Auta na vodík jsou ekonomický nesmysl; vývoj ukončuje už i Daimler

Jan Horčík - 22 Duben 2020

Daimler, resp. značka Mercedes-Benz, oficiálně ohlásila konec vývoje osobních aut poháněných vodíkovými palivovými články. Oficiálním důvodem jsou příliš vysoké náklady.auto na vodík Mercedes-Benz GLC F-Cell

Auto na vodík Mercedes-Benz GLC F-Cell není určeno pro běžné zákazníky, vyrobily se ho jen stovky kusů.
foto: Mercedes-Benz

Déle než třicet let se Daimler snažil dosáhnout vysněného cíle: nulových emisí, několikaminutového tankování, dlouhého dojezdu. Zatímco Toyotě se to tak nějak podařilo, německému koncernu nikoliv.

A tak po desítkách let a bezesporu miliardách utracených eur seznal, že už to nejspíš nemá cenu. Natož když má k dispozici technologii výrazně levnější - baterie.

Markus Schäfer, šéf vývoje Daimleru, v lednu řekl, že "palivové články fungují skvěle. Je to jen otázka ceny a škálování. Potřebujeme velké objemy." Bývali se mohli zeptat ve Volkswagenu, tam už to věděli dávno.

Podle aktuální informace Automotive News je výroba vodíkového auta nákladově zhruba 2x náročnější, než srovnatelného bateriového elektromobilu.

Daimler se tak přidává k ostatním velkým světovým automobilkám, které vodíku dávají vale. Koncem minulého roku to byla Honda, nedávno také Volkswagen, resp. jeho Porsche.

Ukončení vývoje vodíkových aut v Daimleru se týká pouze osobních vozů. Pro těžká nákladní auta by vodíkové palivové články stále mohly mít smysl. Nově bude dokonce Daimler v tomto směru spolupracovat s Volvem.

Mezi automobilky, které nadále vodíku věří, patří primárně Toyota, Hyundai a BMW. Jediná Toyota ale reálně vyrábí a prodává koncovým zákazníkům osobní vodíková auta v podobě modelu Toyota Mirai. Dokonce chystá už jeho druhou verzi.

Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Kuk

Šlus ende, zavíráme krám. Ale povodili jsme vás za noc pěkne co? Tak hlavně že jsme tu elektromobilitu úspěsně oddálili těma žvástama o budoucnosti vodíku o 10 let. :)))
Viz dokument DW "Elektromobily jako doprava budoucnosti" z roku 2011, kde Mecedes blbne s nesmyslnou jizdou vodíkovýho auta kolem světa aniž by kdy počítal s tím, že to bude vyrábět. :))))
https://youtu.be/oASqhRqkTIk

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Radovan

Je to super, kolik jsou dinosauři schopní vyplácat peněz na podobné dokazovací blbiny. Místo aby bádali a zdokonalovali.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 87 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 40 tis. km (54 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Obrázek uživatele Kuk

"Podle aktuální informace Automotive News je výroba vodíkového auta nákladově zhruba 2x náročnější, než srovnatelného bateriového elektromobilu."

Přesně jak tu někdo cca před pár lety odhadoval u Miraje. Každej ten vodíkovej pekáč musí Toyota tvrdě zadotovat aby se cenově vyrovnal elektroautům.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Tomáš

Od vodiku ke koronaviru. Aneb kdyz se zvrhne diskuze.

---

Prius PHV 2012, koupen 2017. V EV módu najeto přes 21000 km. EV dojezd: https://tinyurl.com/ya6cyj5b
Spotřeba/100km: EV+HV: 1,9l HV:3,9l EV:12kWh Nabíječky v Japonsku: https://ev.gogo.gs/map/

Obrázek uživatele Kuk

A ten nejhorší diskutér to komentuje. :)))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Kazdopadne vodik tvori prevaznou cast hmoty vesmiru a v kazdem jeho kilogramu je ulozeno daleko vice energie nez v jakekoliv soucasne a pravdepodobne budouci baterce. Kolik se v CR spotřebuje za rok ropy/paliv pro pohon aut? Kolik je to jen v CR ekvivalentu Temelinu? 5 Takze z jakych zdroju bude pro vsechny dostupna (mistne/casove/cenove) elektrina?

Proste automobilky nechteji platit infrastrukturu. Nic mene a nic vice. No mozna BMW bude spalovat vodik v motoru primo nebo methanol? Preci jen BMW uz to umi.

Obrázek uživatele Kuk

Filozofuj dál, možná na něco i přijdeš. :)

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

No ale Slunce taky vlastně funguje na spalování (fúzi) vodíku. Takže vodík v naší sluveční soustavě vždycky hrál, hraje a bude hrát primát. Jsem v klidu, do aut se to zatím nehodí, ale budou jiné aplikace. :-)

---

hariprasad

Muj fuzni reaktor na obloze mi dodava energii zadarmo, i elektrinu. Mam takovy pekac do ktereho ta stava kape na kterou pak muzu jezdit.

No, tak to je. :-)

---

hariprasad

Navrhuji tokamak nebo stelarátor do každého EV. Když to na slunci funguje už přes 4 miliardy let, tak je to ověřený a funkční princip a musí to fungovat i v autě. A bude to definitivní vítězství vodíku jako způsobu pohonu ;-) .

Obrázek uživatele Jan Veselý

Jedině Mr. Fusion. Bude se jezdit na banánové šlupky.

A nebude to předražený?

---

hariprasad

To je přeci argument, který fanatičtí zastánci EV zcela ignorují. Hlavně že provoz je pak "zadarmo". Těch pár gramů vodíku potřebných pro fúzi opravdu prakticky nic stát nebude ;-)

Je rozdil, kdy se usetrenim provoznich nakladu daji porizovaci nakaldy srovnat za 5 - 30 let a za miliardu let ohledne neexistujicich mikrofuznich reaktoru v autech :-)

Pane hledáte problémy kde nejsou. Těch pár kWh lze vyrobit ze slunce nebo si je koupit.Pokud myslíte, že vodík je ideál a je ho všude dost, tak si kupte tu praktickou Toyotu Mirai a jezděte s ní aspoň 5 let a pak si povíme. Já mám za 5 let najeto 80 tisíc km po Praze a okolí s malým iOnem stáří 8 let, bez jakých koli technických problémů s dvěmi absolvovanými TP jen tak z ulice bez přípravy a závad. Dávno si na sebe vydělal.

ČR je exportérem elektrické energie do zahraničí a i kdybyste teď hned vyměnil všechny osobní automobily v ČR za elektromobily, tak pořád budeme mít elektřiny dostatek i bez nových zdrojů.

Počet osobních aut v ČR: 5 800 000 ks
Průměrný roční nájezd jednoho osobního automobilu: 15 000 km/rok
Uvažovaná průměrná spotřeba elektromobilu: 16 kWh / 100 km
Přepočet kWh na TWh 1 / 1 000 000 000

Celková roční spotřeba je tedy: 5 800 000 * 15 000 * 16 / 100 / 1 000 000 000 = 13,9 TWh

V roce 2018 činil export elektřiny z ČR do zahraničí právě oněch 13,9 TWh.

A to si do toho započítejte ještě úsporu z výroby fosilních paliv, která je na jeden litr cca 0,2 kWh, což při stejném nájezdu a počtu aut a průměrné spotřebě 6 litrů / 100 km činí:

5 800 000 * 15 000 * 6 * 0,2 / 100 / 1 000 000 000 = 1 TWh.

Temelín v roce 2018 vyrobil 15,7 TWh elektřiny, takže nevím, jak jste přišel na to, že jich bude potřeba pět. Příště zkuste místo plácání nesmyslných čísel dodat racionální výpočet. Děkuji.

PS: To, že je vodík nejvíce zastoupenou látkou ve vesmíru ještě neznamená, že jej dokážeme efektivně získat a využít.

Byt Vami, tak pouziji 20 kWh. Uvazujte o ztratach (vedeni, nabijeni, elektromotor) a jste na 80 - 70 %. No a taky zimni provoz stoji vice nez ten dnesni idealni jarni. A co teprve na dalnici. Vcera jsem jel s i-Mievem z Brna Slatiny do Velkeho Meziric, vyjel jsme s 90 % kapacity, na dalnici jsem jel mene jak povolna rychlost a dojel jsme s 10ti %. Je to 60 km, jel jsem to 50 minut. Takze spotreba 18 kWh na 100 bez topeni a klimatizace a ztrat. Jen upresnim, je to 350 m prevyseni (z 200 na 550). A trojcata jsou obecne usporna auta.

S i-Mievem zkušenost nemám, avšak podle sprintmonitoru je dlouhodobá spotřeba řidičů 14,4 kWh / 100 km, takže jezdíte asi hodně neúsporně nebo zmiňujete nereprezentativní trasu.
Spotřebu jsem použil dle zkušenosti s Nissanem Leaf a ještě ji navýšil pro zohlednění Tesel, Mercedesů a podobných žroutů (osobní spotřeba 13-14 kWh / 100 km, dle sprintmonitoru 15,44 kWh / 100 km), takže nevidím důvod používat pro výpočet ještě vyšší. Počítal jsem jen se spotřebou samotného auta, jelikož i palivo musíte na čerpací stanice nějak dovést a není žádný důvod počítat s účinností elektromotoru, protože ta už je samozřejmě započítána ve spotřebě auta (stejně tak jako ve spotřebě spalováku). Proto si za mým výpočtem stojím a i kdyby, tak o kolik se to zvýší? Uveďte svůj výpočet a poté můžeme dál diskutovat nad použitými čísly, takto to nemá smysl.

