EVMapa.cz pomáhá českým řidičům elektromobilů

Projekt EVMapa.cz usnadňuje využití nabíjecích stanic pro elektromobily všem řidičům cestujícím po České republice a nově i v blízkém zahraničí. Podívali jsme se kdo za projektem stojí a jak vlastně vznikal.

Elektromobil Nissan Leaf se nabíjí u nově zřízené nabíjecí stanice v Olomouci.
foto: EVSELECT

Autorem projektu EVMapa.cz je poměrně mladá společnost EVSELECT, s.r.o. Byla založena teprve v roce 2015 za účelem podnikání, podpory a rozvoje v oboru elektromobility. Vznikla díky dlouhotrvajícímu úsilí týmu profesionálů ze společnosti NetDataComm, s.r.o., kterým díky výrazným úspěchům v oboru v letech 2010–2015 již nestačilo fungování pod křídly původní firmy.

Díky NetDataComm, s.r.o. však bylo možno realizovat prvotní vývoj a testování nových produktů. Od roku 2015 již veškeré aktivity spojené s elektromobilitou prezentuje společnost sama svým jménem. Veškeré produkty a aktivity pravidelně představuje na veletrzích AMPER a For Energo. Na další podrobnosti jsme se ptali Viktora Fojta, zástupce společnosti EVSELECT, s.r.o.

Co je hlavní náplní činnosti společnosti EVSELECT?

Viktor Fojt (V.F.): Mezi hlavní činnosti patří vývoj, správa a instalace systému EVMAPA a servis a poradenství, elektromontáže související s problematikou elektromobility a to jak nabíjecích stanic, tak i vozidel samotných od koloběžek, přes výkonná elektrokola, až po (elektrotunning) elektromobilů. Vždy jsme se specializovali na zvýšení komfortu uživatelů, proti tomu co nabízejí standardní výrobci, ať už se jedná o chytré nabíjecí kabely, EVMAPu nebo výměny bateriií za Lithiové v čemkoli co Vás napadne a jezdí to na elektřinu, případně elektro přestavby.

Jaké jsou zatím výsledky vaší mladé společnosti?

V.F.: EVSLECT, s.r.o. je sice nová firma, ale i tak jsou její výsledky více než uspokojivé. Nejedná se přitom vždy o finanční výsledky, nýbrž o jiné důležité úspěchy, kontakty, spolupráce, nové možnosti, kterých bylo zatím dosaženo a pro nás jsou velmi cenným přínosem a posouvají nás zase o kus dále. Naše skupina tomuto projektu z oboru elektromobility dlouhodobě důvěřuje a díky našemu nadšení danou problematikou a stabilnímu investičnímu potenciálu, se budeme snažit tento projekt dále efektivně rozvíjet.

Jakou přesně funkci zastáváte v týmu vy?

V.F.: Moje funkce ve společnosti je vedení a spojování týmu lidí ke konkrétním výsledkům a vyhledávání nových příležitostí. Nejdůležitější je však role mého kolegy Tomáše Tinky, vizionáře, „hračičky“ a geniálního elektrospecialisty, který je otcem celé myšlenky elektromobility u nás ve firmě a více či méně autorem fakticky všech nápadů. Musím přiznat, že jsem k jeho prvním pokusům s elektrovozítky byl spíše skeptický, ale časem mne tato problematika také nadchla a pohltila, tak jako všechny, kdo okusí.

EVMapa.cz

Služba EVMapa.cz usnadňuje elektromobilistům nabíjení mimo jiné tím, že poskytuje jednotný systém placení.
foto: EVSELECT

Proč jste se rozhodli rozjet projekt EVMapa.cz a kdo za ním konkrétně stojí?

V.F.: V roce 2012 jsme stejně tak jako v Praze instalovali poměrně v tichosti naši první, v rámci ČR teprve druhou rychlonabíječku CHAdeMO v Brně u 9. brány výstaviště . Pořídili jsme si ji proto, že jsme chtěli pomoci rozvoji elektromobility v ČR, hlavně na Moravě, kde jsme doma. Tenkrát přijel sem tam nějaký Peugeot iOn, sem tam Leaf. Nabíjení jsme dávali zadarmo všem. Stálo nás to řádově desetikoruny za kus a tisíce měsíčně za elektrickou energii. Když potom začaly jezdit elektromobily Tesla Model S, a jejich majitelé pravidelně u nás nabíjeli, někteří i 3x denně, náklady na nabití jednoho vozu vzrostly na stokoruny za kus a desetitisíce měsíčně. V tu chvíli již opadl onen průkopnický duch, kdy jsme se všichni znali ze srazů a navzájem si pomáhali s nabíjením. Vyrostli další nabíječe velkých hráčů a elektrickým autem začali jezdit nejen nadšenci, ale také každý kdo si půjčí Teslu nebo Leafa bez nějaké osobní vazby. Začali jsme tedy hledat řešení. Bylo úsměvné sledovat na diskuzích, jak byl kolega Tinka vychvalován společně s nabíječkou zdarma, k níž mezitím přibyla i další u nás před firmou. Po zavedení EVMAPy byl označen za „zabijáka elektromobility“ i s celou nabíječkou a EVMAPou dohromady. Chvíli byl problém on, potom EVMAPA. Pak se dokonce spolehlivě zjistilo, že na tom slušně vydělává (smích).

