Tesla zprovoznila 300. rychlodobíječku Supercharger

Je tomu méně než dva a půl roku co automobilka Tesla Motors uvedla do provozu svůj vůbec první SuperCharger v Kalifornii. Avšak od té doby její síť dobíjecích stanic urazila velkou cestu a to nejen co do počtu stanic, ale i do jejich použitelnosti a rychlosti.

Rychlodobíjení stanice Tesla Supercharger
foto: Tesla

Ačkoli oficiální web zatím ukazuje pouze 294 funkčních stanic, ve skutečnosti jich je už minimálně 300, pravděpodobně však ještě o pár více.

Rozdíl je dán několika faktory. Jednak oficiální web neukazuje některé servisní SC, jako je například ten v Hamburku. Jak jsem zjistil, také záleží na tom na kterou oficiální Tesla stránku se díváte.

Dále pak z části za tento rozdíl může to jak se započítají stanice, které sice patří k sobě, ale jsou na obou stranách dálnice, a mohou tak být od sebe vzdáleny i několik kilometrů. Příkladem budiž stanice Darien-sever a Darien-jih v Americkém státě Connecticut, které jsou od sebe vzdáleny 4 km.

A koneckonců také záleží na tom zda počítáme i stanice, které jsou již funkční, ale ještě nebyly oficiálně otevřeny a nejsou tak na oficiální mapě Tesly. Jednu takovou jsem kdysi sám použil, ačkoli měla funkční jen 2 sloupky z celkem chystaných 6.

Nechme však drobný nesoulad v oficiálních číslech stranou. Někomu by se možná mohlo zdát, že 300 stanic není mnoho.

Nutno si však uvědomit, že zatímco běžné dobíjecí stanice CHAdeMO/CCS mají obvykle jen 1 až 2 stojany a výkon max. 50 kW, u SuperChargerů je minimum 2 a průměr někde kolem 6 dobíjecích stojanů a výkon 120 kW. Pak bychom klidně mohli říct, že Tesla má 1500-2000 dobíjecích míst.

Jedna z největších SC stanic je v Itálii poblíž města Dorno a nabízí 12 dobíjecích míst. Mezi nejvytíženější pak patří některé kalifornské stanice, obzvláště Hawthorne v L.A., Barstow, Fremont a další.

Další zajímavostí je, že ne všechny SuperChargery mají stejný konektor. Zatímco v USA, Kanadě a Japonsku se používá jednofázový Tesla konektor, v Evropě, Austrálii a Číně se používá 3-fázový konektor kompatibilní s Typem 2.

Tesla si díky instalaci proprietárních SuperChargerů vytváří vlastní ekosystém, podobný například tomu co má Apple.

Ačkoli se nám tento přístup nemusí líbit (nebo právě naopak), Tesla neměla moc na vybranou, když navrhovala Model S. V té době a stále ještě i dnes neexistuje jiný standard, který by byl konkurenceschopný co se týká dobíjecího výkonu.

Mluví se sice o standardu CCS, který by v budoucnu mohl podporovat až 400 A, zatímco Model S se v současnosti dobíjí maximálně 360-370A.

Těžko však odhadnout, kdy bude tento standard připraven pro reálné použití. Osobně ho neočekávám dříve než 2017 na kdy jsou ohlášeny elektromobily s dlouhým dojezdem od německých automobilek.

142 Comments on “Tesla zprovoznila 300. rychlodobíječku Supercharger”

        1. omlouvam se 😀
          Na to moje

          omlouvam se 😀
          Na to moje odpoved bude jeste mene presna… Velmi se to lisi dle lokace, statu, byrokracie, atp.
          Zalezi hodne na tom jak dlouho trva sehnat povoleni a vybrat misto s dobrym pripojenim k elektrine. Pokud bychom zapocitali i tyto veci tak to odhaduju na pul roku, samotna stavba pak treba 1-4 tydny podle narocnosti.
          Ale to jsou jen moje odhady zalozene na informacich dostupnych na netu a muzou byt hodne nepresne…

