Zkušenosti: Tesla Model S po měsíci provozu

Jakub Ditrich popsal v článku „Zabalte mi jednu černou Teslu s sebou, prosím…“ naši veselou jízdu s novou černou Teslou z holandského Tilburgu do Prahy začátkem června 2014. Po měsíci a pěti tisících kilometrů v témže autě si zde dovolím napsat své dosavadní zkušenosti a odpovědi na časté dotazy.

Interiér elektromobilu Tesla Model S
foto: archiv autora

Auto jsem dosud projel s více než 100 lidmi, polovinu z nich nechal auto řídit, setkal jsem se s různými návyky řízení, s různými, ale víceméně stejnými typy dotazů.

Největší rozruch a okamžité vytažení mobilů kvůli focení jsem vždy způsobil otevřením přední kapoty, ve které je jen další kufr.

auto elektromobil Tesla Model S zkušenosti

Přední úložný prostor nepřestává fascinovat
foto: archiv autora

Dalším šokem pro všechny testující bylo zrychlení auta, párkrát jsme na rovné silnici zastavili a napočítali do tří, když tachometr ukazoval přes 100km/h. Jeden z testujících (jinak majitel Ferrari) jen nevěřícně kroutil hlavou nad neuvěřitelnou akcelerací tohoto vozu, kde se narozdíl od Ferrari nemusí řadit, ve voze sedí 5 lidí, není slyšet motor a není spotřeba přes 20 litrů.

Po této zátěži jezdí auto stále jako nové, nepotřebuje žádné zaběhnutí motoru, dotažení šroubů, žádné výměny oleje. U benzínové stanice jsem byl jen jednou, a to kvůli nákupu dálniční známky.

Zato jsem dobíjel prakticky každý den, na mnoha místech, většinou z obyčejné zásuvky 220 V, rychlostí 13 km za hodinu, za zhruba 60 haléřů/km (při ročním průměru 20 000 km je roční úspora na palivu proti mému předchozímu dieselovému Audi 100 tis Kč).

Při běžném denním provozu do 200km se baterie přes noc bez problémů kdekoliv dobije. Pokud potřebuji trojnásobnou rychlost dobíjení, používám běžnou zásuvku 380 V, která dobíjí rychlostí 50 km/hod.

Dojezd

Nejdiskutovanější otázkou je samozřejmě dojezd. Tesla uvádí, že na plné dobití 85kWh baterií lze dojet až 500 km. Jako reálný dojezd, na který mám v autě přepnut hlavní ukazatel se uvádí tzv. Typical Range, což je 400 km. Pro tento dojezd je potřeba jezdit úsporně, žádné prudké akcelerování nebo jízda do hor.

Můj typický dojezd je menší než oněch 400 km, dlouhodobá spotřeba energie na ukazateli je kolem 0,240KW/km, což odpovídá dojezdu 355km na plné dobití. Většinou dobíjím na doporučených 85 % baterie, což mi na běžné denní cestování bohatě stačí.

Pokud plánuji delší cestu než 300 km, pak musím sednout k navigaci a zamyslet se, zda a kde budu dobíjet. To je samozřejmě velká změna myšlení. Než jsem si Teslu koupil, věřil jsem, že toto dilema budu řešit příležitostnou výměnou auta s kolegy.

Musím konstatovat, že jsem za poslední měsíc v jiném autě neseděl, dobíjení šlo vždy vyřešit, někdy i podáním prodlužovačky z okna rodinného domu.

Spotřeba je výrazně závislá na rychlosti a na rozdílu nadmořské výšky. Při rychlostech nad 130 km/h se dojezd snižuje na 300 km, při cestě do hor je výrazně nižší než při cestě zpět. Při sledování spotřeby jsem například zjistil, že při průjezdu Strahovským tunelem na Smíchov se baterie neustále dobíjejí.

auto elektromobil Tesla Model S zkušenosti

Impozantní dojezd 999km po průjezdu Strahovským tunelem
foto: archiv autora

A ano, už se mi povedlo dojíždět na nulový dojezd a ověřit, že v baterkách zůstává vždy rezerva.

auto elektromobil Tesla Model S zkušenosti

Po dosažení nulového dojezdu se rozsvítí lakonické Charge Now, všechna elektronika dále běží
foto: archiv autora

Servis

Při výjezdu z kluzké garáže se mi na displeji rozsvítila informace oznamující problém se stabilizačním systémem a výzva ke kontaktování Tesla Servisu. Po několika kilometrech se svítící kontrolkou jsem skutečně servis zavolal.

Technik ověřil číslo vozu a zda jsem na signálu 3G. Poté se připojil přes internet k autu, provedl diagnostiku, auto resetoval a po zhasnutí kontrolky jsem jel dál. Vše během pěti minut a bez nutného objednání do servisu.

Nejbližší Tesla servisy jsou zatím v Mnichově, Linci a ve Vídni. Při cestě do Mnichova jsem dobíjel v Regensburgu u bezplatného Tesla Superchargeru (plné dobití do hodiny) a objednal se do servisu kvůli dokoupení rezervního dobíjecího kabelu.

Po příjezdu mi provedli kompletní kontrolu vozu, vyměnili kabely pro rychlejší nabíjení, doplnili odrušení rádia od mobilního telefonu, ukázali motor a náhradní battery pack, dobíječku na 12V a také důležitý nouzový kabel pod přední kapotou, který má být odstřihnut při nehodě.

auto elektromobil Tesla Model S zkušenosti

Náhradní Model S Battery Pack, 85kWh
foto: archiv autora

auto elektromobil Tesla Model S zkušenosti

Oranžový kabel, který v nouzi vypne vysoké napětí vozu je určen hasičům
foto: archiv autora

(Na žádost svého otce, strojaře tělem i duší, jsem si nechal vysvětlit, jak funguje diferenciál – elektromotor je umístěn těsně za zadní nápravou a přes redukci 10:1 trvale pohání dvě osy zadních kol, které jsou dle potřeby nezávisle elektronický bržděny, to vše je ovšem uzavřeno v jednotce, které se říká motor.)

auto elektromobil Tesla Model S zkušenosti

Zadní náprava – elektromotor, převodovka, diferenciál
foto: archiv autora

Návštěva servisu byla velice příjemná zkušenost, vše samozřejmě zdarma.

Interiér

V porovnání s vozy srovnatelné třídy je v interiéru vozu nedostatek úložného prostoru, žádné zásuvky ve dveřích, chybějící střední konsole, málo držáků na nápoje, žádné úložné prostory na zadních sedačkách. Zlatá Octavia.

Kolegové mi vysvětlovali, že interiér je práce německého designéra, který navrhoval sportovní vozy typu Maserati a že si na prostor zvyknu.

Několik kolegů z automobilové branže se zamýšlelo nad výrobou aftermarket doplňků, někteří je dotáhli až do výroby. Po měsíci užívání úložný prostor jako problém nevnímám, ale chápu, že je předmětem protažených obličejů majitelů luxusních benzínových limuzín.

auto elektromobil Tesla Model S zkušenosti

Střídmé úložné prostory
foto: archiv autora

Naopak, obrovský LED panel, na kterém sleduji provoz, zácpy, čtu noviny, poslouchám internetová rádia, je pro Teslu unikátní a rychle se na něj zvykne.

Díky displeji také nepotřebuji plnit přihrádky mapami, manuálem, CDčky, kabely ani servisní knihou, jako v mých předchozích autech. To vše doplněno appkou na smartphone, která byla detailně popsána v minulém článku.

