Citroën Oli: koncept střízlivého elektromobilu, co jde proti konvencím

Citroën Oli jde proti současným trendům v automobilovém průmyslu, které přinášejí stále těžší, složitější a dražší rodinné elektromobily, a snaží se reagovat na společenské výzvy a výzvy mobility zítřka.

Citroën věří, že nastal čas říci „dost“ nadbytkům a výdajům a místo toho se zaměřit na výrobu chytrých, lehčích, méně komplikovaných a skutečně cenově dostupných automobilů, které jsou současně vynalézavé a zábavné.

Výrazným krokem tímto směrem již byl svérázný a nekomplikovaný model Ami. Stejně tak elektrifikované i plně elektrické modely jako ë-C4 a nový ë-C4-X a lehké užitkové vozy jako ë-Berlingo a ë-SpaceTourer již umožňují zákazníkům Citroënu využívat výhod elektrifikované motorizace.

Elektromobily Citroën Oli a Citroën Ami vedle sebe. Copyright Arnaud TAQUET @ Continental Productions

Ačkoli Oli vypadá impozantně, není těžké ani objemné: díky cílové hmotnosti kolem 1 000 kg je mnohem lehčí než většina srovnatelných kompaktních SUV. Jeho plně elektrické hnací ústrojí tak vyžaduje pouze baterii o výkonu 40 kWh pro cílový dojezd až 400 km. Při omezení maximální rychlosti na 110 km/h pro dosažení maximální účinnosti je zcela reálná spotřeba paliva 10 kWh/100 km. Nabíjení z 20 % na 80 % navíc trvá pouhých 23 minut. Citroën Oli působí díky svému neobvyklému postoji a siluetě jednoduše. Jeho rozměry jsou podobné rozměrům kompaktního SUV – délka je 420 cm, výška 165 cm a šířka 190 cm. 

Citroën Oli odhaluje, jak značka hodlá čelit výzvám budoucí rodinné mobility tím, že přehodnotí každý detail, aby došlo ke snížení zdrojů a materiálů a bylo možné nabízet vozy za příznivou cenu, se snadným a uživatelsky přívětivým ovládáním, přiměřeným dojezdem a větší všestranností. „Oli je pracovní platformou pro zkoumání důmyslných a realizovatelných nápadů pro budoucí výrobu,“ vysvětlila Laurence Hansen. „Všechny tyto nápady se možná neuplatní ve stejnou dobu a ne v takové fyzické podobě, jakou vidíte zde, ale tyto inovace a kreativita budou inspirací pro budoucí vozy Citroën.“

Vincent Cobée vysvětlil, proč Citroën představuje Oli právě dnes: „Nacházíme se uprostřed tří společenských konfliktů – prvním je hodnota mobility a závislost na ní, druhým jsou ekonomická omezení a nejistota zdrojů a třetím je náš rostoucí pocit touhy po zodpovědné a optimistické budoucnosti.  Spotřebitelé cítí, že éra hojnosti skončila, a rostoucí regulace i zvyšující se náklady mohou omezit jejich schopnost svobodně se pohybovat. Zároveň jsou díky rostoucímu povědomí o nutnosti urychlit změny k omezení globálního oteplování ekologicky uvědomělejšíTypický rodinný automobil z poloviny 70. let vážil kolem 800 kg a byl 3,7 m dlouhý a 1,6 m široký. Dnešní auta narostla na více než 1 200 kg, jsou nejméně 4,3 m dlouhá a 1,8 m široká. Některá váží i více než 2 500 kg.“

Jestliže Citroën učinil s Ami krok vpřed ke změně mikromobility, Oli znamená vzrušující skok vpřed směrem k rodinné mobilitě zítřka. Zdaleka nejde o 2 500 kg těžký „palác na kolech“ plný displejů a přístrojů, ale je důkazem toho, že Citroën je schopen díky odpovídajícímu počtu funkčních prvků, vynalézavému použití odpovědných materiálů a udržitelnému výrobnímu procesu uspokojit potřebu mobility, která je bez emisí a zároveň levná, atraktivní a vhodná pro jakékoliv životní styly. 

Copyright Maison Vignaux @ Continental Productions

Základem inteligentní a víceúčelové koncepce vozu Citroën Oli je snaha reagovat na výzvu odpovědnosti a střízlivosti. Výslovně ukazuje, jak lze dosáhnout nejlepšího výkonu při posuzování životního cyklu (LCA) ve své třídě, a to od návrhu s optimálním a omezeným použitím lehkých a recyklovaných materiálů přes udržitelnost za účelem prodloužení doby používání  a lepší recyklovatelnosti po skončení životnosti až po odpovědné výrobní procesy. 

„Naším cílem bylo použít jen takové množství materiálu, kolik bylo skutečně nutné. Snažili jsme se proto umístit správné zdroje tam, kde byly potřeba, a omezit dopad jejich použití,“ uvedla Laurence Hansen. Když se inteligentně sníží počet dílů a součástí, použijí se co nejlehčí a nejodpovědnější materiály a složitost se omezí na minimum a zároveň se zvýší univerzálnost a funkčnost, výsledný výrobek je mnohem efektivnější, cenově dostupnější, méně složitý a výrazně odvážný z hlediska designu a užitečnosti.

