Americká společnost A123 informovala o vyvinutí nové technologie, díky které by lithium-iontové baterie mohly pracovat v extrémních teplotách, aniž by takovéto zatížení mělo negativní vliv na jejich životnost. Generální ředitel A123 David Vieau tvrdí, že by nová technologie mohla mít pozitivní dopad na ceny elektrických a hybridních vozidel, a také telekomunikačních technologií.
foto: A123
Nové baterie (tzv. Nanophosphate EXT) by měly fungovat mnohem lépe jak při nízkých, tak i při vysokých teplotách v porovnání se současnou generací akumulátorů, které teplotní extrémy nesnášejí příliš dobře. Inovovaný design baterií by měl automobilkám umožnit zjednodušení celého systému, neboť by odpadla nutnost používání kapalinového chlazení nebo vyhřívání baterií.
Eliminací těchto potřeb dojde ke snížení hmotnosti vozu a tím i ke snížení spotřeby elektrické energie. Také samotné baterie by měly být asi o polovinu lehčí ve srovnání s tradičními bateriemi. Navíc by jejich nabíjení mělo probíhat asi 6 krát rychleji, přičemž životnost by se oproti současným akumulátorům měla ještě prodloužit.
Podle výsledků testů si baterie i po 2 000 cyklech při teplotě 45 stupňů Celsia udržely 90 % své původní kapacity.
Bohužel společnost A123 neuvedla žádné bližší podrobnosti o nové technologii krom ujištění, že oblast vylepšení se týká elektrod i elektrolytu. Technický ředitel Bart Riley pouze konstatoval, že nové baterie jsou založeny, stejně jako ty současné, na chemismu fosfátu železa. Očekávané výrobní náklady by měly být v obou případech téměř totožné.
Další informace, které by mohly rozptýlit pochybnosti skeptiků, nejsou v této chvíli známy a nám tak nezbývá nic jiného než čekat. Je však zřejmé, že se společnost A123 snaží napravit svou reputaci pošramocenou nedávnými problémy s vadným chlazením baterií ve vozidlech Fisker Karma. Ostrý prodej baterií Nanophosphate EXT by měl být spuštěn někdy v polovině příštího roku.
Při dvou tisících cyklech
Při dvou tisících cyklech by ta baterie při každodenním nabíjení vydržela asi 6 let, to je v reálně asi 10 let při intenzivním používání. To už je dost dobré. Jenom nevím, proč je v tom grafu takový rozptyl, některé vydrží zřejmě i 4000 cyklů bez nějakého výrazného poklesu kapacity. To by svátečnímu jezdci mohlo v klidu vystačit na polovinu života :-). Teď jde o to, jestli je možné převést tyto dobré výsledky z výzkumu do výroby a také, kolik to bude stát úsilí.
No vzhledem k tomu, že
No vzhledem k tomu, že akcie firmy dneska spadly o 5% a jsou na dvacetině emisní ceny, to na moc velký optimismus investorů nevypadá.
Investoři, to je něco jako
Investoři, to je něco jako holubi, kteří krouží na podzim v hejnech. To nevypovídá o skutečné hodnotě firmy vůbec nic.
Na to se dá napsat jen
Na to se dá napsat jen jedno. Už zase??!
No vydá to věrohodně.
No vydá to věrohodně. Jestli tam nekoec nebude zase nějaké ale…