V autě se pohodlně sveze 5 osob, na zadních sedačkách se ochotně a pohodlně vozili tři manažeři vysokých postav. V zadním kufru jsem převážel 2 kola, 4 golfové bagy i pračku. A vždy je dostatek prostoru i v předním kufru:-)

Shrnutí

Prohlídku vozu jsem vždy končil tím, pro co jsem si auto zejména koupil – chybějícím výfukem. Postupně jsem pochopil, že je to pouze jeden kamínek z mozaiky jedinečnosti tohoto vozu.

Většina majitelů Tesel má v garážích ještě dříve používané Cayeny, Panamery, BMW, Audi apod., většinou za srovnatelné ceny s Modelem S a většina řeší jejich prodej. Na Teslu je totiž velice snadné si udělat závislost, brzy už nechcete zpět do benzínových limuzín.

Zvyknete si na fakt, že kolem benzínových stanic pouze projíždíte, zvyknete si na jednoduchost ovládání a skvělé jízdní vlastnosti, zvyknete si na ticho v autě při rychlosti 200 km/h.

Dnešní majitelé Tesel jsou zejména srdcaři, kteří neřeší, jestli jsou už bezplatně Superchargery i u nás (budou v roce 2015), jestli je výroba proudu do auta ekologická (přepočtem od ČEZu vychází na 30 g/km, to pokud nedobíjíte z vlastních solárních panelů), jestli je síť dobíjecích stanic dostatečně hustá (počet roste každý týden, viz. mapa dobíjecích stanic), jak dlouhá je životnost baterek (záruka na 85kWh je 8 let a neomezený počet km), jestli je elektromobil nejlepší z teoretických variant aut budoucnosti (čistě teoreticky rozhodně není, také bych raději vůbec nedobíjel) a zda se auto vyplatí (pochopitelně neexistuje univerzální odpověd).

Místo toho investují čas, peníze a energii do solárních panelů na svých domech, do budování veřejných dobíjecích stanic, do osvěty eletromobility, svá auta rádi ukazují a přispívají k obecnému povědomí o jejich užitečnosti.

auto elektromobil Tesla Model S zkušenosti

Sraz majitelů vozidel Tesla v Táboře
foto: archiv autora

Při porovnávání Tesly a nového Mercedesu třídy E (ve srovnatelné ceně) jsme otevřeli přední kapoty našich vozů. Všichni kolemstojící se začali upřímně smát při pohledu na komplikovanost dnešních motorů s jejich válci, převodovkami, spojkami, olejovými filtry, trubkami a hadicemi a vedle toho prázdného kufru Tesly.

Tradiční automobilky o elektromobilech více diskutují, než skutečně inovují. Situaci dobře vystihuje analogie z fotografického průmyslu před 20 lety. Pamatujete dominanci firem Kodak a Fujifilm, které byly nedílnou součástí všech našich dovolených? Obě měly zainvestovány miliardy v technologiích klasického filmu, stejně jako dnešní automobilky mají ve svých motorárnách.

Největšími producenty fotografií jsou dnes Samsung a Apple, koho by to napadlo ještě před nástupem digitální fotografie? Pamatujete na dominanci Nokie ještě před 10 lety?

Pro mne osobně je Tesla výsledkem propojení inovace, kapitálu a nejlepších mozků Silicon Valley s automobilovým průmyslem. Troufnu si předpovědět, že za 20 let tento průmysl s jeho tradičními jmény nepoznáme.

Autor: V. Vavroch, www.adamapp.cz

vlastní

98 Comments on “Zkušenosti: Tesla Model S po měsíci provozu”

  1. Potřebujete urgentní půjčku? Jsme vláda
    Potřebujete urgentní půjčku? Jsme vláda schválena/registrovaná finanční společnost. Rozdáme úvěry jednotlivcům a spolupracujeme s orgány v úrokové sazbě 2%, pokud máte zájem získat rychlou a cenově dostupnou půjčku, pošlete nám e-mail. merckloanfirm@outlook.com

    Vyplňte formulář níže.

    Formulář žádosti o půjčku

    Celé jméno:
    Let:
    Sex:
    Země:
    Státu:
    Telefonní číslo:
    Rodinný stav:
    Náboženství:
    Okupace:
    Částka k vypůjčení:
    Účel úvěru:
    Doba trvání úvěru:
    Týdenní příjem:

    S pozdravem
    Společnost Merck Loan.

    merckloanfirm@outlook.com

  2. Fraze „Zvyknete si na fakt, že kolem benzínových stanic
    Fraze „Zvyknete si na fakt, že kolem benzínových stanic pouze projíždíte“

    je upne stejna, jako kdyz majitel vozidla na konvencni pohon napise

    „Zvyknete si na fakt, že kolem dobíjecích stanic pouze projíždíte“ a on si na rozdil od majetele vozu Tesla muze dovolit pri ceste Praha -Olomouc – Praha u zadne cerpaci stanice nezastavovovat.

    Fraze „zvyknete si na ticho v autě při rychlosti 200 km/h.“ me primo rozesmala. Kazdy soudny clovek ktery jel touto rychlosti potvrdi ze pri teto rychlosti prevazuje aerodinamicky hluk a i u vozidel se spalocacim motorem vyssi stredni tridy motor neslysite.
    Co tedy Tesla nabizi v tomto ohledu prevratneho?
    Vzhledem k temto foktum zustava fraze opravdu jen humorna.

    Autor clanku je natolik pozitivne zaujat k vozu ze ztraci objektivitu.

  3. Autor pod vlivem Tesly ztratil soudnost, jeho uspora 100 tis.
    Autor pod vlivem Tesly ztratil soudnost, jeho uspora 100 tis. kč rocne pri 20 tis. najetych km znamena 5,6 kc na km s jeho starym naftovym Audi.
    Pri cene nafty cca 30kč za litr vychazi prumerna spotreba na 18,7l na 100km . Jezdit osobnim autem se spotrebou paliva jako ma moderni nakladní, take bych si z tesly sednul na zadek.

    Takove blaboly hazeji spatne svetlo na cely clanek.

    1. Nejde ani tak o cenu, osobne
      Nejde ani tak o cenu, osobne si myslim, že časom pôjde dole, ale ide tu stále o dojazd a nabíjanie(trváto strašne dlho). Radšej by som chcel vedieť niečo o autách na vodík. Ich dojazd aj dotankovanie je srovnatelné s klasickými autami. Pri de mi to ako lepšie riešenie ako elektromobil, teda aspoň zatiaľ.

  4. Dobrý den, mám dotaz na
    Dobrý den, mám dotaz na majitele, případně obeznámené příznivce Tesly Model S P85D. Jaký je prosím vás reálný dálniční (120-150km/h) dojez za běžné teploty (jaro/léto) a čtyřmi dospělými ve vozu. Je reálné se za výše uvedených podmínek dostat na dojezd 300km? Děkuji za odpovědi.

