Jaké to je koupit se Tesla Model S? Díky dvěma nadšencům z České republiky, kteří nedávno podnikli cestu do evropského distribučního centra v nizozemském Tilburgu, vám přinášíme názorný fotoseriál. Skoro jako z bravíčka!
foto: Tesla Motors
Tesla model S i systém jejích super-nabíječek budí emoce. Koneckonců, i zde se psalo o tom, že závěr chlapců z Top Gearu zní, že je to „nejdůležitější auto, jaké jsme kdy testovali“. A tak jsme se to s Vláďou, který si objednal vůz v černé barvě, vydali otestovat a z cesty Teslou napříč Evropou nabízíme tento foto seriál.
Jak příznivci značky jistě ví, evropská centrála značky sídlí v holandském Tilburgu, pravděpodobně z daňových i logistických důvodů. Cesta sem je velmi jednoduchá, z Prahy denně létá za pár euro spoj do Rotterdamu a odsud je to kombinací vlak-vlak-bus slabých 90 minut cesty.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Tesla chystá delší verzi elektromobilu Model S
E.L. James, autorka 50 odstínů šedi, má elektromobil Tesla Model S
Evropské distribuční centrum Tesla Motors – Tilburg
Na předávání aut jsou zde dobře zařízeni, protože zemí kde má Tesla Motors vlastní showroom zatím moc není. Ze zážitků dřívějších majitelů jsme předpokládali, že předání auta proběhne rychle a bez okolků, ale opak byl pravdou a s příjemným obchodníkem jsme strávili několik hodin a proklikali snad všechny funkce spletitého on-board systému.
Prodej auta.
Samotný informační systém je trochu kosmického ražení (však také Elon Musk používá stejné displeje i ve svých prototypech vesmírného programu SpaceX). Jedná se 17ti palcový touchscreen (1920 x 1080) touchscreen kde si navolíme a personalizujeme obsah. Nám se nejvíc líbilo internetové rádio, kdy přes 3G konektivitu si ladíme Radiožurnál i někde v tramtárii a po spárování s účtem z aplikace TuneIn se mi přenesly i všechny moje oblíbené stanice.
Hlavní displej: navigace + menu přehrávače přes Bluetooth z mobilu. A velmi potřebný mód čištění obrazovky popatlané prsty od kečupu z MacDrive (hadřík je v ceně vozu).
Vůbec konektivita je silnou i slabou stránkou. Dokud rychlá data jedou OK, vše je bezvadné, rychlé a veselé, ale jakmile je konektivita horší, nejen, že nemůžeme surfovat na webu v zabudovaném prohlížeči, ale hlavně nefunguje navigace.
A to je potíž, protože ve druhém displeji, který nahrazuje „budíky za volantem“ je sice embedovaný Garmin, ale ten jenom ukazuje cestu – nelze na něm samostatnou navigaci aktivovat.
Každá Tesla má 2 SIM karty. Jednu pro posádku, která má (snad) neomezený panevropský datový tarif zaplacený na první 4 roky (co bude pak prodejce netušil) a druhá SIMka je pro vzdálenou obsluhu auta.
Takže Tesla stále ví, kde jste, jak rychle jedete, jak nabíjíte, že jste si ráno neumyli uši , atd. Jasně, že vás ujistí, že lokalizaci a vzdálenou identifikaci použijí jenom v případě „emergency“, ale úplně příjemné to není (i když všichni majitelé mobilů jsou tak jako tak sledováni).
Zdržování při přejímce mělo svůj důvod, protože převozní značky pro auto nebyly připraveny a prodejci tak uměle oddalovali moment, kdy nám tuto informaci sdělí. Na trasu jsme tedy s autem bez značek nevyrazili, ale naštěstí jsme z Tesly jako bolestné vyrazili alespoň slušný hotel, teslácké bundy a také servisní auto, se kterým jsme si udělali pěkný odpolední „testovací“ výlet. Mělo to svůj smysl, protože jsme se mohli zeptat na dalších 62 detailů, které nás předtím nenapadly.
