Bezdrátové elektrické kolo Shadow eBike

Shadow eBike není ledajaké . Na rozdíl od běžných , má veškerou elektrickou výzbroj netradičně schovanou uvnitř své konstrukce. Přesněji řečeno uvnitř masivních disků, které nahrazují klasická vyplétaná kola. Není to však jediná odlišnost. Kolo se také chlubí nabíjecím USB konektorem či . Pojďme si tedy toto zajímavé kolo, vyráběné kanadskou firmou Daymak, blíže představit.  

Obrázek: Daymak

Skrytí elektronické výzbroje má své výhody. V prvé řadě jsou choulostivé součásti chráněné proti povětrnostním vlivům. Elektronika je rovněž mnohem odolnější proti nechtěnému poškození nebo před vandalismem. Jako bonus uveďme čisté linie a kompaktní zvoleného řešení.

Možná jste si z obrázků všimli, že kolo nemá žádná ovládací lanka nebo elektrické vodiče. Veškeré řídicí povely se totiž provádějí pomocí bezdrátové komunikace (ISM 2,4GHz). Bezdrátově se ovládá nejen , ale také magnetické brzdy.

kolo Shadow eBike
Obrázek: Daymak

Pokud vás napadá, že se vaše kolo může stát obětí hackera, nemějte strach. Dle vyjádření firmy Daymak jsou veškeré bezdrátové součástí kola spárované, takže nehrozí jejich zneužití na dálku.

Kolo je nabízeno s 250W nebo 350W elektromotorem a s 36V 10A . Při jízdě pouze na baterii, je dojezd kola přibližně 20–25 km. Pokud kolu pomáháme šlapáním, dojezd prodlužíme až na 35–40 km.

Baterie plně nabijeme za 4 hodiny. Předpokládaná životnost je 750–800 nabíjecích cyklů. Pokud kolo budeme využívat denně například na dojíždění do práce, baterie vydrží odhadem 2–3 roky.

Velkým plusem je schopnost kola fungovat jako generátor elektrické energie. Kdykoliv použijeme brzdy, regenerativní brzdový systém začne dobíjet baterii. Při špetce fantazie si není těžké představit kolo jako pomocnou domácí mini-elektrárnu.

Shadow eBike je již od 30. dubna 2011 v prodeji. Pokud máte zájem, nachystejte si částku kolem 30 000 korun.

16 Comments on “Bezdrátové elektrické kolo Shadow eBike”

  1. Myslím, že to kolo bude
    Myslím, že to kolo bude pěkně poruchové. Když jsem viděl fotku elektroniky schované uvnitř kola, tak mě braly mrákoty. Při namáhání odstředivou silou při rychlé jízdě třeba z kopce nebo vibracemi a chvěním při jízdě po kočičích hlavách to nemůže mít dlouhou životnost. Rozumná cesta je ukrytí (všeho co jde) do rámu .Jako to má např. GoCycle i když neskrývá důsledně vše jako Shadow eBike.

    1. Obrázek vnitřku je třeba
      Obrázek vnitřku je třeba zde: www dot crunchgear dot com/wp-content/uploads/2010/03/shadowe-bike3.jpg

      Je vidět, že jednotlivé komponenty jsou tam amatérsky uchycené elektrikářskými pásky. Kdyby to bylo alespoň uchycené odpruženě, ale takhle – škoda slov.

    1. Pravda, pokud bude vát
      Pravda, pokud bude vát boční vítr tak se kolo může chovat nestabilně. Ještě horší to bude u nárazového větru.
      Kolo ale není primárně určeno pro vyjížďky po otevřené krajině, ale spíš jako městský nebo příměstský dopravní prostředek.

    1. magneticke brzdy funguji na
      magneticke brzdy funguji na principu virivejch proudu, takze kdyz se k rotujicim magnetum v motoru priblizi hlinik, tak to zacne brzdit, je to stejny jako s mechanickejma, akorat misto špalku se ke kotouci priblizujou magnety. Tento zpusob brzdeni se pouziva u rychlostnich specialu, kde by se kotouce nedaly pouzit, ale nejucinnejsi sou pri vysokych otackach, protoze cim rychleji se to toci, tim vetsi je ten magnetickej odpor, ale v nizzsich rychostech brzdny ucinek klesa… a tomu druhymu borcovi: jen upozornuju na fakt ze i po 40. kilometrech muze ten cyklista slapat a jet dal, takze to neni dojezd, ale pouze vzdalenost po ktere uz nebude asistovat elektromotor, a zacne byt spis na obtiz… odpor, hmotnost…

      1. To ale není odpověď na
        To ale není odpověď na mojí otázku, jestli to bez proudu bude brzdit, když je to ovládané bezdrátově. Navíc to ještě naznačuje, že jsou tam dva napájecí zdroje, jeden pro pohon, brzdy a druhý pro tu ovládací část s bezdrátem. To už dost zavání WTF.

        1. co ste nepochopil na tom
          co ste nepochopil na tom priblizeni magnetu k hlinikovymu kotouci? magnety sou permanentni, a priblizeni muze byt pomoci serva, a to bere tak 2W v zatezi. A pro bezdratovou komunikaci bude urcite stacit i zbytecek v baterce(sou to spotreby v radu mW…), kazdy regulator motoru ma nasteveny odpojovaci napeti, aby prilis nenicil battery pack, a nechava v nich 10 az 20% kapacity.

          1. Opakuji, že mluvím o tom
            Opakuji, že mluvím o tom proklamovaném bezdrátovém řízení nikoliv o principu brzd. Zdráhám se připustit možnost, že by tak životně důležitá věc, jako brzdy záležela jenom na funkčnosti elektroniky a jakýchsi nedefinovatelných „zbytečků v baterce“. To by snad ani nikdo nemohl prodávat.

            Ono to tak s největší pravděpodobností nebude a kolo má určitě i normální mechanickou brzdu, ale nemám čas ani chuť to teď dohledávat.

              1. Odpověď je taková, že
                Odpověď je taková, že můžete použít zadní brzdu bez ohledů na množství elektřiny v baterii. Mají vždy údajně dostatek „zastavovací energie“ na zpomalení kola.
                Jak to přesně ale funguje, to v odpovědi vysvětleno nebylo.

                Pokud tohle vysvětelní nestačí, doporučím se obrátit na info@daymak.com

                EDIT: Ono to nakonec vypadá tak, že pokud dojde baterie, tak budete brzdit protišlapem. Tedy pomocí šlapátek přes řetaz zablokujete zadní kolo. 🙂 Podobný princip funguje u dětských kol.

            1. On asi není velký problém
              On asi není velký problém získávat nějaké minimální množství energie z pohybu kola pro napájení řídící elektroniky, zvláště když je kolo vybaveno rekuperací a mají tedy tuto techniku zvládnutou. U stojícího kola to zajistí baterka nebo nějaký kondík.

Napsat komentář