Autosalon Ženeva 2012: Lexus představuje novou modelovou řadu RX

Na 2012 se v rámci světové premiéry představuje modernizovaná modelová řada RX. Nový RX charakterizuje především elegantnější a současně agresivnější design čelních partií a nové volby hybridního pohonu.

Prémiové SUV tvoří 32 % všech prodaných vozů značky Lexus na evropských trzích a je po Lexus CT 200h druhým nejprodávanějším modelem značky.
foto: Lexus

Hybridní pohon Lexus Hybrid Drive modelu RX 450h byl dále vylepšen o režim Sport, který doplňuje jízdní režimy Normal, Eco a EV (Electric Vehicle) plně hybridního systému pohonu. Režim EV lze nyní navolit samostatným spínačem.

Zákazníci si nově budou moci zvolit provedení F SPORT, které akcentuje dynamický a sportovní charakter nového RX a přiláká k této modelové řadě nové zákazníky.

Nový stupeň výbavy F SPORT zaujme jedinečnými prvky v exteriéru i interiéru, ale i použitou technologií a jízdní dynamikou. Očekává se, že jeho podíl na budoucím prodeji této modelové řady bude představovat asi 30 %.

Uvedením první generace RX v roce 1998 Lexus vytvořil novou kategorii luxusních vozů SUV, kde poprvé spojil všestrannost, praktičnost a odolnost sportovně užitkových vozů s ovladatelností, jízdními schopnostmi a kultivovaností luxusních sedanů.

Model RX byl v roce 2005 vůbec prvním SUV, který byl vybaven plně hybridní soustavou pohonu. Nyní po třech generacích, z nichž dvě používaly technologii , zůstává RX i nadále klíčovým modelem značky Lexus.

Design exteriéru

Charakteristickým znakem nové modelové řady Lexus RX je zpracování čelních partií, které se postupně objeví u všech modelů Lexus s cílem posílit jasnou identitu značky napříč všemi modelovými řadami.

Nový agresivnější design je dalším vývojovým stupněm stylistického prvku, který se poprvé objevil u modelů CT 200h a nové generace GS. Modelu RX propůjčuje dynamičtější vzhled, který mezi ostatními vozy vystupuje z řady.

Horní část masky chladiče ve tvaru obráceného lichoběžníku v kombinaci se šikmou spodní částí nyní tvoří jediný prvek, jenž hladce překlenuje střední část nárazníku a vytváří nápadný tvar vřetene. Tento moderní a odvážný charakteristický prvek ještě umocňuje spodní část masky chladiče s horizontálními příčkami, vyvedené v černé barvě.

Nové sdružené světlomety s čirou optikou, posazené o něco výše než samotná horní část masky chladiče (jedinečný prvek značky Lexus), mohou používat halogenové žárovky, výbojky HID (High Intensity Discharge) nebo diody.

Vzhled světlometů pak podtrhují integrovaná světla pro denní svícení s technologií LED, která tvoří motiv hrotu šípu designové filozofie L-finesse a ještě posilují jedinečný vizuální charakter nové modelové řady RX.

Přepracované zadní sdružené svítilny nyní rovněž používají čirou optiku a chlubí se nápadnějším elegantním tvarováním s akcentem na horizontální rovinu, která dodává zadním partiím punc ušlechtilosti.

Aktuální nabídka litých kol o rozměru 18“ nebo 19“ byla rozšířena o další 19″ litá kola v novém provedení. Nabízí se též čtyři nové barvy laku karoserie – stříbrná saténová, červená burgundská, hnědá achátová a modrá půlnoční, a tak zákazník nyní může volit celkem z deseti atraktivních odstínů.

Design interiéru

Ve vylepšeném interiéru nového RX zaujme širší nabídka barevných schémat, nové typy obložení, nový volant, přepracovaná kaplička přístrojů a sdružený ovladač RTI (Remote Touch Interface) druhé generace.

Prvky použité v interiéru tohoto crossoveru tak ještě zvyšují atraktivitu prostorného a technicky propracovaného kokpitu rozděleného na dvě samostatné zóny.

Nabídka barevných schémat interiéru, doposud zahrnující slonovinovou, černou a světle šedou, se nyní rozšiřuje o tmavě hnědou a černou F SPORT s bílošedou perforací (výhradně pro stupeň výbavy F SPORT).

Rozšíření doznala i nabídka panelů obložení; luxusní vlašský ořech a klasickou tmavě šedou doplňuje moderní očkový javor v tmavě šedém odstínu a stříbrná povrchová úprava nabízená výhradně pro verzi F SPORT.

