V Evropě vyrostou další továrny na výrobu baterií

Jan Horčík - 27 Březen 2020

S tím, jak Tesla pokračuje s budováním Gigatovárny Berlín, směřují do Evropy další nové investice do budování továren na baterie.auto továrna Northvolt výroba baterií Švédsko

Takto by měla vypadat švédská továrna na výrobu baterií společnosti Northvolt
foto: Northvolt

Prodej elektromobilů a plug-in hybridů v Evropě předčil . Na Čínu zatím nemá, ale rychlost růstu minulý rok a začátkem letošního byla obdivuhodná.

V oblasti výroby baterií pro tato auta je ale Evropa stále na posledním místě za Asií a USA. To by se ale mělo v následujících letech zásadně změnit.

Tesla buduje u Berlína svou novou Gigatovárnu, kde bude vyrábět elektromobily Tesla Model Y a Tesla Model 3, včetně jejich baterií, s kapacitou až 500 000 aut ročně.

Kromě toho ale do Evropy směřují i četné další investice na výstavbu baterkáren. Například jihokorejská společnost LG Chem si aktuálně dohodla s Evropskou investiční bankou úvěr €480 mil. na rozšíření své polské továrny z 35 GWh ročně na 65 GWh ročně.

Čínská společnost CATL postaví v Německu novou továrnu na výrobu baterií, které bude dodávat pro automobilky BMW a Volkswagen. Roční výroba má být do začátku 14 GWh.

Další čínská společnost Svolt Energy Technology plánuje v Evropě vybudovat 24GWh továrnu do roku 2025. Korejská společnost Inzi Controls chce další baterkárnu postavit v Maďarsku.

A v neposlední řadě je tu evropský projekt Northvolt, kde jsou zapojeny např. automobilky BMW a Volkswagen a mnohé další firmy a instituce. Do deseti let chce Northvolt vyrábět ročně 150 GWh baterií.

Analytická společnost Bloomberg New Energy Finance (BNEF) očekává, že v roce 2023 dosáhne roční výrobní kapacita baterií v Evropě hodnoty kolem 200 GWh, čímž předstihne Spojené státy americké. Čína bude ale v té době na 800 GWh.

Zpět na HybridPřidat komentář

...

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 60 tis. km

Obrázek uživatele Kuk

off
Způsobuje smog číření COVID-19?
...ještě jsem to nečet
https://www.autosalon.tv/novinky/ridicuv-chleba/maji-auta-podil-na-rozsirovani-nakazy-koronaviru-podle-italske-studie-na-tom-neco-je?fbclid=IwAR3Q-Q0pIhYM0jlidHigu_pIxkRi8A3ZgW9kQhKD7qBKQYVjv9Jw0FkmMl4

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Anonym123

podobne ako pri chorobách hospodárskych zvierat,
akurát pri ľuďoch nedezinfikujeme kolesá a posádka nemusí vystúpiť a kráčať po pilinách s dezinfekciou.
prasce a kravy sú o zisku,
ľjudej mnogo, xuj s nimi.

Nyní se díky FVE přečerpává ve dne a největší spotřeba je okolo 19. hodiny. Za normálních okolností se přečerpává v noci.
Spotřeba:
https://www.ceps.cz/cs/data
Výroba:
https://www.ceps.cz/cs/data#Generation

Nebudou ty baterky zbytečné, když stejně nebude kam jezdit?

Daleko důležitější než do aut jsou baterie do energetiky. U nás samozřejmě nikoli, ČEZ má - jasno 4MWh v Tušimicích je samozřejmě do roku 2025 jediné, co u nás vznikne. Testujeme!!! A postavíme jaderné reaktory, ty nás zachrání, ale všude jinde se toho staví dost. Jen Měmecko bude potřebovat několik desítek, možná stovek GWh.

---

hariprasad

Nemecko bude spise spolehat na jine druhy ukladani energie, od vody az po termalni uloziste, vyhdou levneji a maji potencial nasobne delsi zivotnosti

pohledej treba "etes siemens" jiz ta prvni faze ktere jiz stoji a testuje se ma zajimave parametry za relativne smesnou cenu, dalsi 2 faze kde druha se jiz stavi jsou vetsi a na kapacitu nasobne levnejsi, treti faze ktera ma vzniknout do 8 let to ma zase jeste posunout do jinych hladin cena/kapacita

Tak jistě, není nutno nosit všechna vejce v jednom košíku, ale bateriových úložišť bude celkem potřeba taky dost. A hlavně se už i dost staví.
O téhle inicitaivě (ukládání tepla) vím. Má to jeden problém, a to, že se to vyplatí pro krátkodobé ukládání, stejně jako baterky. Při kvalitnější izolaci by se to zase neúměrně prodražovalo.
No a pak tady máme ještě elekrolýzu s produktem H2 a s možností opětovné přeměny na elektřinu v FC, možností je celkem dost.

---

hariprasad

u Etesu se uvadi ze ve tom skusebnim provozu maj cca 10 dni na 50% kapacity, je to navrhovane pro vetrne parku na mori, a tam se zatim nestava ze by nefoukalo vic nez par hodin, izolace tam prave je velice dobra, i tak to ale cenove baterie porazi jiz v tomto prvnim stupni vyvoje, treti stupen ma mit ten pomer cca 10x lepsi nez tento testovany 1 stupen jen diky tomu ze to bude proste vetsi ale na objem levnejsi

Určitě. Já bych rovnou zastavil i produkci pohonných hmot, energií a potravin. Poslední zhasne.

Obrázek uživatele Tomáš

Bude. Tohle není konec světa. A to jsem pesimista.

---

Prius PHV (rv 2012), zakoupen 2017. V EV módu najeto přes 20000 km.
Dlouhodobá průměrná spotřeba na 100km: EV+HV: 1,9l HV: 3,9l EV: 12kWh
Dojezd v EV módu: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1VgoR74PCH2ZrsVS-lzB6V-yIKtYH8MVqxKA9bjij91E/edit?usp=drivesdk

Obrázek uživatele Kuk

"V oblasti výroby baterií pro tato auta je ale Evropa stále na posledním místě za Asií a USA."

No to je ale nečekané. Tak dlouho to všichni dinosauři oddalovali až to oddálili a teď se můžou s radostí vymlouvat na to že nejsou baterky. A proto si bohatě platěj armády expertů a plánovačů a vůbec nic je nemůže zaskočit. Všichni jsou pořád líři a fjůčr woe... Leda tak houno. Je to jen banda namyšlenejch línejch kašparů ve zlatejch klecích. :)))))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Co říkáte na další článek, tentokrát o studii z Joanneum research, ktera uvádí, že VW Golf na CNG vyprodukuje za svou zivotnost při Německém energetickém mixu daleko méně CO2 než e-Golf? Jsme na webu s názvem hybrid,který má i sekci CNG, tak doufám, že mě teslisti neuslapou.

Obrázek uživatele Kuk

To bude asi pěkná blbost, leda že by ten ošklivý koncern VW u svého elektrovozítka fakt něco podělal. Ale nějak mě nenapadá co. :D

Uhlíková stopa životního cyklu automobilů od kolébky do hrobu. Cradle to grave.
CNG je na tom fakt bledě.
https://www.oeamtc.at/presse/tag/Life+Cycle+Analyse
https://images03-www.oeamtc.at/Pressegrafik%2BLife%2BCycle%2BAnalyse.jpg/oeamtc-press-oneitem-slider/32.520.306

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Kuk

A je to tady, stačilo jen trochu hledat.

"Podle studie společnosti Joanneum Research, kterou si nechala zpracovat automobilová federace FIA a ADAC ji zveřejnil"

Ctihodný ropácký zadavatel studii platil a skandály ověnčený podvodník ADAC ji zveřejnil. Co si přát víc? Kupujte fosilní paliva a palte je! Jsou to nejlepší pro vaše zdraví! :)))))))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Jeste by to chtelo zjistit kdo ze ten Joanneum research je. Asi nejaky PR institut ropne mafie financovane ruskym gazpromem.

Obrázek uživatele Kuk

"Podle studie společnosti Joanneum Research, kterou si nechala zpracovat automobilová federace FIA a ADAC ji zveřejnil."

Ropák to zaplatil a podvodník to propaguje. :)))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Nebo samotným Putinem, ne?
Fascinuje mě s jakou lehkostí znectíte instituci, o které nic nevíte jenom proto, že se vám její práce nehodí do krámu.
Vúbec ta míra nenávisti u lidí, kteří "zachraňují planetu", je pozoruhodná.