Půjčenou Teslu nabíjíme v Utrechtu naším vlastním Mennekes type 2 kabelem (Tesla dodává pouze adaptéry na 380V a 220V). Díky tomu taky parkujeme zdarma, stejně jako na druhém kolíku plug-in hybrid od Volva.
Všechny nabíječky cestou jsou plné, vlevo Renault Zoe a vedle něj Opel Ampera. Někdy to ale vypadá jako u tohoto stojanu – error, blocked, šlus.
Komické bylo, že manažer centrály prohlásil, že tato situace se značkami nastala úplně poprvé, neboli jak říká klasik „poprvé za 10 let“, ale my víme, že se to samé stalo panu Pálkovi loni v listopadu.
Asi 15 km od centrály se nachází jeden ze dvou současných SuperChargerů (SCH) a je zde opravdu živo. Při našem příjezdu se zde nabíjelo jenom jedno auto, za chvíli už ale 8 nabíjecích stojanů okupovali 4 Tesly. Když jsem se obchodníka ptal jak vysoký je nabíjecí proud ze super-nabíječe, prohlásil že „je to hodně“ a měl jsem ho za málo informovaného… ale ono je to fakt hodně, špičkovou hodnotu jsem zaznamenal 358 A. Leč, jakmile se připojí k nabíječce více vozů, výkon nabíječky se mezi ně rozkládá.
Nabíjíme sami
Na nabíječku se přisosla další tři auta.
Nabíjecí stojan SuperChargeru Tesla s AC/DC měniči v pozadí.
Před cestou jsme hodně řešili trasu cca 900 km do Prahy. To se ale nakonec ukázalo zcela zbytečné, protože letos na jaře byl otevřen SCH kousíček od českých hranic a díky tomu na mapě bublina dojezdu Tesly zabrala v podstatě celé území ČR.
Trasa cesty
Protože navigace Tesly (Google Maps) nezná jiné nabíječky, než vlastní SCH, nastavili jsme cestu jenom s jejich použitím. Vyrážíme s autem, kde ukazatel dojezdu ukazuje přes 500 km, do německého Wilnsdorfu. Dorážíme po 294 kilometrech velmi svižné dálniční jízdy s asi 30% kapacitou baterie. Najít nabíječku na rozlehlém auto-hofu není úplně snadné, ale za chvíli už jsme připojeni, dáváme si chutný oběd, na rychlé WiFi síti zkontrolujeme poštu a jdeme se podívat asi do nejhezčího dálničního kostela v Evropě. To už ale (asi po hodině) mobilní aplikace Tesla hlásí 100% nabitou baterii (jak přesně aplikace funguje se podívejte na přiloženém videu). To potřebujeme, protože další úsek co nás čeká, měří přesně 400 km.
Kapacita SCH je dnes trochu naddimenzovaná.
Vnitřnosti Super Chargeru. Max. kontinuální výkon 210 A.
Volíme proto nyní klidnější styl jízdy, tempomat zaseknutý na 110 km/h, na dálnici jsou stejně zácpy a tak průměrná rychlost je okolo 100 km/h. Naše spotřeba je dle počítače okolo 180Wh/km, což glosuji s tím, že na elektrokole by taková energie vystačila na cca 30 km, ale to nemá 2,5 tuny.
Svižnější cesta..
K nabíječce v Münchbergu dojíždíme s pohodlnou reservou 30 km dojezdu za soumraku. Nad námi se tyčí klidně rotující větrníky a já si vzpomenu na tiskovou zprávu z minulého týdne, která říká, že Německo je schopno v létě pokrýt až 80% své spotřeby z obnovitelných zdrojů. Majitelé Tesly tvoří přirozenou komunitu a tak si vyměňujeme názory s ostatními nabíjejícími. Všichni jsou svým autem naprosto nadšeni, ve vedlejší Tesle si švýcarský bajker veze i své horské kolo.
Münchberg – nejbližší nabíječka od ČR, jenom 20 km od Aše.