Bylo to dalnici a profilem cesty. Jinak ujedu 110 km, po meste i o par desitek vice.
Jelikoz jste pocital o kolik by se zvedla celorocni spotreba republiky, pokud by se ICE nahradily BEV, pak musite pocitat i se ztratama, nez dostanete energii na kola. Protoze ve stavajici spotrebe nafty a benzinu uz je zahrnuta ta doprava. Ano, mohl byste odpocitat spotrebu pri rafinaci a ruznem cerpani paliv, le tady je to tenky led. Pred vic jak rokem tu Runner42 spravne poukazal na vykaz nejake rafinerie, ktera uvedla spotrebovane mnozstvi ropy, vyrobene mnozstvi jejich derivatu a spotrebovane mnozstvi elektricke energie. A i kdyz s emi to nelibilo, nebyl jsme schopen s enikde dopocitat tech 1,2 kWh na litr paliva.
Pokud chci presvedcit nekoho, ze elektromobilita opravdu nebude pohroma, radeji to ukazuju napesimistictejsich cislech nez na tech optimistictejsich, abych nezandal zaminku ke smeteni celeho argumentu kvuli nalezeni jedne chybky, aby kvuli chybejici 1 tWh nestaveli 4 Temeliny. To uz je pak kazdemu jedno, ze ten Temelin vyrobi 14x vice, dulezitre je najit drobnost a tim zpochybnit tvrzeni oponenta. Navic kazda vyhrocena argumentace zboznuje extremni priklady (jaky jsme uvedl se svou spotrebou). Takze za me pridejte 30 % a uz Vam tezko bude moci neco vyvracet.

Nepamatuji si už přesně, jak to dopadlo v diskuzi s Runner42, ale pamatuji si, že něco takového tu bylo. Myslím, že tam to nevycházelo, protože nebyla známa hodnota energie na ostatní produkty rafinace. K té energii na litr paliva se skutečně často zastánci EVs dopouští chyby, jelikož uvádí energii 1,5 kWh na litr paliva. Jenže to není jen elektrická energie, je v tom i tepelná a možná nějaká další. Elektrická z toho činí pouze cca 15 %, tedy 0,2 kWh - jak jsem uváděl.

Se ztrátami v přenosové soustavě souhlasím, máte pravdu a měly by být okolo 8 %, to jsem skutečně zanedbal a zhruba to vychází rovno množství ušetřené elektrické energie z rafinace.

Že nebude díky EVs potřeba distribuovat ropu a následně paliva, za tím si stojím a také se tím jistě ušetří nějaké procento energie.

Jinak mám ještě jednu poznámku k těm novým Temelínům - většina elektromobilistů nabíjí v noci, kdy je naopak problém s přebytky elektrické energie v síti, dochází k útlumu elektráren atd. Ve skutečnosti by to tedy ještě pomohlo ke stabilizaci sítě, vyrovnání odběrové křivky a zvýšení procenta využití výkonu elektráren. Naše elektrárny mají potenciál vyrábět více, ale nemůžou, protože v noci nemají takovou poptávku jako přes den.

Obrázek uživatele ozana

K něčemu tu spoustu elektřiny Unipetrol potřebovat musí

NEJVĚTŠÍ PLÁTCI SOLÁRNÍ DANĚ V ČR V ROCE 2013

1. České dráhy 682 milionů Kč
2. Unipetrol 641,5 milionu Kč
3. ArcelorMittal Ostrava 577 milionů Kč

---

Vlastníš-li jen 0,28 BTC pak patříš mezi 1% nejbohatších lidí na světě.

Vypáčit z rafinerie, kolik elektřiny potřebuje na výrobu paliv je nadlidský úkol. Všechny výpočty se odvíjí od nepřímých makro údajů. Sice víte, kolik zaplatili, ale nevíte, jaký mají tarif. Možná mají, jako strategický dodavatel (pořád jsou), kWh za třicet halířů. Těžko říct, ale jejich spotřeba je rozhodně značná.

---

hariprasad

Opravdu jeste musite zapocitat ty ztraty az na kola (takze i nabijeni a ucinnost motoru), nejen s prenosem energie.
Ano, argument z Vaseho psoledniho odstavce taky pouzivam, protoze teoreticka vyrobni kapacita nasich elektraren je daleko vyssi nez dosahovana a BEV pomohou k vetsimu rizeni spotreby. Ale zaroven jsme v tomto opatrny, protoze nejsem zastance fosilni energetiky ani JE (te z ekonomickych duvodu). Ale zastanci JE toto mohou pouzivat jako hodne ale hodne silny argument.

To byste ale musel stejné ztráty započítat i u spalováků (odpor vzduchu, valivý odpor, tření...). Za prvé se to nedělá, za druhé, jsou tyto ztráty přibližně stejné jak u BEV, tak i u FOSV a ve skutečnosti se musí rovnat energii, kterou motor vyvíjí, aby se vehikl pohyboval.
Do účinnosti se počítá energie, kterou motor spotřebuje v poměru s energií, kterou vyvine. Baterie má ztráty při nabíjení i vybíjení. Přestože, jako zákazník ztráty při nabíjení platíte, exaktně to nejsou ztráty, které se do účinnosti pohonného ústrojí započítávají.
Do celkové účinnosti celého systému je samozřejmě započítat můžete, ale pak totéž je potřeba udělat i s celkovou účinností pro spalovací motory. Ta je, pokud si to dobře pamatuji pro FOSV opravdu mizerná, někde kolem 18%. Jeden zdroj uváděl jen 6%. Při výpočtu pro BEV v případě využití OZE je potřeba zohlednit to, že většina OZE má palivo zadarmo. Z toho plyne, že uvádět účinnost například FVE panelů a vzít je jako počáteční účinnost, nedává smysl. Ztráty se proměňují na parazitní teplo, které je relativně neškodné (albedo např. FVE panelů je přibližně stejné jako albedo vodní hladiny). Proto se účinnost OZE zdroje do celkové účinnosti nezapočítává. Energie z panelů se bere jako 100% snížená o poměrnou část spotřebované energie při výrobě (rozpočítá se to, dle životnosti).
Podobně se pracuje s energií uloženou např. v uhlí, ropě ap. Jakmile tam jsou nějaké energetické vstupy, tj. skrývka, dolování, tak se to musí taky rozpočítat a započítat dle předpokládané výtěžnosti.

---

hariprasad

Mozna se pletu, ale nebylo na zacatku vlakna nejaky vypocet ohledne zvysene spotreby elektricke energie v situaci, kdy Bezovym proutkem vymenite pohon vsech aut v CR? A jelikoz spotreba dnesniho ICE vozoveho parku je dana (mnozstvi paliva, spotreba elektricke energie, kde urcite procento tvori transformace a preprava ropy a jejich derivatu), neni tam potreba delat zadne zmeny. Pokud ale mate pocitat,kolik "Temelinu" navic bude potreba, tak musite prave pocitat jak se ztratama v prenosove soustave, tak se ztrtam od elektricke zauvky (nabijecky) na kola, protoze vetsina ridicu vidi udaj na palubnim pocitaci. Pokud byste ale bral prumernou spotrebu BEV od elektromeru, pak staci jen ztraty v distribucni soustave. Neverim vsak,z e prumerna rocni spotreba za vsechna BEV, ktere by nahradily dnesni spalovaky (pocitano 1:1 kategorii aut), bude mit spotrebu na elektromeru 18 kWh na 100 km. Obavam se, z ei mych 20 kWh je prilis optimistickych. Na konci muzete samozrejme udelat korekci o spotrebu na upravu a dorpavu ropy a jejich derivatu. A taky muzete pouzit statistiku spotreby pres den a v noci, kde muzete spotrebu splostit. Kazdopadne jsme presvedcen, ze pouzitim te Bezove hulky by nebyl potreba zadny novy zdroj, jen bychom nevyvazeli tolik, kolik vyvazime dnes (myslim si, ze stale bychom dokazali byt prave kvuli splosteni krivky denni a nocni spotreby vyvozci - staci se podivat sem, kolik procent nominalni kapacity se vyuziva v ryznych tydennich hodinach a to i v zime). Auzavirane elektrarny by bylo treba nahrazovat. Z me strany prichazi v uvahu off-shore VTE, dostatecna prenosova sit a kratkodoba akumulace (tu by zajistili soukromi investori diky platbe za trzni ceny silove elektriny menici se v kratkych casovych intervalech - minuty az desitky minut).

Shrnu to,pokud porovnavate stavajici stav s nejakym hypotetickym, neni potreba na vypoctu stavajiciho stavu delat korekce, staci jen vzit aktualni data. Korekce je treba delat pri vypoctu hypoteticke spotreby alternativy.

O tom ale vůbec nediskutuji. BEV jsou zcela jasně nmohem úspornější než FOSEV. Jen jsem chtěl upozornit na možnou nepřesnost. Samotné výpočty jsou vždycky jen kvalifikované odhady s určitou mírou nepřesnosti, protože i vstupní parametry jsou nepřesné a v závislosti na čase proměnné. Asi se shodneme na tom, že kvůli BEV žádná další JE potřeba nebude, a to dokonce ani v případě, když zahrneme nejen osobní, ale i nákladní dopravu. Problém může nastat, jen v případě, že bychom chtěli uzavřít uhelné elektrárny, ale to je trochu jiná kapitola a naše hloupost, že neinvestujeme do obnovitelných zdrojů a moderních technologií pro ukládání energie.

---

hariprasad

Naprosty souhlas.

Nabíjení ano, účinnost motoru (respektive ztrátu až na kola) ne, ta už je započítaná ve spotřebě auta samotného, není tedy důvod ji počítat 2x. To je to stejné, jako kdybyste řekl, že spalovací auto má spotřebu 6 l / 100 km, ale po započítání účinnosti motoru to je 10 l / 100 km - nesmysl. Počítat je to potřeba jen po to, co vyteče reálně z baterie, ne až po kola.

Osobně jsem zastáncem OZE, ale zároveň chci argumentovat tím, co tu máme teď. Samozřejmě kdyby byla už nyní veškerá energie z OZE, je to ideální. Ale když odpůrci argumentují, že EVs mají výfuk u nejbližší elektrárny, tak proč neříct i nějakou výhodu pro tyto elektrárny. :)

Tady to máte podrobně a dle mě zatím nejlépe rozepsané https://www.svetmobilne.cz/elektromobily-kolik-potrebuji-temelinu/4808

JE je super. Když už stojí. Provozní náklady JE jsou poměrně nízké. Výstavba je extrémně drahá. A zde by mohly pomoci menší standardizované reaktory na kterých pracuje Británie. Výkon je sice třetinový, ale náklady jsou desetinové.

Tomu nevěřte, to jsou marketingové triky. JE už ze své podstaty vždycky byly a budou drahé. Jak na výrobu, provoz i bezpečnost. Nemám na mysli teď primárně palivo, ale celkovou zabezpečenost, jakou každé JE musí mít. Na provoz FVE stačí bača s ovcemi, údržbář a pár kamer. Na provoz JE potřebujete jaderné inženýry, ochranku, specialisty na palivo, dozor SÚJB a kdoví co jěště.