EVMapa.cz

foto: EVSELECT

Kolik vývoj projektu zhruba stál, kolik lidí se na něm celkem podílelo?

V.F.: Nejde to úplně přesně definovat, ale bavíme se o 7 místných číslech, kdy vývoj probíhá neustále v návaznosti na poznatcích od uživatelů, provozovatelů a vývoji legislativy. Na tomto projektu se podílí několik týmů programátorů cca 10 lidí, kolega Tinka a Nissl, Švestka a vlastně všichni, kdo jej dnes a denně používají, velice přispívají k jeho vývoji, za což jim opravdu moc děkujeme.

Jaké je technické řešení projektu EVMapa.cz, jak dlouho trval jeho vývoj a v čem spočívala největší výzva/největší překážky?

V.F.: EVMAPA.cz je elektronický informační systém pro provozovatele nabíjecích stanic ať už z řad jednotlivců, průkopníků jako my, nebo velké firmy, kteří mají jakékoli nabíjecí stanice, staré / nové, rychlé / pomalé, s komunikací nebo bez, prostě všechny. Nemusejí jej nutně požívat jako platební systém. Je možné využít dálkové ovládání, nebo dohled a správu samostatně. Platební řešení se však všem určitě hodí dvojnásob. Nedílnou součástí je pak uživatelský interface v podobě EVMAPY. Největší výzvou byla snaha o systém, který nebude nikoho diskriminovat a k jehož ovládání mu postačí běžené věci, které má každý s sebou. K nim rozhodně nepatří RFID karty různých operátorů. Systém je samozřejmě obsluhovat umí, ale všude se nám jim zatím podařilo vyhnout. Hlavně může nabíjet téměř ihned každý,(a nemusí si zřizovat RFID kartu) ne jen ten, kdo si ji někde dopředu sežene. Ze začátku jsme testovali samoobslužné hotovostní pokladny a kartové terminály. Protože byly absolutně neekonomické, šli jsme vlastní cestou ovládání přes aplikaci a mobilní telefon, který nemusí být nutně chytrý. To je ta věc, kterou považujeme za neobtěžující a má ji dnes každý při sobě. Díky bohatým zkušenostem s podobnými systémy z oboru elektronických komunikací jsme měli prakticky jen krůček k tomuto řešení. I tak to bylo poměrně drahé. No a dnes jsme se již zase dostali ke kartovým platebním terminálům a na přání umíme samozřejmě obsluhovat i RFID.

Jak rychle se vám daří rozšiřovat síť EVMapu podporujících nabíječek a co vše je potřeba splnit, pokud chci EVMapu jako majitel nabíjecí stanice podpořit? Kolik mě to bude stát navíc?

V.F.: Síť nabíječek se rozvíjí taktéž dynamicky. Rychlost rozšiřování je podřízena poměrně zdlouhavým procesům předcházejícím faktické instalaci, která ne zřídka kdy podléhá některému typu stavebního řízení. Máme mnoho i vlastních projektů s různým typem rozpracovanosti. Z nejzajímavějších bych jmenoval OC Haná v Olomouci, která již byla postavena a platný souhlas je v Uherském Hradišti / Kunovicích u COOPu. Náš další projekt ve fázi čekání na ÚS/ÚR je taktéž ve Svitavách u hlavní silnice na tahu Brno – Česká Třebová. Nechápal bych to úplně jako podporu, ale spolupráci. My dáváme jak provozovatelům, tak uživatelům do ruky efektivní nástroj, bez kterého nabíječky nemají ten pravý smysl. Samozřejmě naše vlastní stanice jsou pouze střípkem v mozaice nabíjecích stanic v ČR. Pro nás je cenným partnerem úplně každý, kdo má nebo plánuje jakoukoli nabíjecí stanici a chtěl by se do našeho systému připojit. V zásadě lze říci, že takový zájemce musí počítat s náklady na zřízení a provoz internetového připojení pro svoji nabíječku. Využít lze samozřejmě jakékoli stávající připojení, které provozovatel třeba v místě má. Další náklady již provozovateli nevznikají. Rádi každému navrhneme spolehlivé technické řešení. Stačí nás jenom kontaktovat. Nabíječky neprodáváme, prodejců je dost, ale poradíme Vám, jakou a kde si koupit. V případě potřeby naprojektujeme, co je třeba. Vyřídíme veškerou komunikaci se stavebním úřadem. Umíme ji namontovat, zapojit do sítě a do systému a pravidelně servisovat.