Stačíme ještě vypít rychlé kafe a je asi za 40 minut nabito opět na 80%, což by nám vystačilo až do Brna. Volíme proto opět svižnější jízdu a sjíždíme z dálnice směr Karlovy Vary a české okresky. Do Prahy přijíždíme okolo jedné hodiny v noci.
Celá cesta včetně nabíjecích zastávek trvala méně než 12 hodin, Google mapa jí plánovala bez zastávky na 9 hodin, ale to je s počtem dopravních omezení na cestě málo reálné. Příjemné bylo, že kromě útraty za jídlo po cestě nestála vůbec nic.
Žádné trapné zvětšující se eko-kytičky. Energomonitor ukazuje přesně, jak jsme jeli a kam dojedeme, když tak pojedeme.
Tesla určitě není a nikdy nebude lidové auto. Ale představa roku 2017, kdy automobilka představí levnější sedan a super-nabíječky budou na všech dálnicích po méně než 100 kilometrech, vypadá na naprosto reálný dopravní model pro dálkové cesty po Evropě elektromobilem. A posměšné dotazy typu „a dojede ten Tvůj elektromobil do Brna“ snad budou minulostí.
Teslu Model S – 85kW pro vás testoval Jakub Ditrich. Velké díky Vláďovi – www.adamapp.cz, že mě vzal s sebou.
Hledáte velmi skutečné
Hledáte velmi skutečné úvěr? Za přijatelnou úrokovou sazbou? Zpracováno během 2 až 5 pracovních dnů. Už jste byla odmítnuta neustále podle svých bank a jiných finančních institucí? Zde je legitimní nabídky, protože otázka úvěru a bezpečnost je něco, co zákazníci jsou stále více znepokojeni, Gratuluji vám, úroková sazba pro naší nabídky je 3% Pokud máte zájem o získání finanční pomoci, kontaktujte nás ještě dnes na adrese: seankentco-operative@hotmail.com.
Žadatel Osobní údaje.
Tvé jméno:
Částka potřebná:
Vaše země:
Půjčka Doba trvání:
Vaše adresa:
Telefonní číslo:
Měsíční příjem:
Sex:
Vaše číslo Fax:
Tvůj věk:
Kontaktní osoba: Sean Kent.
E-mail: seankentco-operative@hotmail.com
Dnes jsem TESLA S 85kWh
Dnes jsem TESLA S 85kWh Performance objevil s překvapením na webu autobazaru AAA. Jedná se asi víceméně o nové auto protože má najeto 200km, ale ta cena,pokud dobře počítám, je trochu mimo – 3 400 000Kč včetně DPH… To se vyplatí spíše absolvovat cestu uvedenou v článku 🙂
Áčka je mají v nabídce
Áčka je mají v nabídce celkem pravidelně a zpravidla víc kusů. Co jsem slyšel, tak dělají nějaký svůj šedý dovoz a nejsou v tom republice zdaleka sami. Nedivil bych se, kdyby u nás v provozu bylo víc Tesel než větších elektroskútrů.
Nádhera. Zatím jsem v
Nádhera. Zatím jsem v třetím levelu, když jezdím na elektrokole, elektroskútry jsem vynechal (pouze příležitostně si je půjčuji) a do firmy jsme si v dubnu pořídili Peugeot Ion http://www.jobcentrum.cz/images/peugeot_ion_jc.jpg . Používám ho i soukromě a někdy je fakt těžké ho před manželkou uchránit, je to městský miláček :-). Teslu mám prozatím jako dálkový cíl. Jako praktickému člověku se mi hodně libí dodávka od Nissanu v osobní verzi nebo Kia Soul EV. Ovšem ty to dojezdově bohužel opět moc nevyhrály. S bídou kopírují Iona. Jak říká v testu Meziproudu pan Marušinec, nejlepší poměr cena / užitek / dojezd nyní nabízejí právě trojčata Peugeot Ion / Citroen C Zero / Mitsubishi iMiev. Ovšem ne jako nové v ceníkové ceně nesmyslných 717 tis. Kč s DPH. Už by se fakt měli Frantíci probudit, když dvojnásobně větší a technicky o několik úrovní lepší Nissan Leaf je od 715 tis..