    1. Mám na tomto typu vozu
      Mám na tomto typu vozu najeto přes 50 tis. Km a mohu potvrdit, že v popsaných podmínkách je 300 km bezpečná realita. Dálnce jezdím s nastavenými 135 na tempomatu. Občas přišlápnu, když se potřebuji rychleji dostat z nahromaděného houfu stejně rychle jedoucích aut

    1. Pokud je auto vybaveno Dual
      Pokud je auto vybaveno Dual chargerem a dobíjí tedy výkonem 22kW, pak hodina dobíjení se rovná cca 80-110km jízdy v běžném provozu. Oproti běžným elekrtromobilům (Leaf, i3, iMiEV…) je tedy 3x až 6x rychlejší.
      Rychleji umí střídavým proudem nabíjet už jen Renault Zoe, ale s ním už je problém najít dost silnou zásuvku, takže obvykle nabíjí také „jen“ jako Tesla.

    1. Nieco chciet len preto ze to
      Nieco chciet len preto ze to vidite, trochu pripomina nabozenstvo Apple. Usetrit sa na tom rozhodne neda. Prevadzka EV je v celkovych nakladoch rovna a vyssia. + Starosti, + Zivotnost.

      EV su fajn. Naozaj su v pohode, ale uskladnenie energie, a celkove naklady iba koli uskladneniu energie (koli nicomu inemu) su astronomicke.

      AC motor je fajn, Invertor je fajn, auto je plechovka ako kazda ina, ale akumulator Li ion / pol / FePO4 / … su na tom velmi zle.

      Spor nie je EV vs. nie EV. Problem je, kde a za aku cenu ziskat a uskladnit elektrinu. Nic viac.

  5. Děkuji za článek. Jsem
    Děkuji za článek. Jsem vděčný, že už nejsem sám kdo zveřejňuje své zkušenosti. Je to pro mne podnět k tomu abych se polepšil … o víkendu se snad konečně dostanu k tomu abych zveřejnil článek se svými poznatky co se nasbírali za 3/4 roku a 25000km.

  6. Snad jen info pro „majitele
    Snad jen info pro „majitele tesly“ 3G signál a „mobilní opové“ začal být můj koníček již dávno… Vysvětlení je snadné, totálně mizerné pokrytí 3G v čr…(korupce čtu, vládou špatně nastavené podmínky, nulové sankce za nevyužívání vyhraného pásma atd…tzv. čechstán…) Ono stačí být majitelem zrovna toho iphone a používat Google maps app…vypadne 3G a aplikace se může zbláznit…mám už jen smutnou zprávu…lepší už to nebude. O2CZ a TMCZ své 3G sítě sdílejí a to je tak vše co se za poslední 2 roky zlepšilo…nic dalšího se bohužel konat nebude a opové to veřejně řekli… Vzhledem k vyvinu tesly etc…nevěřím ve (snadnou) integraci LTE příjmače, tudíž budoucí zlepšení se nekoná…LTE je zatím u nás v plenkách ale po pár týdnech přístupu do zkušebního a dnes již i veřejného vysílání mohu říct jedno- je to bomba. Pokud se Vám bude chtít ocením váš dotaz na Teslu zda bude v budoucnu podporovat LTE(A) sítě nebo ne… Vzhledem k rozložení sítí v USA které je jak z typu GSM tak CDMA věřím v nějaký multiband v tesle nicméně o LTE se nikdy, nikdo a nikde moc nerozepsal…takže jeho integrace buď dodatečná anebo žádná.

    PS:dík za článek, jedno mě stále žere-na jakých dalších 62 detailů padl dotaz po zapůjčení tesly?

  7. Tento clanok vytvara
    Tento clanok vytvara zbytocne myty.
    Silicon Valley, to vazne ?

    Trolejbusy, elektricky, metra, vlaky a ine elektricke stroje, vratane Hondy Clarity na vodik, tu behaju dlho, a behali dlho pred tym.

    Skutocny drobny nedostatok nie je nedostatok vole. Je to akumulator energie.

    Ten najlepsi lahko pouzitelny a dostupny aky teraz mame je olej.

    Kde v buducnosti ziska bateria pravidelny a dostatocny prisun elektriny ? Kto a z coho ju vyrobi, kolko si zapyta ? Toto je realita, nie EV vs. Spalovaci/zazihovy motor. Nerobte mytus. Vyhodili ste von oknom strasne peniaze za auto s baterkou.

    1. Markoman, ste dost vedla.
      Markoman, ste dost vedla. Najme tym vymenovanim dpr. prostriedkov na elektrinu, ktore si ziadny clovek do garaze domov nekupi. Alebo ste videli niekoho, co si doma parkuje trolejbus?

      Ano, akumulator el. energie je drobny nedostatok, ale ako vidiet, Tesla dokazala, ze to az take zle nie je.

      Ano, dnes je olej lahko dostupny. A co zajtra, alebo za rok? Olej a ine fosilne paliva su NEOBNOVITELNY zdroj energie. To znamena, ze na to, aby ste si odviezli 100kilovy zadok, tahate 1-2 tony kovov a plastov a kvoli nim za par hodin jazdy spotrebujete to, co sa vytvaralo starocia az tisicrocia a za par desatroci pri takomto trende vase deti alebo vnuci sa uz neodvezu. Navyse sa bezne spalovacie auta tazko recykluju, maju prekomplikovany poruchovy mechanizmus, znecistuju prostredie olejom a kdecim… Naproti tomu elektromobil po vyrobeni uz nespotrebuvava ziadne, ziv. prostredie zamorujuce, fosilne paliva (ak neratam vyrobu elektriny v uholnej ci podobnej elektrarni, ale to sa da podstatne lahsie zamenit za vyrobu z obnovitelneho zdroja nez natankovat do benzinaku alebo naftaku nejaky repkovy olej). Aj tych pohyblivych casti, nachylnych na poruchu, ma podstatne menej.

      „Kde v buducnosti ziska bateria pravidelny a dostatocny prisun elektriny ? Kto a z coho ju vyrobi, kolko si zapyta?“
      Solarne clanky, veterna energia, bioenergia, vodne elektrarne atd… Moznosti a dostupnost rastu kazdym dnom, cena klesa, dnes si uz prakticky kazdy dokaze na strechu namontovat solarne panely a pokial nebyva na Islande, tak nachyta dost energie na dobijanie baterie v aute prakticky kdekolvek aj v Europe.

      Postupne sa rozvija aj myslienka pouzivania autobaterii ako kompenzatorov nestability alternativnych zdrojov el. energie (vietor a slnko). Az bude dost elektromobilov vsade okolo nas, tato smart-grid bude samozrejmost, pretazovaniu siete odzvoni.

      Este malickost, ta Honda Clarity, ktoru spominate, kde prosim vas beha dlho??? Koncept z roku 2006, predaj zacal oficialne v 2008, ale az v 2010 bolo zopar vozov danych do prenajmu za 600 US$ a aj to len pre uzivatelov v obmedzenom okruhu plniciek vodiku viac-menej len v Kalifornii. Cena je podstatne vyssia ako u Tesly a v Europe nepoznam jedinu plnicku vodiku, kde by som ho natankoval. Zasuvka pre Teslu je naproti tomu doslova na kazdom rohu. Takze je mi luto, prakticke vyuzitie Clarity je (zatial a este velmi dlho) NULA. Mozno za par desatroci, az cena a narocnost vyroby vodikovych palivovych clankov (co je najdrahsia cast toho auta) klesne asi tak 10 nasobne a zaroven asi 100-1000 nasobne narastie podpora a plnicky vodiku budu rast ako huby po dazdi. Potom sa mozme bavit o buducnosti, dovtedy je to lahko dostupna zasuvka vsade, kde sa pozriem.

