Tento týden v úterý 11.12. společnost E.ON otevřela další CNG plnicí stanici v Brně, a již ve čtvrtek bude uvedena do provozu u nás celkově 45. veřejná plnicí CNG stanice v Písku, i když zatím jen do provozu zkušebního.
foto: Hybrid.cz
Je umístěna proti hlavnímu vchodu do průmyslového a logistického areálu Jitex a ostrý provoz začne v lednu 2013. ČR má 14 krajů a tak v průměru vychází dnes 3 CNG plnicí stanice na každý kraj.
Z průzkumu PPM Factum Research z listopadu 2012 ale vyplynulo, že jen 33 procent obyvatel ví, že má v každém kraji již nejméně jednu plnicí stanici.
Palivo CNG je nejen u nás, ale i ve světě stále populárnější. Na světě jezdí již více než 16,4 milionu vozidel a v provozu je téměř 21 tisíc CNG stanic.
Jen Čína má už dnes více než jeden milion automobilů na CNG a asi 100 tisíc CNG vozidel každý rok zde přibývá, jejich odhad je dalších půl milionu vozidel v příštích 3 letech.
V ČR je v současné době 45 veřejných plnicích CNG stanic, minimálně jedna je v každém kraji a ve velkých městech. Velmi brzy společnost E.ON otevře další stanici v Humpolci.
Také další společnosti, jako Vítkovice, Vemex nebo RWE, plánují další nové CNG stanice v rámci celé České republiky do roku 2020 by jich mohlo být v ČR až 300.
Již podruhé bude možné také žádat o podporu na výstavbu CNG stanic z Evropského programu TEN-T, který je zaměřený na dekarbonizaci dopravy. Brzy by mělo dojít ke schválení dotačního programu Evropským parlamentem.
Žadatelé mohou na své záměry získat podporu až ve výši 50 %. Podmínkou bude pravděpodobně minimální výše investice 1 milion eur, uzávěrka výzvy se plánuje na konec února 2013. První projekty mohou fyzicky startovat přibližně od září.
Z průzkumu PPM Factum Research z listopadu 2012 vyplynulo, že téměř 83 procent dotazovaných u nás CNG vozy zná a ví, že auta na stlačený zemní plyn (CNG) existují a dokonce 20 procent všech dotazovaných (celkem 986 osob) uvedlo, že v jejich okolí již auto na CNG někdo vlastní.
Vozidla na CNG se většinou nepřestavují, jak bylo u nás zvykem u LPG. Důvodem je velmi velká nabídka sériově vyráběných vozů, cena ujetého kilometru ve výši 70 až 80 haléřů a dojezdová vzdálenost i přes tisíc kilometrů.
Na trhu je mimo jiné Škoda Citigo za základní cenu 179 900 Kč a Volkswagen eco Up! za 259 900 Kč. Škoda a E.ON dále nabízí výhodný balíček obsahující Citigo, domácí plničku a levný zemní plyn.
Tak to tedy valí. Za kolik
Tak to tedy valí. Za kolik let se tímto hlemýždím tempem vyrovná počet plnících stanic a benzinových pump? Mně to vyšlo asi na 90 let. Škoda, že se toho nedožiji, ale jen tak dál.
Jenom pro mě, proč musí
Jenom pro mě, proč musí být tolik CNG jako klasických? Ja vždy žil v dojmu, stanic má být tolik abych neměl problém natankovat. Jaksi nevidím přidanou hodnotu v tom mít na 1km trasy 4 čerpačky…
Popravdě, když budu mít na každé straně třeba Brna tolik stanic jako má Praha nevidím důvod(pokud nebude fronta u stojanu na hodinu) aby jich bylo víc. Další když bude v rodině 3a více aut(ekonomika pořízení), může se pořídit domácí plnička…
Nelze se dívat očima jiné technologie a distribuce paliv na jiné technologie a paliva. Tomu se říkají špatné otazky a na ty jsou ještě horsí odpovědi. Za mě špatné rozmístnění 2stanic v Brně a chybějící stanice na jiných koncíh Brna. Praha je oproti tomu docela slušně pokryta.