Obrázek uživatele Tomáš

On už je takový. Musíte si zvyknout.:-) Má v hodně věcech pravdu ale někdy je na můj vkus dost radikální. Ale každej jsme nějakej

Hlavně aby se nám všem to mikroskopicky svinstvo vyhnulo. Mám neblahý tušení že nás zákaz vycházení nemine ani tady. (Jméno země které se nesmí vyslovit, některé tady na fóru dráždí) :-)

---

Prius PHV (rv 2012), zakoupen 2017. V EV módu najeto přes 20000 km.
Dlouhodobá průměrná spotřeba na 100km: EV+HV: 1,9l HV: 3,9l EV: 12kWh
Dojezd v EV módu: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1VgoR74PCH2ZrsVS-lzB6V-yIKtYH8MVqxKA9bjij91E/edit?usp=drivesdk

Obrázek uživatele Kuk

Těch ctihodnejch institucí a profesorů se za poslední dobu s nastupem elektroaut znectilo samo už je docela dost. Docela švanda co všechno jsou schopný za pár ropáckejch grejcarů udělat. :)))
Vůbec ta míra zoufalců který jim to žerou a chtěj tomu věřit je k popukání a to hlavně vysokoškolsky vzdělanejch jediců. Pár takovejch kámošů, kteří jinak vehementně bojují proti všem hoaxům a fakenews mi dokonce jako důkaz předhazuje vejblitky z Autokokotfora. :))) Zabedněnost prostupuje celou společností. Bez vyjímky. Dokonce i bankéři už píší odborné články o tom jakej je elektromobilita nesmysl a uvádějí výpočty o tom jak klekne energetická síť. Lol. :)))))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Ja planetu nezachranuji, ale vlastni zobak. A o cile aktivite ruskych plynaru se da vsude dost dohledat. Uz jste neco slysel o tlaceni modreho vodiku jako ekologicke nahrady uhli? Ten napad pochazi doopravdy z ruska a oni chteji vyrabet ze zemniho plynu vodik a vznikly CO2 skladovat do zeme. Tim chteji kasirovat jeste prachy za co2 povolenky. Energeticky je to uplny nesmysl a rusaci to protlacuji buldozerem. Pry ekoplyn pro h2 auta.

A myslíte, že jsou v tom rusáci sami ?
Ekobyznys jede, dotace tečou.

ArcelorMittal oznámil, že ocelárny v belgickém Gentu dostanou speciální zařízení na zachytávání CO2 a pomocí biologických procesů dokáží vyrobit etanol.
Celá technologie je extrémně nákladná. Stojí 150 miliónů eur (asi 3,8 miliardy korun), necelou desetinu pak uhradí Evropská unie.

Zařízení s názvem Climeworks AG bylo otevřeno nedaleko Curychu. Jde o první komerční systém, který odsává z ovzduší škodlivý oxid uhličitý a využívá jej pro zemědělské účely.
Howard Herzog z amerického technologického institutu MIT spočítal, že odstranění jedné tuny CO2 vyjde na 1000 dolarů. To je desetkrát více, než na kolik by přišla likvidace oxidu uhličitého přímo v uhelné elektrárně.

Kanadská společnost Carbon Engineering, která se zabývá technologií získávání, či chcete-li odstraňování, CO2 ze vzduchu, si v novém kole financování zajistila 68 milionů dolarů, tedy zhruba jeden a půl miliardy korun.

Jak e likviduje CO2 primo v uhelne elektrarne za $100?

To já, prosím pěkně , přesně nevím. Tvrdí to odborník Herzog.
Můžete se zeptat jeho.
Howard J. Herzog, Senior Research Engineer
hjherzog@mit.edu ; phone: +1.617.253.0688

Lead Author for the IPCC Special Report on Carbon Dioxide Capture and Storage (released September, 2005), a co-author on the MIT Future of Coal Study (released March 2007), and a US delegate to the Carbon Sequestration Leadership Forum's Technical Group (June 2003-September 2007). He was awarded the 2010 Greenman Award by the IEAGHG "in recognition of contributions made to the development of greenhouse gas control technologies".

Obrázek uživatele Kuk

Tak hlavně že dotace do težby fosilních paliv netečou že. Vo externalitách ani nemluvě. Lol. :))))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

To jsou peanuts oproti masove premene zemniho plynu na H2. Zaprve je to energeticky a ekologicky nesmysl. Co2 ze zeme po case stejne vyprcha. A ten H2 je energeticka katastrofa. Rusak tim samozrejme chce zabit elektromobilitu ktera by ho odstrihla od nasi zavislosti a nasich miliard. Chovaji se jako drogovy dealeri a vyhrozuji. Uplaceji lidi na vrcholnych mistech a pokousi se nas namanevrovat do situace ktera jim bude vyhovovat. Jen hlupak to nevidi.

Obrázek uživatele M.Krupka

Chybí jeden základní údaj a tím je životnost vozu na CNG. Berme to komplet motor, převodovka, brzdové kotouče, rozvody, vodní pumpa... atd.

Pozor, kdyby jste o autech něco věděl, tak by jste věděl, že motáte dvě věci dohromady a každé spalovací auto má výměnu rozvodů předepsanou (a to buď nájezd km, nebo čas - co nastane dřív) a během výměny rozvodů jsou měněny kladky a často na některé z nich je vodní pumpa.
Ano třeba i Lambda sonda má životnost - dle katalogu Bosch je to 160 000 km - otázka je kolik lidí to ví a kolik lidí ji mění.
Životnost převodovky výrazně prodlouží výměna oleje co 60 tis km - překvapivě, to samé je dobré udělat i u reduktoru v elektromobilu

Kotouče jsou taktéž spotřební materiál - mimochodem je to slepé místo i elektromobilů - jednoduše brzdovka se kontrolovat musí a musí se i měnit a gumové díly v brzdách odejdou stejně BEV jako spalováku, stejně jako všechna čidla, řídící jednotky, komfortní systémy atd...

---

Jízda s elektromobilem je často velmi podobná jízdě veteránem - fanoušek se rád přizpůsobí a užije si ji
Elektromobilitu zniči dotační ekologická lobby, tvůrci obsahu a (de)popularizátoři elektromobility - samozvaní technologičtí evangelisté
problém s emisemi z aut je jednoduše řešitelný - stačí, ...

Obrázek uživatele M.Krupka

Možná to bude tím, že o autech něco tuším. Která zásadní součástka CNG vozu má delší životnost než 160tis.km.
Možná šrouby kol?

No tz auta bezne najedou pul milionu, pochopitelne je treba udelat royvody, nejspise 2x, a kotouce asi bude treba takz jednou vymenit.... mozna turbo na repas.
U elektra se bavime nejspise o vymene baterky (mnohonasobne drazsi, a na vyrobu enviromantalne narocnejsi...

Ono to cng vychazi z dopadu fakt celkem dobre - relativne slusne emise v aute, a pritom oproti rope podstatne mene narocna tezba a distribuce, dopada rafinerie apod...

S tou výměnou baterky to nebude zase tak horké. Už dnešní baterie zvládnou půl miliónu kilometrů a ta životnost se zvyšuje. Nehledě na to, že půl miliónu najede zlomek procenta aut.

Navrhuji s těmito závěry počkat na pořádný statistický vzorek, zatím jsou v inzerci elektromobily převážně takřka nejeté až se tomu nechce věřit a přijde mi to jako vyhození peněz oknem - za pět let polovina ceny dole a nájezd, tak směšný, že bylo efektivnější to najezdit s rozumným benzínovým autem a bydlení upravit na nízkoenergetické s hospodářstvím se šedou vodou.

---

Jízda s elektromobilem je často velmi podobná jízdě veteránem - fanoušek se rád přizpůsobí a užije si ji
Elektromobilitu zniči dotační ekologická lobby, tvůrci obsahu a (de)popularizátoři elektromobility - samozvaní technologičtí evangelisté
problém s emisemi z aut je jednoduše řešitelný - stačí, ...

To platí o každé rychle se rozvíjející technologie. První verze jsou rychle nahrazeny daleko pokročilejšími modely, ale stejně jako u každé technologie, jakmile se trochu ustálí, tak se stabilizuje i cena. Mimochodem, za 5 let máš polovinu ceny dole i u spalováku. 20% z ceny auto ztratí v den koupě ikdyby mělo na tachometru nulu. Už jenom proto že není nové.

Obrázek uživatele Marek_

Kdyby polovina za pět let...

Poslední dvě auta jsem kupoval právě ve věku 5 let a obě byly za cca. čtvrtinu původní ceny :-) Ale to je dáno vyšší střední třídou. Známá prodávala i30 4 roky starou za skoro 80 procent.

Prostě u menších a levnějších aut ten pokles je menší.

Třeba u BMW i3 lze za polovinu koupit auto staré klidně 4 roky, se štěstím i 2017.

Ale i EV je to ještě alchymie, ojetin je málo a ty ceny jsou ujeté, resp. těžko zjistit, za kolik se to opravdu prodalo.

---

Lexus GS 450h Premium

povídačka dobrá. prostě kdo chce si co chce zdůvodní. Ale je rozdíl ztratit 250 tis z 500 anebo 500 z mega. Pořád padesát procent.
A povídat si rozvoj technologie atd..bezva, ale auto není mobil ani tablet...tam je ten horizont životnosti delší...naopak je to proti snům elektromobilistů, protože než je investice do elektromobilu racionálně využita, tak je technologicky morálně zastaralý a vlastně nepoužitelný. Kdo by si denska koupil Leafa 24 kWh, nabo eGolfa se slabší baterkou, či první BMW i3 jako hlavní auto do rodiny?

---

Jízda s elektromobilem je často velmi podobná jízdě veteránem - fanoušek se rád přizpůsobí a užije si ji
Elektromobilitu zniči dotační ekologická lobby, tvůrci obsahu a (de)popularizátoři elektromobility - samozvaní technologičtí evangelisté
problém s emisemi z aut je jednoduše řešitelný - stačí, ...