---

hariprasad

Obrázek uživatele Marek_

Jenmože když čerpáte palivo do nádrže na benzince, tak nevycintáte tak 10-15 procent, jako je tomu u nabíjení EV. To, jak se dovezlo palivo na čerpací stanici (náklady) je ekvivalentní tomu, jak se elektřina dostane do místa nabíjení (ztráty vedením). Ty ztráty při nabíjení z nabíjecího místa do auta (AC-DC, proměna na teplo v baterce, atd.) ty jsou už něco navíc oproti čerpání paliva, kde nic nerozlijete, max pár kapek :-)

---

Lexus GS 450h Premium

Děkuji Uricfimu za námahu s výpočty i ostatním za oponenturu. Take souhlasím, že nepotřebujeme investovat do jaderného tudelu, ale do OZE a modernizace energetiky. Dožití stavájícících JE na ten přechod dá čas, a snižování využití uhlí a ropy je samozřejmost.
Nesouhlasím s Markem_, že ztráty při distribuci ropných paliv jsou menší než ztráty při přenosu el. energie. Na to se právě zapomíná, kolik je všude úkapů: na benzinkách, z provozu každého auta, v servisech, v rafineriích, při těžbě atd. atd. Z celkového množství pohonných to budou zlomky promile, ale škody na životním prostředí a zdraví budou obrovské. Elektřinu jako elektrotechnik miluji, ještě nikdy mi při oživování či opravě zařízení nikde "nevytekla", abych musel poté něco sušit, čistit či odmašťovat. Největší hrůzu mám z práce s hydraulikou.

Vyciná se toho poměrně dost. Hlavně benzín má vysoký odpar. Už při těžbě. Viděl jste, jak se "kouří" ze zásobníků na vytěženou ropu, když je trochu teplejší počasí a cítil jste ten smrad? Ono se to nedá hermeticky uzavřít, byl by tam moc vysoký tlak. Když jsem viděl, jak se ten plyn ve zduchu tetelí (páry lehkého benzínu), tak mě napadlo, co kdyby si tam chtěl někdo poblíž udělat ohňostroj. Jedna dobře mířená rachejtle by nejspíš stačila.

---

hariprasad

Ne nadarmo tam maji tabulky "manipulace s ohnem prisne zakazana". To same i na benzinkach. Dokonce se tam ani telefonovat nesmi. Pri navsteve benzinky pokazde stoji clovek jednou nohou v hrobe.

Obrázek uživatele Radovan

To je sice pravda, nicméně pořád je to u 15 kWh jen 1,5-2 kWh těch 10-15%, ne 5 kWh, když napíšu spotřebu 20 kWh jako průměrnou. Spritmonitor je docela dobrý web a zjišťování průměrné spotřeby.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 87 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 40 tis. km (54 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Obrázek uživatele Marek_

To byla jenom reakce na toto:

"Počítal jsem jen se spotřebou samotného auta, jelikož i palivo musíte na čerpací stanice nějak dovést"

Chtěl jsem jenom říct, že je potřeba počítat nejenom se spotřebou auta, ale se spotřebou skutečně odebranou ze sítě. Pokud tedy je řeč o spotřebě EV vs. spotřebě spalováku nabíjením/tankováním.

Kolik jsou ty ztráty, to netuším, to jsem ani nerozebíral.

---

Lexus GS 450h Premium

Tady je to dopodrobna rozepsané : https://www.svetmobilne.cz/elektromobily-kolik-potrebuji-temelinu/4808

+1

Obrázek uživatele PetrVins

Pro muj elektromobil, se kterym najedu 40tis.km za rok mi staci elektrina ze strechy naseho maleho domu a jeste zbyde. Pro elektromobily nebude potreba zadne dalsi temeliny. Drtiva vetsina strech domu, firem, skladu, obchodu jsou bez solaru. Jak budou elektromobily pribyvat, jejich spotrebu pohodlne pokryji nove instalovane solarni elektrarny, jejichz pocet kazdy rok roste. Famy o temelinech a uhli pro elektromobily jsou hlavne z webu autoforum a podobnych odpurcu elektromobility ;-)
Vodik je totalni kravina. Ucinnost je cca 40% proti 80% u elektromobilu. Jasne, vyuziti vodiku jako prebytku z prmyslu ano, ale vyrabet vodik je ekonomicka pitomost.

---

Nissan Leaf 40kWh (najeto 60tis.km), FVE 5kWp + 15kWh baterie, trubice na ohřev TUV, vytápění biomasou, využívání dešťové vody

To co pisete je nesmysl. Ja tady nejsem abych se vytahoval co mam a co nemam. To co popisujete neni reseni pro kazdeho. Ja sice take bydlim v dome, ale ne kazdy ma tu moznost. Navic do rodiny je potreba i vic aut.

Zeptam se znovu jak tu spotrebu v rope/BE/nafte nahradite ve svete elektrikou? Tu elektriku potrebuje i prumysl... to uvazovat nemusete. V CR je to proste 5 Temelinu nebo chcete-li xx vetrnych elektraren co ja vim ceho.

PS Ja sam pokud to jde jezdim na trochu silnejsim skutru. Abych prilis neprekazel. Proti elektroutum nic nemam ... je dobre, kdyz si je nekdo koupi a vraci penize do vyvoje. Sice to v soucasnosti neni pro kazdeho, ale proc ne. Na zacatku auta take nebyla pro kazdeho.

Bohuzel na radu strech skladu nelze fotovoltaiku dat. Nosnost, hasici atd. Navic treba ve strednich cechach je v zime casto smog atd. To je reseni tak na leto a jen nekdy. Ale kazdy dil dobry.

Nepiste o me neco co jsem nerekl nebo nenapsal! Jak vite ze nemam rad elektroauta?

Napsat, ze vodik je nesmysl, tak to je opravdu silna myslenka.

Obrázek uživatele Kuk

Napsat že potřebujem 5 Temelínů je opravdu velká myšlenka. :)))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Už jsem to tu psal několikrát. Většina elektromobilů se nabíjí v noci, kdy továrny stojí a elektřiny je přebytek. A ještě dlouho to tak bude, protože si je kupujou lidé co mají kde nabíjet.

A ikdyby všichni přesli na elektromobily, tak není zapotřebí 5 temelínů. Není zapotřebí ani jediný Temelín. Přirozený nárůst spotřeby v ČR je mnohonásobně větší než to, kolik by dokázaly ovlivnit elektromobily.

Někde jsem viděl výpočet, že ani všechny auta v Čr kdyby přešly na elektro by nespotřebovaly ani tolik elektřiny, jaký přebytek generuje ČR už dnes. A v tom je zahrnuto i odpojování elektráren a snižování výkonu přes noc, kde by probíhala většina nabíjení.

Právě naopak elektromobily nabíjené přes noc by pomohly se stabilizací sítě a ztrátami.

Obrázek uživatele Radovan

Výpočet třeba tady https://www.asep.cz/proc . Jinak prodáváme ročně kolem 14-16 GWh přebytečné elektřiny, de facto celou výrobu JE Temelín. Takže pro minimálně pro 4 miliony z dnes registrovaných 6 milionů osobních automobilů v ČR máme elektřinu již několik let. A to nezapočítáváme úspory elektřiny z rafinace nepotřebného benzínu a nafty, z provozu nepotřebných rozvozů paliv na čerpačky, provozu čerpaček, dopravy ropy.....

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 87 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 40 tis. km (54 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Jen opravim pane Radovane je to 14- 16TWh rocne.

Obrázek uživatele Radovan

Děkuji, překlep se vloudil :-)

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 87 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 40 tis. km (54 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

A komu ji prodáváte? Elektromobilum asi tezko. Nejde jen o registrovaná auta v ČR, ale i o auta využívající síť čerpacích stanic v ČR tj. benzín, nafta, LPG a CNG.

Technologie zpracování ropy, když chce, tak může být energeticky zcela soběstačná a nemusí nakupovat el. energii zvenčí. Prostě ji máte v ceně paliva a zákazník se může rozhodnout.

Řekl bych, že elektřina půjde s cenou hodně na horu. Je to jako přímotopy v ČR v 90tých letech. Ideální je mít elektřinu vlastní. To je ale jen pro někoho.

Temelín 16 TWh/rok
Dukovany 13 TWh/rok

Ropa ropovodem(= spotřeba benzínu+nafty ) cca 14 TWh/rok
(6mil. reg. vozidel; prům. nájezd 30km/den; prům. spotřeba 200Wh/km)

Soláry na všech střechách rodinných domů v ČR = cca 18 TWh/rok
(dle ČSU 1,8mil. rodinných/bytových domů; 10MWh/střecha/rok)

Čistý export elektřiny z naší republiky v roce 2018 - 14TWh

---

CNG Golf VII 2015 - Komplet sada elektrického nářadí Ryobi - elektrická sekačka na trávu na stejné AKU - el. kolobežka Segway na venčení psa. 3000 km v eGolfu, Fiatu 500e, BMW i3 a 1500 km v TESLE S P75. Hned jak bude možnost kupuju ojetou Teslu pro sebe a Fiátka 500e pro přítelkyni. Dešťovka ve fáz ...

Když čtu soláry na všech střechách ... to se zatím nikde na světě nepovedlo. Ani to nejde. Střechy nejsou ideálně orientované, nejde je celé zastavět, ne každý použije vyrobenou el. jak píšete. Také se musí topit atd. U bytových domů jsou výtahové šachty , antény, hromosvody. 10 MWh na střechu je velmi nadnesené. Export ... asi se to vyplatí prodat ven. Proč řada lidí rušila přímotopy v 90 tých letech? 200 Wh/km je řekněme podle EPA rozumný průměr. Pořád mi to vychází na 5 Temelínů. Ztráty, rozvody atd. atd.