  1. Názor. Píše se o víc jak
    Názor. Píše se o víc jak 300 supercharger http://www.teslamotors.com/supercharger Ale kdyby se to bralo i podle počtu nabíjecích stojanu, tak je to číslo mnohem vyšší. Vždyť u nás je místo určené pro rychlo nabíječku obvykle osazeno rychlo nabíječkou jen pro jeden/dva elektromobily . Osobně mi vrtá hlavou, kde na to berou prostředky. Budovat tak obrovskou rozsáhlou celosvětovou sít supercharger je nesmírně investičně náročné. Tak mladá automobilka s neskutečným růstem, to je až k neuvěření. Ostatní automobilky proti TESLE vypadají jako neschopní Investoři, kteří se zmůžou jen na prototypy a sliby. I Toyota , BMW , Nissan dohromady nedokázaly za tak krátkou dobu tolik co v TESLE Motors.Určitě má na to vliv fakt, že když si automobilka vyvíjí/vyrábí komponenty sama, tak může lepe reagovat na své vlastní potřeby, než když musí vést složitá časově náročná jednání s druhou stranou o vývoji , výrobě a dodavatelsky obstaravatelských smlouvách .

    1. V době připravování
      V době připravování článku bylo oficiálně 294, teď o 3 dny později jich je oficiálně 308. S touto rychlostí asi bude další článek o 1000 SC do konce příštího roku… Ale nevěřím, že jim tato rychlost vydrží, osobně do konce 2015 bych to viděl spíše na 600-700.

      Co se týče ceny, hlavní cenovou položkou je projekt, připojení k síti a případná baterie nebo střecha se solárními panely na těch pár místech kde ji mají. Samotné nabíječky jsou velice levné, když si je Tesla vyrábí sama. Jeden SC jenž napájí 2 dobíjecí sloupky se skládá z asi 13 palubních dobíječek, které jsou normálně v autě a ty Tesla chrlí ve velkém.

      1. Nevím jaké jsou aktuální
        Nevím jaké jsou aktuální podmínky ale v diskuzích bylo mnohokrát uvedeno ze majitelé levnějších verzí se slabší baterii musí platit za využívaní supercharger Jaké jsou pravidla? Poplatky ? Jaké budou asi podmínky pro využívání SC pro připravovaný model Tesla E ?

        1. Ano, zatimco u Modelu S 85
          Ano, zatimco u Modelu S 85 je nabijeni jiz v cene, ti co si kupuji Model S 60, pokud chcou vyuzivat SuperChargery, tak musi zaplatit pri koupi vozidla jednorazovy poplatek prave onech $2000. Pokud to nezaplati pri koupi vozidla maji moznost kdykoli v budoucnu zaplatit $2500 se stejnym efektem.
          Po te uz je nabijeni „zdarma“ az do konce zivotnosti auta nebo bankrotu Tesly 😀
          (hmmmmm, anebo dokud si to Tesla nerozmysli 😀 )

  2. Celá diskuse je tady v
    Celá diskuse je tady v podstatě o jednom – o penězích. I když pomineme zdravotní důsledky z provozu spalovacích aut pro občany ČR (hluk, prach, jedy v ovzduší) a s tím spojené návazné „preventivní“ náklady jako je budování obchvatů, protihlukové zdi atd., což je vše u elektromobility zbytečné, tak pořád by šlo o nemalý přesun našich peněz, vydávaných občany ČR za benzín a naftu, z peněženek šejků a rafinérií do peněženky polostátního ČEZu. Protože jezdit budeme dál, jen na elektřinu.

    Pokud tohle u ČEZu nevidí, tak co jiného už by je mělo byznysově trknout. Jinak se zkuste podívat do výroční zprávy, kolika penězi ČEZ sponzoruje kdejaký sport a kulturu, a srovnejte si to s náklady Greenway na vybudováním sítě 16 rychlodobíječek na Slovensku. Ohánět se náklady na stanice je nonsens. Do každého byznysu musím předem nainvestovat. A to úplně pominu fakt, že nepotřebujeme primárně všude drahé sloupky, u nichž se akorát fotí místní politici s přílušným pracovníkem ČEZu pro noviny, stačí obyčejný 5kolík za 5 stovek. Z něj dnes dobije docela rychle každý, stačí mít redukci (mne stála přes 4 stovky). Jenže ČEZ ty peníze prostě nechce a v tom je celý problém.

