Northvolt se rozjíždí naplno, získal miliardu eur, pětinu koupil Volkswagen

Švédská společnost Northvolt, kterou založili dva zkušení bývalí manažeři Tesly, kteří jasně rozpoznali, že baterie budou klíčový průmysl 21. století, cválá kupředu.

V roce 2025 bude Volkswagen podle svých plánů potřebovat jen v Evropě vyrábět/dovážet asi 150 GWh baterií ročně. Jak se aktuálně ukázalo, ani jihokorejští výrobci nejsou s to takové množství zajistit.
foto: Northvolt/Volkswgen

Volkswagen a celé Německo si uvědomilo, že je ve výrobě baterií zatraceně pozadu. A dohání co může. Německá vláda podpoří baterkárny miliardou eur. Nedávno Northvolt získal přímou podporu Evropské investiční banky i Volkswagenu.

Aktuálně ohlášenou miliardu eur složili Volkswagen Group, Goldman Sachs Merchant Banking Division, BMW Group, AMF, Folksam Group a IMAS Foundation. Northvoltu to umožní postavit první gigatovárnu na baterie v domovském Švédsku, Northvolt Ett, o roční výrobní kapacitě 16 GWh. Zatím se staví pouze zkušební provoz.

Pro srovnání, Tesla Gigatovárna 1 má nyní výrobní kapacitu kolem 24 GWh až 26 GWh. Stavba první baterkárny Northvoltu ve Švédsku začne už během srpna. Konečně! Velkovýroba pak započne v roce 2021 a časem by se továrna mohla dostat až na kapacitu 32 GWh.

Souběžně ale dává Volkswagen dalších €900 mil. do nákupu 20 % Northvoltu a založení společného 50/50 podniku, který bude mít za úkol vybudovat podobnou baterkárnu která začne růst ve Švédsku také v Dolním Sasku. Taktéž s kapacitou 16 GWh s potenciálem až na 24 GWh.

Stavba má začít v roce 2020, výroba baterií pak koncem roku 2023/začátkem 2024. Volkswagen tímto krokem pokládá základy budoucí masivní elektrifikace svého portfolia, jehož první vlaštovkou je nová rodina elektromobilů ID.

tisková zpráva

46 Comments on “Northvolt se rozjíždí naplno, získal miliardu eur, pětinu koupil Volkswagen”

  1. A jeste jeden OT (prave vypadlo z RSS: Nekdo se podelil o cenu
    A jeste jeden OT (prave vypadlo z RSS: Nekdo se podelil o cenu Solar Roof od Tesly, cca $65k za 10kW (jen tasky). Takze radove 40.000Kc ($2k, bez dane, nejspis) za ekvivalent 300W panelu (s lepsim vzhledem, samozrejme).
    https://electrek.co/2019/06/14/tesla-solar-roof-quote-price/
    EDIT: ne, ze bych cekal, ze to tu pujde v astronomicky kratke dobe koupit

    1. Já myslím, že je to spíš těmi nezajímavými články v
      Já myslím, že je to spíš těmi nezajímavými články v posledních dnech.
      Naposledy tu byl zajímavej článek ve středu o tom jak rychle nabíjí Tesla na Ionity.
      Pak to byla nuda a šeď.
      Tenhle článek o tom co zase WV staví nebo plánuje by měl potenciál někoho vzrušit taky spíše před pár lety…

      Přitom by bylo o čem psát. Na Živě vyšel včera článek o tom jak ve Stockholmu údajně nezvládá síť nabíjení přílišného množství elektromobilů.
      Zdrojem téhle informace je údajně Bloomberg.
      To by myslím byla diskuzička, kdyby se to objevilo tady.