A když si koupíš spalovák za mega, tak přijdeš za pět let o půlku. Podle Marka i o mnohem víc. To nemá nic společného s tím jestli je to spalovák nebo elektromobil.

Obrázek uživatele Marek_

Moje zkušenost byla s auty kolem 1,5 - 2 mega. U auta kolem milionu je ten pokles pomalejší... i když teda, o moc ne :-)

Je to tak, no... auto je snad nejhorší "držák" hodnoty, ale proto si jej nikdo nekupuje. U EV bude ten poklas cca. podobný, jen se pak v nějakém bodě zastaví, kvůli baterkám. A namísto do šrotu zdarma půjde alespoň baterka do nějakého úložiště.

---

Lexus GS 450h Premium

Ono to není pomalejší, % jsou stejná, je to spíše optické. Když si vezmu auto za 2,5 mil. tak první rok se rozloučí s cca 750 tisíci a druhý rok s 350 tis., samozřejmě u auta za 1 mil. jsou ty částky 2,5x nižší. Každopádně nikdy nepochopím takovému plýtvání penězi, kam se ten svět dostal.... každý den umře 70 tis. lidí hlady a někdo každý den hodí do popelnice 2000 Kč.

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 60 tis. km

Obrázek uživatele Radovan

Problém u těch 70 tis. lidí, co zemřou hlady, je ten, že by se neměli správně vůbec narodit. Kdyby je tedy plodili rodiče, co trochu přemýšlejí o tom, jestli je mají jak uživit. A kdyby společně neplundrovali své okolí rychlostí kobylek se stejně rychlým množením se zároveň.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 85 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 39 tis. km (53 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Vetsina tech deti co umrou hlady jsou holky. Casto to s nedostatkem potravin nesouvisi. V urcitych kulturach predstavuje veno pro nevestu ruin cele rodiny a proto rodice nechaji holky radeji umrit hladem aby se zadna svatba nekonala. I kdyz je umrtnost kluku po narozeni prirozene vetsi, v nekterych zemich to je az moc odlisne. Ale tim se aspon snizi rust populace.

Obrázek uživatele Radovan

Tak o tom, že debilní pověry a náboženství jsou mor, žádná. Ale už sklízejí plody sémě svého :
https://www.jw.org/cs/knihovna/casopisy/wp20120901/tezky-udel-zen/
http://www.martinkrupicka.cz/clanky/zaujalo-me/v-cine-chybi-zeny-a-bude-hur/
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/indie-nevesty-prodej.A140904_143718_zahranicni_bse
……………..

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 85 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 39 tis. km (53 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Obrázek uživatele Marek_

Ne ne, myslel jsem pomalejší pokles i v procentech. Ale rozdíl mezi autem za 1,5-2 mega a autem za 1 mega nebude až tak dramatický. Spíš ten pomalejší pokles bude patrný u auta za půl mega a méně, to uznávám.

Proto kupuji auta starší, právě kolem těch 5 let. Ještě je to auto technicky OK a přitom pokles ceny už je citelný. Jasně, důvodem je i to, že na nové auto za 2 mega nemám :-) Otázka ale je, jestli bych i tak spíš nesáhl po ojetině...

---

Lexus GS 450h Premium

Průměrný pád cen za 5 let u auta >= 1 mil. Kč, jednotlivě po letech je:

Spalovák 30-20-10-10-5=75%
BEV 20-10-10-10-5= 55%

Tedy má to hodně společného, co je to za typ auta.

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 60 tis. km

Obrázek uživatele Marek_

A platí to i pro BMW i3? Protože kousky z 2016-2017 jsou v DE pod 20000, což je méně než polovina.

Spíš bych řekl než o typu pohonu, že ten pokles cen je dán velikosti a "premiovosti" auta a čím vyšší pořizovací cena, tím strmejsi pokles ceny.

---

Lexus GS 450h Premium

Otázka je, kolik ty BMW reálné stály. U nás taky stojí Kia Soul 39 kWh 1.15 mil. a v Německu 880 tis. (tedy než padla koruna)

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 60 tis. km

Obrázek uživatele Marek_

To nevím, předpokládám přes 40.000 eur. Ono, kvůli těm dotacím napříč Evropou je těžké zjistit reálnou prodejní cenu, tržní. U nás to bylo určitě přes milion a první kusy z 2016 jsou už pod půl mega.

Ale je fakt, že kvůli ceně baterek se asi nedočkáme u EV takového stavu, že auto bude za 20 tisíc, jak je tomu dnes u spalováků, starých aut 15-20 let a pod. Si to koupí študák na výšce a na konci školního roku to sešrotuje. To u EV nehrozí.

---

Lexus GS 450h Premium

Přesně jak píšete, prodávají se dotovaná auta a reálné ceny konkrétních aut je nemožné znát. Jednak jsou různé ceny v EU, jednak jsou různé výbavy apod. Každopádně 3 roky sleduji ceny BEV a ty moje procenta +/- odpovídají. Ceny nejstarších BEV sráží ale jeden podstatný fakt. V tomto roce se objevilo a objeví několik nových aut s cenami pod 900 tis. a bateriií od 40 kWh výše a tedy začnou padat ceny těch malobaterkáčů.

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 60 tis. km

Obrázek uživatele Marek_

A ještě je těch EV na trhu málo, myšleno na trhu ojetin. Proto je to dost alchymie a na reálné hodnocení poklesu ceny je brzo. A taky, jak říkáte... stačí uvedení pár modelů na trh a s celým trhem ojetin to zamává :-)

Co tipuju já, je, že ten pokles hodnoty bude u EV +- stejný jako u spalováku, ale jenom do určitého bodu (věku), pak už kvůli baterce nebude mít kam EV klesat. Uvidíme, jaká bude nakonec skutečnost.

---

Lexus GS 450h Premium

Neřekl jsem s celým trhem, ale trhem starých malobaterkáčů, protože ty ceny jsou v dnešní době neudržitelné. Auto s baterií 22 kWh stálo 1 mil. Rovněž tak nový eUP sráží cenu starého velmi výrazně. No bude doba, kdy BEV bude stát podobně jako spalovák, to je už dnes jasné. Jediná hodnotná věc na BEV autě je baterie s nabíjením. Vše ostatní je stejné nebo levnější.

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 60 tis. km

Obrázek uživatele Marek_

Ano, máte pravdu, ovlivní to trh těch nejstarších EV, resp. těch s malou baterkou a dojezdem kolem 100 km.

Co jsem ale koukal, tak zatím to trh EV nereflektuje, někteří prodejci se pořád snaží prodat za ty nesmyslné ceny... eUp za 300 a pod.

---

Lexus GS 450h Premium

Mna by zajimalo, kde lidi chodi na ten nesmyl, ze auto ztrati dnem koupe 20%.... oproti cenikove cene asi jo, ale ve chvili kdy z toho ceniku mate 15 - 20% dolu, tak realne ztrata hodnoty je prakticky nula, mne naopak nedavaji smysl ceny "rocnich aut" nebo predvadecek ktere se prodavaji za skoro stejne penize za ktere se da sehnat nove

Sám vidíš, že to nesmysl není, protože kdo by si koupil ojeté auto, když za tu cenu může mít nové. Ne každý dealer má takovou marži, že ti sleví 20% z ceníkové ceny.

Pokud má firma flotilu (vyšší desítky aut a víc), tak běžná zaměstnanecká sleva je 10 - 15%. Další sleva nepřímá - zimní kola, nosič, střešní box, nebo přímá, předváděčka, skladovka, předplacený servis zdarma, koule, nosič na kola atd atd... navíc až skončí tohle bláznovství, bude slev...
Nové auto je dle zákona tuším do půl roku stáří nebo nájezdu pět nebo šest tisíc km.
Že něco z ceny ztratí ve chvíli opuštění salonu je jasné - velikost ztráty záleží na čase a místě. Klidně může nastat i situace, kdy je hned dražší - např, u Ferrari, či sběratelská malosériovka, či číslovaná edice /např. Octavia 1 RS 100 let motorsportu/

---

Jízda s elektromobilem je často velmi podobná jízdě veteránem - fanoušek se rád přizpůsobí a užije si ji
Elektromobilitu zniči dotační ekologická lobby, tvůrci obsahu a (de)popularizátoři elektromobility - samozvaní technologičtí evangelisté
problém s emisemi z aut je jednoduše řešitelný - stačí, ...

Obrázek uživatele Radovan

Škoda, že se to snížení cen po koronaviru bude týkat jen sračkometů. Na ty nikdo frontu nestojí.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 85 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 39 tis. km (53 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Půjde dolů všechno, u nás bude otázka kurz vůči USD a €. Otázka je, kdo co koupí..

---

Jízda s elektromobilem je často velmi podobná jízdě veteránem - fanoušek se rád přizpůsobí a užije si ji
Elektromobilitu zniči dotační ekologická lobby, tvůrci obsahu a (de)popularizátoři elektromobility - samozvaní technologičtí evangelisté
problém s emisemi z aut je jednoduše řešitelný - stačí, ...

