Automobilky vybudují v Evropě síť ultra-rychlých nabíjecích stanic 350 kW

BMW, Mercedes (Daimler), Ford, Audi a Porsche (Volkswagen) oznámili, že společně vybudují po celé síť 400 ultra-rychlých nabíjecích stanic o výkonu 350 kW. Instalace má začít už příští rok.

Umělecká vizualizace ultra-rychlé nabíjecí stanice
foto: Allego

Nový projekt pěti velkých evropských značek je souběžný s projektem Ultra-E, kdy podél sítě nejdůležitějších evropských silnic TEN-T vznikne taktéž síť rychlonabíječek 350 kW. Jenže ten počítá pouze s 25 nabíjecími stanicemi.

BMW, Mercedes/Daimler, Ford a Volkswagen (Porsche, Audi) plánují vybudovat jen v první fázi až 400 těchto stanic. Jejich výkon bude více než dvojnásobný ve srovnání s dosud nejvýkonnějšími stanicemi Tesla Supercharger.

Stanice budou využívat standard CCS. Každá stanice nabídne ale také AC konektory. Teď je tedy jasné, že elektromobily nové generace od BMW, Audi (e-tron Quattro), Porsche (Porsche Mission E), Mercedesu (EQ Generation) i Fordu budou využívat stejný nabíjecí standard až o výkonu 350 kW.

tisková zpráva

29 Comments on “Automobilky vybudují v Evropě síť ultra-rychlých nabíjecích stanic 350 kW”

  1. 350kW je dost, ale
    350kW je dost, ale neustálé vymýšlení názvů jako ultra rychlé a pod mi přijde již poněkud hloupé. Ano při malých bateriích je to rychlé, ale při bateriích 60-100kWh je to pořád dost proti tomu, jakou rychlostí se „nabíjí“ spalováky, pomalé.

    Samozřejmě je dobré že taková síť vzniká, Tento standard by asi již mohl najít uplatnění i u větších vozidel, jako autobusy, byť u těch by i s tímto byla nabíjecí doba poměrně dlouhá.

    1. Carlosi, máš i nemáš
      Carlosi, máš i nemáš pravdu. Asi jezdíš spalovákem, neboli „čmoudem“. S elektromobilem se nejezdí tak, že si chceš někde „zadarmo“ nabít svých 100%. Ale než si dáš kávu, což je pár minut, tak je krásné si dodat 100-200km a na to stačí stávající rychlonabíječky.

      1. S tím že by to i do
        S tím že by to i do budoucna bylo zadarmo nepočítám, v určitý moment cena takto odebraného proudu překročí cenu kávy.

        Jde spíš o to že vymýšlí neustále nové a nové názvy pro technologii, která s rostoucí kapacitou baterií bude spíše udržovat čas nabíjení, než že by jej příliš zkracovala.

    2. rychlost tankovani spalovaku
      rychlost tankovani spalovaku dost zavisi na nekterych faktorech, objem nadrze a kuprikladu system placeni, vpodstate u benzinky muzes travit 5 ale taky klidne 15 minut, a pri 350kW nabijecce to mame u 60kWh baterky rekneme potrebu dobit 50kWh a tedy tam bude clovek nabijet tak 10 minut, coz neni oproti treba tem 5 minutam u spalovaku zas takova hruza 🙂

      treba temer 100 mitrovou nadrz u Escalade jsem tankoval rozhodne dele nez 10 minut, abych pak na tu nadrz ujel sotva 400km 😀

    3. když si vezmete, že
      když si vezmete, že rychlonabíječky se budou používat v cca 5-10% případů „tankování“ (zbytek se nabíjí doma), tak ani 20-30min. na občasné delší cestě (víc jak 400-500km) nebude žádná tragédie. Spíš je otázka, kde budou brát místa s tak velkým příkonem.

      1. Tím bych si nebyl tak
        Tím bych si nebyl tak jistý, jednak bude trvat než si na to lidé zvyknou a jednak při nejmenším v Evropě bude možná stále dost těch, co si doma nabíjet nemohou. Ano existují nápady s koncovými nabíječkami na parkovištích a pod, ale víme, jak to může s nimi dopadnout. Jednak tam hrozí vysoká „poruchovost“ a jednak se nemusí vyplatit. To už je ale zase na spočítání.

        Řekl bych ale že se rychlonabíječky budou používat v mnohem více případech než jen nějakých 5-10%. Ale taky je otázka o jakém časovém rámci se bavíme.

        Pokud budou vybaveny nějakou vyrovnávací baterií, pak příkon nebude zase takový problém. Spíš než problém se samotným příkonem bych viděl problém s tím že to bude možná dost nepříznivě ovlivňovat napětí pro ostatní odběratele.