Date, prosim, ten vypocet 5ti Temelinu? Neco jste naznacoval se spotrebou paliv, ale nejak mi tam chybelo zakomponovani ucinnosti. Je zbytecne rozpocitavat na aktegorie aut, protoze velka auta maji obecne vyssi spotrebu jak v ICE tak BEV, takze bohate staci jen zakomponovat ucinnost ICE (20 %) vuci BEV (70 %). A jeste zakomponujte to, ze elektrarny jsou daleko ucinejsi nez auta (porovnani prumerne ucinosti ICE na plyn a paroplynove elektrarny) dano nejen jejim objemem,ale i idealnimi provoznimi podminkami (proto u ICE pocitam 20 %, i kdyz teoreticky ma motor 35 % - studeny provoz, brzdeni, neefektivni otacky).

Všechny auta na elektriku se taky ještě na světě nikde nepovedly. Tak až se "povedou" všechny auta na elektriku, tak se povedou i všechny střechy s panelama. Představte si, že ten přechod bude pěkně pozvolný..10-20-30 let. V Kalifornii se už pár let nezkolauduje nový dům bez fotovoltaiky. V Německu se nezkolauduje dům bez přípravy(dimenzování přípojky) na jedno el. auto.
Jak zde uvedl jistý pán, připravují na sídlišti jednoduché přípojky na celonoční pomalé nabíjení.. první krůčky už běží...

---

CNG Golf VII 2015 - Komplet sada elektrického nářadí Ryobi - elektrická sekačka na trávu na stejné AKU - el. kolobežka Segway na venčení psa. 3000 km v eGolfu, Fiatu 500e, BMW i3 a 1500 km v TESLE S P75. Hned jak bude možnost kupuju ojetou Teslu pro sebe a Fiátka 500e pro přítelkyni. Dešťovka ve fáz ...

Obrázek uživatele ozana

Informace o Povinnosti přizpůsobit podniková parkoviště elektromobilům vyplývající z evropské směrnice 2018/844/EU

https://oze.tzb-info.cz/akumulace-elektriny/19269-nova-povinnost-pro-firmy-vybudovat-nabijecky-pro-elektromobily

Směrnice EU nastiňuje pravidla pro „jiné než obytné“ budovy (nové i renovované), které mají více než 10 parkovacích míst. U takových objektů bude třeba na parkovacích plochách, které se nacházejí uvnitř nebo v přímém sousedství, instalovat minimálně jednu dobíjecí stanici pro elektromobily a minimálně ke každému pátému stání přivést kabeláž, která umožní dodatečnou instalaci dalších stanic.

--

---

Vlastníš-li jen 0,28 BTC pak patříš mezi 1% nejbohatších lidí na světě.

Obrázek uživatele Radovan

Plácáte nesmysly a mícháte jablku s hruškami. Nahoře máte výpočet. Mimochodem soláry nejsou fotovoltaika. Topení taky není problém. Přímotopy byly politická rozkrádačka peněz občanů. Technologie nemůže za zloděje. Nožem si můžete jak ukrojit chleba, tak zabít člověka.Svých 5 nesmyslných Temelímů máte spočítáno jak tady výše, tak na webu ASEP. Už toho nechte a jděte si dát večeři.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 87 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 40 tis. km (54 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Doporučuji více přemýšlet a méně spekulovat protože nepřispíváte do diskuse ničím podstatným. Většina vašich otázek se dá lehce zodpovědět na internetu.

Promiňte, já většinou pomocí internetu pročítám primární vědeckou literaturu a jen zírám co kdo kam napíše. Co myslíte tím internetem? Tam toho historicky moc není.

Obrázek uživatele Radovan

A proč bych ji někomu prodával? Co to je za otázku? Ano, všechna auta využívající čerpání čehokoliv spotřebovávají na čerpání elektřinu, na kterou může elektromobil rovnou jezdit a čerpá ji z obyčejné domácí existující zásuvky.

Technologie zpracování ropy nemůže být soběstačná. Prostě část vytěžené ropy spotřebuje na to aby ji rafinovala. Výsledkem jsou brutální externality, které platíme svým zdravím a ze svých daní.

Elektřina jde stále dolů a to zejména proto, že máme obrovské rezervy v zapojení OZE a akumulace. A jakmile je využijeme, další spotřebitelé budou soběstační a dokonce se stanou výrobci. Vy si myslíte, že ve větším konkurenčním prostředí produkt opravdu zdraží?

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 87 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 40 tis. km (54 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Nevím co si představujete pod pojmem rafinovala ... obecně bych mluvil o zpracování, ropy, kdy určitá část jde na výrobu paliv a jiná na výrobu plastů, barev atd. atd. z čeho máte z části i každé auto.

Co se týče negativních externalit, tak určitě ano. Problém je ten, že se mluví o CO2 a přitom jsou i horší věci jako PAU,PM, nespálené uhl. atd. Bohužel je to vývoj. Bylo uhlí, dneska ropa. Těžko vyčítat našim předkům, že si práci a život usnadnili s tím co měli a co bylo levné.

Určitě je škoda tak cenný zdroj jako je ropa jen pálit. Jak jsem psal je tady petrochemie atd. atd.

Myslím si, že elektřina zdraží. Nemáte jen elektroauta. Průmysl dneska platí drahé povolenky na CO2 a všichni by chtěli levnou zelenou elektřinu. Že budou záporné ceny elektřiny, když někde zafouká donekonečna. Těžko. Asi lepší vyrobit ten vodík a potom ho prodat. Další věcí jsou různé daně atd. Zelená elektřina je dneska různými způsoby podporovaná a proč ne. To ale donekonečna nebude. Si tak říkám.

To jste napsal vy prodáváme.

https://www.e-education.psu.edu/fsc432/sites/www.e-education.psu.edu.fsc432/files/Lesson1/FSC432fig4.png

Beznin+nafta 70%
Letecky benzin 10%
Asfalt 3%
Petrolej 4%
Plasty + farmacie + ostatni 18%

Drtiva vetsina ropy jde na palivo

---

CNG Golf VII 2015 - Komplet sada elektrického nářadí Ryobi - elektrická sekačka na trávu na stejné AKU - el. kolobežka Segway na venčení psa. 3000 km v eGolfu, Fiatu 500e, BMW i3 a 1500 km v TESLE S P75. Hned jak bude možnost kupuju ojetou Teslu pro sebe a Fiátka 500e pro přítelkyni. Dešťovka ve fáz ...

Obrázek uživatele Marek_

No a jde to vůbec, že by se z ropy neělalo vůbec palivo, ale všechna ropa by sloužila třeba jenom na plasty, farmacii, asfalt a letecký benzín? Myslím technologicky, jestli to jde.

---

Lexus GS 450h Premium

Jabych otazku postavil jinak, daly by se materialy s vlastnostmi plastu vyrabet z neceho jineho, muze farmacie take pouzit neco jineho jak ropu a muzeme na silnice davata i neco jineho jak asfalt?

Obrázek uživatele Marek_

OK, dobře. A pokud by odpověď na některou otázku zněla ne, pak platí moje původní otázka.

---

Lexus GS 450h Premium

Prinam se, ze u farmacie nevim, ale vsude jinde tusim, ze odpoved je "ano".
Jinak samozrejme mate pravdu jako v drtive vetsine svych prispevku, za coz a taky kulturu diskuze si Vas velmi vazim.

Obrázek uživatele Marek_

Co jsem se před časem tady dověděl, tak právě zpracování ropy je trochu složitější. Rafinací se získávají jednotlivé složky a z nich se pak vyrábí asfalt, mazut, paliva, plasty, chemie, farmacie, atd. No a pokud se nepletu, nelze z ropy vyrobit jenom léky nebo plasty, vždy tam je i ten "odpadní" produkt jako je ten asfalt a paliva.

Bylo by fajn se osvobodit od ropy, ale úplně to zřejmě nepůjde. Ale stačilo by odbourat drtivou většinu a z toho mála, co dovezeme, využít ji na něco smysluplného, s tím souhlasím.

---

Lexus GS 450h Premium

Uz nevim, dko mi to rikal, tak prave pro chemicky prumysl se pouziva nase ropa z MND, ze ma nejake slozky, kter eji k tomu predurcuji a je zbytecne s ni plytvat na paliva.

Takže kamion co projíždí ČR bude nabíjet v noci. To asi ne. Naopak je dobré, když kamiony v noci jezdí. Zase popisujete něco co není pro každého. Ne každý má 30A nebo kolik jistič. Ne každá vesnice má takovou trafačku a rozvody co to pro všechny unesou.

Odběrový diagram je určitě důležitý, ale neřeší vše, protože nemáte jen dopravu.

Obrázek uživatele Radovan

A proč by to dělal? Proč tyto nesmyslné otázky vůbec kladete? Vy víte o nějakém komerčně dostupném kamionu na elektřinu, který si můžete dnes koupit a provozovat? V tisícovkách kusů?

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 87 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 40 tis. km (54 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Na nabíjení auta nepotřebujete 30A jistič. Úplně stačí 16A.

Čím více elektromobilů bude a poroste spotřeba, tím více peněz půjde do infrastruktury. Páteřní sítě jsou bezpečně dimenzované. Problém může být opravdu na těch vesnicích, ale i tam se bude elektrická síť postupně modernizovat s tím jak poroste spotřeba. Což se děje běžně už dnes. Vážně neočekávám žádný skokový přechod na elektromobily. A právě ta vesnice je příklad čistého nabíjení přes noc, kdy vesnice spí.

Já mám ale v domě i vodárnu na vodu ze studny, mám svářečku, elektrikou ohřívám vodu, něco v kuchyni a co já vím co ještě. Všechno teda neběží najednou, ale nějaká rezerva by tam být měla.

Jo ještě si chci koupi nějaký menší traktor.

Proč už to tak na těch vesnicích a menších městech není, když je to tak jednoduché? A co ve městech, kdo je hromada parkovacích míst a garáží? Jak to bude tam?

Právě že máte svářečku, troubu, míchačku. Kolik toho nasváříte přes noc? Takže bych řekl, že rezerva je více než dostatečná i na vesnicích.

A to samé ve městech. Tam se taky v noci nepere a nepeče.

Ale já jsem psal, že vše neběží najednou, tak proč mi to píšete? Rezerva tam být musí.

A rezerva tam taky je. Pokud jsou sítě dimenzované na běžné denní odběry míchaček a vysavačů, tak hravě zvládnou přes noc nabíjet auta.

Ale copak jsou ve městech u každého parkovacího místa nebo v garážích zásuvky? Kde to je ve světe? Mě by se to líbilo, ale není to.