    1. +1 A ještě dodám že
      +1 A ještě dodám že zájmem státu je zdravá populace . Ve velkých městech s vysokou hustotou dopravy se znečištění ovzduší z dopravy podílí na zdravotních potížích obyvatelstva kdy nemocný představuje finanční ztrátu.I když by zase někdo mohl oponovat, že farmaceutické společnosti zase generují zisk .

    2. Elektromobilita ale může
      Elektromobilita ale může pokazit byznys spoustě lidí a někteří z nich mají jistě kontakty na spoustu dalších lidí polostátní čez nevyjímaje. Asi to není tak jednoduché, jak by se zdálo a nemá to cenu řešit.
      Osobně to vidím, že se to bude ubírat spíše tímto směrem: Mám motorest u dálnice, u něj mám nainstalovanej pětikolík, případně malou 20kw chademo a mí zákazníci mohou po dobu konzumace nebo ubytování nabíjet. Tak jak je to třeba ve vaňkovce. Anebo nějaký hybridní model, jako že třeba ikea donutí svého dvorního dodavatele aby v jejich centrech nabíječku postavil. A jak vidno jde to dokonce i mimo distribuční území v tomto případě Pre…

    3. (hluk, prach, jedy v
      (hluk, prach, jedy v ovzduší) a s tím spojené návazné „preventivní“ náklady jako je budování obchvatů, protihlukové zdi atd., což je vše u elektromobility zbytečné

      Zacnu od konce: Jedy v ovzdusi. Ano mate pravdu, automobil produkuje Co2, oxidy dusiku, saze. Pokud jezdite s „cistym elektromobilem“ jste ve vyhode, elektrarna kouri nekde jinde, pripadne nekouri vubec, pokud mate stesti a je elektrina z jadra, pripadne z kremiku. Ano tady mate pravdu ikdyz nikdo jeste nespocital kolik bude stat likvidace Lipo clanku a zda vubec bude dostate Lithia. O kremiku nemluve.

      Hluk – uvadite s obchvaty, v tomto spojeni je to totalni blbol! Nejvetsi cast hluku je samozrejme tzv. aerodynamicky hluk, nikoliv hluk z motoru. U elektromobilu to plati taky.

      Prach – copak elektromobil neviri prach?

      O tech penezich sejku, kdyz zvazite kolik penez tece z litru benzinu do statni pokladny se uz radeji ani nema cenu zminovat.

      Odnes jsem si z toho, ze obchvaty se podle vas budujou, protoze jezdime na benzin. A ze elektromobily spasi svet. No to je teda prvotridni blbost.

      CEZ penize nechce? CEZ je podle me dost chytry na to, ze vi, ze cisty elektromobil je pouze docasne reseni. Stale neexistuje smer, kterym se vydat. Spalovat vodik, nebo z nej delat elektrinu?

      Plne nabijeny elektromobil je v dlouhodobem horyzontu blbost a oni to vi.

      1. Radovan to sice přehání,
        Radovan to sice přehání, ale vy to přeháníte úplně stejně.

        argumentovat likvidaci baterii je stejny nesmysl, jako argumentovat kam odcházý vyjetý olej z benzínových motorů, mám už dost těchto nesmyslných argumentů, jako, že elektřina se musí vyrobit v elektrárně, likvidace baterie není ekologická atd. To slyším jen od lidí co o tom absolutně nic něvědí, nikdy v eletromobilu nejeli, ani ho alepsoň týden neřídili. Stejně tak jaksi zapomínají na to, že benzín a nafta se kupodivu TAKÉ musí někde vyrobit, že ji pouze nečepujeme ze země. A jak se vyrábí benzín? hadejte s jakou pomocoí? No přeci s elektrickým proudem :-))) A kde se ten elektrický proud bere? No přeci v elektrárnách…
        A kam se dává ten zkažený olej ze zpalovacích aut? 6e by si ho autor lil doma za zahrádku? Asi těžko.
        Jeslti mám srovnát spalovák a elektro tak u mne rozhodně zvítězí elektro Ať už z jakýhkoli důvodů.