Čalounění semi-anilinovou kůží, nyní s perforací ve tvaru diamantu, se zřetelně odlišuje od hladkého koženého provedení. Stehování sedadel je vylepšeno použitím silnějších vláken a nápadnějších barev; design přístrojové desky je oživen matně stříbrným dekorem v palubní desce nad odkládacím boxem před spolujezdcem.

Nový a pohodlnější volant zaujme průřezem, který již není neměnný po celém obvodu. Vybrání pro prsty zpříjemňuje držení volantu a umožňuje hladké ovládání vozu. Volant v dřevěném provedení nyní nabízí i funkci vyhřívání.

auto hybrid Lexus RX 450h autosalon Ženeva 2012

Kaplička přístrojů u verze Lexus RX 450h má nově ukazatel hybridního systému s jasně vymezenými zónami Charge (dobíjení), Eco (ekonomická jízda) a Power (dynamická jízda). Nové barevné tóny podsvícení se mění v závislosti na jízdních podmínkách a zvoleném režimu jízdy.

Pokud se v režimech EV, Eco nebo Normal pohybuje ručička ukazatele hybridního systému v zóně Charge nebo Eco, podsvícení přístrojů má modrý odstín. Když se ručička dostane do zóny Power, modré podsvícení zmizí. V režimu Sport je podsvícení vždy jen červené.

Odkládací schránka ve středové konzole prodělala důkladné přepracování v zájmu vyšší praktičnosti. Úhel otevírání víka schránky se zvětšil na 95°, aby byl maximálně usnadněn přístup do schránky. Port USB i zásuvka pro napájení příslušenství jsou nyní umístěny výše uvnitř schránky, která je nyní vybavena vyjímatelnou dělicí příčkou.

Nová modelová řada RX je vybavena sdruženým ovladačem RTI (Remote Touch Interface) druhé generace. Tento jedinečný multifunkční ovládací prvek, nabízený pouze ve vozech Lexus, byl opět vylepšen v zájmu intuitivního a co nejsnazšího používání.

Jeho součástí je nyní posuvný ovládací mechanizmus v podobě joysticku (celosvětově první svého druhu), jenž se používá jako počítačová myš, přičemž příkaz ENTER se jednoduše aktivuje stlačením ovladače.

Ve spojení s vylepšeným ovladačem RTI funguje multifunkční plnobarevný LED displej multimediální soustavy vozidla. Umožňuje trvalé zobrazení (a nezávislé ovládání) tří druhů informací současně, jako jsou např. mapy, informace o vozidle, údaje audio soustavy, vstupy navigace, funkce klimatizace a příchozí hovory.

Funkce Drive Mode Select – volba jízdních režimů (Normal, Sport, ECO a EV)

Kromě jízdních režimů Normal a Eco inteligentní elektronické převodovky E-CVT plně hybridní soustavy pohonu je zde i nový režim Sport, který ještě zdůrazňuje výkonové a dynamické schopnosti vozu Lexus RX 450h.

Tuto trojici jízdních režimů lze volit prostřednictvím ovladače na volantu, zatímco režim EV (jízda čistě na elektřinu) může být nově aktivován prostřednictvím samostatného spínače EV.

Od rozjezdu až do rychlosti 50 km/h je RX 450h schopen automaticky fungovat v režimu elektromobilu, kdy jej pohání pouze samotný elektromotor. Řidič může navolit režim EV i ručně. Tento jedinečný jízdní režim je umožněn pouze díky technologii plně hybridního pohonu Lexus Hybrid Drive.

Režim EV je základem uvolněné jízdy po městě s minimálním hlukem a nulovými emisemi CO2, NOx a pevných částic, a to na vzdálenost až 2 km. Zážehový motor je v tomto případě zcela vypnutý, a tak režim EV výrazně přispívá ke snížení celkové spotřeby paliva nového Lexusu.

V režimu Eco se omezují reakce škrticí klapky na agresivní pokyny od pedálu akcelerátoru a zároveň se upravuje řízení klimatizace s ohledem na co nejpříznivější spotřebu paliva. Režim Eco může v závislosti na jízdních podmínkách napomoci řidiči osvojit si uvolněný styl řízení, a dosáhnout tak výrazně nižší spotřeby paliva.

Režim Sport je speciálně naladěn tak, aby využíval výkon elektromotoru a přispíval k co nejlepší dynamice a agilitě nového RX 450h.