No sance ze prezije tam je pochopitelne, ale vsadit si na to muzete tezko, ze to opravdu pul milionu vydrzi.... v praxi baterky s pul milionem spocitate na prstech jene ruky, i kdyz tesel s takovym najezdem je dost, a uz o nich i psali x clanku, jake to jsou drzaky, tak pokud se nemylim, tak vymenenou baterku mely vsechny, nektere i vicekrat.....
Jinak si myslim, ze dlouhodobe to bude jak u klasickeho spalovaciho motoru - nektery ten pulmilion udela jen s predepsanou udrzbou, nektery bude potrbeboval novy DPF a repasi turba, nektery bude mit fatalni zavadu...

Právě že těch aut které najedou takovou vzdálenost je statisticky zanedbatelné množství, proto to není ani ekologická zátež.

A co se týče těch Tesel s vyměněnýma baterkama, tak si všimni, že většina těch výměn byla provedena u prvních modelů. Třeba jak tu byl článek o tom voze s 600.000 kilometry. Už mělo 3. baterku, ale s tou poslední už měl najeto skoro půl mega. Poruchové byly především baterie do roku 2015. Tesla by už dávno zbankrotovala, kdyby vyměňovala baterie v nějaké větší míře těm statisícům vozů v záruční době.

Právě naopak. Z kvartálních Q-10 formulářů jde vyčíst, že náklady Tesly na záruční servis jsou až překvapivě nízké. Je to i proto, že si to servisují většinou sami, zatímco ostatní automobilky to dělají přes dealery a servisní činnost je hlavním zdroje příjmu dealerské sítě.

Obrázek uživatele M.Krupka

Mám s tím jednu potíž. Nikdy jsem auto na CNG s takovým nájezdem neviděl. A pokud takové opravdu někde existuje,bude to spíše výjimka. Neříkám, že je CNG špatná volba, nicméně statistiky prodejů takových vozů nehovoří o úspěchu ať už jako firemních, nebo soukromých vozů.

Kdysi jezdilo v Berline hodne taxiku od Opel na CNG. Pak jsem cetl ze se toho taxikari zbavovali. Je to davno co jsem to cetl, ale zustalo mi v pameti, ze nebyli nadseni.

Obrázek uživatele M.Krupka

Já vím, že pošta měla taky velké plány s CNG. A pokud se bavím s těmi řidiči, tak k tomu jsou negativní ohlasy, že údajně stále stojí v servisu. Těžko říci.
Osobně vím o jednom Fiatu CNG Panda, jenž se rozsypal po 400tis.km. a šel do kopřiv.
Teď se jezdí v Citigo CNG a uvidí se, zda překoná Pandu.

Na mineni ridicu bych zase tolik nedaval. Nekteri pouzivaji sluzebak jako soukromou benzinku pro sve auto. No a cng se spatne prenasi. Fiat Panda zrejme neni stavena na 400.000 km, tak to byl mozna uspech.

Když jedu za nějakým starším tdi, tak ten sodovkovej plyn je to poslední, co by mě vadilo.

Taky nekdy radeji zastavim a cekam az ta spalovna nebezpecneho odpadu ujede par kilometru a pak se zase rozjedu tim smerem, ale s odstupem. Pry ale existuji i lide, kteri ten smrad radi cuchaji. Doopravdy, nedelam si srandu, nekdo to vyhledava. Asi to funguje jako nikotinovy kour v mozku, pry to nekdo vnima jako stesti, radost a opojeni.

Obrázek uživatele Radovan

Aktuálně je jich 5,99 milionů v ČR. A jsou schopni se o své jedovaté smrady, kravál a vibrace do krve bít. Oproti cca 10.000, co mají raději čistý vzduch. Bohužel.
P.S. A pak jsou ti opravdoví ultras, co třeba nasazují k tomu všemu ještě pálení pneumatik, neboli drifting, to jsou závisláci nejvyšší.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 85 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 39 tis. km (53 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Tak lokálně se jedná z hlediska poškození zdraví člověka o oxidy dusíku (NOx) a prachové částice. Sodovkovej plyn je problém globální, ten jaksi přímo neničí draví člověka, ale "krapet" mění prostředí na matičce Zemi

---

FVE 59,85 kWp a 4,86 kWp , nízkoenergetická dřevostavba - tep. ztráta 4,5 kW
TESLA 3 Performance, BMW 330e ( prodáno ) , VW e-Golf

Bude Tesla Battery Day?

No když oznámili že bude v dubnu tak asi v dubnu bude. Kdy přesně nemám zjištěno a možná se to ještě neví (neověřeně mám-20.4-4:20- možná vtip, je to světový den marihuany). V každém případě to má být opravdu zajímavé. Nejbližší cílová cena 100 USD/kWH je známá, překvapením by mohlo být datum kdy jí plánují dosáhnout a jak to provedou. Technologie -the machine that builds the machine- tak to zní jako sci-fi. Představí ji? Další zatím neznámá jsou důsledky akvizice Maxwell. Kondezátory?? Uvidíme :-)

Zajímavé je, že Musk tvrdil už někdy předloni na podzim, že za tuto cenu za kWh vyrábějí články pro TM3. Asi o rok později zase představitel VW tvrdil, že za tuto cenu nakupují. Tak teď nevím co si o tom mám myslet.

Když se člověk opravdu zajímá, tak mu vyjde, že jsou dnešní ceny za kWh o hodně níže než se obecně deklaruje. To že někdo dnes vyrábí nad 100USD/kWh na úrovni baterie už není problém současného stavu poznání technologie, ale prostě toho, že to dotyčný neumí = nechce do toho investovat. To jim nezazlívám, pokud u toho nemají světoborné kecy.

Co se týká Muska tak o tom nevím, bylo by to zajímavé,najdete odkaz?
Od VW to bylo potom myslím pouze neoficiální, ale nevěnoval jsem tomu tehdy takovou pozornost jako dnes. Jinak hranice 100 USD by prý měla být ta jejíž prolomení by mělo znamenat že el nebude dražší nez srovnatelné jiné a to by myslím oznámili s větší slávou.
Já čerpám informace odtud:
https://www.teslarati.com/tesla-battery-day-doomsday-legacy-carmakers-electric/

Našel jsem článek, který na prohlášení odkazuje.

Dík, tak je to jasnější, odhadoval že na cell level budou možná, v závislosti na cenách a dalších okolnostech, do konce 2018. To se asi nesplnilo, nebo aspoň o tom nevím, ale nevím ani za kolik vyrábějí dnes, třeba už na cell level na 100 dnes jsou? A na pack level do dvou let. Tj. mohl by nyní možná oznámit dosažení ceny pod 100USD/kWh za celou baterii. Jestli ale oznámí pouze na cell level, tak to vzhledem k tomu co řekl v 2018 bude zklamání.

Já ty předběžné informace pochopil tak, že v rámci battery day budou odhalovat úplně novou technologii, kterou vyvinuli s Maxwellem. Takže možná nějaký solid state? Nemyslím si, že by dělali takový humbuk kolem snížení výrobní ceny, notabene když by šlo vlastně o zpoždění proti stavu avizovanému v roce 2018.

To také zřejmě půjde hodně o technologická překvapení a budou to určitě fascinující novinky (díky kterým se cena sníží), nicméně je to invenstorský den a pro ty je nejdůležitější výsledek- očekávaná cena. Technologiím zase tak moc nerozumí i když je nadšeně vítají. Pokud by měl představit něco opravdu převratného tak bych neváhal očekávanou cenu akcií ještě zvednout, ale je tady riziko že ty změny nebudou zas tak převratné.

Výrazné snížení ceny a nějaké evoluční zlepšení parametrů současné technologie by bylo určitě fajn. Nicméně pokud by šlo skutečně o solid state uvedené do předprodukčního stavu, byla by to revoluce.

O solid state nepůjde. Maxwell ani na ničem podobném nepracoval. Tesla je koupila kvůli suchým elektrodám, což potvrdil i Musk. Nebude se tedy jednat o nějakou revoluci. Spíše evoluci - snížení výrobní ceny. V polovině 2018 Musk mluvil o ceně 100 dolarů za kWh za celý battery pack do konce roku 2020, ale on byl vždy optimista.

Bohužel nejsem expert na technologie výroby a konstrukce článků, takže ty "suché" elektrody jsem si spojoval se solid state. Je někde nějaký dokument, kde by to bylo rozumně popsané?

Nejedná se však o suchý elektrolit v solid state článcích. Elektroda není elektrolit.

Normálně se elektrody vyrábí v tekuté směsi a pak musí procházet nákladným a časově náročným sušícím postupem ve velkých a drahých sušičkách. Těchnologie Maxwellu to umožňuje přeskočit.

Pokud vás zajímají detaily a zvládáte angličtinu, tak zde je super hodně do hloubky rozhovor s nějakým specialistou na baterie a rozebírají s ním baterie obecně i ten nákup Maxwellu. Ale má to skoro 2 hodiny :) Někde kolem 1:10:00 začínají probírat postup výroby baterií a proč Tesla chce Maxwell a proč to tak hodně znamená.

https://www.youtube.com/watch?v=18MYRkx_Vr4

Díky. Jinak elektrodu od elektrolytu ještě poznám a angličtina taky není problém.