      1. Na tom co píšete je hodně
        Na tom co píšete je hodně pravdy. Jenom ty vodíkové plnící stanice budou asi dostupnější, něž si myslíte. Jedna je v ČR v Neratovicích, ale nevím jaká je cena za výstavbu a za plnící vozy. Rozhodně ale bude několikanásobně vyšší, než instalace nabíječky. Z toho plyne i cena vodíku, nejde jenom o výrobu, ale i o skladování a distribuci. Nebude to úplně levná záležitost.
        Ještě poznámku k Islandu. Tam mají jako zdroj elektřiny dostatek geotermálních elektráren. Je tam energie dost a skoro zadarmo. 🙂

        1. Lítium má jednu výhodu
          Lítium má jednu výhodu oproti rope. Uvažujete. Dá sa benzín /nafta/ recyklovať ?? No asi nie. Dá sa recyklovať lítium ??? Áno a pomerne ľahko. Koľko mame ropy ?? Nikto nevie ale je jej skôr menej ako veľa. A kedže sa nedá recyklovať položte si skôr otázku či mame dosť paliva do našich spaľovacích motorov ako či je dostatok litia na výrobu batérii.

          1. Lithia máme dost, u nás na
            Lithia máme dost, u nás na milion vozidel na povrchu, a 10x tolik ho je ještě pod zemí. Lze recyklovat, jsme soběstační. S elektřinou je to stejné. Na Zemi dopadá energie o několik řádů více, než jí potřebujeme. Dovedeme ji jednoduchými prostředky přeměnit se stejnou účinností, jako přeměňují ropu- tu neobnovitelnou, vysoce koncentrovanou energii, která tady již zanedlouho nebude vůbec,spalovací motory za vniku emisí všeho druhu. Budeme muset začít šetřit a elektromobilita nás to naučí, já to asi , po 30ti letech, docela umím. Jezdím za 10kWh/t. Více třeba na http://www.drehstromnetz.de/2012_wave.html
            Loni jsem jel ještě s lepší spotřebou a letos, opět v přepočtu na tunu jsem se dostal pod 9 kWh.A To byly Alpy, musel jsem být všade spolehlivě a včas. http://www.wavetrophy.com/en/wave-2014/route/
            Zajímavá spotřeba byla i na etour , kde jsme měli dva vozy, mohli jste vidět na zastávce v Praze.
            Dejte se k nám, dozvíte se více. http://www.elektromobily-os.cz

                1. rád bych něčím
                  rád bych něčím podložené informace

                2. anonynum přeci nelze,
                  anonynum přeci nelze, zastavte se, nebo lépe domluvme si termín. To se snad dá pochopit. To je velkej byznys a ne auto na krámě. Děkuji za pochopení. JV

    2. a čo takto použiť gooogle
      a čo takto použiť gooogle vy „olej“… 😀
      1) v roku 2012 sa na slovensku vyrobylo 28,4 TWh elektriny
      2) pri priemernej spotrebe 15 kWh na 100 km a pri ročnom priemernom najazde 30 tis km je to cca 4500 kWh čo je 4,5mWh čo je 0,0045GWh a čo je /tramta ta da daááá/ 0,0000045 TWh!!!!!!!!

      takže ak by sa použilo len 1% z vyrobenej energie stačilo by to na nabíjanie desiatok tisic el m.
      3) viete ako sa vyraba benzin /nafta/ ?? frakčnou destilaciou. a viete kolľko sa pri nej spotrebue el energie?? cca 3kWh / 1 liter nafty.. takže na vyrobu 6 lit nafty sa spotrebuje toľko el energie ktorá stačí na elektromobilu na 100 km jazdy

      1. Jsem se poučil. Tato
        Jsem se poučil. Tato souvislost mi dosud unikala. Jinými slovy říkáte, že na výroby nafty se spotřebuje tolik elektrické energie, že kdyby se teď okamžitě přestala motorová nafta a benzín vyrábět a všichni přešli na elektromobily, tak se spotřeba elektrické energie v síti nezmění!!! Je to velmi odvážné tvrzení. můžete to něčím doložit? Za prvé mi není podrobně známo, jak se vlastně benzín vyrábí a jaké jsou dostupné technologie, ale máme tady ještě vytěžení a dopravu. Těžba se často děje tak, že se čerpá za použití elektromotorů (všichni znají, jak to vypadá, u nás nejblíž je to na Moravě) a čerpadla v ropovodu asi také nebudou na benzín. Na druhou stranu na 100km budete potřebovat možná trochu více než 18kWh, normálně je spotřeba asi tak 15-20kWh + asi 15-20% ztrát, podle typu vozidla a baterie.
        Je zajímavé, že jsem tento údaj nikde v žádné ekonomické rubrice nezaregistroval. Proč asi…

        1. toto nas este ucili na
          toto nas este ucili na strednej skole. /energetickas priemyslovka/. Pre objektivnosť. Najviac el energie sa minie pri odsolovani ropy : „Ropa po vyťažení z ložiska obsahuje vodu, v ktorej sú rozpustené minerálne látky. Väčšina solí a vody sa odstraňuje už na mieste ťažby, ale aj napriek tomu ropa dopravená do rafinérie obsahuje 0,02-0,2 % obj. vody.
          Odsoľovanie ropy je prvý technologický proces na úplnom začiatku spracovania ropy. Ako anorganické soli sú v rope prítomné chloridy a sírany sodíka, draslíka, vápnika a horčíka. Celkový obsah solí sa sumárne vyjadruje ako obsah NaCl a býva v rozmedzí 5-60 mg/kg. Anorganické soli sa musia odstrániť čo najlepšie, pretože pri ďalších technologických operáciách sa pri zohrievaní rozkladajú a uvoľňujú korozívny chlorovodík.
          Hlavnými príčinami odstraňovania solí je ochrana pred koróziou, zníženie zanášania technologických prvkov a ochrana katalyzátorov pred zanášaním a ich deaktiváciou.
          Voda prítomná v rope je vo forme emulzie a anorganické soli sú v nej rozpustené. Soli môžu byť aj dispergované priamo v rope ako drobné kryštáliky. Na odstraňovanie solí sa používa proces elektrostatického odsoľovanie. Ropa sa zmieša s vodou v ktorej sú prítomné účinné deemulgátory. Zohreje sa pod tlakom na teplotu90-150oC a účinkom elektrického prúdu (vysoké napätie) sa emulgovaná voda oddelí od ropy. Podľa vyžadovaného stupňa odsolenia sa proces viackrát opakuje. Ropa po odsolení obsahuje okolo 0,2% obj. vody.
          Odsoľovanie je veľmi dôležitý primárny proces čistenia ropy, ktorý má vplyv na zníženie problémov pri ďalších technologických operáciách, najmä pri zníženie korózie.

          Ale zase aby sme boli uprimní vacsina el energie sa v rafinerii vyrobí spalenim svinstva co nejde inak vyuzit.. taka tepelna elektraren akurat ze sa v nej spaluje uplny bordel co s ropy zostane.. Ale viac ako 30 – 40 % sa musi „doatiahnut“ s rozvofnej siete

          1. Máte představu kolik
            Máte představu kolik elektrické energie (v průměru) se spotřebuje na těžbu (náklady asi porostou, protože snadno přístupné zdroje jsou vyčerpané) a následnou dopravu? Představa, že se musí každý litr ropy dopravit někdy i tisíce kilometrů ropovodem mi napovídá, že to může být vlastně se spotřebou elektrické energie na výrobu fosilních paliv ještě mnohem horší. Ropa je hustá a viskózní. Čerpadla, to nebudou žádná tintítka, protože ztráty třením budou obrovské.