Jinak pokud uvažujete, že budu mít v domě baterku, kterou ve dne budu nabíjet a v noci používat nebo, že využiju nějaký tarif bez baterek nějaké energetické firmy, tak někdo má v domě tepelné čerpadlo a klimatizaci. I to musíte uvažovat.

Obrázek uživatele Radovan

A proč by tam měly být? Pro 3.000 elektroaut z 6 milionu registrovaných? Jejichž majitelé většinou mají možnost nabíjet doma nebo v práci? A kdy moderní elektrovozidla mají baterky 50+ kWh a denně vyjezdí sotva 10, protože málokdo najede přes 80 km?

Žena přijede domů okolo 16,30 h, i dnes v dubnu do +-18 hodin stačí FVE vyrábět dost elektřiny pro dům i nabíjení zároveň. Nyní, když Vám píši, se mi taky nabíjí auto ze střechy domu.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 87 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 40 tis. km (54 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

To je hezké, že píšete pořád o sobě.

Určitě je dobré, když si nadšenci pořizují podobná řešení a hledají cesty k jejich využití. Vrací tím peníze do výzkumu atd.

Bohužel to není pro každého.

Spousta věcí není pro každého...

Tak asi Radovan pise o sobe protoze Vam rika svoje realny kazdodenni zkusenosti. A nemele blbosti o michacce a svarecce pouzity normalnim clovekem dvakrat do roka nebo 10x za zivot.

Lidi proste nechteji prijmout fakt, ze EV jsou proste lespi a jedina nevyhoda je v soucasnosti jejich cena. To je jediny. A neni se cemu divit, jsme v zacatcich, mame jednotky procent EV. Tak se proboha nedivte, ze na kazdym sloupu na sidlist neni zasuvka. Co by tam ted asi delala. Az bude mit kazdej patej EV, tak budou i ty zasuvky na lampach(v cetne dimenzovani vodicu pro pomale celonocni nabijeni). EV se v praxi nabiji denne tak o 20-40% kapacity baterky - copak denne vyjedet ctvrtinu nadrze sveho ropaka? Taky jede k cerpacce jednou za mesic, nebo dvakrat... Tak uplne stejne se EV nabiji pomalym proudem treba jen hodinu dve hodiny denne.

---

CNG Golf VII 2015 - Komplet sada elektrického nářadí Ryobi - elektrická sekačka na trávu na stejné AKU - el. kolobežka Segway na venčení psa. 3000 km v eGolfu, Fiatu 500e, BMW i3 a 1500 km v TESLE S P75. Hned jak bude možnost kupuju ojetou Teslu pro sebe a Fiátka 500e pro přítelkyni. Dešťovka ve fáz ...

Obrázek uživatele Radovan

Protože tohle je praktická letité odpověď na všechny Vaše hypotetické otázky co by kdyby? A je to pro každého, jen to postupně časem přijde. Lidi neměli a neuvažovali o naftě v osobním autě. Dnes jich většina má naftu, ne benzín. Před pár desítkami let nesmyslné a nemožné pro všechny hypotetiky.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 87 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 40 tis. km (54 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

A jsme u jádra věci. Vše je ve vývoji a proto nevidím jako vhodné napadat různé alternativní způsoby pohonu aut, protože vše je ve vývoji a na všem můžete hledat mouchy. Je to už téměř 15 let co jsme psal jeden článek, že úspora z rozsahu zlevní různá alternativní řešení a z nich budou konvenční no a po letech mi Tesla s giga továrnami udělala radost. No měně z hlediska zaměstnanosti, ale za čistý vzduch prosím. Ten článek pod který nyní píšu je velmi jednostranný. Vůbec nebere v potaz vazby v rámci průmyslu a vůbec neuvažuje to, že mohou být vedle sebe různá řešení ... pro me je elektromobil něco malého do města a něco na vodík je na větší vzdálenosti, traktor a náklaďák.

Obrázek uživatele Radovan

Samozřejmě, že je to o vývoji. Moderní elektromobil běžně zvládá delší vzdálenosti už dnes a to nejsme 15 let od nějako doby, ale jen 8 let od uvedení prvních sériových Tesel. Do té doby to byly jen takové legrace se 100 let starými bateriemi a technologiemi. Takže za dalších 7 to bude úplně jinde. Já mám vývojově 13 let starý elektromobil a pořád je schopen pokrýt drtivou většinu mých dopravních potřeb. Větší vzdálenosti řeší buď moderní elektromobil s násobným dojezdem nebo hustější síť rychlonabíječek, obojí už dnes taky máme.
A ten traktor? Už se na nich dělá. On podobně jako lokomotiva nebo loď potřebuje nějakou mrtvou zátěž, což efektivně řeší baterie. Náklaďáky do měst už dávno jsou, jen je automobilky nechtějí vyrábět. Pohledejte na internetu, jak desítky let neustále testují dokola tu pár, tu pár desítek, maximálně stovek kusů. Kamion je vyšší liga, tam uvidíme, co řekne Tesla a Nikola. Protože evropští lídři mají své nafťáky a jsou spokojená.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 87 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 40 tis. km (54 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Mě vadí jedna věc, že na tomto serveru se často zmiňuje, že vodík tlačí nějaká petrolejářská lobby.

Když by náhodou dneska EU rozhodla, že příští rok se bude jezdit na elektriku a vodík a nesmí se produkovat při výrobě CO2 atd. , jak by ho ta petroolejářská lobby z ropy vyrobila? Když už tak ze zemního plynu. Možná také parciální oxidací. Pořád ale vzniká přitom to CO2. Když vynechán studenou katalýzu vody, tak jedině elektrolýza nebo chemické reakce, cykly s využitím vody.

To že se začala využívat elektřina je logické, protože použití vodíku je nebezpečné a musí se to umět a ne každý to umí.

Vsechny ty zvasty o H2 zacinaji tim, ze je potreba H2 vyrabet elektrolyzou z vody a ze je to eko atd. A pak najednou prejdou na zvaneni o modrem H2 a nereknou, ze to ma byt ze zemniho plynu. A kdyz se vyklube, ze za H2 iniciativou je ÖMV a jine plynarske spolecnosti, tak co asi maji smejdi za lubem?

Obrázek uživatele PetrVins

Jasně že jsou již dnes v některých městech na hodně místech zásuvky u parkovacích míst. Nebo si myslíte, že v některém městě nemají elektřinu? Zásuvku vám postaví KDEKOLIV. Můj elektromobil se nabíjí převážně přes noc výkonem 10A ze zásuvky 230V tzn. běžná zásuvka, která je v každé domácnosti i na vesnici. Síť to už dnes vpohodě zvládne. Kdyby se každé auto na vesnici a ve městě nabíjelo zásuvkou 230V-16A, což je v pohodě dostačující pro 90% elektromobilistů, tak můžeme začít okamžitě. Např v sobotu dopoledně je síť ve městech i obcích zatížena tolik, že nabíjení VŠECH elektromobilů najednou je úuuuplná sranda. V sobotu dopoledně totiž většina lidí vaří, peče, seká trávu, dřevo, sleduje TV, PC. Tohle je pro síť asi největší zátěž. Elektromobily jsou proti tomu NIC.

---

Nissan Leaf 40kWh (najeto 60tis.km), FVE 5kWp + 15kWh baterie, trubice na ohřev TUV, vytápění biomasou, využívání dešťové vody

Kde máte prosím ve městech třeba v Praze na parkovacích zónách ty zásuvky? Víte kolik lidí žije třeba Jižním městě v Praze? Víte kolik je tam aut? Já teda ne, jen zírám kolik jich tam je. Ty zásuvky tam nejsou. Vy to popisujete jako že si někde někdo vytáhne kabel z rozvodu a může nabíjet.

Obrázek uživatele PetrVins

Nikde jsem nepsal, že na jižním městě jsou zásuvky u parkovacích míst. Každopádně však není žádný problém je tam vybudovat. Jsem starosta v Ústí nad Labem na Střekově (cca 15tis, lidí, dvě sídliště) a letos budeme první měřené zásuvky stavět, spouštět se budou pravděpodobně městskou kartou, kterou lidé platí např. v bazénu. Později přechod na běžnou platební kartu. Bude tam box na nabíjecí kabel a měřená zásuvka. Nic extra drahého a složitého. V ČR je podpora elektromobility totálně zoufalá a pokud nějaká je, tak je směrována do rychlonabíječek, kterých je tolik, že už to nedává žádný smysl. Naopak podpora nočního nabíjení, které je ve městech nejvíce potřeba, je téměř nulová. Je to tak proto, že lidé co koordinují podporu elektromobility VŮBEC NETUŠÍ, jak nabíjení funguje, protože jezdí v dieselech. Viz článek pánů koordinátorů z EONu o cestě do Holandska. To byla tragédie a v plné nahotě ukázali, že tomu vůbec nerozumí.

---

Nissan Leaf 40kWh (najeto 60tis.km), FVE 5kWp + 15kWh baterie, trubice na ohřev TUV, vytápění biomasou, využívání dešťové vody

V každé soukromé garáži ve městech jsou zásuvky.
To co je někde u paneláků ve městech nás teď a tady vůbec nemusí zajímat, protože ještě 10 let si budou elektromobily kupovat lidé, kteří mají kde nabíjet. Ať už je to doma nebo v práci nebo v obchodě během nákupu.

Taky děláte jako by byl problém elektrifikovat parkovacíí místa. Ve světě se to dělá dnes a denně. A vůbec se kvůlii tomu nemusí nic speciálně rozkopávat. Prostě až se bude dělat běžná rekonstrukce osvětlení nebo parkování, tak se tam natáhnou kabely na pomalé dobíjení. U nás to běžné není, ale ve světě je to normální. A opět, teď nemá smysl řešit co se bude dít za 10 let až budou elektromobily dostupné i pro lidi co žijí v bytech.

Ten poslední odstavec co jste napsal nepřináší vůbec žádný problém. Tepelné čerpadlo a klimatizace běží i přes den. A tím spíše ještě více.

Já znám hodně lidí v různých městech a nevím o tom, že by ve většině samostatně postavených garáží byla elektrika a pokud ano, tak se tam bojí připojit vrtačku. Nevím o tom, že třeba v Praze na těch všech zónách, že by tam každý měl zásuvku. Při projektování se na tohle ani nemyslelo a si stále ani nemyslí.