Otázka je jestli je to cena za článek nebo za celou baterii.

Tak díky odkazu od ctirada očekávám že oznámí prolomení "magické" hranice za celou baterii a cenový cíl akcií -battery day- na 800 USD.

To, co jsem zmiňoval bylo za článek.

Měla by být za kWh kompetní batere zamontované v autě, tedy baterii o kapacitě 100kWh by měly být schopni vyrobit a zamontovat do auta za 10 000,-USD (tím zamontováním si ale nejsem jistý, možná jen vyrobit?)

oprava- na základě jiných diskuzí jsem předpokládal za baterii v autě ale přečetl jsem si také... mass production of battery cells at $100/kWh... a to by tedy bylo za článek.

Ta cena potom přibližně odpovídá tomu za co jsou ostatní schopni vyrobit motor.

Původně to snad bylo na 1.dubna, to byl asi Muskův vtip, ale s mariánkou by to mohlo sedět.

Rusakum uz tece do bot. Skemraji u OPEC aby se dohodli na omezeni tezby ropy. Jen at si to vyzkousi jak to bude az EV budou jezdit kolem benzinek ve kterych budou bydlet pavouci. Ten ropny kartel je zlocinne spolceni. V zakonech jsou kartely zakazane a presto staty s tou mafii kseftuji. Doufam ze tomu bude brzy konec. Trump by na ten OPEC kartel mel vyhlasit sankce a EU by se mela pripojit.

https://oenergetice.cz/ropa/minimum-americky-tezaru-pri-soucasnych-cenach-ropy-profitabilni-krok-ruska-plni-svuj-ucel

Obrázek uživatele Jan Veselý

Tohle už je rozhodnuté. Kongres už schválil, že se natiskne 3000 miliard dolarů pro podporu korporací v USA. Ropáci na ty prachy čekají v první řadě, to mají ošéfované. Vláda USA prostě vykoupí všech cca 300 miliard dluhů, co frakeři už stihli vyprodukovat a "zapomene" na to, že by je chtěla splácet.

Amerika first.Boeing pro změnu zadotují přez zbrojní zakázky.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Kapitalizace zisků, socializace ztrát. Korporátní socialismus v praxi.

No- to je snad trochu složitější. Obhájce to vidí jako rozumná opatření pro předcházení (nebo kompenzaci) ztrát at tím i udržení obecně dosažené úrovně.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Je to úplně jednoduché. V Evropě se zachraňují hlavně lidi a protože budou mít peníze, udrží to ekonomiku v chodu a půjde se rychle vrátit zpět. V USA je korpokracie, na lidi se na federální úrovni kašle, zachraňují se korporace a Dow Jonesův index. Teď tam během pár dní přišlo o práci a tím pádem i o zdravotní pojištění ~3 miliony lidí. Super, že? Není nic "lepšího" během rozjezdu pandemie.

Tak jednoduše srovnatelné to není, Správně sice říkáte že na federální úrovni se na lidi kašle, ale musím dodat, že podle valné většiny Američanů je to tak dobře. Chtějí aby to tak bylo a federální vláda se jim do životů nepletla, všeobecné pojištění na federální úrovni odmítli, starost o občany mají státy a hlavně různá místní seskupení. Fedrální úřady a vláda jsou hlavně od toho aby se staraly o hospodářsví na celonárodní a nadnárodní úrovni- Dow Jonesův index (samozřejmě mimo jiné)- a to dělají soudě dle výsledků stále lépe než jiné vlády. A jak se ukazuje, tak o ty "tři miliony" bude na místní úrovni postaráno možná lépe než o pár set důchodců v domovech důchodců v Česku. Kde se vláda stará o to aby jim personál nezapoměl měřit teplotu.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Všeobecné zdravotní pojištění chce (podle průzkumů názorů) v USA okolo 75% lidí, i po desetiletích tvrdé propagandy a lhaní proti tomuto. Jinak je to ovšem v D.C., kde je uplácení legální a farmaceutická a pojišťovnická lobby (které na jejich drahéma nefunkčním systému nejvíce vydělávají) platí fakt hodně.
ad Dow Jones) Nafouknutí obří spekulační bubliny na Wall Street, vyhonění růstu ekonomiky na dluh a bez reálného ekonomického základu a rekordní rozpočtové deficity během konjunktury, to není, dle mého, moc dobrá vizitka vládnutí.
Hlavně, když veškerý "růst" posledních x let zmizel během pár dní jako pověstná pára nad hrncem.

Tak samozřejmě pokud se zeptáte chcete dostupné zdravotní pojištění pro všechny, tak každý odpoví ano, pokud se zeptáte chcete povinně platit pojistné a pokud je platit nebudete tak pokutu= slavná Obamacare. Tak je odpověď jiná. V ČR se nikdo neptal a všichni zaměstnanci a zaměstnavatelé za zaměstnance platí (a ne málo) pokuty za neplacení jsou potom také slušně velké- doživotní exekuce z toho může být. Co je lepší???

Obrázek uživatele Jan Veselý

Podle všech objektivních kritérií je lepší všeobecná zdravotní péče evropského střihu. Vychází (jako podíl HDP) 2-3x levněji a produkuje lepší výsledky (nižší úmrtnost na choroby, vyšší věk dožití, lepší zdravotní stav populace, ...). Takových srovnání byla už udělána spousta.
Když jste nemocný, jdete v ČR k doktorovi a víte, že vás budou léčit a že vás léčba nezruinuje. V USA se i lidi se zdravotním pojištěním bojí chodit k doktorovi, protože mají oprávněný strach, že by je léčba zruinovala.
Patient Protection and Affordable Care Act (Obamacare, původně Romneycare) byl pokus se situací něco udělat. Skončilo to na půl cesty a díky Republikánům v Kongresu to má i několik zásadních vad, třeba to, že se nelze přihlásit do Medicare nebo, že vláda nesmí vyjednávat o ceně léků. A samozřejmě, i tohle je poslední 4 roky cílem neustálých útoků a snahy o likvidaci.

V těhto faktech máte zřejmě pravdu, ale v podstatě se mýlíte. Když zjednoduším na podstatu, tak tyto fakta pouze potvrzují že zvířata v zoo mají lepší péči a dožívají se vyššího věku než volné přírodě. Ale co když si zvolí neschopné ošetřovatele? Myslím že Američané stále volí svobodu.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Mám pravdu ve faktech, ale nemám ten PRAVÝ politický pohled na věc, co?

V podstatě ano, jen bych ho nenazval PRAVÝ nebo LEVÝ máte prostě názor který má své důsledky pokud je realizován, některé možná i kladné. Já konstatuji že Američané dávají přednost -Medicare and Choice- a také -Private insurance- Což vyplývá z jejich názoru. Důkazem že je lepší než jiné názory potom je kolik lidí by u nich chtělo žít. Lidé celosvětově "hlasují nohama" a USA v tomto hlasování jednoznačně vítezí.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Pletete si pojmy a dojmy. Američané ve velké většině preferují systém stylu "Medicare for all". To,o čem vy píšete, je to, co média a místní politická věrchuška prezentují, že je většinový názor populace. Podle obratů, které používáte, předpokládám Fox "News".
Ale je to něco ve stylu toho, jak ten ředitel tabákového koncernu argumentoval, že kvůli jeho výrobkům mají rodičky menší děti a že jim to vlastně tak vyhovuje.
Ohledně hlasování nohama, aktuální tok lidí mezi Mexikem a USA je 400 tisíc/rok. Směrem z USA do Mexika.

Vote for Bernie? :-) Uvidíme.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Zatím to, bohužel pro USA, vypadá, že příštím prezidentem USA bude ten současný neschopný mluvka nebo již senilní bývalá osobnost, resp. za něj bude vládnout jeho viceprezident, to už tam taky bylo (Wilson, Bush jr.).

Souhlasím, bez bohužel, a logicky z toho vyvozuji že většina Američanů stále dává správně přednost výběru a osobní zodpovědnosti před pro všechny. Ono chtít cokoli pro všechny je tak lákavé tak na první pohled správné a tak špatně to dopadá.

Áno majú tam možnosť výberu. Majú toľko možností, že ich z toho aj hlava môže rozbolieť. Len s tím k lekárovi nepôjdu, lebo potom z účtu od lekára ich hlava znova rozbolí. :)

Ak majú dosť peňazí tak si platia poistenie. (alebo aj nie, veď majú dosť peňazí)
Môžu mať poistenie ako benefit od zamestnáveteľa.
Ak to majú ako benefit, tak často je daná poisťovňa, takže pri zmene zamestnávateľa pravdepodobne aj zmena poisťovne.

