LEMev Stream je nový elektrický skútr, jehož prodej právě začíná na španělském trhu. Nízké provozní náklady, státní dotace na nákup a relativně brzká návratnost investice z něho dělá zajímavou alternativu dopravního prostředku pro teplomilné obyvatele Španělska.
foto: lemev.com
LEMev Stream zaujme už napohled svým dravým moderním vzhledem a temně černým provedením doplněným o ďábelsky rudé prvky. Výkonově i velikostně se neubrání porovnání s benzínovými skútry s obsahem 125 ccm, avšak ve zrychlení se vyrovná i silnějším exemplářům o obsahu 500 ccm.
Takového zrychlení je však možné dosáhnout jen stiskem tlačítka „BOOST“ umístěného na pravé straně řidítek. Řidič si ovšem dravou jízdou značně zvýší spotřebu elektrické energie a tím si i výrazně zkrátí dojezd svého elektroskútru.
VIDEO: Suzuki začne v Japonsku prodávat elektroskútr e-Let’s
Pokud se však řidič bude snažit jezdit úsporně, energie uložená v lithium-železo-fosfátových bateriích (LiFePO4) by mu měla vystačit na přibližně 80 km jízdy. Tento typ lithiových baterií netrpí paměťovým syndromem a měly by vystačit po celé funkční období skútru, neboť jejich životnost je odhadována na 2 000 nabíjecích cyklů nebo 160 000 km.
Kromě tlačítka BOOST je na řídítkách, tentokrát na levé straně, umístěno ještě jedno zvláštní tlačítko, které má za úkol prodlužovat dojezd skútru dobíjením baterií vlivem regenerativního brzdění. Samotný elektromotor je v případě LEMev Streamu umístěn v náboji zadního kola, což jednak šetří prostor a navíc eliminuje přenosové ztráty.
Regulérní prodejní cena je stanovena na 5 350 eur, avšak po odečtení státní dotace španělské vlády se sníží na konečných 4 216 eur (necelých 120 00 Kč). A na závěr ještě trochu nezáživné matematiky převedené na španělské poměry.
foto: lemev.com
Jestliže ve Španělsku vyjde kWh elektrické energie na 0,14 eur a elektroskútr se bude nabíjet každých 80 km, vyjde 100 km jízdy na 0,63 eur. Ekvivalentní benzínový skútr s obsahem 125 ccm se spotřebou 4 l na 100 km a cenou za litr benzínu 1,4 eur projede za stejnou vzdálenost 5,6 eur.
Náklady na výměnu opotřebených dílů (pneumatiky, brzdy atd.) budou pro oba typy skútrů téměř stejné, avšak ten benzínový si ještě musí připočítat náklady na běžnou údržbu, která by mohla dosahovat asi 100 eur na 5000 ujetých kilometrů.
Roční úspory na provoz elektrického skútru se tak mohou vyšplhat až na částku 672,30 eur a pokud dotyčný majitel ujede ročně například 9 000 km, investici vloženou do skútru LEMev Stream bude mít zpátky za 6,5 roku a to není vůbec špatné. Co říkáte?
Článek bohužel vůbec
Článek bohužel vůbec neuvádí parametry skútru – kapacitu baterie a nominální a špičkový výkon motoru. Podle mé čerstvé zkušenosti z jízdy na tuněných e-skútrech pana Kapice z Vyškova může 6kW skútr skrze omezovač proudu jet jako 500cm3, ale též „pouze“ jako ona 125cm3. Samozřejmě sebedelší jízda na 200 A než krátké zrychlení má na 40Ah LFP baterie (=5C) špatný vliv, který se na životnosti již projeví.
Důležité tak je, že i s limitem do 120 km/h, což je dělící kategorie pro motocykly na 45km/h (=L3e, která se dělí na kategorie A1/2/3 podle nejvyšší rychlosti), můžete mít průmerné přibližovadlo, ale též nervózní žihadlo, za které když si sedne neznalec a pootočí poťákem, tak zůstane ležet na zemi a motorka se setrvačností doplazí k nejbližší překážce, kterou buďto povalí, nebo se o ní odře.
Tipuji však, že většina výrobců bude kvůli záruce nabízet L3e skútry ve variantě spíš reálných „125cm3“, tedy poměrné beránky jedoucí >45 km/h.
Prestoze jsem priznivcem
Prestoze jsem priznivcem elektrickych vozidel, musim rict, ze spotrebu 4l benzinove 125ccm nemaji. Ja mam skutr 250ccm a jezdim za 2,6l/100km. U 125ky to bude jeste o neco mene.
Jak se spocita ta amortizace
Jak se spocita ta amortizace baterii?
Ad Amortizace baterií:
Ad Amortizace baterií: Počítal jsem ji u baterie, která má dojezd 120 km (s 3kW motorem), vydrží 2000 cyklů a stojí necelých 30 tisíc. Vychází to na 14 Kč/nabytí. Pokud mám solární panely, nabíjím gratis, jinak 3 Kč při 50% vybití akumulátoru tj. 5 Kč na 100 Km.
Elektro skútr ale nemá spojku a pohonné ústrojí má jen pohyblivou část: kolo, které je zároveň motorem. Takže amortizace na samotné pohonné ústrojí vyjde stejně nebo levněji než u benzínu.
Našim zákazníkům dáváme rovněž dotace na elektro skútry a nikdo si nestěžoval:-)
Ze zákona mají dovozci a
Ze zákona mají dovozci a prodejci povinnost uvádět na bateriích jejich napětí a náboj (nesprávně kapacitu). Tak jaké má vámi dodávaná baterie (prodávána pod 30 tis. Kč) parametry? Pak budeme počítat další hodnoty.
Opäť zmienka o pamäťovom
Opäť zmienka o pamäťovom efekte – to je čosi ako keby všetci predajci boli zakliati.
Žiadne Lítiové akumulátory netrpia pamäťovým efektom a dokonca aj NiMh akumulátory ho majú výrazne potlačený.
Ak ma obsluha predajne pri nákupe akumulátorov začne masírovať pamäťovým efektom a pritom ani nevie, čo to je, zvyknem nakúpiť inde.
Zatiaľ sa mi stalo iba raz u Nokie, že predavač vedel o čom hovorí a dokonca aj návod k mobilu bol už konečne v súlade s vlastnosťami lítiových akumulátorov. Myslím tým žiadne vybitie nadoraz a nabitie naplno, ako sa doteraz propagovalo, akoby sa všetci školili na jednom kurze.
U vozidla ako je elektrický skúter jazdiaci na LifePo4 akumulártory je dosť divné na to upozorňovať.
A kde máte započtenu cenu
A kde máte započtenu cenu baterií? Každý, kdo jezdí na dovolené do jižních zemí může potvrdit, že vidět mezi těmi tisíci provozovanými skútry nenajde ani jeden elektrický (v Turecku velmi ojediněle). Proč asi? Vždyť by se jim podle těchto výpočtů vyplatil i bez dotací (např. nějaký levný čínský). V půjčovnách také nula. O tzv.“rekuperaci“ a o provozních problémech s LiFePO4 bateriemi se dočtete i na vedlejším diskuzním fóru o elektrických skútrech.