Ano, pokud vám to běží přes den, tak vám to asi tolik nenabije baterku, kterou si v noci teoreticky nabijete auto. Někdo má teda aut víc v rámci rodiny.

Elektřina ve městech je všude. A myslím tím všude.

Kolik lidí má doma baterku? Baterku mají ti, co mají na střeše soláry. Do toho nějaké nabíjení ze sítě ani nepleťte.

Proč bych měl baterku když využívám fotovoltaiku, kterou mohu využívat pro topení/tepelné čerpadlo nebo chlazení/klimatizaci nebo vlastní spotřebu domu nebo ohřev vody.To naakumuluji do vody nebo do zdí.

No nemyslím si, že v požadovaném množství je elektřina všude. Město má tu výhodu, že má MHD. T

Spíše se ptej proč bys měl mít baterku když nemáš fotovoltaiku :)

A elektřina je ve městech naprosto všude ve více než dostatečném množství. Když místní transformátor musí utáhnout půl sídliště včetně těch jejich vysavačů, elektrických trub, obřích televizí, počítačů a mikrovlnek, tak zvládne přes noc elektromobily.

Kde jste došel na 5 Temelínů? Včera jsem si to počítal a vyšlo mi 3TWh na 1 milion aut. V ČR je jich 5,6 milionu. A všechny nepřejdou během 10 let stejně.

Souhlas Jirko88. Mam cca stejny propocty. Teoreticky vyrobitelna energie ze slunce kdyby byly na kazdem dome je 18TWh. Ale zaroven soucasne vyvazime cca 14TWh rocne. Tzn, ze kdyz prestaneme vyvazet a a ni nepostavime zadny solar tak to cca vyjde... 2-3 terawaty v minusu, ale z makro heldiska ot proste vychazi. Takze ano, zadnych 5 temelinu, ale jen jeden. Se zapocitanim soucasneho vyvozu to ej i ten jeden co ted mame.

Temelín 16 TWh/rok
Dukovany 13 TWh/rok

Ropa ropovodem(= spotřeba benzínu+nafty ) cca 14 TWh/rok
(6mil. reg. vozidel; prům. nájezd 30km/den; prům. spotřeba 200Wh/km)

Soláry na všech střechách rodinných domů v ČR = cca 18 TWh/rok
(dle ČSU 1,8mil. rodinných/bytových domů; 10MWh/střecha/rok)

Čistý export elektřiny z naší republiky v roce 2018 - 14TWh

---

CNG Golf VII 2015 - Komplet sada elektrického nářadí Ryobi - elektrická sekačka na trávu na stejné AKU - el. kolobežka Segway na venčení psa. 3000 km v eGolfu, Fiatu 500e, BMW i3 a 1500 km v TESLE S P75. Hned jak bude možnost kupuju ojetou Teslu pro sebe a Fiátka 500e pro přítelkyni. Dešťovka ve fáz ...

Pokud by se vykon elektraren na noc neutlumoval, nebyli bychom vubec v minusu. Ale jiste se vsichni shodneme, ze je treba nejen rozsirovat rady BEV, ale i predevsim vypinat uhelky. Takze jine zdroje bude treba stavet.

Já uvažuji údaje o spotřebě paliv v ČR, které poskytuje Česká asociace petroolejářského průmyslu.

Řeknemě, že množství spotřebovaného BE v ČR je ročně okolo 1605 tis. tun a v případě nafty to je 2390 tis. tun. Ještě by bylo dobré uvažovat LPG, CNG atak.

Z mého pohledu nelze uvažovat počet aut registrovaných v ČR, ale počet aut v ČR využívajících čerpací stanice a je potřeba uvažovat energii v palivu obsaženou.

Ve vaší úvaze by bylo také třeba rozlišit strukturu aut, protože ne všechna jsou osobní atd.

V Cechach se spotrebuje 8 miliard litrů paliva / rok. Mimochodem to je 250l za kazdou sekundu. Je to cislo ceske asociace petrolejarskeho prumyslu a obchodu. 27% je benzin, zbytek nafta. Nikdo neresi kolik toho nacerpa ceskej kamion nebo polskej. V cechach je cca 6 milionu vozidel(je jedno zda kamion nebo osobak) a prumerny najezd techto vozidel je 30km/den(cca 11 tis km/rok). Toje taky prumer a je putna zda kamion nebo osobak, porste prumer onech 6 milionu vozidel.

---

CNG Golf VII 2015 - Komplet sada elektrického nářadí Ryobi - elektrická sekačka na trávu na stejné AKU - el. kolobežka Segway na venčení psa. 3000 km v eGolfu, Fiatu 500e, BMW i3 a 1500 km v TESLE S P75. Hned jak bude možnost kupuju ojetou Teslu pro sebe a Fiátka 500e pro přítelkyni. Dešťovka ve fáz ...

Přemýšlejte než píšete děláte ze sebe blbce.

Na vaše podobné jednoduché věty se těžko reaguje. Já jsem napsal svůj vlastní názor. Pokud máte vy k věci také nějaký názor, tak ho prosím napište. Podělte se kde co najdu na internetu.

www.jezdimzadvacku.cz odkaz "Další informace"

---

Nissan Leaf, Fiat 500e, elektrokolo 500W, FVE 15kWp + 5kWp

Technická - uvažujete energii v palivu obsaženou, nebylo by logičtější uvažovat spíš tu využitou ? Jestli tím myslíte obsaženou tak se omlouvám samozřejmě.

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; měsíční nájezd cca 2k km

No ono je otázkou jestli berete účinnost přímou, nepřímou nebo celkovou ;-) Na začátku je prostě energie a sled technických zařízení pro její využití.

Prakticky bych to udělal tak, že bych přes spotřebu různých paliv a přibližnou strukturu vozového parku spočítal podle typické spotřeby paliv pro tu či onu kategorii aut skutečný počet aut co paliva využívá. Protože těžko dohledat kdo u nás jen projíždí a kdo s autem nejezdí. Každé kategorii bych potom přiřadil typickou spotřebu elektroauta a to i nákladní, autobusy atd.

Takže nemyslím ani jedno co myslíte?

Zapomente na to kdo tu projizdi a kdo tu bydli. Proste si najdete cisla kolik ropy sem pritece, kolik mame v cechach aut, kolik je prumerny najezd a kolik je prumerna spotreba jednoho auta. pak je jedno jeslti ji spotrebuje polak nebo madar nebo cech, protoze kdyby meli elektricky vozidlo, tak tu spotrebuji i nasi elektriku..
Navic, kamiony v drtive vetsine tankuji v domovske stanici ci spratelen skupine benzinek. Kamiony na dalkovou evropskou dopravu maji tuplovane nadrze na 1000l nafty, a s tim objedou spanelsko a zpet dvakrat.

---

CNG Golf VII 2015 - Komplet sada elektrického nářadí Ryobi - elektrická sekačka na trávu na stejné AKU - el. kolobežka Segway na venčení psa. 3000 km v eGolfu, Fiatu 500e, BMW i3 a 1500 km v TESLE S P75. Hned jak bude možnost kupuju ojetou Teslu pro sebe a Fiátka 500e pro přítelkyni. Dešťovka ve fáz ...

Mě šlo jen o to abyste uvažoval jen tu část energie která se ve skutečnosti využije na pohyb aby to bylo porovnatelné pro potřebu EV (samozřejmě ve stejné formě jako pro EV - tedy el. dodanou, a samozřejmě se nahandrkovat o spotřebě EV, pro tyto účely (a všechny jiné) je samozřejmé je brát ji na straně nabíječky).

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; měsíční nájezd cca 2k km

No energie pro pohyb to je otázka .... to vám nejlépe rozhodne cena, ve které jsou různé ztráty kvantifikovány penězi .. bohužel cena v současnosti přes různé daně, poplatky a zvýhodnění jednoznačným parametrem není. Nevíme kolik by stála elektřina,kdyby se nevyužívala ropa apod. Tedy vstup by bylo nutné porovnat jinak a technicky. Druhou věcí je účinnost samotného pohonu auta.

Každopádně pro odhad jestli 1 nebo 5 Temelínů chybí nebo nechybí já bych bral jen tu spotřebu paliv a spotřebu elektriky.

Proč do toho zatahujete cenu?
Reagoval jsem na "energii v palivě obsaženou" a její smysluplné porovnávání. Že nejde vzít energii litru ropy nebo paliva a začít to porovnávat. Že se dá porovnávat jen využité procento.

Příklad:
* v naftě je x energie
* nejde vzít toto x a nahrazovat ho elektřinou protože to budou potřebovat EV v případě stoprocentního nahrazení vozového parku
* nahrazujeme jen to využité procento

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; měsíční nájezd cca 2k km

Ale prechod cekejme primarne u osobnich aut. U kamionu a nakladaku to potrva delsi dobu

Proc osobni auta? Proc to potrva delsi dobu? Proc nekdo pise, ze je vodik neekonomicky a baterky ano, kdyz je vse ve vyvoji? Proste neni infrastruktura jak pro vodik, tak pro elektroauta. Bohuzel.

Obrázek uživatele Radovan

infrastruktura pro elektromobilitu je už desítky let. Zásuvka je v každé nemovitosti a navíc může každá nemovitost být výrobnou i místem akumulace.

Vodík neumíme levně vyrobit, neumíme ho skladovat, palivový článek je nutné obnovovat, zejména drahé kovy v něm. A čerpací stanice pro vodík už nejsou vůbec. A sériově vyráběná vozidla na ně jezdící také ne.

To je ten velký rozdíl mezi elektřinou a vodíkem pro mobilitu.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 87 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 40 tis. km (54 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Palivový článek byl objeven v první polovině 19.století. Nejde o to co je známé, ale na co máme co projektované, postavené a využívané.

Umíme vodík levně vyrobit z přebytků elektřiny (JE, fotovoltaika, větrné elektrárny). Pokud jsou. Vodík se běžně v rafineriích skladuje. Pokud myslíte u spotřebitele, tak na to je lepší třeba methanol. "Čerpací stanice" na elektřinu jsou? To je jen otázkou priorit. Je vodíkový skútr, auto. Luxus, že natankuju a jedu je přijemný. Lepší než čekat a chladit baterie.

