SolidEnergy Systems je firma, kterou v roce 2012 založili absolventi MIT. Nyní se chystá uvést na trh nový ty li-ion baterie s dvojnásobnou energetickou hustotou než mají současné akumulátory.
foto: SolidEnergy Systems
„Lithium-kovové baterie“ nabízejí stejnou životnost a bepečnost jako současné li-ionky, ale mají až 2x vyšší energetickou hustotu. Proti současným 250-300 Wh/kg je to 400-500 Wh/kg.
Firma SolidEnergy Systems označuje své baterie jako „bezanodové“. Místo anody využívají její baterie pokročilý kovový materiál a bezpečný elektrolyt. Běžně používaný grafit (případně karbon/křemík) v anodě je narazen tenkou vysokoenergetickou lithiovou fólií.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Výrobce baterií A123 Systems otevře továrnu v Ostravě
Nová technologie baterií by mohla snížit cenu elektromobilů
Lithium-sírové baterie – konečně slibná technologie pro elektromobily?
Ta dokáže udržet více iontů, a tak zařídit vyšší kapacitu. Stejně důležité jsou ale chemické modifikace elektrolytu, které zajistí, že dříve nestabilní lithium-kovové baterie s nízkou životností vydrží nyní stejně dlouho a jsou stejně bezpečné, jako lithium-iontové baterie.
První funkční prototyp své baterie ukázala společnost SolidEnergy v říjnu 2015. Díky tomu získala $12 mil. investic. První baterie pro komerční využití v chytrých telefonech a nositelné elektronice majít přijít už příští rok.
Baterie pro elektromobily chce SolidEnergy Systems představit už v roce 2018. Úplně poprvé by se ale baterie SolidEnergy měly objevit v dronech, a to už letos v listopadu.
Qichao Hu, šéf firmy, říká, že funkční lithium-kovové baterie jsou pomyslným „svatým grálem“ v oblasti výzkumu a vývoje lithiových baterií. O jejich vývoj se firmy snaží už desítky let.
Hu pracoval na MIT jako doktorand u slavného výzkumníka baterií Donalda Sadowaye. Ten při vývoji nových baterií pracoval mimo jiné s roztavenými solemi a tekutými kovy.
Hu byl se svým nápadem na lithium-kovové baterie finalistou soutěže MIT Clean Energy Prize a dokonce se dostal až do Bílého domu v rámci národního kola soutěže. Skončil ale druhý.
Štěstím pro něj byl také krach amerického výrobce baterií A123 Systems. Dostal se totiž k opuštěnému vybavení firmy a díky němu mohl postavit své první prototypy. V současné době už má SolidEnergy své vlastní sídlo ve Woburnu, kde chce do letošního listopadu rozjet malosériovou výrobu.
Houba extrahuje lithium ze
Houba extrahuje lithium ze starých baterek.
http://newatlas.com/fungi-reclaim-lithium/45008/
Off
Komu se nechce čekat
Off
Komu se nechce čekat naTM3 a nechce se mu kupovat další spalovák, může v Americe využít 2 letý operativní lízing Modelu S v ceně něco přes 500,- $ / měsíc.
Tak to by bylo v pohode,
Tak to by bylo v pohode, bohuzel u nas je za takove penize Leaf 24 kWh.
V Branu to, ale viděj jinak
V Branu to, ale viděj jinak 🙂
http://byznys.ihned.cz/c1-65407920-budoucnost-je-vodik-a-ne-elektromobily-rika-pavel-juricek-jenz-v-usa-do-jeho-zpracovani-investoval-miliardu
Pán zariskoval a investoval
Pán zariskoval a investoval a teď si brání a obhajuje investice. Jiní (Musk a spol) obhajují zase své investice.
Zajímavé je, že jako hlavní problém baterií uvádí v likvidaci baterií a jejích těžkých kovů, ale hned uvedl i řešení – recyklaci. Problémy vodíku nevidí. Hmm
Vodík si místo v budoucnu nejspíše najde, ale v autech? No nevím. Aby to nebylo jak se říká –
„Vodík je palivo budoucnosti! A tím i navždy zůstane“ 🙂
Mozno sa presadi ako palivo
Mozno sa presadi ako palivo pre fuzne reaktory a mozno raz aj v autach 😉 Inak by asi nebol dovod ho ako palivo pouzivat.
