Elektrická doprava začíná pomalu pošilhávat po nebesích. Kromě malých elektrických letadel vznikají i studie daleko větších vzdušných korábů. Nejnověji jde o koncept elektrického dopravního letadla jménem VoltAir, který je dílem evropského gigantu EADS. Ten se kromě letectví specializuje také na vojenský a kosmický průmysl. Samotný koncept byl představen na letošní pařížské letecké přehlídce Paris Air Show.
foto: EADS
Bohužel, projekt počítá s několika pokročilými technologiemi, které jsou zatím stále ještě ve stádiu vývoje. První prototyp letadla tak nevzlétne dřív než za dvacet let.
Alfou i omegou uvažovaného letadla budou dostatečně výkonné a lehké zdroje elektrické energie. Uvažuje se o pokročilých li-ion bateriích umístěných v přední části letadla – v nákladovém prostoru. Koncept také počítá s možnosti rychlé výměny vybitých baterií za plně nabité.
Další neméně důležitou součástí je supravodivý motor pohánějící dvě protiběžné tlačné vrtule. Supravodivý motor je nutností, protože při mnohem větším výkonu je výrazně lehčí než klasické elektrické motory.
Propojení baterií s elektromotory obstará taktéž supravodivé vedení, které zaručuje zanedbatelné ztráty elektrické energie při přenosu.
Budoucnost letadla není dosud pevně nalinkovaná. Podmínkou je pokrok ve vývoji vysokoteplotních supravodivých materiálů (HTS). Neboli materiálů, které mají nulový elektrický odpor při pokojové teplotě.
Boeing 747-8 přeletěl Atlantik poháněn biopalivem
Vývoj v této oblasti pokračuje mílovými kroky, i když na skutečně použitelné HTS materiály si nějakou dobu musíme počkat. Výhody jsou ale lákavé. Zavedení supravodivých materiálů by neznamenalo revoluci jen v letectví, ale také v pozemní elektrické dopravě.
Supravodivé elektrické motory v elektromobilech by při mnohem menších rozměrech poskytovaly mnohonásobně lepší výkonové parametry, a to při mnohem menších rozměrech. Pravda, jedná se o vzdálenější budoucnost – avšak budoucnost velmi pravděpodobnou.
add Fanda: Tlačná vrtule
add Fanda: Tlačná vrtule bude mít co tlačit, neboj 😎
add Viktor: Pb baterie? špatný vtip… Její poměr hmotnost/kapacita je naprosto nevýhodný a navíc není dělána pro dlouhodobý velký odběr.
Myslim, ze stadium konceptu
Myslim, ze stadium konceptu bude pre toto lietadlo aj poslednym vyvojovym stadiom. Dovod je asi ten, ze tlacna vrtula nebude mat vobec co tlacit, lebo vsetok vzduch ju bude obtekat.
Tak toto uz ano. Bezne
Tak toto uz ano. Bezne supravodice – techologia pre dalsi skok do predu ? Preco nie, no nemyslim si ze by v pozemnej doprave ich neexistencia mala byt zasadny problem sucastnosti, to skor ten akumulator el.energie. Osobne preferencie – vodik pre standartne vzdialenosti. Externe dobijane Pb Gelove baterie pre kratke vzdialenosti. Predsa len L.ion… si pre mna draha, maximalne tak pre male hobby potesienie 🙂