V tomto režimu je upraveno nastavení škrticí klapky a elektrického posilovače řízení (EPS) kvůli rychlejším reakcím na pokyny od řidiče, ale současně se i omezují zásahy stabilizačního systému VSC (Vehicle Stability Control) a systému kontroly trakce TRC (Traction Control), aby si řidič mohl beze zbytku vychutnat vylepšenou dynamiku plně hybridního systému pohonu.

Jedinečný charakter jednotlivých jízdních režimů je ještě podepřen odlišnou grafikou ukazatelů před řidičem. Podsvícení přístrojového panelu typickou hybridní modrou barvou v režimech EV, Eco a Normal se po navolení režimu Sport automaticky změní na červené.

Nový stupeň výbavy F SPORT

Zákazníci si nově mohou zvolit provedení F SPORT, které více akcentuje dynamický a sportovní charakter nového RX s možností přilákat k této modelové řadě nové zákazníky.

Stupeň výbavy F SPORT zaujme jedinečnými prvky exteriéru i interiéru, ale i použitou technologií a jízdní dynamikou. Očekává se, že jeho podíl na budoucích prodejích této modelové řady bude představovat až 30 % v rámci nabídky zahrnující čtveřici stupňů výbavy.

Nové RX v provedení F SPORT je okamžitě rozpoznatelné výrazně agresivnějšími čelními partiemi, které jsou u této modelové řady jedinečné. Hlubší přední nárazník s důrazem na vertikální rozměr obsahuje zvětšenou spodní část masky chladiče ve tvaru vřetene, charakteristického atributu modelů značky Lexus.

Ve spodní části nárazníku zaujme široký aerodynamický spoiler zvyšující jízdní stabilitu za vysokých rychlostí; hluboko v rozšířené části po obou stranách nárazníku jsou schována mlhová světla. V horní i spodní části masky chladiče je použit specifický sportovní rastr mřížky, určený výhradně pro verzi F SPORT.

Při pohledu z boku lze provedení F SPORT snadno poznat podle exkluzivních 19″ litých kol ve speciálním odstínu a označení F SPORT na předním blatníku.

Charakteristickým znakem speciálně vyvedeného interiéru verze F SPORT je exkluzivní barevné schéma v černém a bílošedém odstínu. Zákazník se může těšit na jemné kožené čalounění černé barvy s bílošedou perforací a kontrastním stehováním, dekory s ocelově stříbrným lakováním a černé obložení stropu, které vnáší do interiéru atmosféru kokpitu sportovního vozu a napomáhá k lepší koncentraci řidiče.

Aktivní odpružení

RX v provedení F SPORT dále používá systém aktivního tlumení bočních sil, jehož úkolem je pohlcovat a minimalizovat nežádoucí vibrace karoserie, nabídnout přímější vazbu od volantu a zvýšit celkovou úroveň jízdního pohodlí.

Namísto tradičních pevných výztuh se zde používá aktivní přední tlumič, který propojuje levou věž úchytu zavěšení kol s pravou věží, a dále zadní tlumič propojující levý a pravý panel vespod zadní části vozu.

Sestavy aktivních předních a zadních tlumičů bočních sil jsou konstrukčně podobné typickým jednoplášťovým tlumičům. Jejich účinek se odvíjí od kolísání tuhosti karoserie, hluku a hladiny vibrací v bezprostředním okolí, čímž se optimalizuje schopnost tlumičů pohlcovat kroucení karoserie, průhyby a jemné vibrace.

Díky instalaci tohoto systému tlumení se omezily vibrace podlahové plošiny vozu v širokém spektru kmitočtů. Snížila se deformace karoserie kvůli vertikální dislokaci levé a pravé věže úchytu předního zavěšení kol, a dokonce poklesla hladina bílého šumu u audio soustavy.

Zcela nepatrné vibrace v řádu mikrometrů se obtížně analyzují i za pomoci počítačových CAD nástrojů, nicméně v praxi se projevují nepříjemnými pocity při otáčením volantem a jako drobné projevy nestability v chování vozidla při akceleraci v přímém směru.

Odstranění těchto vibrací přináší do třídy prémiových SUV zcela nová měřítka v otázce reakce řízení, agility a jízdního pohodlí.

Šestistupňová automatická převodovka Multi Mode s možností ručního řazení pod volantem
Šestistupňová automatická převodovka verze RX 350 F SPORT nyní umožňuje ruční řazení pomocí páček pod volantem.

Páčky manuálního řazení lze použít i v případech, kdy je páka voliče převodovky v poloze „D“, aby řidič mohl rychle přejít do režimu pevného převodového stupně bez nutnosti přesouvat volič do pozice „S“.

tisková zpráva

Napsat komentář