        Hluk – ano aerodynamicky hluk je také velký, ale rozhodně se nedá říct, že je větší než řev z motorů. Zkuste si na místě vytočit motor na 4000 otáček a poslechnout si ho z venku takovýhle hluk vám odpor vzduchu neudělá.
        A i když je ten hluk od odporu vzduchy taky velky, pořád je lepší mít hluk o 3/4 menší bez hluku motorů než s ním.

        Prach – ano emobil také víří prach, ale spalováky ho navíc přidávají ze svého výfuku – TO NEVÍTE? Zkuste si dát čistý býlý hadr na výfuk a trochu protočit motor, myslítě, že bude ten hadr stále čistý? A z nafťáku se o tom nemá cenu ani hovořit, ten má nehjhorší prach, který vleze všude, protože je velmi malý.
        Takže ano emobil víří prach, ale pouze ten co už je na silnici po sotatních spalovákách, nebo od hlíny.

        O penezich od šejků nic zaplaťpánbu nevím.

        A proč by elelktromobily nemohli spasit svět? Když se podíváte kolem sebe. Kde, nebo kam všude se cpe spalovací motor? A kde je a nebo kam všude se dává elekr. motor? Nebo kde všude se používají baterie a elektřina? No spalovací motor jde dát jen tam kde se větrá, naproti tomu elektřinu už máte téměř všude okolo sebe a i na sobě a v budoucnu ji budete mít v sobě.
        Elektřina je prostě energie budoucnosti ať se vám to líbí nebo ne. V budoucnu na elektřinu bude čím dál tím víc věcí, včetně automobilů. Tj. spalováky postupně budou mizet. Jen ať mě nekdo nechytá za slovo, že si myslím, že splaováky tu už zitra nebudou, což je nesmysl, ale postupně prostě odumřou…

        No ty 2 poslední odstavce jsou nesmyslný samy o sobě. Psát, že elektromobil je v dlouhodobém horizontu blbost je blbost na entou. jak jsem psal v minulém odstavci. V dlouhodobém horizontu je samozřejmě blobst spalovací motor, protože ropa dojde, ach jo, některý lidi fakt nevidí dál jak 50 let zpátky.

        1. Ono argumentovat se vam moc
          Ono argumentovat se vam moc nedari, protoze jsem zadny arument nemasel 🙂 Vsechno jsou to je a jen pocity. Jak vite, ze jsem v elektromobilu nejel :)? Jak vite cim jezdim.

          Ja vam jen napisu, ze v Italii natankuju a v Praze po 10. hodinach vystupuju z auta. To je pro me rozhodujici. A pak z toho, co ma spolecneho lednicka a auto jsem teda vubec nic nepochopil…

          Ja se fakt nehodnal handrkovat s nekym, jestli to ci ono vice prasi, nebo vydava vice, ci mene hluku. Proste reaguju na evidentni blbosti. Nepotreuju si davat hadr na vyfuk, neni mi 6.

          Vite ono to je proste ciste otazka nabidky a poptavky. Podivejte se na statistiky prodanych elektromobilu v evrope a srovnejte pak s prodejem CNG. Ono totiz, kdyz zapoctete cenu baterie a jeji vydrz (vubec neresim za jak dlouho se nabije a dojezd), tak to uz staci na to, aby se clovek ktery potrebuje jezdit chytil za hlavu. Kdy budu mit pred domem parkovani se zasuvkou a budu to chtit na cestu na nakup, tak ok. Ale co dal, stejne musim mit jeste neco, co nekam dojede. Takze to neni o spaseni sveta, ale o tom, abychom si do rodiny poridili jeste jeden vlastne zbytecny kram. Za ktery budu platit. Aspon pro me to ma takovy vyznam.