U vodíku bude hrát roli
U vodíku bude hrát roli když tak jestli se podaří jej vyrábět levně, řekněme v nějaké trubici s fotoaktivním roztokem, kde nějaká komlexní sloučenina bude absorbovat fotony a štepit vodu a produkovat 2H2 a O2, kde se následně přes kovový filtr separuje H2, a jak to bude s palivovými články, na dobu třeba 10 let nesmí pro ekonomické zvážení, jejích cena výrazně překročit cenu elektrických článků, ale vzhledem k tomu jaký je třeba většinou výkon EV na 100km, který je kolem 20kW, tak by s nějakou vyrovnávací baterií ať už v podobě superkondenzátorů nebo něčeho jiného, stačil článek třeba 25-30kW. Co se týče jejich vnitřků tak se údajně s lepšími parametry daří využívat slitinu s velmi malým podílem drahých kovů. (myslím je to Zn-Pt slitina).
Samozřejmě také jaká by byla celkový účinnost a další věci.
Myslím, že se pracuje i na
Myslím, že se pracuje i na umělé fotosyntéze. Ta by byla nejlepší, protože by se produkovaly lehce skladovatelné uhlovodíky, odbourávaly skleníkové plyny, atd.
Strojírenská firma umí
Strojírenská firma umí vyrábět potrubí, uzávěry a nádrže. Těžko bude najednou vyrábět akumulátory.
Jojo, na kilogram má vodík
Jojo, na kilogram má vodík nejvyšší objem energie.
Jen je škoda, že ten kilogram je asi tak 500m3.
Ale vodík nezatracujte, má z pohledu vlády jednu úžasnou vlastnost – lidi si ho nemohou vyrábět doma, takže se dá lehce zdanit. Takže je to palivo budoucnosti (pokud se nespojíme a nezabráníme tomu)
asi nejvice se technologie
asi nejvice se technologie okolo vodiku rozvyji prave v oblasti jeho lokalni vyroby, takze pokud by vodik nekdy v budpoucnu mohl uspet v doprave, tak se jiste do te doby zlepsi a zlevni nejlepe prave jeho lokalni vyroba a plneni, tedy i ta domacka, pro stat tedy nijak zvlast zariva budoucnost v tomto
Domaci vyroba vodiku?
Domaci vyroba vodiku? Narazil na neco pouzitelneho v domacich podminkach mimo elektrolyzu? To by me docela zajimalo.
Mne osobne prijde ze vodik ztroskota na tom, ze jeho vyroba/distribuce porad extremne draha..
sak pisu o budoucnosti,
sak pisu o budoucnosti, ostatne podivej se ze nove navrhovane vodikove cerpaci stanice jiz vetsinou pocitaji s tim ze se vodik bude castecne vyrabet primo v nich, pomoci fotovoltaiky a tedy asi elektrolizy, dnes draha technologie celkove, ale nikdo nemuze rici ze bude draha i treba za 20-30 let
Drahá být nemusí, ale
Drahá být nemusí, ale fyzikální zákony neobejdete. Elektrolýza, stlačování, plnění a zpětná přeměna na elektřinu v palivovém článku je poměrně dost neúčinné. Jen samotný převod elektřina->vodík->elektřina má účinnost sotva 30% a to tam nejsou započítané energetické náklady na stlačování.
I na stlačování rovnou
I na stlačování rovnou při elektrolýze se pracuje.
Ano, je to sice neúčinné,
Ano, je to sice neúčinné, ale za to to spotřebuje veškerou energii z panelů a při správném návrhu k tomu nepotřebujete drahé baterie, měniče ani nic moc jiného. Panely jsou dnes v podstatě to nejlevnější na FVE, takže já to vidím docela reálně.
a prave ta info o jeho
a prave ta info o jeho investicii robi jeho spravu nedoveryhodnou. Nie je nestranny a brani si svoju investiciu.
Pre mna su najjasnejsou info straty pri prevadzani. Jedine, kde vidim vodik realny je ukladanie nadbytocnej energie zo slnecnych a veternych zdrojov. Ale aj tam sa da preniest do metanu a vieme ho potom distribuovat a vyuzivat standardnou infrastrukturou (samozrejme s vacsimi stratami).
Priznam sa, ze som skeptik.
Priznam sa, ze som skeptik. Cele mi to pride totiz ako praca PR. Preco sa nemozu pochvalit uz existujucim produktom, ktory sa da realne kupit a otestovat? Rad by som sa mylil ale nie som si isty, ci o tejto firme budeme dalsie 2-3 roky pocut nez pride s dalsim PR.
Este by ma zaujimalo, co na toto cele hovori Musk.
Nejdřív musej přes média
Nejdřív musej přes média nabrat investory a banky, aby mohli postavit továrnů, výrobní linky a rozjet velkovýrobu, aby se co nejdřív dostali na nízký ceny a přežili a nedopadli na hubu jako A123. Když budou pomalí, tak je předežene levná Čína, Tajwan, Korea kde už se na to určitě vrhli a za chvíli budou mít ekvivalenty, sice třeba ne tak výkonný, ale za bezkonkurenční cenu a to by jim zlomilo vaz a nakonec by je ta Čína koupila. A historie by se opakovala jako u A123 či tištěné fotovoltaiky, kteří to prostě nestihli.
ale vypadá to celkem
ale vypadá to celkem reálně a přechod s minimálními náklady na přestavění výrobních linek.
zebych se konecne mohl stat
zebych se konecne mohl stat zastancem ciste elektromobility? uz na to cekam jak na spaseni. 😉
Připomíná mi to
Připomíná mi to Procházkovy ‚he3da‘, který však neměl k dispozici staré zařízení a tak vymyslel ty lisované tablety.