Vše má svoje výhody a nevýhody. Jsem zastáncem obojího a i té ropy. Nelíbí se mi ten titulek a článek pod který píšu. Je velmi jedno stranný.

Pane Vaba, uvedomte si ze vodikove auto je normalni elektromobil. I s baterkou na pokryti spicek. jen mensi nez klasicek EV.

Palivovy clanek neni tak pruzny aby ted hned kdyz seslapnete plyn dokazal adekvatne zareagovat s vyrobou, proto potrebujete baterku na pokryti techto spicek. Dale vodik je prvni prvek v periodicke tabulce prvku. Tzn, ze je velice prtavy, lehky, spatne stlacitelny a uchovatelny. Vodik vzlina skrz ocelove nadrze. Denni ztrata je cca 1-3%. Dale
nadrz na uchovani 500km vodiku, tj. 6kg vazi z oceli 360kg a ma objem 180l - jak velky je bojler na ohrev vasi teple vody? zkuste si ho nacpat do osobaku. Kompozitni ma vahu asi 250kg a objem 120l, ale je neumerne drahy na vyrobu. Navic i tak je to kombinace oceli a kompozitu, kdy ta ocel musi mit pridavky vzacnych kovu, jinak vlivem vzlinani vodiku dochazi ke krehnuti te oceli. I ta nejlepsi co umime dnes udelat nezabrani onem ztratam a onomu krehnuti. Ony nadrze pracuji s tlakem 600-1000 baru, podle toho jestli ocel nebo kompozit. CNG ma pro predstavu jenom 200 baru, a pneumatika v aute cca 2 bary.
Dalsi problem pominu-li jiz zminenou energetickou narocnost vyroby je transport. Takze osobni nadrz v aute ma 360kg a 180l objem. tak si predtavte jak asi velika musi byt cisterna aby dodala adekvatni mnozstvi na cerpacku.

Za dalsi, sice se rika, ze nacerpat nadrz vodiku trva 3 minuty. Ale uz se neuvadi, ze po nacerpani 3 aut musi cerpacka 20 minut tlakovat a 4. a dalsi auto si pocka. Za dalsi se podivejte kolik je u nas vodikovych cerpacich stanic. Jedna. v Praze. Dalsi dve mozna v Mnichove a pak par na ceste do Norimberka, jakozto testovaci trasa pro vyvojove modeli. Kolik vyrobcu nabizi vodikova auta? Jedina Toyota a to zhruba v kusovych seriich. Elektro auta tu jsou s nami uz 10 let a jsou cimdal lepsi. Potencial vyvoje baterii dava v radu 10 - 20 let na dvojnasobnou az 4 nasobnou hustotu ulozeni energie. Vodikove nadrze se uz nedaji 4 x zmensit - musel by se 4x zvysit tlak, a na 4000 barech fakt v aute asi nechete sedet :)

---

CNG Golf VII 2015 - Komplet sada elektrického nářadí Ryobi - elektrická sekačka na trávu na stejné AKU - el. kolobežka Segway na venčení psa. 3000 km v eGolfu, Fiatu 500e, BMW i3 a 1500 km v TESLE S P75. Hned jak bude možnost kupuju ojetou Teslu pro sebe a Fiátka 500e pro přítelkyni. Dešťovka ve fáz ...

Vodík do aut je pitomost, to je stejné, jako ho vyrábět a spalovat v kotli. Vždyť samotný princip pohonu přes palivový článek je neskutečně nehospodárná věc. Vodíkové auto si koupím, až natankuju vodu do nádrže a budu na ni jezdit.

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 60 tis. km

Obrázek uživatele Radovan

To sice byl, ale ten dnešní je úplně o něčem jiném. Paní Benzová taky jela ve spalovacím voze a s dnešním MB CLS byste to asi nesrovnával.

Neumíme vodík vyrobit levně. Maximálně jako odpad při výrobě něčeho jiného /viz Neratovice), ale pak má hodně příměsí a nejde ho používat (v Neratovicích byl drahý a navíc ničil příměsi palivové články). Natankonvat a jet není žádný luxus. Elektromobil je natankován stále, je to jen o tom, kolik s ním chcete denně jezdit. Nemá smysl vyrábět vozidla co umí 200 km/h a dojezd 1.000 km, když je to legálně nevyužitelné a prakticky nikdo tyto dálky nejezdí. To malé procento si to pořídit klidně může, ale proč se to dělá masovkou?

Že se Vám nadpis nelíbí je fajn, ale on je dnes opravdu pravdivý. Bohužel. Mně je celkem jedno, zda budu mít větší baterku v elektromobilu nebo menší a nádrž s palivovým článkem, jenže vodíkový elektromobil si nenabiju kdekoliv a nevyrobím si pro něj kdekoliv palivo. A o tom celý spor je.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 87 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 40 tis. km (54 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Není pravdivý. Tam jde o cenu za infrastrukuru možná i o odložení poplatků za spalovací auta a o tlak na EU atd. atd. Proč by automobilky někdo k něčemu nutil, když nemusí. To zaměňujete příčinu a následek a jsme v uzavřeném kruhu, nemám infrastrukturu nemusím plnit emise, tak proč bych to dělal.

Neratovice to je trochu jiný postup než o kterém jsem psal. Jednak trochu jiný princip elýzy a jednak jiný zdroj elektřiny.

spalovani vodiku zarazilo BMW jiz pred hodne dlouhou dobou, prisli na to hodne rychle kdys sjim to jak 8 tak 12 valec zezralo tak tychle, ze to melo mensi zivotnost nez supersporty :D BMW vodik davno zazdilo a jedine co maj je nejaka dohoda prave s Toyotou, takze co nevyvyne ohledne vodiku Toyota, to BMW nema, predpokladam ze do vodiku jiz nedavaj zadne finance a plne se ted soustredi na plug-in hybridy a BEV, protoze minimalne ta prvni kategorie jim jde dobre a za letosni rok tusim byli do brenza leader trhu s prodejem plug-in hybridu

Jen mi nejde do hlavy proc treba CEZ spolufinancuje vystavbu velkeho elektrolyzeru v Holandsku (porad jeste pilot plant). Jde ciste jen o vodikovou infrastrukuru,kterou nikdo nechce platit. O infrastrukture do elektroaut se taktne mlci, aby je nekdo vyrabel a CO2 slo dolu?

Kazda alternativa je dobra, uz len z toho pohladu, ze vodik sa da vyuzit aj inde, ako len v doprave, napr. sa da vpustat do plynovych zasobnikov namiesto plynu (do urcitej hranice), uvazuje sa s nim pri vyrobe ocele namiesto uhlia a pod.
Netreba ani zabudnut na to, ze sa bude vyrabat lokalne, co su nove pracovne prilezitosti, nove dane, mensia zavislost na dovoze a tym vyssia energeticka sebestacnost a vyssie devizove rezervy a pod...

Určitě je to tak. Já bych jen napsal, že západní firmy asi nechtějí záporný tarif, když jim hodně fouká a tu energii chtějí někam vložit a potom v různých formách prodat.

Cez to spolufinancuje za penize z grantu, CEZ do toho neda ani korunu kterou bi jinde musel vydelat, nejaky lepsi priklad?

jinak CO2 je jen urednickej strasak, zrovna tato slozka emisi nas nijak trapit nemusi, staci aby si po svete prdlo par sopek, a CO2 poleti nahoru ikdys tu zadne lidstvo nebude

dalsi otazkou je i to, jak moc se utrati za vodikove technologie, ty penize by slis pouzit i jinak k mozna efektivnejsim zpusosbum snizovani emisi, vsech emisi, ne jen CO2

vodik nespasi ani Evropu ani zadny jiny stat ci kontinent, urcite ne doprava na vodik, protoze kuprikladu prave v Evrope by se stejne jezdilo na zemni plyn z ektereho se vodik ziskava pro dopravu nejcasteji, a ta bilance emisi je pro vodik v takovemto zpusobu horsi, nez jezdit primo na to CNG ;) takze mnohem lepsi by tedy bylo rovnou podporit to CNG a necpat nekolikaset nasobne sumy do vodiku ktery ma u verejnosti mnohem horsi povest a je to jeste vetsi strasak nez baterkove elektromobily ;)

Zrovna CEZ v te firme má velmi maly podil a diky ze to resi...muze se hodit. Nejde jen o CO2 ... ruku v ruce s nim jde o dalsi znecisten jako PAU, aldehydy, PM a NOx, uhlovodiky. Takze me cisty vzduch docela trapi. Ze se dneska vse toci jen okolo CO2 je trochu skoda. Puvodne se spotreba aut (USA) zacala snizovat jako dusledek ropnych krizi v 70 tych letech a vsechna ta eurax vznikla v prvni fazi kvuli znecisteni o kterem jsme psal, Kalifornie atd. atd. To nebylo primarne o CO2.

elektroliya je extremne narocna na elektrinu, takze rekl bych take slepa vetev a jen se utracej penize za neco co nebude mit v budoucnu uzitek

pokud baterkove auto ujede na stejnou "kapacitu" elektriny 3x tolik co vodikove auto, tak je to proste silena propast

Proc je to slepa vetev? Az bude v CR 75% elektromobilu a vsichni budou jezdit min. 10 tis. km /rok tak to snad potom ano.

jakych elektromobilu? baterkovych, vodikovych? a az v CR bude 75% elektromobilu, tak my dva tady asi davno nebudem :)

Ale rádi budeme. Pokud se využívají přebytky z JE, fotovoltaiky nebo větrníků pro výrobu vodíků, tak asi lepší než to "prodat na burze za zápornou cenu".

jak pise Radovan, proc to skladovat draze do vodiku? elektrina se dnes da skladovat mnohem snaze do mnohem levnejsich technologii, a backup v podobe BEV se davno testuje, kuprikladu Nissan to zkousi v UK s tusim dvema tamnimi distributory energii

resit kvuli tomuhle jeste skladovaci kapacity na vodik, no potes koste, vis kolik by tech skladovacich kapacit muselo bejt? o jsou napady takhle ve ctvrtek, to by jeden nerek :)

Obrázek uživatele Radovan

Protože je nesmysl ukládat draze přebytky do vodíku, když je mohu rovnou uložit do právě stojících elektrovozidel. Jen tím, že ji pustím do sítě a ta vozidla budou existovat. To prozatím není, ale každé elektrovozidlo představuje další akumulační spotřebič.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 87 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 40 tis. km (54 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Si myslite, ze vam nekdo da eletrinu zadarmo a jeste vam zaplati, kdyz bude zrovna foukat, kdyz nekde treba vydela vic?