          Mozna bych doporucil se vice zajimat o dalsi zdroje energie cist, cist, cist nez tady psat sve pocity. Cisty elektromobil je samozrejme blbost, dokonce bych si vsadil, ze za 10 let uz zadna automobilka nic takoveho vyrabet nebude, mozna krome voziku na nadrazi. Ukladani energie je doslova neresitely problem. Myslenka elektromobilu je stara jako automobil sam a nikdy se to nepodarilo vyresit. A CEZ to zamozrejme vi. 85KW energie a to je Tesla za ranec. Nadrz 60 litru ukryva ve vtejnem prepoctu (schopnoti konat stejnou praci) vice nez 720KW a to je proste rozhodujici.
          Jo, je to pekne, je to tiche, ale to vsechno neni nic protoze je to treba nabijet. A navic, neni to telefon, ten strcite do nabijecky kdekoliv.

          Vy elektrofanatici byste meli byt sticha, soupat nohama a byt radi za to, ze ty auta nikdo nechce, a to ani ve ve Francii, kde jsou mohutne dotovany. Protoze pokud by tomu tak nebylo, tak budete najednou jedit za ty same penize jak vsichni ostatni ekologie, neekologie, o to se nas velky bratr rychle postara.
          Ale k tomu nedojde, protoze Toyota vam brzo ukaze cestu.

              1. Alespoň je vidět, že
                Alespoň je vidět, že mediální masáž funguje a jsou lidi, co se opravdu nechali přesvědčit, že potřebují auto, co ujede 800 km v kuse. Mimochodem když se zamyslíme, i spalováky mají omezený dojez. Jak jsem na to přišel? No budu počítat že mám průměrnou mzdu, nebudu bydlet jíst oblékat se a celou ji utratím za naftu. Potom mám dojezd cca 300 km/den. Na víc nafty prostě nemám peníze.

                1. Vy ne, ale nekdo to treba
                  Vy ne, ale nekdo to treba potrebuje. Navic je proste pruda, kdybych nepotreboval jezdit, tak tankuju jednou za mesic. Kolikrat ale musim nabit mobil za tyden? Sakra zase jsem zapomel, koncim, zavolam pozdeji, dochazi mi baterka :)))))

                2. Jojo, mobil je možná
                  Jojo, mobil je možná pěkný příklad… Před 8 lety jsem nabíjel mobil jednou za týden a že ho dnes budu nabíjet jednou denně jsem si dokázal představit asi jako Vy, že budete nabíjet auto po 150km jízdy.

                3. Tak si mozte kupit napr.
                  Tak si mozte kupit napr. teslu, ktora ma dojazd uz ako niektore spalovaky.

                1. No některé jsou podvodné,
                  No některé jsou podvodné, ale to si musí každý zjistit sám, o které se jedná.
                  Šmejdi se najdou v každém oboru lidské činnosti.

                1. To se prece vubec neda
                  To se prece vubec neda srovnavat. Kdyz pojedu na rekort, tak s autem na benzin ujedu 2000km na jedno natankovani. Pojdme se bavit o necem co se vyrabi a da koupit prosim.

                2. Elektromobily s dojezdem
                  Elektromobily s dojezdem vyšším než 600 km se zatím nevyrábějí. V takovém případě je lepší sáhnout po plug-in hybridu, např. Toyota Prius Plugin Hybrid nebo dalších.