        1. Nevědí to ani zastánci.
          Nevědí to ani zastánci. Mě by nenapadlo, že je při výrobě fosilních paliv potřeba tolik elektrické energie. Jistě, musí tam být čerpadla, ale jinak při vlastní destilaci mě přišlo logické, že se používá nejspíš plyn, nebo nějaké ropné produkty. To, že se ropa ještě před destilací elektrolyticky upravuje, to jsem netušil.

          1. Tohle už stará známá
            Tohle už stará známá věc. Např. na výrobu 1 litru zelené nafty je kromě jiného potřaba 1 litr nafty nezeléné. Celé je to postavené na hlavu. V době, kdy by mohly být fotovoltaické panely už za hubičku, nám na ně EU uvalí clo 60%, aby se do toho nikdo moc nehrnul. Celé je to jedna velká lumpárna.

            1. Presne, staci si vsimnout
              Presne, staci si vsimnout jak jsou vysoke pokuty za to, kdyz si nekdo doma sam instaluje FVE, samozrejmne oddelenou od rozvodne site. Argumentem byla bezpecnost a podobne nesmysly, ale naproti tomu, kdyz se nekdo bude doma hrabat v elektrice tak uz to nevadi, i kdyz je to vyhrazene zarizeni a je treba na to papir.
              Stat ma enormni zajem na tom, aby se lide nestali sobestatecni.

              1. Cca polovina ceny benzinu (a
                Cca polovina ceny benzinu (a nafty) je prijmem statu (ruzne formy dani). Kdyby si nekdo dal na strechu panely a dobijel by tim napr. elektorkolo (pro zacatek), jak by k tomu stat prisel?

                Zde se da ocekava tuhy odpor, ktery bude mozna vyzadovat citelne zmeny v soucasnem politicke usporadani.

                1. Uz teraz sa plati za
                  Uz teraz sa plati za zrazkovu vodu (kolko naprsi tolko statu zaplatis) a ziaden odpor, ani soft odpor nebadam. Dan za slnecne svetlo podla jeho intenzity bude samozrejmost ani sa nenazdate. Mafia.. pardon, stat resp. ludia pri moci z niecoho potrebuju zit na vysokej nohe. A to nie som ironicky, myslim to smrtelne vazne.

                  Viete vobec ako sa vo velkom v sedej zone recykluju obrovske mnozstva odpadovych olejov, farieb a podobne ?
                  Viete ake strasne peniaze tecu specifickym ludom uz len z prepravy zemneho plynu a tazkych olejov (nieco uhlikove co oznacuju za ropu – ropa je to iba z casti) ?
                  Viete ake neuveritlene bloky a figle su za tym aby sa branilo vyrobe a konverzii na LPG ? ..a mytov spojenych s LPG (nezmysel s podzemonou garazou).

                  Viete co za sociopatov tam vytvara ake neskutocne tlaky ? Bol by ste zdeseny, prekvapeny a vystraseny do konca zivota.
                  Su to hrozne prasce, ludia co nevidite a su pri korite.

                  S alebo bez ropy, s alebo bez EV, je to absolutne jedno, lepsie sa mat budete iba v pripade znacnych prebytkov nejakej suroviny, bola nou ropa, takze im trcala z vrecak a padala na zem.

                  To cim Vas / Nas „stat“ (nie je za tym ten koho volite) este bude sklbat, sa nikomu ani nesnivalo. To nie je ziadne strasenie, nakoniec to vzdy konci revoltou a krvou, oni nepovolia, su to sociopati, krv druhych sa im paci.

      2. To ale nevylucuje, ze je
        To ale nevylucuje, ze je olej v sucastnosti najlepsi akumulator energie. Ten sa da ostatne i v malom vypestovat.

        K vyrobe elektriny nemam vyhrad. Upozornujem ze nie je na vyber z coho ju lacno vyrobit az sa minu fosilne zdroje. Bude draha.

        Na zemi nie je dost uranu, aby sam pokryl aktualnu spotrebu na 200r.. Hrozi ze obnovitelne zdroje celosvetovo elektrinu vyzname zdrazia. Slovo vyzname si zapamatajte.

        V nasom pasme velmi dobre sekunduju vodne diela. Ano, drobna istota v zatracovanych vodnych dielach. Sme preto uchraneny ?

        EV nema priemernu spotrebu 15kWh na 100 km. A v prepocte k vyrobe a distribucii na zivotnost automobilu uz vobec nie. Prevadzka EV je v celkovych nakladoch rovna a drahsia.

        Omyl jednoduchosti ziskavania a uskladnenia elektriny celkom dobre ozivuje napriklad zastavenie privodu zemneho plynu, tak.. na mesiac povedzme.

        Slovensko a cesko z toho vyviaznu celkom dobre, mame tu co potrebujeme, ale ochranit to, je uz teraz zlozite.

        Mnozstvo splodin do ovzdusia z fosilnych paliv sa pouzivanim EV nemeni.

        1. Vy zase nechápete jak budou
          Vy zase nechápete jak budou elektromobily potřebné s rozvojem obnovitelných zdrojů z důvodu, že nedokáží stabilně dodávat stejné výkony. S rozvojem chytrých sítí budou právě ty zatracované elektromobily krásně vyrovnávat výkyvy v rozvodné síti. Chápu, že kdo to nechce vidět to neuvidí.

              1. Nie je co vyvratit.
                Nie je co vyvratit. Korporatny sen IBM o inteligentnej elektrickej sieti vdaka akumulatorom na kolesach je len jeden z mnoha nezmyslov na papieri. Komunizmus mal byt tiez dokonaly 🙂
                Nasledna revoluciia nas mala tiez ochranit pred nastrahami ktorimi nas strasili (prejav Havla – budou vas strasit..)

                Prosim Vas, .. nebudte naivny. To mozu zrovna tak dorovnavat rovno tie FVE so svojimi „neexistujucimi“ akumulatormi co nam tu vsetkym krasne zvysuju cenu za elektrinu 😀

                Pokial viem jedina fungujuca vec na vyrovnavanie bola precerpavacia elektraren, alternativne zdroje sposobuju silnu nestabilitu v rozvodnej sieti, koli comu ste chceli tipnut zelenu energiu z nemecka, pretazovala vam rozvody.

                1. Nesmyslu? Vite co je HDO?
                  Nesmyslu? Vite co je HDO? Asi ne,ze? Jiste neni to chytra sit, ale na tomto pristroji je videt jak je jednoduche ridit spinani ruznych rezimu na dalku za pomoci rozvodne site. Co Vam FVE dorovna??? Kdyz prave ty FVE delaji nestabilitu v siti? Precerpavaci elekrarna je fajn, ale nelze ji postavit na kazdem rohu a dokaze do budoucna pojmout to mnozstvi vykonu vyrobeneho obnovitelnymi zdroji?

                2. Nějaká chytrá myšlenka
                  Nějaká chytrá myšlenka už asi nebude co? Škoda, já myslel, že toho víte víc.

        2. Uranu je dost a dost- ted v
          Uranu je dost a dost- ted v Rusku rozběhli nový množivý reaktor u kterého je tolik paliva že celé lidstvo by ho vypotřebovalo za 2000 let současné spotřeby a to se nemluví o Thoriu se kterým podobné reaktory můžou pracovat ještě déle. S tím skladováním máte pravdu-to zatím nikdo pořádně nevyřešil. ….