  2. vlastním čip od čezu již
    vlastním čip od čezu již od roku 2013 a najel jsem s ním již nejakých cca 170 tis km. I za cenu 450 Kč bez daně je to stále velmi dobrá cena pro ty, kteří opravdu jezdí jako já. Najedu v průměru kolem 4 tis km měsíčně a se spalovákem bych platil měsíčně stejně kolem 10 tis kč za palivo, takže asi není co řešit.

    1. Ano, přesně jak říkáte,
      Ano, přesně jak říkáte, když jezdíte často je to pořád super. Ale já nabíjím doma a jen občas potřebuji nabít na cestě. Tak max. 5x za měsíc. Kdyby šlo platit jen za jednorázové nabití byť vyšší cenu….. Nebo nějaké paušály… Snad zavedou nějakou další metodu placení bez toho jejich čipu….

    2. Ano, pro nás, co hodně
      Ano, pro nás, co hodně jezdíme tak určitě. Ale dle mého názoru nejrozumněji to má nastavené PRE. Rozumný paušál za kartu + rozumná cena za kWh. Pak se nestává, že tu nabíječku blokuje někdo, kdo by domů dojel v pohodě, ale nabíjí se jen proto že je to za paušál. A čím větší ten paušál bude, tím více budou mít lidi potřebu co nejvíce vycucnout.

      1. přesně tak. Najezdím s EV
        přesně tak. Najezdím s EV cca 50tikm/rok, bohužel na čez stojan se dostanu jen tak jednou za měsíc, protože po mých trasách je prostě čez zatím nemá. Mám i kartu PRE, kterou si ponechám , ale dost přemýšlím nad tím, že čip čezu na konci roku vrátím, protože krom snad jen Ml. Boleslavi a Vrchlabí, jsou většinou pro rychlonabíjení už alternativy.

    1. 6500 rocne me porad prijde
      6500 rocne me porad prijde jako smesna suma, samozrejme pro nekoho kdo jejich stojany vyuziva velice casto a danou sumu by tak jak tak pronabijel nekde jinde 🙂 bude taky rekl bych pro spoustu tech lidi zalezet jak hodne se bude rozrustat sit tech nabijecek CEZu po republice

      cekal bych ze v dalsich letech to jeste zvednou a zavedou i cenu za kWh a cas, trosku jsem to cekal jiz v 2017, ale nakonec tedy jen drazsi pausal

    2. Používání elektromobilu
      Používání elektromobilu pro mne znamená úplně jiné provozní náklady, násobně nižší nebo nulové. Jak u prohlídek, tak samozřejmě u paliva. Pro mé občasné nabíjení na rychlonabíječkách je tak každé zdražení paušálů citelné. Tady se nebavíme jako u spalováků o tisících měsíčně, kdy noviny píšou o každém desetníku jako o velkém zlevnění. My jsme v řádech deseti a stokorun. Takže trojnásobné zdražení paušálu je v tomto kontextu opravdu velké.
      I kdybych jezdil hodně, vzhledem k současné ČEZ síti na Moravě a ve Slezsku to pro mě začíná ztrácet smysl. V Olomouci, Mohelnici, Valmezu, Brně dobiju na soukromých nabíječkách. Ano, dráže, ale kolikrát ročně je budu potřebovat? Nabíječky ČEZ na mých trasách na Moravě a ve Slezsku nejsou a dle info na jejich stránkách je nemají ani v plánu. Takže hodně váhám, jak se k tomu postavit.
      Proč? Protože Kč 150,- bez DPH a 450,- bez DPH měsíčně je velký rozdíl, trojnásobek. Kč 182,- s DPH je 36 kWh v denní sazbě (2,25 plné baterky Peugeot Ion) nebo 72 kWh v noční sazbě (4,5 plné baterky Peugeot Ion). Trojnásobné dražení znamená 6,75 resp. 13,5 nabíjení do plna, tedy třeba u mé ženy to, co celkem nabije v létě doma přes noc za celý měsíc včetně víkendů. Přestože má po cestě 2 rychlonabíječky, nevyužívá je. Já ano, hlavně při větším ježdění po Ostravsku v pracovních dnech. Ale toto znamená , že bych z 21 pracovních dní musel být na rychlonabíječce minimálně 15x (rychle nabíjí jen na 80%) a pořád by mně to stálo stejně, jako doma v noci. Zřejmě bude pro mne výhodnější placení u soukromníků v případě potřeby, než držet si paušální čip. Pokud by zavedl ČEZ i jednotlivé příležitostné placení nebo více paušálů dle počtu odebraných kWh, asi bude pro mne lepší tato cesta. Ale je to velmi individuální rozhodnutí každého elektromobilisty.

Napsat komentář