EVMapa.cz

foto: EVSELECT

Jednáte o propojení EVMapa.cz a ostatních provozovatelů sítí nabíjecích stanic v ČR, např. ČEZ/PRE a dalších? V minulosti ČEZ hodně mluvil o clearingovém centru, ale od té doby se toho moc nezměnilo…

V.F.: Jsme samozřejmě v kontaktu se všemi podstatnými hráči na trhu. Společně hledáme možnosti, jak vše zjednodušit pro všechny uživatele. My jsme poměrně progresivní, ale nečekejte to samé od velkých firem, jejichž core-businessem je úplně něco jiného.

Uvažujete o expanzi do zahraničí, resp. navázání kompatibility s nějakými obdobnými zahraničními aplikacemi?

V.F.: Ano, zahraniční expanze již proběhla, reálně zejména na Slovensko. Tak jako v předcházejícím případě i v zahraničí jsme v kontaktu s ostatními hráči na trhu a řešíme možnosti spolupráce.

Jak si dnes EVMapa vede po komerční stránce? Vyplatí se její provoz?

V.F.: Provoz EVMAPy se zatím rozhodně nevyplatí, ikdyž si odmyslím výši investice, ale bavíme se začátku tohoto odvětví. Věřím, že se jednou dočkáme doby, kdy se to vyplatí.

Jaký plánujete vývoj projektu do budoucna?

V.F.: Určitě budeme muset nějak reagovat na vznikající legislativu. V brzké době se také dočkáme minimálně dvou jazykových mutací, ale v dalších věcech se budete muset prostě nechat překvapit.

vlastní

32 Comments on “EVMapa.cz pomáhá českým řidičům elektromobilů”

  1. Jste ve špatné finanční situaci? Potřebujete půjčku?
    Jste ve špatné finanční situaci? Potřebujete půjčku? Potřebujete financování pro vaše podnikání? Naše služby jsou rychlé a velmi spolehlivé, jelikož máte záruku na získání půjčky, jakmile přihlášíte, půjčky jsou schváleny do 30 minut od jejich uplatnění. Kontaktujte nás nyní (Freemanloanfinance@gmail.com) a získejte své půjčky dnes.

    Dík,
    Jamie Freeman.
    http://Www.freemanfinance.webs.com

    1. Dobrý den,
      1. Mapu lze

      Dobrý den,
      1. Mapu lze ovládat pomocí panelu v tesle. Stačí webový prohlížeč a zatrhnout zapamatovat heslo (přihlašovací údaje).
      2. Připojení zásuvek do evmapa je možné HW potřebný pro připojení do systému dodáváme zdarma vč instalace. (rozvaděč kde jsou zásuvky) wallbox popřípadě nějaký sloupek vč el přívodu platíte sám.
      Za připojená do systému se neplatí žádný měsíční ani jiný poplatek

  2. Díky redakci i EVmapě za
    Díky redakci i EVmapě za článek, který podle mého názoru osvětlí širší veřejnosti, jak je to s vlastně EVmapou. Přiznám se, že když jsem si článek včera poprvé přečetl, tak mě v první chvíli bleskla hlavou myšlenka: „No nazdar, teď začne dole pod článkem mazec.“ I proto jsem hned po přečtení článku do diskuze sám radši nic nenapsal. Jsem velice rád, že diskuze na téma EVmapa je alespoň prozatím vedena věcně a především ve slušném duchu. Dále je vidět, že čím dál víc čtenářů Hybrid.cz – ať už provozovatelů EV, nebo potenciálních zájemců o EV – chápe, že provozovat rychlonabíjení zdarma, tak jak to donedávna dělala EVmapa, nelze donekonečna a že provozovatel každé stanice, pokud nemá výstavbu nabíječek a nabíjení dotovat z vlastní kapsy (anebo po pár měsících zkrachovat), musí chtě nechtě nastavit takovou cenu za nabíjení, která by mu minimálně pokryla veškeré náklady a ty jsou nemalé. Rozhodně to není jen o tom „koupím stojan, někde ho píchnu a už se nabíjí“. Od toho se potom odvíjí cena za rychlonabíjení, která je na každé stanici individuální podle toho, jak si to stanoví její provozovatel. A k tomu mu EVmapa nabízí perfektní servis. Pánové, díky a držím palce, ať se vám daří.