Copyright Maison Vignaux @ Continental Productions

Citroën Oli je plný promyšlených detailů. Sedadla mají například velmi jednoduchou konstrukci, která využívá o 80 % méně dílů než tradiční sedadla. Jsou vyrobena z recyklovaných a recyklovatelných materiálů a chytrá síťovaná opěradla umožňuje pronikání více přirozeného světla do kabiny. Lze je také snadno vyztužit nebo přizpůsobit individuálním preferencím majitele. Je to výhodné pro všechny: sedadla jsou odpovědná a udržitelná, došlo ke snížení hmotnosti vozu a vedle zlepšení komfortu sezení se díky lepšímu rozptylu světla v kabině zvýšil i příjemný pocit posádky.

Oli, vybavené inteligentní funkcí V2G („Vehicle to Grid“), dokáže nejen ukládat přebytečnou energii vyrobenou solárními panely domu pro další prodej dodavatelům energie, ale také pomáhá řešit problémy s napájením v období nejvyšší spotřeby nebo výpadku sítě.

Díky systému V2L („Vehicle to Load“) je Citroën Oli navíc důkazem toho, že vozidlo může sloužit jako domov mimo domov, ať už na dovolené u moře, nebo při víkendovém kempování v horách. S baterií o kapacitě 40 kWh a zásuvkou o výkonu 3,6 kW (což odpovídá domácí zásuvce 230 V 16 A) může Oli teoreticky napájet elektrický spotřebič o výkonu 3 000 W po dobu přibližně 12 hodin. 

zdroj: tisková zpráva

17 komentářů u “Citroën Oli: koncept střízlivého elektromobilu, co jde proti konvencím”

    1. Nejprve mě napadlo, že to sklo půjde vyklopit a otevřít jako u V3S…Dávalo by to smysl: Města díky elektromobilitě nebudou smrdět a budou tišší. Vlétě by se ušetřilo za klimatizaci, v zimě zase za rozmrazování a odmlžování (😃).
      Ale ne. Ptali se jich a je to prý kvůli úspoře hmotnosti. Suchaři.😁

    2. Důvod zní „inovace“. Marketingové božstvo Inovace a jeho uctívání je hezky vidět na Škodovce, kde se pánové, snažící se v korporátu obhájit smysl vlastní existence, rozhodli udělat nové sítko hrdla nádržky ostřikovačů. Udělali ho tak husté, že pění a kapalinu tam nenalejete. Ale je NOVÉ.
      Proč je nutné předělávat naprosto triviální a funkční věc? Protože INOVACE, voe…

      Proto jsou nová auta stupidní střepy a urážka řidiče.

        1. síce trabi nebol ruský, ale skvele bez elektroniky fungoval. a k výfuku – zožral akurát toľko oleja ako mnohý dnešný 10+ ročný automobil s elektronikou (bmw 1.4 v stelantise, toyote, ….)

          ps – tak neviem ako to je, tu kopec hrdinských rečí, ale v podtóne strach z putina. čoho sa báť keď nám za chrbátom stojú senilný dedek
          žeby vidno ako sa západné rečo o brzkom putinovom skone nenapĺňajú, že napriek nabubrelým rečiam poplitrukov nebude elektrina, plyn, teda teplo v mrazoch klimatickej zmeny?

          1. Moje Tesla a Leaf nespotrebuji v provoze ani kapku oleje.
            Ze putin a jeho ruzzko na valce dojede je jiste. Uz hrabe posledni zbytky armady a posila je do kafilerie. V Pobalti bylo 50.000 ruzzkych vojaku a ted jen 6000. Protivzdusnou obranu stahnul uz z Petersburgu a vsude musi stahovat lidi a material a porad mu chybi. Jedine co ma v ruce jsou jaderne zbrane. No nevim kam by to flaknul. Na frontu nemuze, ma tam vlastni muziky. Na Kiev nemuze, to by hned dostal pres drzku. Tak muze udelat jen nejaky strasak bez vysledku.

            1. pozeral si tlačovú konferenciu o úsporách energia? ak som tomu rozumel, tak daň za MWh 189€, dcéra má konečnú cenu 69.9€/MWh. na inom mmieste daň 33%, …

              takže bude horšie ako by bolo bez „opatrení“.
              tak nako keď uršula povedala že pomôže a ceny v ten moment vyskočili.

              to ani za komančov nebolo hádzanie cifier od buka do buka!

              1. Já jsem koukal a tomuto jsem taky nerozuměl. Odnesl jsem si z toho tři poznatky.
                1. EU si už ani nehraje na tržní prostředí.
                2. Čekají nás regulační stupně koncipované tak, aby způsobily maximum komplikací ve špičce a minimální celkový efekt.
                3. Vykrývání OZE je tak neskutečně drahý špás, že to zaskočilo i ty nejskalnější pokrokáře.

                1. idnes je agitacni list ANOFertBabise. Ten zamerne vsechno zasmodrcha aby tomu lidi nerozumeli a mohli nadavat na Brusel, na vladu, na zapad, na Ukrajinu apod. A hlavne bude mit hned po ruce reseni. Upiste se krvi dablovi a budete mit teplo.

  1. Lidi jsou strašně nevděční, přitom výrobci se piplají s každým detailem, zachraňují planetu, udělají auto které je obyčejné a zároveň nevšední. Auto, které jezdí, je domem a elekrárnou zároveň. Je úsporné a také výkonné. Tohle auto umí převážet i energii.

    A lidi co? Jediné co je zajímá je, jestli na to mají prachy, kdyby si to třeba chtěli koupit. Sobci jedni! Nebo ještě přízemnější požadavek, lidi chtějí vědět kdy to bude dostupné. No to jsem neviděl …

Napsat komentář