No ak aj majú poistenie a idú na ošetrenie, tak len do zariadenia, ktoré ma zmluvu s ich poisťovňou, inak platia.
Ak aj sú v zariadení, ktoré ma zmluvu s ich poisťovňou, ešte sa môže stať že ich ošetril lekár, ktorý nemá zmluvu, takže platia.
A aj k lekárovi je lepšie sa vždy dopraviť sám, lebo ak treba sanitku, tá ich dopraví na najbližšie miesto a ostáva im dúfať, že to je také, kde so svojou poisťovňou nebudú platiť.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Chybná logika. Sanders je hrozbou pro politický establishment, jak u Demokratů, tak u Republikánů. V reálu vyhrála moc peněz a propagandy nad přáními lidí. V USA už desítky let nevládnout lidi, vládnou tam korporace.
BTW.: Bylo špatné chtít rovné volební právo pro všechny?
BTW.2: Osobní zodpovědnost je během pandemie naprosto nedostatečná.

Tak se shodneme že politicky se neshodneme, jen prosím když tvrdíte že nějakou zemi řídí korporace tak se podívejte jak to dopadlo ve Venezuele kde "vládu korporací" odstranili. Kdyby to o korporacích byla pravda, tak by se jim muselo také přiznat že dokáží vládnout mnohem lépe než socialisté jako Bernie a spol.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Aha, takže černobílé vidění světa? Já odpovím, že USA zažily své nejlepší časy, když svým korporacím pěkně nasadily otěže, tj. za vlády FDR a následně Eisenhovera, Kennedyho a LBJ.
Pak už to s nimi šlo v tomto směru z kopce. A Venezuela je jen další z řady případů, kdy USA svévolně zasahují do politických procesů v zemích Latinské Ameriky, v tomto případě včetně pokusu o vojenský puč.

Nejsem historik, srovnávám jak se žije v současnosti a z tohoto hlediska "socialistické státy" opravdu moc nenabízí. Skandinávie je možnou vyjímkou?? Tam to neznám. Jinak samozřejmě souhlasím že kapitalismus musí mít pravidla a myslím že současné Česko je do značné míry výsledkem toho že V. Klaus byl "čtenářem jedné knihy". Podezírám ho že druhou (v pořadí vlastně první) Smithovu knihu- Teorie mravních citů - ve své době vůbec neznal. Z toho ale nijak nevyplývá že by byla správná snaha socialistů utáhnout otěže až k usmrcení tažného zvířete nebo diktovat občanům kolik a na jaké pojištění musí platit.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Ideál má být v rovnováze a harmonii. Oba extrémy, "čistý" kapitalismus i "čistý" socialismus, jsou špatně a (historia magistra vitae) oba vedou do průseru, každý jinak. Naopak správně nastavený smíšený systém funguje překvapivě dobře. V té analogii s tím tažným zvířetem, je špatné mu utáhnout otěže až pojde, je ovšem špatné ho nechat lítat kam se mu zachce a všechno podupat. Správné je ho pořádně zapřáhnout, dobře se o něj starat, jednat s ním s úctou a když něco vyvede, dát mu za vyučenou. Má si samo vybírat cestu, ale směr a cíl mu je určen.
ad zdravotnictví) Čistě tržní zdravotnictví nemůže fungovat kvůli informační asymetrii a kvůli tomu, že jednomu účastníkovi trhu jde při něm doslova o život. Navíc má péče o zdraví zásadní celospolečenský a morální přesah, mimo individualismus.
Čistě státem kontrolované zdravotnictví je neefektivní, nepružný a hloupý moloch.
Proto mají nejlepší výsledky hybridní systémy se správně nastavenými "pravidly hry". To je "německý styl", který ve zdravotnictví přejalo i ČR. Máte v něm socialistické i kapitalistické prvky, které spolu interagují.
V USA zdravotní pojišťovny celý systém komplikují, prodražují a zhoršují, protože pravidla pro jejich fungování jsou taková, že takové chování zvyšuje jejich zisky.
V ČR mají stejné "kapitalistické" zdravotní pojišťovny jiná pravidla hry a naopak fungují jako mocný optimalizátor, který zásadním způsobem snižuje náklady celého systému.

Jak jsem napsal jinde- ...Zastávám nyní názor vycházející z Smithových dvou knih jako první se obvykle uvádí Bohatství národů (i když byla napsána později) a definuje fungování neviditelné ruky trhu. Druhá, méně známá, Teorie mravních citů definuje morálku- nepokradeš-. Mnoho ekonomů má dosud problém vnímat tyto knihy v jednotě ze které se vyvodí, NEVITELNÁ RUKA TRHU BEZ NEPOKRADEŠ FUNGOVAT NEBUDE. A tady je role státu- zajistit volnost občanů v podnikání (sám rozhodně podnikat nemá) a zároveň musí zajistit trestání krádeže (to zase nesmí dělat sami občané) Stát kerý podniká v pojišťovnictí a přitom není schopen zajistit aby pojišťovny nekradly je neschopný v obou svých úkolech. ČR má smůlu. Osobně si myslím že USA je v obou těchto úkolech mnohem schopnější, i když ani tam to není ideální...- Vím je to čistá teorie (a až příliž zjednodušeno- např. morální role státu je mnohem složitější), ale v praxi je k ní blíže Německo nebo USA? možná oba stejně daleko ale z opačné strany? Mě vyhovuje USA. A ještě k hybridnímu systému v ČR, myslím že tam to bohužel vypadá jako by si vybrali z obou to horší. Přebrali německý systém beze změn? Můj pocit je že tam to funguje lépe i když tak dobře jako pro dobře pojištěného v USA ne, ale na druhou stranu uznávám že to bude pro nepojištěného fugovat lépe v Německu. Otázka jaké důsledky v obecné morálce tyto dva přístupy mají, tak to by zřejmě bylo dobré téma na disertační práci, zabýval se tím už někdo? Zase tak vzdělaný teoretik nejsem.

Vláda korporací je naopak velmi efektivní a prospěšná pro celou společnost. Formu korporatokracie mají například v Hong Kongu, Jižní Korei a Singapuru. Ve všech těchto státech mají korporace významný podíl na vládnutí a všechny tyto země jsou úspěšné s vysokou životní úrovní. Podobnou roli v novověké plutokracii měly renesanční Benátky a Florencie. Tedy nejvyspělejší země renesanční Evropy.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Až na to, že podobné systémy občas zažijí velmi kruté povstání, kdy se střílí v ulicích, drancuje a věší na kandelábrech. A lidi jsou ochotnější poslouchat všelijaké ty Dantony, Savonaroly, Marxe a jim podobné.
Japonsko a Jižní Korea se staly opravdu bohatými a stabilními společnostmi potom, co moc "zaibacu" omezily. Předtím tam akorát kvetl terorismus.
Si všimněte jak různě Evropa a USA reagují na současnou situaci. Tady se šijou roušky a řeší pomoc hůře postiženým zemím. V USA lidi vykoupili zbraně a střelivo.

Ani se jim nedivím https://www.youtube.com/watch?v=tC8Ers7G2Bk

Obrázek uživatele Radovan

Tento přístup je rozumný kdekoliv na světě. Nikde nemáte policajta vedle sebe a nula zločinců, i třeba jen potencionálních, co loupí ze zoufalství.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 85 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 39 tis. km (53 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Američani si mnohem více váží osobní zodpovědnosti a svobody před direktivním rovnostářstvím. A myslím že to tak je i dobře.

xxx

Takze Trump chce stavet nahranici s Mexikem zed ze stejneho duvodu, proc ji stavelo NDR v Berline?

Obrázek uživatele Jan Veselý

Trump se chce akorát flákat, machrovat na shromážděních a nadělat prachy pro sebe.
Ta "zeď" je jen jedno nafouknuté nic. Je to jen způsob jak získat hlasy místních rasistů a jiných blbečků. Reálně se za 4 roky jeho vlády postavil tak leda velký prd.

Ještě dodávám USA samozřejmě nejsou džungle, na místní úrovni je život regulován možná dokonce více než v Evropě, ale vychází se z vůle "místních" a ti si také pravidla dle svého mění a na to aby jim Vláda zasahovala do života jsou až alergičtí. Velice dobře potom rozlišují mezi osobním a obecným zájmem.

Jenomže ty korporace dávají lidem práci. Navíc nejde zdaleka jenom o ty korporace, ale především o malé a střední firmy. Amerika má mnohem pružnější pracovní trh. Proto tam lidé snadno přijdou o práci během krize, jako jsou ty 3 milióny nezaměstnaných, ale taky se mnohem snáze zaměstnává, proto krize v USA trvají mnohem kratší dobu než v Evropě. Evropa má kvůli nepružnému pracovnímu trhu mnohem větší chronickou nezaměstnanost než USA. A co hůře, v Evropě je lepší často firmu prostě zavřít než propustit část zaměstnanců a tím zlikvidovat dluhodobě funkční firmu kvůli časově omezené krizi.

Americký systém je mnohem lepší. Umožňuje v době krize předat závazky na stát a po očištění je zase přijmout. V Evropě jsou firmy tak vycukané z nepružného pracovního práva, že raději ani nevytvářejí pracovní pozice a to je důvod chronické vysoké evropské nezaměstnanosti.