  3. Poplatek za nabíjení
    Poplatek za nabíjení můžete brát také jako příspěvek na provoz stanic a za umožnění se rychle nabít na cestách. Stejně kazdý nabíjíme hlavně doma kde je úspora největší takže jednou za 2-3 měsíce když potrebuji z Brna do Ostravy tak rad zaplatim vůbec za tu možnost se rychle nabít.
    Jinak bych tam vlastně ani jet nemohl pokud bych teda nechtěl nekde po cestě prosit o elektřinu a nabíjet několik hodin. V OC Haná jsem nabijel a je to super! Než jsem dojedl oběd bylo nabito a mohl jsem vesele pokračovat dál:-)

  4. Pánové, jezdit zadarmo
    Pánové, jezdit zadarmo (tedy nabíjet) nevydrží dlouho a pokud je to rychlonabíječka už vůbec ne.
    Může se Vám zdát cena 10Kč/kWh moc ale sami si spočítejte kolik by Vás osobně přišlo pořízení takové rychlonabíječky, sehnaní místa, instalace a poté nějaká návratnost (spíš nenávratnost), takže trochu soudnosti by neškodilo.
    Jo stavět to a ještě bez dotací není nic levného.

    Jak už tady bylo jedou řečeno, dejme se dohromady a pořiďme rychlonabíječky a místo kde by se dala dát.

    Čekám na zájemce?

      1. Jelikož je sám nabízím k
        Jelikož je sám nabízím k instalaci a také budu nějaké kupovat na prodej a instalace, tak asi ano.
        K dispozici budou 10 kW (dá se dát i do auta).
        20 kW na stěnu s konektory Chademo a CCS.
        a to samé stojací od 50 do 100 kW.

        Čekám, že se někdo připojí s investicí, ale jak tu jiný psal NIC.

  5. Tak to nepochybně.. Dnes
    Tak to nepochybně.. Dnes jsem měl na výběr, jestli pojedu 340km trasu Leafem, nebo autemna LPG.

    Předpokládaná cena za nabíjení v Olmu 500kč. Vybral jsem LPG a vyšlo mě to na 320kč =cca 90h/km.
    A bez zdržení na nabíjení a rychlím tempem a s topením.

    Takže díky EVmapo. 🙂

        1. byla by asi potreba i
          byla by asi potreba i konkurence co se tyce rychlonabijecich stojanu jako takovych, ABB me proste prijde neskutecne drahe, skoda ze se tohoto businessu zatim nechytl nekdo v CR, treba Tesla by byla idelani, udelat kvalitni rychlonabijecku pro seriovou vyrobu prece nemuze bejt extremne slozite aby si za blbej stojan uctovali desitky tisic eur 🙂 trojstandard ABB stoji vpodstate totez co lepsi auto stredni tridy

          a ano s konkurenci cena pujde zrejme dolu

        1. Při 100%-ním výkonu
          Při 100%-ním výkonu stanice (na začátku nabíjení):
          Cena za min: 7,33Kč/min
          Cena za kWh: 7,33Kč/min : 44kW x 60min = 10Kč/kWh

          Při 50%-ním výkonu stanice, tj. nabíjení výkonem 22kW
          Cena za min: 7,33Kč/min x 0,5 = 3,67Kč/min
          Cena za kWh: 3,67Kč/min : 22kW x 60min = 10Kč/kWh

          A takto je tomu na každé výkonové hladině, kontinuálně od začátku do konce nabíjení. Je jedno, jestli v létě, kdy nabíjení maximálním výkonem vydrží třeba do 60-80%, nebo v zimě, kdy nabíjecí výkon a proud začne klesat už třeba při 10-20% nabití baterky. K do někdy viděl charakteristiku nabíjení, čili závislost nabíjecího výkonu a proudu na čase, tak mi dá za pravdu, že je to nejférovější způsob účtování, pokud provozovatel stanice nemůže kvůli nesmyslně postavené legislativě účtovat k Kč/kWh.

          1. Chápu to tedy správně,
            Chápu to tedy správně, že se skutečná cena za každou minutu stání resp. nabíjení se odvijí jako podíl ceny za aktualně odebíraný nabíjecí výkon?
            Tzn např. odebírám-li na konci nabíjení např. 4,4kW (tj. 10% max. výkonu) je tedy i cena za 1 minutu 10x nižší tj. 0,73kc/min?

    1. Určitě to vyjde levněji
      Určitě to vyjde levněji na LPG, CNG a možná i na naftu,

      ale mít za cíl s tak drahými a složitými technologiemi výrazně ušetřit, hlavně v době nástupu této techniky, je meta více než vzdálená a velmi ambiciózní. Situace je taková, že buďme rádi, že se dá jezdit i za „komerční“ cenu podobně draho jako na některá fosilní paliva. Hlavním přínosem a cílem, ikdyž to asi nehcete slyšet, je ekologie… omezení jsou dána fyzikou

      Pěkné počtení o této problematice najdete v našem článku v časopise Elektro 6/2016 v článku Jsme připraveni na elektromobily ?

      Další informace jsou také v rozhovoru na ElektrikaTV

Napsat komentář