V pátek 15. dubna se v Praze uskutečnil volný závod elektroskútrů a elektrokol Race to the Sky. Šlo o součást Týdne pražské elektromobility, který organizuje eMOpark za podpory partnerů v čele s PRE.
Race to the Sky lze brát jako orientační závody do vrchu. Start byl na stanici metra Anděl, checkpoint na nedaleké křižovatce ulic U Mrázovky a Peroutkova. Cílem bylo vyšplhat se na strahovský kopec, do ulice Atletická.
Praha cílovou destinací závodu Zero Emission Race
Praha je elektromobilní, začal pilotní projekt
Vyzkoušejte si elektrická auta, kola i skútry v centru Prahy
Účastnilo se celkem sedm strojů, z toho šest elektroskútrů a jedno elektrické kolo eSpire. Na eSpire usedl jezdec stáje Hybrid.cz a byl to vskutku zajímavý zážitek.
Terénní elektrokolo neboli „powerbike“ váží zhruba 30 kg. Má plynovou rukověť, ale ta fungujje teprve tehdy když šlápnete do pedálů. Vydatně vám pomáhá 48V elektromotor o výkonu 1,2 kW a kroutícím momentu 150 N.m. Zásobuje jej 17Ah baterie.
Jízda na eSpire je zcela odlišná od jízdy na běžném kole i na elektromotorce. Šlapání je nezvyklé v tom, že vaše síla se okamžitě spojuje se silou příšlapu elektromotoru.
Elektrické kolo je samozřejmě vybaveno přehazovačkou. Vždy při přeřazení na jinou rychlost je ale třeba pustit plyn. Pak je třeba opět začít šlapat a v součinnosti s tím točit plynem.
Na rovině zvládá kolo snadno rychlosti kolem 35 km/h, z kopce jsme dosáhli max. na hodnoty kolem 55 km/h. Je cítit, že pak už chybí ještě jeden silnější převod, kterým by se dalo elektrickému kolu/motorce pomoct ještě o něco víc.
eSpire se společně s elektrickým skútrem PRE v závodě umístil na prvním místě. Případné zájemce o eSpire bohužel většinou odradí cena, která se pohybuje kolem 160 000 Kč.
Cílem závodu bylo taktéž otestovat schopnosti elektrických skútrů jednotlivých výrobců poradit si se stoupáním. Vectrix samozřejmě neměl žádný problém, stejně tak ani Govecs. Ostatním do strahovského kopce povážlivě docházel dech.
Takový kroutící moment,
Takový kroutící moment, tj. 150Nm má skoro i normální cyklista při jízdě ve stoji (váha cyklisty x délka kliky na kterou jeho váha působí), jen bohužel ty otáčky jsou u něj limitované a tím je limitován i jeho výkon. Vždycky s oblibou tvrdím, že mám stejný krouťák jako moje Felcka :-). Je to neuvěřitelné, ale je to tak.
… bylo by dobré se
… bylo by dobré se zmínit také o tom, že v módu plného výkonu musí mít jezdec výbavu jako na motocykl včetně lékárničky a helmy, pokud je toto „elektrokolo“ používané a prodané jako jízdní kolo, musí být očesané na výkon 250w, rychlost 25km-h, a to pouze asistovanou, žádný plyn, nebo se pletu ?
podle specifikace se
podle specifikace se nabízí ve třech verzích s max rychlostí 25, 45 nebo 70 km/h podle toho je odvislá homologace. 25km/h bez homologace jako kolo, 45km/h moped, verze 70 km/h není určena pro provoz na veřejných komunikacích.
tak tohle uz je lepsi volba
tak tohle uz je lepsi volba nez ELMOTO HR2. kdo ochotne vyplazne ranec za ELMOTO uz ani nepociti maly rozdil v cene a radsi vezme rovnou eSpire a jeste si muze vesele uzivat dojezd az 200 km s prislapem. to je mazec, ale ne pro me za ty prachy : ].
150N.m 🙂 ma fabia, to kolo
150N.m 🙂 ma fabia, to kolo ma tak 1-2N.m krouticiho momentu
Tvrdí to i oficiální
Tvrdí to i oficiální specifikace, tak snad by si nevymýšleli :).
Jde o to, že běžně se
Jde o to, že běžně se měří kroutící moment na motoru ne na kolech. V tomto případě je to tuším měřeno na kole a díky několikanásobnému převodu od motoru to není problém.
to kolo má opravdu takový
to kolo má opravdu takový krouťák, jak už tu někdo psal, Nm se měří na motoru a né na kole, a poněvadž el motor je v kole tak je to jasné 🙂
Berte to tak že auto má na jedničku krouťák třeba plácnu 500 i víc Nm 🙂
Navíc u el motoru krouťák s rostoucími otáčkami klesá.
Sám mám e-bike 4.5Kw 😛