A co Žaludovo autobaterie s
A co Žaludovo autobaterie s kapacitátorama? 😀
Von už je za vodou, zaplatil mu to Brusel …
http://www.euro.cz/archiv/zaluda-dostal-na-sve-baterie-miliony-z-bruselu-1235128
No uvidíme… Ten princip
No uvidíme… Ten princip má hlavu a patu, ty předpokládané parametry také nejsou úplné scifi ikdyž skok je to pořádný. Cením si toho, že v té srovnávací tabulce jsou uvedeny reálné parametry současných nejlepších článků, takže minimálně údaje pro tu tiskovou zprávu jim zpracoval někdo, kdo alespoň tuší o čem je řeč.
Mimochodem zajímavé je srovnání, že takovýto pokrok znamená pro spotřební elektroniku relativně málo – prodlouží se výdrž telefonu z jednoho na dva dny. Ale na druhou stranu definitivně řeší problém dojezdu EV, Těch 1200Wh/l by např. umožnilo do současné Tesla krabice nacpat až 160kWh.
spise to bude tak, ze
spise to bude tak, ze vyrobci telefonu vyuzijou zmenseni baterie a tim ztenceni pristroju pri zachovani stejne kapacity baterie 🙁 ale jako ja se smatphonem vydrzim vpohode 3-4 dny bez nabijecky, stacilo si jen optimalizovat Android aby tam zbytecne nejelo spousta nesmyslu ktere jen zdimou neustale baterku, a pak nastavit management tak aby se vyuzivali vyhody dnesnich ARM vycejader, v mem pripade 4+1, kdy to jedno jadro proste nebasti a pritom staci na vetsinu beznych ukonu, z nepochopitelnych duvodu ale LG vse v zakladu nastavilo tak, ze to 1 usporne jadro se ke slovu nedostalo ani ve chvili kdy se s telefonem nic nedela nebo kdys clovek treba jen vola nebo pise esemesku, a z jeste min nepochopitelnych duvodu i v takovem rezimu v zakladu ten telefon vyuzivat ty 4 jadra na stredni nastavene frekvenci a nikoliv te nejnizsi mozne, proste totalni ulet kdy vyrobce sice pouzije procesor s uspornyma funkcema, ale pak to zahlti softiky co ty usporne funkce zabranujou vyuzit 😀 predpokladam ze takto nesmyslne to budou mit uplne vsichni vyrobci telefonu, i ti co si delaji procesory sami, proste usili inzenyru co vymejslej ten HW pak totalne zazdi v SW oddeleni
A co katoda, tu neztenčí
A co katoda, tu neztenčí na zlomek původní tloušťky?
Tak teď bude otázka jaká
Tak teď bude otázka jaká bude cna za Wh a jak rychle se mu podaří se dostat na produkci alespoň několika desítek MWh ročně a jestli bude životnost nějaká slušná.
Zajímavé bude jestli a jak na něj zareagují případně automobilky. Myslím hrozí již jistá nechuť do změny technologií, zeména když se investovalo do gigatovárny.
Pry lze snadno upravit
Pry lze snadno upravit stavajici vyrobni linky tak, aby to produkovalo nove baterie. Otazka je co patenty a licence.
Tento projekt vznikl na
Tento projekt vznikl na zařízeních krachlé A123 a sami tvrdí, že lze využít stávajích linek s minimální úpravou, že se nemusí nic stavět znova.
Gigatovárna je připravena na budoucí technologie. Kdyby byli závislí jen na jedné technologii tak si dost podřezávaj větev.
Tesla hovoří o 5% zlepšení kapacity baterek ročně, Mercedes slibuje až 15% nárůst.
Na tak počkáme a uvidíme jak se jim bude dařit.
V jiném článku zmínili, že do toho dala prachy nějaká velka americká automobilka a vzápětí zmiňují Apple. Trochu zmatečné informace 🙂
U těchto počtů je vždy
U těchto počtů je vždy důležité dodat základ z jakého se to počítá. Protože pak taková Tesla s nárůstem cca 5% kapacity za 3roky je úplný žabař proti BMW s nárůstem o cca 56% za dva roky 🙂
To bude něco jako
To bude něco jako milionový kontrasty u televizí a monitorů 🙂