      1. článek upravený a špatně přeložený z originál
        článek upravený a špatně přeložený z originál Bloomberg

        stejně psalo nedávno bulvární Autorevue o krizi v Norsku včetně obrázků sídliště zapleveleného prodlužovacími kabely, v originále to byla zpráva jak to může v budoucnu vypadat když se nebudou stavět NS a AR to podalo hele takhle to tam vypadá…nejhorší je že tomu dost lidí uvěřilo a ještě teď mi občas někdo řekne …hele v Norsku visí z oken prodlužky

          1. Od PÁR lidí? Tak to jste klikař – já to ve většině
            Od PÁR lidí? Tak to jste klikař – já to ve většině komunit mám na talíři obden. A nejhorší je, že se najdou jedinci, kterým to vysvětlíte a vyvrátíte, a ani s tím o týden později přijdou zase, jako by měli amnézii.

                1. Měl jste mu říct, že váží 6 tun, aby to nešlo vozit
                  Měl jste mu říct, že váží 6 tun, aby to nešlo vozit ani na odtahovce do 7,5t

        1. Jo to byl strašnej Hoax.
          A musím se přiznat, že jsem tomu

          Jo to byl strašnej Hoax.
          A musím se přiznat, že jsem tomu nejdříve také uvěřil a zděsil se, ale já to zachytil na AUTOFORU což jak jsem časem pochopil je poměrně profláknutý šířitel hoaxů.
          Teprve když jsem si dohledával zdroje, přišel jsem na to, že oni to vzali z anglického překladu, a to byl překlad z Norštiny – protože původní článek vydal Norský satirický týdeník.
          Takže klasický příklad „Ztraceno v překladu“ – ona satirická ironie se jaksi překládáním a dalším překládáním vytratila, až z toho někdo udělal seriózní informaci. Zda schválně, nebo z neznalosti už nejsem schopen odhadnout.

        1. Tak rovnou vynechte článek o tom, jaké půjdou v Tesle
          Tak rovnou vynechte článek o tom, jaké půjdou v Tesle hrát hry (nebo co to Musk říkal), a už šup šup sem s tím o Hondě E na Festivalu v Goodwoodu. 🙂
          Honda E bude dalším velkým konkurentem nové Corsy, a ID 3 – tedy pokud se udrží pod onou magickou hranicí 30k EUR – ale to se jistě dočteme, že? 🙂

      2. Na FB na to hned zareagoval jeden českej majitel M3 co žije
        Na FB na to hned zareagoval jeden českej majitel M3 co žije ve Švédsku a s reakcí že se tam žádná panika nekoná a že naprosto nic takového nepozoruje. Takže opět planý poplach od Blůmbergu, který si moc neověřuje realitu. ;-D

        Tady to máte:
        „V CR byvam, ale primarne ziju ve Stockholmu, mam TM3 a u bytovky nabijeni nemam. Zadne dramo se zatim nekona. Jeste se mi nestalo, ze bych mel problem na nabijeci stanici. Nabijecek je zatim dost, jsou sice slabsi mista, ale tam zase stoji kWh o poznani vic. Proto tam moc lidi nenabiji. Shopping parky nabizi desitky Type2 nabijecek, kazdy parkovaci dum ma spoustu pripojek a jelikoz je parkovani ve meste brutalne drahe a zpoplatneno uplne vsude, verejne nabijecky jsou vzdy ready. Po meste je docela dobre rozmistene type2 a CCS/Chademo ABB. Na vyjezdu Ionity a Supercharger :). Je to ale tema, protoze na cestach se za posledni pulrok objevuje fakt hodne EV a plugin hybridu a bude to fest pribyvat. Svedi na to vsechno koukaji jinak a ten problem s kapacitami vyresi :). Oni jsou takovi jakoze pohoda, ale jak vleti do tuheho, tak se zmobilizuji a pak to lita neuveritelnym tempem. Je to tady supr :).“

          1. Mně z těch prodejných analytiků a novinářských
            Mně z těch prodejných analytiků a novinářských presstitutů fakt jednou klepne. Člověk se nemůže spolehnout absolutně na nic. Jedině když si zajede na místo a sám to uvidí na vlastní oči, pokud se nejedná o chvilkovou věc. Hnus velebnosti….

    2. Jenom pro zajímavost.
      Po těch skoro dva a čtvrt letech mě

      Jenom pro zajímavost.
      Po těch skoro dva a čtvrt letech mě to bláznění s Teslou už úplně přešlo, resp. jsem se asi konečně nabažil a nebo mám prostě teď takové vyklidněné období, že mě baví jezdit jen tak na pohodu a užívat si tu plynulost a tichost.
      Pohybuji se v těchto dnech se spotřebou v kombinaci město/mimoměsto bez dálnice kolem 20-23kWh/100km.

      Dneska mě čeká na otočku cesta do Ústí nad Labem a zpět. Dohromady asi 350km a z toho bude jen asi 120km dálnice. Zkusím se tedy neutrhnout a vyzkoušet jakou budu mít při jízdě 90-100km/h a 130-140km/h spotřebu.

      Jinak využitelná kapacita baterky mi při takovéto klidné jízdě vychází i výpotčem (spotřebovaná procenta děleno spotřebované kWh) na více než 90kWh.
      To je po 127tis.km asi velmi pěkné, když nové Xko co jsem měl nedávno možnost načíst mělo využitelnou kapacitu 93,2kWh.

  2. No Evropani si myslí se nám tu rozjíždí zajímavej závod
    No Evropani si myslí se nám tu rozjíždí zajímavej závod mezi starým kontinentem a Čínou, ale spíš to bude jen pokus zmatených dinosaurů aspoň neztratit dech a kontakt s vývojem situace. Prostě být při tom. Apple už to vycejtil dávno, věci se hejbou zatraceně rychle kupředu a Číňani stavi ty továrny sakra rychle. Možná se na konci přehřejou a padnou, ale my se mezitím vyčerpáme a buhví jestli vstanem.

  3. Docela rozdíl když vidím začátek stavby 2020 a výroba
    Docela rozdíl když vidím začátek stavby 2020 a výroba baterii v roce 2023/2024…. když to porovnám s Gigafaktory 3 v Číně, tak je mi jasný že než VW začne vyrábět baterie, tak Čína mezitím postaví podobných továren alespoň 10 a baterky se v nich budou vyrábět o 2 toky dřív.

    1. A nejen ten propastný rozdíl v termínu a kapacitě, ale
      A nejen ten propastný rozdíl v termínu a kapacitě, ale hrozí i dramatický rozdíl v kvalitě. Jde o to, jakou „kvalitu“ baterií Němec začne vyrábět. V jiné diskusi mi před časem někdo říkal, klid – technologii si koupí. No jo, ale jako technologii jim asi konkurence prodá – leda tak tu svou starou, kterou už překonali. Takže pokud skopčáci spoléhají na to, že si technologii jen koupí bez řádného vývoje, tak se taky můžou dočkat nekonkurenceschopnosti vůči ostatním.
      Jestli tou dobou (za dva až tři roky) bude mít běžná konkurence v podobě Číny technologii suché elektrody s energetickou hustotou okolo 350 Wh / kg, (a ti na špici budou mít solid state baterii s kapacitou atakující 500 Wh / kg), tak si bude moct germán svou koupenou technologii klasických baterií s energetickou hustotou dneška cca 250 Wh/kg vetknout za klobouček.

  4. Sice to v článku bylo též výrazně řečeno, ale i já si
    Sice to v článku bylo též výrazně řečeno, ale i já si přisadím své Konečně. Jen ještě jakou budou mít technologii. Aby za rok vítězoslavně nezačali vyrábět baterie s technologií roku 2018 s energetickou hustotou 250Wh/kg a konkurence co bude mít jen malý náskok už neměla suchou elektrodu s hustotou 350Wh/kg a ti na špici přímo solid state baterii atakující 500Wh/kg

    No a ted ješte postavit přes deset tisíc dobíjecích bodů = několik tisíc veřejných rychlodobíječek (150kw a více) a budete tam kde byla Tesla před rokem.

Napsat komentář