Airbus, Rolls-Royce a Siemens postaví hybridní elektrické dopravní letadlo

elektrické hybridní letadlo E-Fan X společností Airbus, Rolls-Royce a Siemens

Elektrická letadla už létají. Prozatím malá, jednomístná, sportovní. Airbus, Rolls-Royce a Siemens teď ale chtějí přestavět na hybridní pohon střední dopravní letoun BAe 146 „Jumbolino“.

Elektrické hybridní letadlo E-Fan X společností Airbus, Rolls-Royce a Siemens.
foto: Airbus

Společnosti Airbus, Rolls-Royce a Siemens uzavřely partnerství, s jehož pomocí chtějí společně vyvinout prototyp hybridně poháněného dopravního letounu E-Fan X.

Letadlo by mělo vzlétnout v roce 2020. Technologie, které se v něm využijí, se prozatím budou testovat na středně velkém letounu BAe 146. Jedna ze čtyř turbín bude u tohoto modelu nahrazena velkým 2MW elektromotorem.

Časem, po ověření funkčnosti, by měla být nahrazena i druhá turbína. Prototyp E-Fan X má v praxi prozkoumat možnosti vysokovýkonných pohonných systémů.

Schéma hybridního letadla E-Fan X

Schéma hybridního letadla E-Fan X
foto: Airbus

Airbus bude odpovědný za celkovou integraci a kontrolní architekturu hybridního pohonného systému. Rolls-Royce dodá výkonovou elektroniku, 2MW generátor a další pohonné prvky.

Siemens dodá 2MW elektromotory, měniče a výkonový distrubuční systém. Airbus a Siemens už v oblasti letectví spolupracují od roku 2016 v rámci projektu E-Aircraft Systems House.

tisková zpráva

15 komentářů u “Airbus, Rolls-Royce a Siemens postaví hybridní elektrické dopravní letadlo”

  1. Čína se sotva pokouší vstoupit s 1. vícekapacitním
    Čína se sotva pokouší vstoupit s 1. vícekapacitním dopravním letounem vlastní konstrukce do teritoria letecké dopravy a už aby začali vyvíjet i elektrický pohony, než jim zase svět uteče :)))
    Konkurence je v jejich třídě krutá a trh se prý proto názývá krvavým oceánem. Pokud se jim časem přecejenom podaří prosadit, můžou s levnějšími cenami docela zamávat s částí trhu. Minimálně v Asii a chudšich zemích.
    https://youtu.be/axZ7YTZgcHg

    1. Hmm, takže s „vlastní čínské konstrukce“ po kliknutí na
      Hmm, takže s „vlastní čínské konstrukce“ po kliknutí na odkaz se dozvím, že to je „rusko-čínská konstrukce“, kdy „čínská část jsou prachy a výrobní kapacity… 😀

      Ale jinak pravda, čína bude kupovat u sebe a ne u aribasu či boingu a navíc určitě cenou bude obsazovat minimálně trh asie a afriky a ruské podniky zase rusko, evropu (viz žýe předobjednávku rusům podepsali italové…)

  2. Jedná se zatím o hybridní pohon. Nejvíc energie je
    Jedná se zatím o hybridní pohon. Nejvíc energie je potřeba na vzlet a stoupání, samotný let už tak energeticky náročný není. Nějak jsem z origo článku zatím narychlo nepochopil jak se to bude impementovat / kombinovat s elektrickým pohonem.

    1. Proto jse to taky pod článek jako první hned dopisoval.
      Z

      Proto jse to taky pod článek jako první hned dopisoval.
      Z vašich vtipů ale vidím, že jse to stejně nepochopil.

      Jedná se pouze o létající laboratoř poháněnou 3 normálními motory, a ta čtvrtá pozice je pro ten jakýkoliv zkoušený elektrický motor. Na palubě dokonce nebude ani dostatek baterek, a elektřina se tam bude vyrábět z fosilních paliv.

  3. Jde pouze o staré letadlo předělané k „terénním“
    Jde pouze o staré letadlo předělané k „terénním“ zkoužkám elektrických turbín.
    Jinak pro velká letadla nebude mít ještě hodně dlouho hlavní elektrický pohon cenu.
    Zajímavější jsou aplikace pro malá letadla, kde je daleko lepší a potřebnější dělat aktuálně výzkum a vývoj.

    1. Zaměňujete velká letadla s dálkovými letadly. Pokud je
      Zaměňujete velká letadla s dálkovými letadly. Pokud je poptávka, není důvod používat velkokapacitní letadlo i na lety o délce jedné hodiny, které lze ale létat i s elektrickými letadly.

      Zajímavou výhodou elektrických letadel bude větší odolnost vůči sopečnému prachu ve vzduchu. Respektive se nezadřou motory.

Napsat komentář