            1. Ehm … škoda, že som
              Ehm … škoda, že som túto diskusiu našiel až tak neskoro, alke aj tak mi to nedá:
              1. ani neviete odpísať text: má to byť množivý reaktor, nie množinový
              2. verejne prezentujete svoju nevzdelanosť, resp. lenivosť: napísať „množivý reaktor“ do googlu je trivialita
              3. predstavte si, že množivé reaktory existujú a dokonca sa používajú – zväčša na výrobu zbrojného plutónia, ale v Rusku sú reaktory aj komerčne využívané.
              4. po prečítaní tohoto odkazu nájdete aj spomenutú otázku thória ako paliva – áno, množivé reaktory sú schopné v blízkej budúcnosti na toto palivo prejsť. India o tom značne premýšľa, pretože zásob uránu má málo, ale thória hodne. Odkaz: http://cs.wikipedia.org/wiki/Mno%C5%BEiv%C3%BD_reaktor

  8. Výborně, kromě pana
    Výborně, kromě pana Kubiše se ještě nikdo takhle veřejně nepochlubil po skutečně pár tisících najetých km. Jistě i Tesla model S má svoje mouchy, ostatně to má každé auto. Ale jako v pořadí druhý vyrobený vůz nové automobilky to v porovnání s výtvory těch staletých je myslím ještě vééélmi dobré. Berme to tak, že časově porovnáváme výtvor prvňáka ze ZŠ s výtvory již několikáté generace inženýrů z VŠ.
    Já mám 3 měsíce Peugeot Ion (alias Citroen C-Zero, alias Mitsubishi iMiev) a nyní něco přes 4 tisíce km. Nejdelší cesta totiž byla hned po koupi – viz můj článek Jak jsem převážel elektromobil z Prahy do Ostravy po vlastní ose na http://www.elektromobily-os.cz.
    Spokojení lidé nemají příliš potřebu se o své spokojenosti šířit, jak mi ostatně potvrdili na Ostravsku 2 kolegové elektromobilisté (Citroen C-Zero a Peugeot Ion), v jejichž vozech jsem se před koupí svezl nebo je i řídil. Ale to si myslím propagaci elektromobility moc neprospěje.
    Já se stále učím jezdit elektricky. Postupně vychytávám způsob jízdy, kombinuji plachtění na Neutrál s rekuperací Drive pro brzdění nebo sjezdech prudkých kopců (vůz má automatickou převodovku, jen posunuji páku dopředu či dozadu). Dosahuji tak docela zábavných hodnot, kdy po ujetí 11 km mám dle počítače dojezd o 5 km delší, než při vyjetí. Moje žena řídí vůz často také, ale neplachtí, jen rekuperuje. V podstatě v garáži zařadí D a jede až do cíle. I na křižovatce jen stojí na brzdě a nevyřazuje. Zatím můj přístup přináší větší dojezd, přesun na Neutrál a pak zpět na D v průběhu jízdy nedělá autu zle.
    Co se dobíjecích možností týče, existuje kromě klasického dobíjení s autem dodávanou 10A dobíječkou i kouzlo s kratším dobíjením s 16A dobíječkou a pak možnosti různých redukcí. Já mám redukci velký 5kolík na běžnou 230V zásuvkou na druhé straně pro dobíjení běžnou standardní dobíječkou ze stojanu VŠB-TUO udělaný od nich (mají na stojanu jen velký a malý 5kolík, ovšem s redukcí stejně dobíjím přes 6 hodin, protože svojí dobíječkou). Zatím jsem nevyzkoušel Mennekes (redukci nemám) ani rychlodobíječku. Nejbližší je ve 108 km vzdálené Žilině v síti GreenWay http://www.plug-in.sk, kam se chystám vyrazit. Jinak další až v Brně, kam to s dojezdem 150 km bez pomalého dobíjení v Olomouci či Prostějově či Hulíně (univerzita a sportovní oddíl a firma) nedám. Na dlouhé cestování to s dojezdem 150 km a neexistencí sítě rychlých dobíječek po ČR není, ale kolem komína pohoda.
    Dobíjení doma přes noc (dostal jsem díky vlastnictví elektromobilu od ČEZu noční proud tarif D27d Elektromobilita s Akumulaci IV nízký tarif 22-06 hodin) či přes den (mám na střeše malou FVE) není problém, ale využívám ho jen okrajově. Dalo to 3 měsíce práce na internetu, emailování s ČEZ a telefonování s jejich nezastižitelnými techniky. Ti Vám do telefonu soukromě řeknou, že je to celé kravina a oni jsou schopni na zavolání vzít jiný elektroměr a dojet dům za hodinu přepojit, ale holt to nějaký chytrák na centrále v Praze takhle vymyslel a zavedl. Výhodou je, že mám napojený celý dům třetinu dne v nízkém tarifu. Taky fajn bonus z vlastnictví elektromobilu. Spíše však nabíjím různě v Ostravě na nabíječkách ČEZu, OC Nová Karolina a VŠB-TUO.
    Využil jsem akce GreenWay infraštruktúra akcia do 31.8.2014 a učinil, co na webu požadovali. Do 14 dní mi zaslali přístupový PIN k jejich rychlodobíječkám a mám nabíjení do konce životnosti auta zdarma. Tady by se mohl ČEZ učit. Chystám se v srpnu z Ostravy do Košic ty nabíječky v praxi otestovat. Slovensko, země elektromobilitě zaslíbená.
    Elektromobil Pežik (jak mu mazlivě přezdíváme) se stal miláčkem rodiny, ženy i dětí. Opravdu se o něj přetahujeme, jak mne elektromobilisté varovali a jezdí denně. Není druhým, ale prvním autem v rodině. Nejdále byl z Ostravy-Plesné 36 km jedním směrem v Dolních Domaslavicích, blíže třeba v Opavě či Studénce.
    Co se pohodlí týče, tak rychlé rozjezdy, hbitost na cestě, tichost, žádné vibrace, pohodlí, docela velký kufr (zvládne sobotní nákup), vše ovládáte kotníkem pravé nohy (tlakem na pedál zrychlujete, povolením brzdíte), jedním slovem neměnili bychom.
    Mantra dojezdu, s níž se všichni ohánějí, je dost iluzorní. Rychle zjistíte, že s výjimkou pár dní v roce neujedete denně více než 80-100 km, spíše méně. Evropský průměr je 60 km a jak říkají statistiky, 2/3 lidí jezdí méně, než je tento průměr. Já, když jezdím běžně s dětmi do školy, do práce a v práci, tak po Ostravě málokdy najedu více než 50 km. Navíc mám jedno dobíjení doma a druhé na firmě, takže dojezd už vůbec neřeším. Cucnout si mohu i na 5 veřejných stanicích rozmístěných po Ostravě. Zvykli jsme si ve spalovacích vozech sebou neustále vozit 40-60 litrů paliva a jezdit tankovat na čerpací stanice, kam benzín či naftu, dnes i plyn, zase někdo musí dovézt. Elektřinu přitom máme všude a pomalé dobíjení není nic jiného, než prostá zásuvka 230V, přístupná zvenku. Například já jich mám venku na domě několik, třeba jen kvůli elektrické sekačce. Tu, co mám vpředu vedle vchodových dveří a parkoviště, nabízím zdarma k dispozici elektromobilistům (ale taky elektrokolům a elektroskútrům).
    Z praktických zkušeností je dojezd u městských aut Iona / Zera / iMiev opravdu 150 km jen v ideálních podmínkách. Nemyslím si, že bych Ionem zrovna jezdil do Chorvatska či Itálie, i když možné to je. Viz poutní cesta pana Rajchla do Španělska, Compostely na http://www.elektromobily-os.cz. Pokud se jezdí s elektoautem slušně, tedy třeba dodržuje maximální rychlost ve městě a jezdí úsporně, podobně jako u benzíňáku, pak počítač vyhodnocující styl jízdy za posledních 25 km a počítající zbývající dojezd dle kapacity baterií rychle stoupá k oněm papírovým 150 km. Já prozatím po plném dobití měl vždy na panelu jen kolem 130 km. Ale 3 měsíce zkušeností udělaly hodně a po více než 4 tisících km už mi svítí na dojezdu po plném dobití 144 km.
    Pro zájemce malá duoška závěrem – dnes už s koupí elektroauta není problém, ani když máte menší rozpočet. V Česku jsou ceny sice ještě dost nahoře, mne stálo nové nejeté s velkou slevou 430 tis. Kč s DPH. Lze si ovšem elektromobil v rámci EU dovézt zvenku nebo třeba přes nadšence http://www.elektromobily-os.cz/. Ovšem chce to hledat a pak jít do toho. Já si vybíral po republice, takže jsem měl několik ojetých C Zero a Ionů, od 7 do 22 tis. km od lidí i firem od 350 tis. výše. A pak ten svůj, který stál nejetý v autosalonu.

