě, že by motor museli přeladit. Tříválec z Aygo by se tam snad taky vešel, když by vytvořil použitelnější tvar a co by to pak udělalo s cenou snad nemusím zdůrazňovat + spotřeba pod 4 litry by taky zaujala. Elektromobily jsou zatím neprodejný, tak proč takhle zbytečně zabil zajímavý koncept. Takhle dopadne jako Aptera…
Ako koncept na vyvoj novych
Ako koncept na vyvoj novych technologii, ktore bude dalej predavat automobilkam – super.
Ako pouzitelne auto v beznej prevadzke – dost ulet 🙂
Btw fakt by som rad videl crash test takejto „buginy“ 🙂
Jedným slovom nepraktické.
Jedným slovom nepraktické. Odhliadnuc od vonkajších rozmerov je tu veľa nevyužitého miesta vo vnútri.
Tak tohle budou těžko
Tak tohle budou těžko vyrábět. Určitě by to neprošlo zkušebnou. Ochrana chodců nebude asi silným argumentem této přední kapoty. 🙂
Postaveno s ohledem na
Postaveno s ohledem na nízkou hmotnost a aerodynamiku, takže tvar je pochopitelný.
Ochrana chodců… jako ochranu chodců má většina nákladních vozů nebo SUV (chodec se ani na haupnu nedostane) a co minivozy (rovnou se položí na sklo)? Občas nic moc a taky procházejí.
Podobnou koncepci vozidla jsem viděl už před lety, mělo to prý vysokou míru bezpečnosti při nárazu zepředu (auta sklouzla :), ale pak mě napadá, co náraz z boku?
Náraz z boku? Bezpečně o
Náraz z boku? Bezpečně o několik tříd lepší než motorka.