Něco pro pamětníky jaké
Něco pro pamětníky jaké byly začátky Elektromobility u nás v ČR
http://www.trabant.cz/clanky/testy/trabant-elektric-test-sm-c-50-1984
Až se nechce věřit že dnes. Pokut na to máte? Je možné koupit plnohodnotný luxusní elektromobil který dokáže nahradit automobil s klasickým spalovacím motorem.
Ahoj Jakube, díky za fajn
Ahoj Jakube, díky za fajn počtení! A info o tom, jak máme blízko SCH, mě taky potěšila. Škoda jen, že je to opravdu pouze standard TESLA. Mělo by to být i Combo, jakkoliv nyní zvládá „jen“ do 50kW DC výkonu (tuším, že od podzimu dto bude 100-125kW).
Ano konektor, respektive
Ano konektor, respektive standard CCS je sice navržen pro 100kW, ale těch 100kW je složeno z max. 200A při 500V. Přičemž „problém“ je právě ten proud, takže reálně se lze u současných baterií skládaných z 90-100s Li-ion článků dostat někam na 65-75kW.
Combo je pekne na prd,
Combo je pekne na prd, nejenze Combo stanice nikde nejsou narozdi od CHAdeMO, ale taky je omezeno proudove na 200A. Pro vetsinu aut to znamena ze pokud maji napeti baterii kolem 300-350V ve vybitem stavu, maximalni dobijeci vykon je 350V*200A = 70kW. Na rozdil od Tesla SuperChargeru kde vykon je ~120kW (350V * 350A). A soucasne SuperChargery udajne umoznuji az 135kW, neboli dvojnasobek Combo a trojnasobek CHAdeMO, ale to jsem v praxi jeste nevidel.
Ale dobra zprava je, ze Tesla nabizi svou sit SuperChargeru i pro ostatni vyrobce aut a snad casem zacne i pro ostatni vyrobce dobijecich stanic…
To by mě osobně zajímalo
To by mě osobně zajímalo jak budou řešit případní billing pro ostatní značky. Určitě ne nějakými kartami, na to SCH nejsou pochystány, ale v rámci glob. kontraktu, protože o každém tankování je záznam.
Krásná fičura je pak samočinné otevření deklíku od konektoru auta při zmáčknut čudlíku na zástrčce na kabelu dobíječky. Po zasunutí nejdřív proběhne datový handshake a pak až nabíjení.
jj, datovy handshake probiha
jj, datovy handshake probiha i u CHAdeMO, Combo a dalsich DC standardu, ale datova komunikace nadale pokracuje i v dobe nabijeni a auto rika nabijecce kolik vykonu muze pustit (resp. jake napeti a jaky proud).
Elon jednoznacne rekl, ze placeni u ostatnich znacek by se resilo stejne jako u Tesly. Tedy jednorazovy poplatek zabudovany do ceny auta. U Tesly je to $2000, kolik to bude pro ostatni tezko rict, ale myslim, ze neco podobneho, jinak na to ostatni automobilky nikdy nepristoupi…
Aby jsme Elona zase
Aby jsme Elona zase nepřechválili, tak i evropské SC mají stále jen 210A trvale, těch cca 350A je určitě jen krátkodobě, teď otázka zní jak moc krátkodobě?
Pokud konečně někdo postaví CCS stanici s 200A trvale, pak zas tak velký rozdíl v praktickém použití nevidím.
Mate pravdu, je to na nich
Mate pravdu, je to na nich napsano a puvodne jsem tim byl celkem zaskocen, ale zatim jsem se nesetkal s tim ze by SCH sam omezil vykon. Co jsem zatim videl, tak se vzdy jednalo o zpomaleni nabijeni v miste, kde se to dalo ocekavat vzhledem k SoC baterie. Urcite vydrzi davat vetsi proud nez 210A alespon pul hodiny.