      1. no děkuji pěkně, ono to
        no děkuji pěkně, ono to sice vypadá jako šrotiště, ale auta jsou bez koroze , zaprášená a pouze čekají na to, až na ně přijde řada. Pak se uvedou baterie opět do činnosti, nebo osadí nové, naleje benzín pro bufík, umyje a může jít sloužit.
        Skladem jsou převážně koncernová vozidla PSA , která mají české doklady. Možnost nezávazně vyzkoušet za podpis petice.
        http://www.elektromobily-os.cz

  9. Jarda – som rad, ze takto
    Jarda – som rad, ze takto otvorene pises
    — mozes to prosim rozviest viac?

    Ja osobne vidim velky rozdiel v interieroch medzi BMW/MB/Audi a TESLou. Ano, Model S je spickovy technologicky skvost, ale sedacky, stredovy tunel, pomale reakcie systemy na LCD – su uplny fail.

    Taktiez nemoznost nastavit vysku bezp.pasu mi pride pri aute za 100k ako hlupy vtip.

    1. to peeticek +
      to peeticek + pavel:
      Přesně tak, ono pořád člověk musí mít na paměti cenovku vozu tj. 3mil Kč – to je kategorie již velmi dobře vybavených vozů typu A8,S,7. A s nimi se Model S bohužel nemůže po stránce interiéru a výbavy rovnat.

      Z mého provozu bych vytkl mimo jiné:

      -vypadávající 3G tím pádem nefunkční navigace
      -občas nefunguje zvuk
      -občasné lupání od přední nápravy
      -občasné cvakání při zapnutých stěračích
      -senzor stěračů někdy nestírá při hustým dešti někdy naopak jede skoro za sucha
      -nemožnost mít ve voze moderní prvky výbavy (servodovírání dveří, head-up displej, adaptivní tempomat….atd.)
      -přední sedadla – bez vedení, nepohodlná, bez možnosti klimatizace
      -komfort na zadních sedadlech žádný (místo nad hlavou, bez nastavení klimatizace, bez možnosti nastavování sedadel, bez možnosti nastav. vyhřívání sedadel – ze zadních míst)
      -chybějící roletky
      -rovněž chybějící roletka u panoramatického okna
      …..atd.

      Znovu chci jen říct, že je Model S samozřejmě úžasný, ale rád jsem vždy objektivní.

        1. Tu nespolehlivost 3G jde
          Tu nespolehlivost 3G jde částěčně řečit chytřejším SW. Např. Apple Mapy v iPhone potřebují konektivitu jen při zadání trasy, kdy si i nakešují mapy pro zbytek trasy. Také pokud vyjedu mimo trasu, tak přepočítání toho malého úseku zvládne také lokálně. Používám to občas na iPadu při jízdách na větší vzdálenosti a i když konektivita vypadává, tak navigace nemá problém.

      1. Připouštím, že pro
        Připouštím, že pro někoho je u auta v této cenové skupině důležitější to co jste uvedl, ale pro mne je mnohem důležitější jak auto jezdí a jak je bezpečné.

        Rychlost a přesnost reakce vozu na náhlou změnu situace zásadně ovlivňuje bezpečnost. Tyto parametry jsou u Modelu S bezkonkurenční a spalovacím motorem prakticky nedosažitelné. Myslím, že se na tom shodli všichni majitelé i mnohem dražších aut, které jsem svezl.

        1. Jel jste někdy v limuzíně
          Jel jste někdy v limuzíně s cenovkou 2M+? Tam motor neslyšíte, s výjimkou některých modelů naladěných na to, aby při akceleraci trochu toho motorového zvuku nechali proniknout do kabiny.

          Příspěvek Jardy se mi líbí. Je vidět, že je to realista. Tesla je mi velice sympatická, ale skutečně mám dojem, že řada lidí je z ní na větvi proto, že srovává s auty typu Oktávka a ne s odpovídající (co do cenovky) konkurencí.

          Zeptám se – co odpružení? Jsem zvyklý na Airmatic, počítám, že proti tomu bude Model S kostitřas. Nebo se pletu?

          1. Kostitřas to není, dokonce
            Kostitřas to není, dokonce ani na 21″ kolech (pokud se nepletu, jezdím na Michelin Pilot Sport PS2, zadní 265/30 přední 245/35). Po stránce komfortu Model S rozhodně lze srovnávat s evropskými vozy stejné ceny. Naopak měl jsem při objednání spíše obavu z toho, aby Model S neměl podvozek naladěný dle amerických zvyklostí. Vůz výborně sedí i kvůli nízkému těžišti. Při opravdu ostré jízdě je nicméně znát vysoká váha vozu, když prázdný váží 2.175 Kg. Zároveň však souhlasím, že interiéry evropských konkurentů jsou v této cenové hladině vymazlenější. Já ve voze nejvíce asi postrádám možnosti bočního asistenta pro jízdu v pruzích, adaptivní tempomat a větrané sedačky. Roletky a podobný volovinky mám ve vozech rád, ale využívám je minimálně, takže mi nechybí. Model S je skutečně návyková záležitost. Zprvu jsem se nemohl nabažit té tiché akcelerace, ale po půl roce návyku též dopomáhá i vzpomínka na pocit určité bezmoci, kterou nepochybně stále prožívají ostatní motoristé při každém tankování. Obtížně lze popsat příjemný pocit z toho, že od počátku roku 2014 jsem ani jednou nebyl u benzínky, natož abych dal za plnou 3 a půl litru… Noó! Co teprve při vzpomínce na hodinovku v Audi servisu na Smíchově? 2400,- Kč/h? Třeba budu divný, ale nestýská se mi! První inspekce mě v Audi stála 17.000,- Kč a pokud to porovnám s Modelem S, tak v Mnichovském Tesla servis centru nechtěli vůbec nic a vůz mi předali plně dobitý a vzorně umytý. Kdybych tušil, že mi vůz předají tentýž den, nekupoval bych si tam ani hotel. Ale i tak, náklady na dvoudenní výlet s manželkou s přenocováním ve 4* hotelu se snídaní + dvakrát oběd pro dva v průměrném motorestu u Superchargeru v Regensburgu mě vyšlo na zlomek ceny první garančky v servisu v Audi, přestože ho mám skoro za rohem…A na tohle bych už si teda odvykat vážně nechtěl.

            1. Asi tak nějak. Osobně mám
              Asi tak nějak. Osobně mám pocit, že ti, co Teslu kritizují, si neuvědomují, že na to, že ještě před pár lety elektromobily byly opravdu jen taková sranda vozítka, je to dnes zcela konkurenceschopný produkt s řadou naprosto nesporných výhod a v případě Tesly i bezkonkurenčních služeb, o kterých se majitelům Audin, Bavoráků a pod. může jen zdát. Ale samozřejmě stále ještě díky tomu, že se jedná v podstatě o novou technologii (protože vývoj elektromobilů byl dřív skoro nulový) má logicky i několik nevýhod.

              1. Myslím, že zde Teslu nikdo
                Myslím, že zde Teslu nikdo vyloženě nehaní, ale zase já například nemám rád nekritické vynášení do nebes něčeho co má chyby (stejně jako ostatní). Samozřejmě jsem za Teslu moc rád, neboť (bohužel stále) jako jediná dělá skutečně použitelný elektromobil. Proč to ostatní automobilky nedělají je asi každému jasné. Kdo by dobrovolně chtěl přijít o min. 50% svých zisků….že?!

          2. Díky, proti komfortu
            Díky, proti komfortu podvozku také nemohu nic namítat – mám ale „jen“ 19 kola. Vzduchové odpružení je na stejné úrovni jako např. Audi Allroad. Jenom co bych velice uvítal by byla možnost 4×4 (doufám, že s nástupem Modelu X bude již v nabídce) neboť s trakcí je to horší, zvláště za horšího počasí.

          3. Mým posledním
            Mým posledním „předteslovským“ autem byl MB S koupený jako předváděčka takže „v plné palbě“ . První pocit po přechodu je , že se člověk cítí jakýsi ochuzený , protože není obklopen desítkami tlačítek a čudlíčků (Tesla má v zásadě dva – otvírání kastliku spolujezdce a výstražný troúhelník) a absence hromady agregátů v motorové části také podvědomě navozuje pocit, že nedostal za své peníze vše.
            Tento pocit brzy pomine a zjistíte , že sedíte v srovnatelném luxusu s jednoduším ovládáním přes diplay .
            Důležitým faktorem , který se moc nezmiňuje jsou náklady na servis . Tím myslím běžný. Za rok mohu porovnat, že tyto náklady jsou zhruba třetinové a to není málo.
            Pro uživatele , kteří chtějí auto typu Superb či Octavia skutečně Tesla není vhodná cenová varianta (uvidime co model 3). Ale pro lidi , kteří uvažují ve třídách Audi, MB (C,E,S) či střední BMW) tedy cenovkách kolem 1,5 mil. mám jednu zkušennost – lituji ztraceného roku, kdy jsem se rozhodoval zda do Tesly jít.

          1. A to tu právě chybí.
            A to tu právě chybí. Proč nenapíšete více hybrid to zveřejní. Právě pohled i z jiného úhlu chybí. Ne jen opěvování výhod Tesly. Jsem rád, když někdo napíše že Tesla má i nedostatky, ale chtělo by to také podpořit tím, že napíšete jaké to jsou nedostatky? Bez toho je to k ničemu.

              1. Jardy se musím zastat, ten
                Jardy se musím zastat, ten seznam negativ zde shora skutečně napsal, ale na jeho výtky bych rád odpověděl:

                -vypadávající 3G tím pádem nefunkční navigace
                Při výpadku 3G sítě navigace nefunguje pouze na hlavním displeji, na displeji s rychloměrem v levé části funguje vždy navigace dál a bezchybně. Zde navigace vykresluje detaily jízdy či odbočení v pruzích, délky tunelů atp. Jediné, co Model S při výpadku 3G sítě nevykreslí, je aktuální dopravní situace (tj. oranžové, červené, případně zelené = volné úseky)a dále se taktéž na velkém displeji nevykresluje satelitní fotografický náhled mapy.

                -občas nefunguje zvuk
                Předpokládám že jde o výpadek internetového rádia z důvodu ztráty 3G signálu. V opačném případě nemám podobnou zkušenost a doporučuji servis.

                -občasné lupání od přední nápravy
                Pokud jde o lupání v krajních pozicích při zatáčení na místě, tak v Tesla Servis centru v Mnichově mi závadu odstranili na počkání a zdarma. Dotáhli prý nějakou tyč na nápravě.

                -občasné cvakání při zapnutých stěračích
                Nemám stejnou zkušenost.

                -senzor stěračů někdy nestírá při hustým dešti někdy naopak jede skoro za sucha
                Všechny ovládací prvky pod volantem má Model S převzaty z Mercedesu ML/GL. Stejné páčky i stejné funkce. Jelikož jeden z mých vozů je MB GL, mohu potvrdit, že mi stěrače fungují stejně v obou vozech. Možná Vám použití stěračů komplikují dvě polohy citlivosti senzoru + další dvě polohy rychlosti stírání (bez řízení senzorem). Doporučuji kontrolovat při ovládání stěračů zvolenou polohu ovladače anebo si pro jistotu i pročíst návod.

                -nemožnost mít ve voze moderní prvky výbavy (servodovírání dveří, head-up displej, adaptivní tempomat….atd.)
                Ano, souhlasím.

                -přední sedadla – bez vedení, nepohodlná, bez možnosti klimatizace
                Pakliže máte přední sedadla s pamětí, máte ty nejlepší sedačky, které se do Modelu S montují.
                Mému pořádnému zadku tyhle sedadla celkem vyhovují, pro svoji větší nadváhu ale neumím absenci bočního vedení posoudit. Větrané sedačky mi ale zde chybí také.

                -komfort na zadních sedadlech žádný (místo nad hlavou, bez nastavení klimatizace, bez možnosti nastavování sedadel, bez možnosti nastav. vyhřívání sedadel – ze zadních míst)
                Nevím s jakým přesně vozem místo vzadu srovnáváte. Měl jsem mnoho vozů, ale pokud by se nejednalo o prodloužené vlajkové lodi Mercedes/BMW/Audi, pak porovnáváte vůz z jiné cenové hladiny anebo nevím. Pokud si pamatuji všechny tři německé značky mají nastavitelné sedačky pouze ve svých prodloužených verzích a to by pak nebylo fér porovnávat s Modelem S, který má sotva 5 metrů na délku. Trvám na tom, že ve své třídě nabízí Model S vzadu bezkonkurenční prostor pro nohy. (Komfort vzadu neposuzuji, neboť vzadu nejezdím).

                -chybějící roletky
                Boční souhlasím, na zadní okno již lze roletka dokoupit.

                -rovněž chybějící roletka u panoramatického okna
                panoramatické okno má průhlednost sotva 10% a proto jde skutečně jen o zvyk. Roletka zde ve skutečnosti není potřeba. Byl bych první, komu by za jízdy vadilo přímé slunce na hlavě.

Napsat komentář