Obrázek uživatele Jan Veselý

A komupak ty korporace budou prodávat, když lidi nebudou mít prachy? Co s bankami udělá vlna osobních bankrotů a propadlých hypoték? Korporace potřebují zakázky.
V Evropě (a Kanadě, a jinde) se teď řeší "kurzarbeit", půjčování zaměstnanců a státem placená dovolená tak, aby bylo možné hned jak to půjde restartovat ekonomiku.
Polovina Američanů nemá v tom jejich systému vůbec žádné finanční rezervy. Do 14 dnů jsou bez peněz a díky jejich nefunkčnímu zdravotnictví a nefunkční federální vládě se jim tam rozjíždí taková pandemie, že Itálie ve srovnání s tímhle bude působit jako úplná selanka. S tím jim nějaká pružnost pracovního trhu moc nepomůže.
BTW. Kdo myslíte, že má konkurenceschopnější ekonomiku v globálním tržním prostředí? USA nebo EU? Rozdíl je asi jen o cca 700 miliard USD/rok.

A proč by lidi neměli mít prachy? Bez ohledu na to jak velká je krize, vždycky jsou lidi co mají peníze, ale likvidace firmy, která vznikala desetiletí má dalekosáhlé důsledky. Vždycky se v první řadě propouští zbytní lidé - lidé kteří přináší nízkou přidanou hodnotu. Nikdo se nezbavuje klíčových zaměstnanců, ale možnost ze dne na den propustit ty, kteří nejsou pro přežití firmy klíčoví, pomůže firmě přežít krizi a zase ty lidi nabrat až se situace zlepší.

Pracovní právo ve Francii, Španělsku, Itálii atd neumožňuje se lidí rychle zbavit, proto je ani nenabírají. Nenabírají mladé nezkušené lidi, kteří tak nemají ty zkušenosti ani šanci získat. Nezaměstnanost mladých je v těchto zemích obrovský systémový problém.

A co se týče toho čemu říkáte nefunkční americké zdravotnictví, tak americké nemocnice patří k nejlepším na světě. Největší počet unikátních lékařských zákroků, velkiá část pokroku ve zdravotnictví pochází právě z USA.

A kdo že si myslím že má konkurenceschopnější ekonomiku v globálním prostředí? To je snad vtip? Jsou snad Apple, Google, Microsoft, Tesla, Dell, Amazon, Facebook evropské firmy? Evropa těží hlavně z historických konglomerátů, protože založit novou globálně úspěšnou firmu v Evropě je extrémně těžké. Většina Top světových firem jsou mladší než 50 let a vznikají v USA nebo v Asii a ne v Evropě. Evropa je z globálního hlediska EXTRÉMNĚ nekonkurenceschopná.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Ad nemají prachy) V USA nemá polovina domácností ani na 400 dolarový mimořádný výdaj. To je fakt. A to je v případě koronavirové infekce čekají náklady v tisících dolarů na osobu jen za spoluúčast.
Ad nemocnice) Dovolím si to vaše tvrzení mírně poopravit. V USA existují nemocnice, které patří k naprosté světové špičce (Mayo Clinic, Johns Hopkins, ...). Jenomže oni mají přes 300 milionů obyvatel. A systém zdravotní péče je tragický a příšerně drahý.
Ad konkurenceschopnost) EU má kladnou obchodní bilanci se zbytkem světa na úrovni +200-250 miliard USD/rok. USA to má cca -500 miliard USD/rok. Je to jak s těmi nemocnicemi, mají pár obřích globálně konkurenceschopných firem, ale pro zbytek to neplatí. EU má "jen" tisíce "neviditelných" firem, které to zvládají velice dobře, a taky hospodářskou politiku. A evropské firmy díky exportu zboží do USA a dojení peněz ze svých továren v USA na tom státě dost vydělávají.

Ale to je všude na světě, že velká čáást populace nemá hotovost na mimořádné situace. To nemá nic společného s USA. U nás je to úplně stejné a v případě potřeby koupě nové pračky by si na to museli půjčit.

Systém zdravotní péče v USA vůbec není tragický. Ba naopak. Nejenom že tam mají nejlepší nemocnice na světě, péče je snadno dostupná pro většinu obyvatel. Dostupná, ne automatická. V USA je každý obyvatel sám zodpovědný za své zdraví a může nebo nemusí si platit zdravotní pojištění a i jeho výši. Povinné zdravotní pojištění rozhodně není žádná výhra. I v Evropě každý kdo na to má, raději navštěvuje soukromé kliniky, protože taková péče je kvalitnější než veřejné zdravotnictví. A to mám zkušenosti z několika západoevropských států. Každý chodí k soukromníkům, pokud si to aspoň trochu může dovolit. Bohatí Evropané jezdí se léčit na americké kliniky. To má svůj důvod. Jo a Mayo clinic není jedna nemocnice, ale celý řetězec soukromých nemocnic v USA poskytující tu nejlepší světovou péči.

Státní obchodní bilance vůbec nic neříká o efektivitě soukromých firem a pracovního práva. EU má výrazně více obyvatel než USA a přesto HDP EU je o dost nižší a ten rozdíl se rok od roku zvětšuje. Zatímco světová ekonomika 10 let rostla a zažívala konjukturu, tak polovina západoevropských států se kymácí na pokraji bankrotu a můžeme čekat že tuhle současnou krizi spousta z nich nepřežije bez státního bankrotu. Evropa jako celek je na tom dlouhodobě ekonomicky velmi špatně.

"Bohatí Evropané jezdí se léčit na americké kliniky."
Toto som videl hovoriť aj jedného politika (meno ale fakt neviem) že ako majú super zdravotníctvo, bohatí ľudia z celého sveta chodia k nim.
No áno, majú najlepšie zdravotníctvo pre bohatých, s tím súhlasíme bez rozdielu.

Ono aby sme si rozumeli, aj náš systém je ďáááleko od optimálneho a nájde sa tak pol milióna (a možno aj celý milión) vecí na zmenu. A niektoré veci by určite neboli na škodu aj u nás keby sa prebrali od USA systému, ale ísť komplet ich smerom... eee to asi radšej nie.

Obrázek uživatele Jan Veselý

V Evropě se zachraňují lidi, což pomůže samozřejmě i firmám. V USA se zachraňují korporace, na lidi se kašle.
Státní obchodní bilance dost vypovídá o efektech legislativy, státní ekonomické a hospodářské politiky.
To, že za Trumpa poskočil během konjunktury státní dluh o 25% HDP je do nebe volající pitomost, která ještě USA vyjde draho.

Je mi líto, ale to vaše motto že v Evropě se zachraňují lidi a v USA korporace je nejenom nepravdivé, ale hlavně hloupé. Ve všech částech světa jde o to minimalizovat škody na hospodářství. Evropský způsob sanování mezd a zákazu propouštění je hloupý. Nejenom že bude stát mnohem více peněz, ale taky dlouhodobě povede k větší nezaměstnanosti, protože spousta evropských firem skončí hned po té, co stát přestane dotovat mzdy, protože nebude moci propouštět přebytečné zaměstnance. I proto se v Evropě obchází pracovní zákony přes Swatz systém a agenturní zaměstnávání. Protože to vede k alespoň nějaké dynamice pracovního trhu a chrání firmy před úpadkem, ale to dost možná nyní nebude stačit.

Státní obchodní bilance vypovídá jenom o státní obchodní bilanci. O ničem jiném.

Aktiva vlády USA mnohonásobě převyšují její pasiva. Mnohem důležitejší než výše dluhu je její složení. Zatímco Japonsko má 2x vyšší dluh vůči HDP, tak to není pro zemi žádný problém. A Čína má dluh poloviční a přesto má větší problém s dluhy než USA.

A co se týká čínského viru tak ono se ukáže po odeznění krize, bude stačit potom podívat se na kurz USD/EUR. Kéž bych byl jasnovidec. Nicméně můj odhad je - nebude to nic podstatného. Dopad na evropu i USA bude přibližně stejný. Čína jako vítěz tak to je potom otázka- vítěz čeho? Hospodářského růstu?

Poměr USD/Eur se nezmění a Čínu to semele taky, protože je silně exportně zaměřená. Navíc čínské firmy jsou silně zadlužené, stejně jako Číňané. Čína bude muset napumpovat do ekonomiky bilióny dolarů jenom aby zabránila masivnímu bankrotování státního i soukromého sektoru.

A to platí i o domácnostech. Zatímco v USA v posledních 10 letech kleslo zadlužení ze 100% příjmů na 75%, tak v Číně vzrostlo z 20% na 55%. A to je údaj za celou Čínu. Obvzláště velké problémy to působí především ve velkých městech jako je Peking a Shanghai.

Takže celosvětove se ekonomicky nestane v podstatě nic protože to měří v podstatě všem stejně??? Myslím že v postatě ano.

Tady to také moc optimisticky nevidí https://www.youtube.com/watch?v=0ao6IQe3GaM

Kaliforňané jsou optimisti- Weed is legal- Jinak bezesrandy- je možnost že kuřáky to postihne hůř a tráva postihuje plíce ještě víc než cigarety. Ale to je na jejich osobní zodpovědnosti. Je to prostě úplně jiný životní postoj a chápe se to asi jen těžko, jak dokazuje diskuse výše. Jinak další argument proti povinnosti platit všeobecné zdravotní pojištění. Proč by měl kdokoli přispívat na pojištění kuřáků a jak se otevře tato otázka tak se nabízí a co tlouštíkům.
To stát nevyřeší- myslím že je proto lepší říct na rovinu od vlády nic moc nečekejte a pojistěte se sami. Pojišťovna si potom výši vaší pojistky vypočítá spravedlivěji než jsou možnosti státu.