              2. Takové auto dnes ještě
                Takové auto dnes ještě neseženete, ale do tří let s dojezdem 700km je budete mít i v ČR.Pokud tomu nevěříte tak se ptejte u firem Tesla,Renault a Nisan, které zatím údaje tají před konkurencí,ale v průběhu příštích tří let se EU bude divit , kam se ubírá motorizmus.Kupovat dnes auto na benzin je vyhazování peněz. Kupte si jen levnou ojetinu a posléze kvalitní elektromobil. 1000km dojezd není třeba, protože ani dnešní auta takový nemají, ale dočkáme se i takových parametrů. Vývoj nových autobaterií pokračuje šíleným tempem a kdo bude lepší, ten převálcuje ostatní i když ten nejlepší se stejně prosadí a vydělá nepředstavitelné sumy Které země se o tento zisk rozdělí, určí vlády ,které pochopí kam investovat, ale také změnit nezaměstnanost a s tím související požadovanou ekologii. J.Slavík

                1. To jsou skvele zpravy, byl
                  To jsou skvele zpravy, byl bych za ne rad. Nicmene z vedeckych studii vim, ze vyzkum v oblasti akumulatoru rika, ze ani za 20 let jeste nebude dostatecny akumulator na to, co rikate.

                2. podelte se s nama o danou
                  podelte se s nama o danou vedeckou studii 🙂

                3. To vubec nema smysl, protoze
                  To vubec nema smysl, protoze v dalsim komentari mi napisete ze to je nejaky divny zdroj.
                  Vyvoj jde kupredu, ale ne tak jak si myslite, lek na rakovinu uz tady byl nekolikrat a kde je? Nedavno jsem videl na discovery sience (porad se jmenuje technologie zitrka) typka, co pracoval na solarnich foliich, jak uz je i vyrabel a ze pry do dvou let pokryjou vsechny strachy na svete. Bohuzel to bylo z roku 2011 od te doby jsem o tom neslysel. Marne jsem se pokousel najit nejaky odkaz, misto, tovarnu, prodejce.
                  Spousta tech vyzkumu se ukaze jako slepa ulicka. To je proste zivot.

                4. kdyz vy se furt jenom
                  kdyz vy se furt jenom vymlouvate, ze to nema smysl, pak nema smysl se s vama vubec bavit…
                  ze mnoho vyzkumu skonci fiaskem je proste zivot, jde o ty ktere se stanou cenove konkurence schopne… A Tesla s Panasonikem nam dokazuji, ze to jde a uz se na to konecne chytaji i dalsi automobilky 🙂
                  konec vymluv, zpatky do prace…

                5. Baterie které vyvíjí
                  Baterie které vyvíjí Tesla používají jako anodu uhlík a objev je v tom, že ten nahradili křemíkem.který upravou proděravěli čímž je schopen doslova nasát téměř desetinásobné množství kladných iontů a to znamená onu zvětšenou kapacitu těchto nových typů baterií.Bude to pokrok nejen pro auta , ale také pro mobily,notebuky a další zařízení vyžadující vestavěný zdroj. Mohu vás ještě potěšit tím, že čeští vědci dokonce úpravu křemíku ještě vylepšili tím, že jeho povrch upravili hloubkovým zvrásněním, což je levnější metoda jako děrování křemíku.Lze už jen čekat výrob.
                  rozjezd. Sledujte autosalony, které budou v létě nabízet elektromobily. Je to víc než nadějné, je to překvapení pro všechny,kteří chtějí jezdit v elmobilu. I cena bude do tří roků přijatelná na úrovni do 400.000kč v ČR. J. Slavík

                1. Máte tam drobnou chybku
                  Máte tam drobnou chybku (nespletl jste si kila a litry?)…benzín má výhřevnost 8,89 kWh/l, takže 60 l benzinu dělá asi 533 kWh…z toho motor efektivně využije pro pohyb necelých 200 kWh…

                  Naproti tomu Model S má 85 kWh baterii, z čehož se efektivně využije pro pohyb asi 70 kWh…

                  Elektromobil nikdy nebude akumulovat tolik energie v nádrži/baterii jako benzínové auto, neboť prostě nemusí – díky vyšší účinnosti má výrazně nižší spotřebu energie (vyjádřenou v kWh/100 km)…

                2. o hooo brzdi stara mama. z
                  o hooo brzdi stara mama. z 85 kWh zo siete k vyuzitiu v automobile pocitajte so stratou minimalne 20% – efektivita jazdy. Sam AC neda viac ako 85 %. tolko k teorii tresku.