To ze dneska je vic elektromobilu je dusledek toho, ze nekdo je zacal delat ve velkych seriich. Tezko srovnavat cenu za vodikove auto.

Obrázek uživatele ozana

Kde vydělá víc? Nulová anebo záporná cena je, když už nikdo další elektřinu nepotřebuje.

Automobilky si to spočítaly a do vodíku nikdo další nejde. Žádná vodíková Tesla, která by stavěla vodíkové čerpačky jak o život se neobjeví.

Japonci jsou mimo, na efektivitu už tam nikdo nekouká, protože 80% celé ekonomiky už vlastní japonská centrální banka (desetiletí deflace - výkupy korporátních dluhů i akcií firem - udělaly své).

---

Vlastníš-li jen 0,28 BTC pak patříš mezi 1% nejbohatších lidí na světě.

Obrázek uživatele Radovan

Ano, naprosto běžně už 6 let dostávám elektřinu zadarmo. Na mnoha místech, která se svým elektromobilem navštívím. Směšujete výrobce s velkodistribucí a přetlak nabídky na trhu s dodáváním elektřiny. Když nikde nic nevydělá, tak se té elektřiny nějak zbavit musí.

Elektromobilů bateriových je více proto, že na rozdíl od vodíkových mají palivo všude, každý si ho může vyrobit a technologie výroby je zvládnutá. O ceně vozidla nebyla řeč.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 87 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 40 tis. km (54 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Já mám pocit, že si stojíte na vedení. Elektřina se prodává za zápornou cenu právě protože o ni zrovna nikdo nestojí.

Obrázek uživatele Radovan

Tak za dotace a v pilotním provozu je to jistě dobrý kšeft a příležitost, jak být u toho a mít proškolené lidi. Zdarma. Tedy vlastně ještě za to dostat zaplaceno.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 87 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 40 tis. km (54 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Ano, pokud do toho nechce davat penize soukromy sektor, tak musi stat. Vzdy je tam ale spoluucast. Pokud teda chce stat nejake cile. Cisty vzduch pro vsechny ... to je myslim dobry cil. Kdo ma napad muze mit i dotace.

Co kdo tady jak platil netusim.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Přímé spalování vodíku v motoru BMW zkoušelo v 7čce cca před 13 lety a od té doby se k tomu nikdo nevrátil.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Nene uz v prvni polovine 90tych let to BMW testovalo a byl o tom i publikovan clanek. To teda jeste nebyl internet:)

Problem je napr. to, ze vodik prochazi kovy a vubec tesneni a mazani. Proto jsem psal ten methanol, ktery jde vyrabet z CO2 a vodiku. Stejne tak methanol muze pohanet s nizsi ucinnosti i palivovy clanek a prave tam se smeruje i ten vyzkum. Jak tu ucinnost zvysit. Co si budeme povidat vodik s nadrzi je proste uloziste energie. Baterie muze do budoucna zachranit to, pokud se budou vyrabet napr. jen z polymernich materielu a mene z kovu.

Obrázek uživatele ozana

Jestli to zkoušeli před 15, 30 nebo 150 lety je irelevantní, ke spalování vodíku v pístovém motoru se už nikdo vracet nebude.

Pístové motory jsou na konci své cesty a ani palivové články nemají moc šancí na uplatnění.

---

Vlastníš-li jen 0,28 BTC pak patříš mezi 1% nejbohatších lidí na světě.

Já jsem psal také o methanolu. Na palivové články mám jiný názor.

Obrázek uživatele Tomáš

Bezkonkurenční Toyota.

---

Prius PHV 2012, koupen 2017. V EV módu najeto přes 21000 km. EV dojezd: https://tinyurl.com/ya6cyj5b
Spotřeba/100km: EV+HV: 1,9l HV:3,9l EV:12kWh Nabíječky v Japonsku: https://ev.gogo.gs/map/

Toyota to vyvyji jen proto ze na to maj grant od Japoske vlady, takze to maj vesmes zadara ten vyvoj, pokud by ty penize na to nedostavali, tak bych rekl ze to taky zabalej, vodik mel sanci tak pred 20 lety a spise v nakladni doprave, ted jiz mu ujeli vsechny trumfy co kdy mel a ta propast se dal prohlubuje

Zlaty oci, ze kvuli Toyote se ve svete budou stavet vodikove stanice. Kdyz tu hloupost vsichni pohrbi, nema Toyota zadnou sanci s tim uspet. A rekl bych, ze se to Evropanum dokonce hodi, kdyz Toyota vykrvaci. Ale jo, jeste vic penez z okna, utes je uz blizko.

Obrázek uživatele Tomáš

To je ale Japonsko je skoro cely pokryty.
Ale i palivove clanky se neustale zlepsuji, uskladnovani vodiku (za maleho tlaku) take. Spis fandim bateriim ale pokud nebudou nejake opravdu rychlonabijeci, tak v tom plneni je vodikove auto proste porad lepsi.

---

Prius PHV 2012, koupen 2017. V EV módu najeto přes 21000 km. EV dojezd: https://tinyurl.com/ya6cyj5b
Spotřeba/100km: EV+HV: 1,9l HV:3,9l EV:12kWh Nabíječky v Japonsku: https://ev.gogo.gs/map/

palivove clanky se za poslednich 10 let temer nezlepsili, od posledni genarace kterou jeste Toyota neprodavala ale zdelila k ni parametry jim oproti tomu co je v Miray klesla vaha o smesne 3kg a vykon se zvedl o necelych 10kW, jako jestli tohle je uspech behem 10-15 let vyvoje, tak to potes koste, stejne tak nadrze co jsou v Miray se pouzivali i predtim v tech jejich pokusnych elektrarnach do pul megawaty, kde mimo jine bylo 5 tech systemu, mam dojem ze se i nekde psalo ze maximem pro automotive bude cca 100kW na modul, takz eosobaky proste do 100kW a vic tam toho ted nenarvou

pritom prodejni cena nad urovni konkurence, servisni naklady extremne nad urovni konkurence (ten paradox oproti jejich hybridum ktere jsou kvalitni a maj levny servis), ne Toyota to dela opravdu asi jen proto, ze na to ma grant od Japonska

Obrázek uživatele Joe

Já těm klukům japonskejm ušatejm v celku fandím, ale až budou definitivně počítat škody a projektovej manažer pro vodík uteče do Antarktidy, budou litovat, že se nepodívali dřív na Pelíšky...

citace:

Teda, to muselo dát příšernou práci. Přitom taková blbost, co?

https://www.youtube.com/watch?v=JBVWkvMuh_k

---

Fotovoltická elektrárna 9 KWp -36 panelů, Solární ohřev vody 75 trubic- 12 kw, Tepelné čerpadlo in 6kw out 23 kw. Elektromobilista čekatel....:-))) Na obrázku s mým synem Matějem se těšíme u TMS, od který sme měli na nějakej čas ve Vegas klíč...:-)))

1*

---

FVE 10kWp + 12kWh LiFePO4, fotovoltaický ohrev vody 1,2GJ tepelný zásobník, 100tis. km na elektro (50% z vlastnej FVE).

Dávám ji rok nebo dva, a bez dotací na vývoj od vlády s vodíkem u osobáků taky skončí.

Off..

https://www.extra.cz/lekar-jan-hnizdil-varuje-narod-upada-do-deprese-a-pokladnim-z-rousek-hrozi-hnisave-zanety

A teď jak si vybrat to správné řešení::: https://www.aazdravi.cz/mam-strasny-strach-rika-hlavni-statistik-koronaviru-za-den-muze-byt-az-150-tisic-nakazenych/ https://www.novinky.cz/koronavirus/clanek/nemecko-se-rozhoupalo-k-zavedeni-povinnych-rousek-v-mhd-40321482

Obrázek uživatele Tomáš

Nejhorsi je smrt z vydeseni. Neni mozny drzet soucasnej stav nekonecne dlouho.

---

Prius PHV 2012, koupen 2017. V EV módu najeto přes 21000 km. EV dojezd: https://tinyurl.com/ya6cyj5b
Spotřeba/100km: EV+HV: 1,9l HV:3,9l EV:12kWh Nabíječky v Japonsku: https://ev.gogo.gs/map/

Obrázek uživatele Kuk

Vždycky je možný umřít. Japonsko už zavírá podruhý protože přišla 2. vlna. Začni číst zprávy od vás než zase něco plácneš.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Tyhle hesla jsou hezký, když o nic nejde, zatím je to ale jako učit dítě plavat, mužete ho postupně učit, nebo ho hodíte do vody a necháte to Darwinovi, je otázka jestli to tak provedete např. u svého potomka, a ženě pak povíte promiň, byl to přirozený výběr uděláme si nový.Budete na to mít koule?

Obrázek uživatele Tomáš

Pokud byste musel volit variantu lidových nepokojů, zhroucené ekonomiky a hladomoru a nebo riskovat že pár procent lidí na virus proste zemře, co pak? Já mám bohužel velké obavy o svoje zdravi ale když čtu jak někteří lidi doslova magori a co všechno dělaj aby se nenakazili, tak jenom ziram.

---

Prius PHV 2012, koupen 2017. V EV módu najeto přes 21000 km. EV dojezd: https://tinyurl.com/ya6cyj5b
Spotřeba/100km: EV+HV: 1,9l HV:3,9l EV:12kWh Nabíječky v Japonsku: https://ev.gogo.gs/map/

Ty vaše katastrofický scénáře jsou hodně mimo současnou realitu nemyslíte?Já kolem sebe žádnou paniku nevidím, a tady nastává uvolňování i díky včasným opatřením.

Obrázek uživatele Tomáš

To byl jen priklad. To je snad jasny ne. Nebo ne?

---

Prius PHV 2012, koupen 2017. V EV módu najeto přes 21000 km. EV dojezd: https://tinyurl.com/ya6cyj5b
Spotřeba/100km: EV+HV: 1,9l HV:3,9l EV:12kWh Nabíječky v Japonsku: https://ev.gogo.gs/map/


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol