Evropská města vyrostla dlouho před tím, než se ulicemi začaly prohánět první automobily. Bohužel, neustále rozrůstající se pozemní doprava přináší do evropských „středověkých“ ulic problémy s dopravní propustností. Jedním z řešení může být přenesení části osobní dopravy do vzduchu. První prototypy létajících „vozidel“ mají už finanční podporu Evropské unie.
foto: myCopter/ Gareth Padfield
Řeč je o vzdušném dopravním prostředku myCopter. Ten byl podpořen celkem 4,2 milióny eur (100 miliónu Kč). Cílem projektu je zjistit, zda bude možné se současnými technickými prostředky vytvořit plnohodnotné osobní létající vozidlo.
„Naším cílem je vyvinout technologie, které můžeme použít k vytvoření nového dopravního systému využívající třetí rozměr. Řeší se také otázky týkající se očekávání potenciálních uživatelů a reakce veřejnosti na nový systém dopravy “ říká profesor Heinrich Bülthoff z Institutu Maxe Plancka pro kybernetiku na univerzitě v Tübingenu, v Německu.
Obrázek: myCopter/ Gareth Padfield
Projekt předpokládá, že letadlo by létalo v nízkých výškách – pod 2000 metrů. Tak by nemělo dojít k narušení stávajícího leteckého provozu, protože uvažované dopravní tepny budou pod oblastí kontrolovaného vzdušného prostoru.
V duchu nové zelené vlny v dopravě, využívá i koncept myCopter elektrický pohon. Předpokládá se, že auto-letoun bude dopravovat 1-2 osoby na trasy do 100 km, na což elektrický systém pohonu dostačuje. I když, jak dodává profesor Bülthoff, bude zapotřebí určitého vylepšení stávajících baterií.
Nutností uvažovaného konceptu je možnost svislého vzletu a přistání. Jen tak bude možné parkovat (přistávat) na malých plochách – ať již na parkovištích nebo střechách domů.
Technické problémy jsou ale to nejmenší. Výzvou bude především zavedení leteckých předpisů, bezpečnost dopravy nebo také vyřešení územního plánování pro přistání, vzlet a parkování.
Uvažoval jsem pod vlivem
Uvažoval jsem pod vlivem několika článků o dálnících v českých technických popularizačních časopisech podobným způsobem o alternativě dosavadní letecké a individuální automobilové dopravy a navrhoval jsem,aby do územního plánování byly zahrnovány nejenom existující ale i možné dopravní způsoby. Výhodou letecké dopravy je
malý vliv na povrch země a nevýhodou nutnost existence letišť. V budoucnosti budou nutností letadla s krátkým startem a přistáním, nejlépe přímo z místa- letadla STOL/VTOL. Tedy vrtulníky, vírníky a ornitoptéry co by létaly přímo z východiště cesty až k jejímu cíli.
Na zemi by byly je malé plochy tedy něco jako stávající heliporty. Případnou cestu po zemi by mohly absolvovat jako pojíždějící letadla vyhovující požadavkům na automobily. Předchozí komentáře jsou ve stylu proč to nemůže být, proč je to blbost, proč to je jen hračka pro bohaté. To se tvrdilo o autech, která jsou nyní masově vyráběna a dostupná všem. Při nejmenším je možné a žádoucí používat záchranná a policejní letadla zároveň schopná se pohybovat jako automobily přímo na místo potřeby.
Hledam investora nebo
Hledam investora nebo spolecnika pro projekt elektro motorky. 605365851
a co k tomu máte všechno
a co k tomu máte všechno připraveno?
Doprava vzduchem je
Doprava vzduchem je samozřejmě energeticky nejnáročnější. U velkých letadel to vychází asi tak 15kg/100km a osobu. Individuální doprava, to bude ještě několikanásobně horší. Předpokládejme, že to budou pohánět elektrickou energií a nabíjet za solárních panelů (s vysokou účinností) – pravděpodobně na to dosáhnou jenom hodně majetní.
současná účinost je asi
současná účinost je asi 14%, takže sluneční článek o ploše 1 m2 může dodat max 0,189 kWh za 1 hodinu. Je to dost drahý špás, takže „Zlatý náš Temelín“….
Slovo samozrejme (nejdrazsi)
Slovo samozrejme (nejdrazsi) je blbost. Ptaci preleti svet jakoby nic, predstava ze jdou pesky nebo na kole… Létání je naopak nejlvnejsi zpusob prepravy na velke vzdalenosti pro primerene hmotne objekty.
Akýkoľvek lietajúci
Akýkoľvek lietajúci prostriedok poháňaný rotormi je žrút energie. Porovnajte si len spotrebu vrtuľníka a klasického lietadla tej istej hmotnosti.
Na druhej strane neverím, že hocikto je schopný pilotovať niečo také. I napriek určite pokročilej automatike každý, kto niečo pilotuje mi potvrdí, že bez výcviku to nejde – nehovoriac o prirodzených schopnostiach adepta pilotovať.
Skrátke niektorých ľudí nenaučíte šoférovať – ni to pilotovať.
Čo sa týka samotnej prevádzky srtoja – neviem, či by mal bežný smrteľník peniaze na jeho údržbu…
Už i prevádzka ultraľahkého lietadla nie je lacné hobby!!!
na vojně jsme měli
na vojně jsme měli vrtulník MI-1, uvezl 4 lidi, nádrž měl na 240 litrů benzinu a vydržel s tím létat asi 3 hodiny.. takže v nádrži vír, spotřeba 1+1/3 litru každou minutu…
rvní prototypy
rvní prototypy létajících „vozidel“ mají už finanční podporu Evropské unie no pomoc tak aj na taketo blaznovstva idu moje dane ???? …dalsi blud je elektricky pohon…ach jo… co viem tak najdalej vo vyvoji takychto aerovozidiel je Moller ktory to vyvija uz dlhe roky, zatial bez uspechu
Mohli radsej investovat do
Mohli radsej investovat do vyroby teleportu.
Do takového „jakoby
Do takového „jakoby teleportu“ se už investuje spontálně. Člověk se ale přenese jen virtuálně a nebude se muset ani zhmotňovat v kanceláři protože to bude zbytečný a večer by se musel zas zhmotňovat doma. Místo toho se jen doma připojí, odbyde si den ve virtuální kanceláři a večer se zas odpojí. 80% profesí takhle půjde praktikovat a zbytek se pohodlně vejde do ulic.
Krásná představa jak mne
Krásná představa jak mne ostříhá kadeřnice, co nebude v kadeřnictví, ale doma. A já vlastně do kadeřnictví nepůjdu, budu tam jen dálkově. Dálkově pak zaplatím, jasně a pak už to jen doma před zrcadlem poladím s nůžkama. 😀
Súhlasím, že
Súhlasím, že organizačná a právna stránka problému bude zložitejšia ako tá technická, ale myslím že na tento typ dopravného prostriedku by boli vhodnejšie „vírniky“ (lietadlo s nepoháňanou vrtuľou). Nevie síce štartovať a pristávať z miesta, stačí mu ale veľmi malá rýchlosť na štart aj pristátie. Výhodou je vyššia bezpečnosť v prípade poruchy (je schopné „doplachtiť“) a pravdepodobne ekonomickejšia prevádzka. Vedľajšou výhodou je možnosť zarovnať vrtuľu ponad vozidielko a na zemi využiť na prepravu po bežných komunikáciách.
Vírníky je poměrně
Vírníky je poměrně obtížné pilotovat, vzhledem k rotaci nosných ploch se chovají zcela jinak na jednu stranu a jinak na druhou.
Nejsem si jist, jestli
Nejsem si jist, jestli zrovna osobní létající „vozidla“ jsou správným řešením. Podle mě by se mělo začít u MHD. Přeci jen doprava za „drobný“ poplatek, která je nezávislá na dopravní situaci, je podle mě zajímavější a spíše se prosadí.
Samozřejmě.
Samozřejmě. Realizovatelnost nápadu dobře hodnotí věta, která je na konci – technické problémy jsou oproti těm ostatním (pilotování, řízení provozu, atd.) jen malé. A přitom i ty technické problémy to posouvají na hranici realizovatelnosti, takže díky těm ostatním, které jsou ještě větší, je to už úplná utopie.
A kdo doplatí rozdíl mezi
A kdo doplatí rozdíl mezi příjmy z drobných poplatků od cestujících MHD a skutečnými náklady? Jako dosud, takže všichni co pracují a platí daně? Výborné řešení.
To je jen jeden problém. Tedy že z cizího/uloupeného krev neteče, tak dotované MHD se může na efektivitu vykvajznout a vozit řidiče a vzduch.
Další problém je že:
„MHD je dopravní zařízení které Vás odveze z místa kde nejste, na místo kam nechcete, za to však v době kdy Vám to nevyhovuje.“
A to se Bobe vyplatí!