Ale urcite by bylo zajimave zkusit postupne pripojovat 10 aut (vzdy dve soucasne) na jeden SCH a sledovat jak se vyviji vystupni proud. Na forech se muzete docist ze na nekterych SCH se v Kalifornii stala rada o svatcich a ze dobijeci vykon se snizi kdyz pripojite 2 auta soucasne na jeden SCH, ale zatim jsem necetl nic o omezeni vykonu vlivem prehrati…
Ackoli me tak napada, ze to vlastne Tesla zminuje na svych strankach („The Supercharger will operate normally in all conditions, but might reduce power slightly in very extreme weather conditions.“), takze to zrejme je mozne, ale ne moc caste…
Chyba! Combo bude do
Chyba! Combo bude do budoucna (bavíme se přitom jen o dalších letech, neřku-li měsících) i pro vyšší výkony, jen se postupně schvalují jednotlivé výkonové stupně.
Například pokud jste měl možnost vidět přednášku ŠKODA ELECTRIC a.s. k bateriobusu PERUN, viděl byste, že je vybaven COMBO komunikací a je schopen s lithium-titanátovou baterií být nabíjen výkonem >300 kW. Jen je zde výkon přenášen přes lyžiny, protože ta pistole, resp. kabel k ní vedoucí by nebyl na obsluhu už vůbec příjemný.
super, diky za info…
Tak
super, diky za info…
Tak ja opravim svoje prohlaseni: Combo je aktualne pekne na prd, ale treba ho nekdy vylepsi, SuperCharger si drzi slusny naskok 🙂
btw: odkaz na zaznam z prednasky by potesil… Jak se rika, dokud clovek nevidi a nezazije, jen tezko uveri.
No jenže Combo system se
No jenže Combo system se tomu říká i podle toho, že to je standardizované jako kompletní systém. Tedy komunikační standard má stejnou váhu jako ten konektor/pistole. Takže se obávám, že když někdo použije pouze komunikační protokol, ale kvůli potřebě přenosu extra výkonu musí použít jiný konektor/pistoli(totálně nekompatibilní s ničím), tak se o CCS podle mne už nejedná.
Takže až bude CCS certifikováno pro přenos více jak 200A přes DC piny na současné pistoli, tak teprve potom se dá mluvit o pokroku.
Mimochodem pro 200A trvale vychází při rozumném oteplení vodiče průřez 50mm2 mědi. Takže ten přívodní kabel nikdy nebude nějak extra manipulačně přívětivý, ba naopak to bude jen horší při přechodu na 70mm2 resp 90mm2 pro větší přenášený výkony (protože zatím to vypadá tak, že z dnešních 360VDC jmenovitých se na řekněme 700VDC přejít nikomu moc nechce)
Nejlepsi mapa Tesla SCH
Nejlepsi mapa Tesla SCH stanic je zde.
Ještě mě napadla
Ještě mě napadla otázka,jestli vůbec Tesla bude někdy umět česky nebo zda to už neumí????
Ne, neumí a umět nebude.
Ne, neumí a umět nebude. Protože se celý ovládací systém Modelu S každou chvíli uprgraduje, tak jej výrobce, IMHO velmi chytře, nechal jenom v angličtině.
Česky je tak v autě pouze upozornění na stínítku spolujezdce o nebezpečí instalace dětské sedačky na předním sedadle 🙂
Tak tím bych si nebyl tak
Tak tím bych si nebyl tak jistý. Když to umí jiní renomovaní výrobci tak proč ne Tesla? Existuje i možnost úpravy SW.
http://www.cestinadoaut.cz/?gclid=CjgKEAjwn-WcBRD61NHM-uqDrm4SJADrP4tPN8bxodCW5XgwkwDz78dSQNwDkYwCmayBSDer8Rhqk_D_BwE
A ono je nějaké jiné
A ono je nějaké jiné auto, kde se jeho kompletní ovládání aktualizuje v garáži přes WiFi..? 😉
BTW, k Tesle dostanete manuál, který má všeho všudy 6 stránek. Proč? Protože by ho museli vydávat co měsíc nový a tak manuál je dostupný na tabletu v autě.
diky za článek.
zajímave
diky za článek.
zajímave to s tím manuálem, Tesla Model S který znám osobně ještěm měl pěkně tlustý manuál, kde bylo popsáno snad úplně všechno, od řazení až po výměnu vody v ostřikovačích. No ušetří si pár korun tím, že ho nemusí tisknout a je tak pořád aktuální přímo v autě.