Ten odkaz je také o tom, jak hodnotí finanční rezevvy občanů.A já jsem jednoznačně zastáncem evropského modelu.

A proc by mel kdokoliv prispivat lidem, kteri maji vrozenou vadu, co jsou astmatici (treba ze znecisteneho zivotniho prostredi auty a elektrarnami), postizenym lidem, vice nemocnym duchodcum? No a co treba hornikums podlozmenym zdravim? Radeji ty lidi nechame umrit pred nemocnicemi, ze?

Obrázek uživatele Marek_

Stačilo by nastavit parametry systému tak, aby do zdr. pojištění teklo stejné množství peněz jako doteď. Akorát by ti odpovědnější platili méně a ti nezodpovědní platili více, nic jiného. A systém by se ufinancoval a péče o nemocné by nijak neutrpěla.

A nezodpovědný člověk není míněno ten, kdo má vrozenou vadu a ani ten, kdo si zdraví zničil v práci. Ale kuřák ano. A za důchodce a nezaměstnané by platil, samozřejmě, stát, stejně jako teď platí... minimum.

Nikdo by neumíral, resp. ne víc jako doteď. I teď se vám taky může stát, že si sice platíte pojištění (musí každý), ale naše zdravotnictví vám nepomůže. Takových příkladů se najde spousta, mnohokrát jsem i já sám přizpíval na léčbu lidem, kteří se museli léčit v zahraničí, protože u nás na to nebyli odborníci a pojišťovna to neplatila.

---

Lexus GS 450h Premium

Idea je to hezká, ale obávám se,že ta agenda, by byla několikanásobě dražší, než by se ušetřilo na těch "nezodpovědných".

Obrázek uživatele Radovan

Máme 2 velké problémy v ČR, kromě rozbujelé státní správy a faktického byrokratického socialismu. Zdravotnictví a školství. Obě sežerou jakoukoliv sumu, co do nich nalejete, a obě jsou v konečném důsledku k ničemu. Nemohou za to ale samy, vinen je systém financování ze zdravotních daní (ne, opravdu to není pojištění, tuhle lež 30 let opakují bolševici napříč stranami) a daní vůbec. Nic tam neměří výkon a přínos, vůbec nic tam neodměňuje úspěch a netrestá neúspěch. A o tom celé "solidární" zdravotnictví a školství je.
Takže ano, jakýkoliv postih nezodpovědných a třeba jen prosté stanovení standardů a povolení hrazení nadstandardní péče by třeba zdravotnictví v ČR obrovsky pomohly.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 85 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 39 tis. km (53 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Docela Vas chapu, ALE
1) kuraci a alkoholici prispivaji do "systemu" spotrebni dani. To, ze je vyuzita jinak, za to nemohou ani kuraci ani alkoholici. Problem vidim s fetaky, drogy jsou nelegalni, proto se na ne nevztahuje spotrebni dan.
2) Musel by byt nekdo, kdo bude rozhodovat, co je zapricineno vlastni nedbalosti ci nezdravym zpusobem zivota a co je zpusobeno zivotnim prostredim, praci ci vrozenou vadou ci predispozici (bacha, nektere geny udelaji tloustika i z cloveka, ktery se prumerne hybe a ji, a hubeneho z nekoho, kdo ten pohyb ma daleko mensi a ji daleko vice). No a toto bude muset posuzovat nejaky urednik (armada uredniku), coz system prodrazi a bude nachylny na korupci.

Jen podotknu, nekourim a alkohol kupuji jen jako darek a nebo pivo a to vetsinou na pohosteni pro hosty. Zeru teda jak dobytek (neni problem pytlik spaget, kasi z dvou litru mleka, 4 pytliky ryze), ale kupodivu se jakz tak drzim a na postavu ma vliv pouze pohyb (cim vic prace v praci, tim vic vazim, pokud je mene prace v praci a delam na baraku, hubnu), ma sestrenice je opak, neji temer nic, jako zdravotni sestra se nabeha a kila jsou videt.

Pouze k 2/ ten někdo jsou právě soukromé pojišťovny ty s hodnocením rizik, statistikou a přidělením idividuální výše pojistného nemají problém. Kdyby se o to pokoušel stát a zvláště Český tak bych očekával katastrofu.

A pojistovny by to delaly v zajmu pjistence a nikoliv svem? Takze kde by to jen slo, reknou, ze ruka mu chybi kvuli koureni matky a tim padem je to jeho vina, ze se tak narodil, a kdyz bude dosttacne cvicit a jist zdrave, tak by doroste. Pokud nedoroste, je to jeho chyba. Berte to jako absurditu, kterych se prave u pojistoven stavai desitky. Clovek ma pojisteny dum proti zivelnym pohromam, ale patri tam orkan ale ne vichrice... a je to vydane vyhlaskou behem uz existujici smlouvy

Tak to se dostáváme k fungování trhu a roli státu, byly to mé oblíbené téma na přednáškách. Pozor následující bude velmi zjednodušeno ale doufám že ne na úkor správnosti. Zastávám nyní názor vycházející z Smithových dvou knih jako první se obvykle uvádí Bohatství národů (i když byla napsána později) a definuje fungování neviditelné ruky trhu. Druhá, méně známá, Teorie mravních citů definuje morálku- nepokradeš-. Mnoho ekonomů má dosud problém vnímat tyto knihy v jednotě ze které se vyvodí, NEVITELNÁ RUKA TRHU BEZ NEPOKRADEŠ FUNGOVAT NEBUDE. A tady je role státu- zajistit volnost občanů v podnikání (sám rozhodně podnikat nemá) a zároveň musí zajistit trestání krádeže (to zase nesmí dělat sami občané) Stát kerý podniká v pojišťovnictí a přitom není schopen zajistit aby pojišťovny nekradly je neschopný v obou svých úkolech. ČR má smůlu. Osobně si myslím že USA je v obou těchto úkolech mnohem schopnější, i když ani tam to není ideální.

Chapu Vas a pokud by to fungovalo, jak pisete, jsem pro.
Ted si rikam, ze jsem se driv dival asi moc na TV, protoze z ni mam ty prikaldy z USA, jak pojistovany odrbavaji sve klienty :-)

Nevím jak to bylo historicky ale nyní kdybyste dokázal že vás nějaká americká pojišťovna "odrbala" tak by vám platila tolik je by to ohrozilo její existenci, samozřejmě pri podepisování jakékoli smlouvy musíte být ostražitý, ale na to že bude splněná a za vašimi zády ji nikdo nezmění se můžete spolehnout. Nicméně tak jak píšu to nefunguje nikde. Je to teorie.

Ještě jen připomínka na podráždění socialistů- úplně nejhorší je stát který místo aby zajistil aby se nekradlo tak sám krade. Je to potom hlavní důvod proč nakonec zkrachuje- Viz například Sovětský svaz v historii, Venezuela v současnosti.

A ještě jen- pokud už stát rozhodl že musí být zdravotní "pojištění" povinné tak udelat to obdobně jako je povinné ručení (na které poukázal Marek) by mohlo být schůdné.
Je povinné přitom u soukromých pojišťoven v různé výši dle rizika a stát se do toho vměšuje minimálně.

Obrázek uživatele Marek_

Obávám se ale, že už jenom veřejná debata o takovém systému je v našem čím dál víc rovnostářském systému tabu. A nejedná se jenom o zdravotnictví, ale např. i výše penzí, kde je větší důraz kladen na tu solidární složku než na výsluhovou... prostě platíš dvakrát více a dostaneš důchod o "trochu" vyšší, výsměch :-(

Ale tak to prostě je a člověk se tomu musí přizpůsobit a počítat s tím. Proto třeba už léta chodím k soukromé zubařce a na penzi si odkládám ročně nemalou částku. Jen mám strach, aby mi to pak v důchodu někdo nesebral v rámci solidarity s těmi, co si nespořili a státní důchod nebude stačit.

---

Lexus GS 450h Premium

Obrázek uživatele Marek_

Ano, to je pravda. Muselo by to být tak, že ten systém by o peníze nepřišel. Protože udělat nějaký vymakaný a spravedlivý systém zdr. pojištění (kde by objem vybraných peněz od plátců byl stejný jako teď), ale s tou vadou, že jeho zpráva by byla drahá a výsledkem by bylo méně peněz do zdravotnictví, je hloupost. To souhlasím.

---

Lexus GS 450h Premium

Předběhl jste mě, jinak souhlas.

Obrázek uživatele Marek_

V první řadě je potřeba říct, že to tzv. "zdravotní pojištění" není žádné pojištění, ale obyčejná daň. Výše platby se totiž odvíjí od příjmu, jak zaměstnance, tak OSVČ. Pokud by to bylo pojištění, tak výše platby by se odvíjela od rizikovosti jednotlivce, jako je to třeba u povinného ručení. A nastala by situace, že člověk žijící zdravým živ. stylem by zaplatil mnohem méně než ten, co na zdraví kašle a kouří jako fabrika nebo žere jako prase.

---

Lexus GS 450h Premium


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?