Tvrdili, že prý jim
Tvrdili, že prý jim zastaralé manuály zůstávaly skladem a nestíhali tisknout nové, tak se na to vykašlali a je to offline v datech, což je OK protože to má fulltext a nemusíte nic hledat. Já už návody vyhazuju a když něco potřebuji, stahuji si od výrobce PDFko, s elektorkoly to děláme podobně…
Jazyk auta se dá přepnout
Jazyk auta se dá přepnout v nastavení (Controls -> Settings -> Language and units) stejně jako jednotky z mil na km a stupně z F na °C nebo ukazovaný dojezd z „ideal“ na „typical“.
Auto určitě podporuje Angličtinu, Němčinu, Norštinu a myslím, že i Francouštinu a Italštinu. Bohužel Čeština se zatím nekoná.
btw: určitě doporučuji dojet na Tesla sraz 5. a 6. července – Hotel Moninec v Sedlec-Prčice. Na sraz je pozváno asi 20 majitelů Modelů S z ČR a pár dalších ze Slovenska, Německa… V ČR je již silně přes 20 Modelů S, podle neoficiálního info přes 40. Pokud by jste měl dotazy, klidně mě kontaktujte na kubisfranta@seznam.cz.
Nerad bych se přel, ale
Nerad bych se přel, ale tohle byly jenom jakési národní settings, ale navigace stále mluví jenom anglicky, a ovládací prvky se jmenují anglicky. Je-li to jinak, omluva.
ouha, ted jste me vazne
ouha, ted jste me vazne zaskocil, to musim zkusit az se dostanu do auta… Ja mel za to ze to prepina celkove jazyk auta…
Super clanok – skvele
Super clanok – skvele citanie.
gratulacia k autu a tesim sa na dalsie clanky od Vas 🙂
PeeT
V čr je okolo 400 lidí s
V čr je okolo 400 lidí s majetkem nad 750 mil. kč…
Člověk by v tu chvíli
Člověk by v tu chvíli řekl,že to je Sci-fi 🙂 Docela mě překvapilo ten datový tarif s onou simkou na internet,protože do dneška jsem nevěděl jak to funguje….
Díky za fajn článek,
Díky za fajn článek, určitě nejsem sám, kdo by si rád přečetl i další zkušenosti šťastného majitele.
Souhlasím s Georgem. Je
Souhlasím s Georgem. Je dobře, že i v ČR jsou osoby jež si toto auto mohou koupit. Článek se mi též líbil, jen je otázkou proč jezdit tak daleko když AAA Teslu nabízí za 3,5 Milionu korun. Ale je otázkou zda s podobným detailním seznámením. Jsem běžným Čechem takže rozhodně by jsem tuto finanční sumu vynaložil smysluplněji z mého pohledu.
tipcars.com Tady je dokonce
tipcars.com Tady je dokonce levnější…. A ta cena v AAA je docela vysoká podle mě.
Hlavně pozor aby to byla
Hlavně pozor aby to byla evropská verze, jinak je to z důvodu absence 3-fáze skoro nepoužitelné.
Teď tady asi nemá cenu
Teď tady asi nemá cenu řešit cenu. V ČR si ji mohou dovolit koupit pouze nadšenci s dostatkem financí. My ostatní nadšenci bez dostatku financí musíme chvilku počkat, než se tesle podaří produkovat cenově dostupnější modely.
3,5 je moc – vic nez orig od
3,5 je moc – vic nez orig od Tesly, ale zas na druhou stranu clovek na to nemusi cekat ze? 🙂
Pokud by jste místo
Pokud by jste místo přečtení zkušeností raději pár majitelů potkal a promluvil s nimi, tak první sraz majitelů vozidel Tesla Motors v ČR bude 5. a 6. července na hotelu Monínec, Sedlec-Prčice.