                  k pocitaniu paliv na kWh, v modernej dobe to bolo uz niekolko krat prehodnotene, je to chybny prepocet. preto sa ma tak rado u amaterov obcasne „kW elektricke su ine ako kW tepelnych strojov“. skratka si vsimli ze to v praxi nesedi aj keby sa na hlavu postavili. inak povedane nemozete vychadzat zo surovej fyziky o atomovej hmootnosti prvku a carovat z toho 533 kWh 😀

                  ked doslo na lamanie chleba, samotne autority vesali hlavu a hovorili, nene pockajte aktualna efektivita od nadrze k modernemu stroju je uz teraz minimalne na 65 %. ale ono sa o tom moc nehovori, nevedia to spravne vypocitat, naviac, zasadnu ulohu tam hraje kyslik a explozia, nie horenie. toto nie je uholna elektraren kde usili vzorec co z toho vytrieskali do siete pri objeme a case uhlia a co pri tom ocakavali.

                  nehovoriac o efektivite casu. ulozit trvale energiu je narocnejsie ako ju vyuzit. z toho pohladu je elektricky akumulator ousider.

                3. plus minus autobus
                  plus minus autobus jednoduše selsky vychází 1l benzín = 3kwh do baterek

                4. Akademické počty jsou
                  Akademické počty jsou pěkná věc a někde se dokonce lze podle nich řídit 🙂 Ale proč to nevzít prakticky když ty data máme?

                  Moderní spalovák velikosti Tesly bude mít min. 65l nádrž, kde 60l běžně používá (5l rezerva) Spotřebu by mohl mít kolem 6l/100km (klidně dejte víc) takže na 60l benzínu ujede 1000km (v létě/zimě) tj. 0,06 l/km.

                  Tesla Model S má 85kWh baterii, kde využívá něco přes 70kWh a na to ujede 300km (v létě/zimě) i s nějakou rezervou. Z toho pak vychází 0,29 kWh/km

                  Takže poměr je cca 4,8:1

                  Samozřejmě můžete si s tím hýbat jak chcete, ale při současných technologiích se pod 4:1 nedostanete pokud chcete na baterii držet standardní záruku 160tis km/8let

                5. si to dáváte podle
                  si to dáváte podle sebe,tesla je asi jako porsche panamera a tam pisou nějakých 12-18l spotřeba,6l tak s fabii a ta by s 85kwh bateriemi dojela usporně přez 600km

                6. Ale kdepak, Model S je
                  Ale kdepak, Model S je ekvivalent k sedanu BMW řady 5, který za těch 6litrů s dieselem jezdit umí, pravda 7litrů je určitě častěji dosahovaná hodnota. Výkon motoru v tomto kontextu nehraje roli, bavíme se o dojezdu během každodenního ježdění.

                  Mimochodem nová Fabia s dieselem taky umí jezdit pod 4litry, takže pro teoretický elektrický ekvivalent vyjde poměr v podstatě stejný.

                7. Auto se srovnatelným
                  Auto se srovnatelným výkonem bude za sedm litrů jezdit možná z kopce. Auto srovnatelné třídy bude mít navíc mnohem dražší servisní náklady na km než bude cena samotného paliva. A u tesly je na 85 kWh baterku záruka 8 let bez omezení km. Kdyby to Elon neměl dobře spočítané, tak si asi takovouto záruku na díl odhadem za 700.000 neriskne dát.

                8. Tak jde vám o výkon nebo
                  Tak jde vám o výkon nebo dojezd? Pokud jde o výkon (zmíněné Porsche), pak řešit dojezd ale nemá celkem smysl. Pokud jde o kultivovaný dojezd na dlouhé cesty(BMW) pak to smysl má a jste pořád nad 4:1. Tesle se právě podařilo zabodovat tím, že nabízí něco uprostřed, což dnes vlastně spalovák není schopen poskytnout. Tj. mít kdykoliv k dispozici ultimátní výkon, ale přitom jezdit za velmi rozumné náklady a přitom s tím i někam dojet.

                9. Ok, spocital jem to jeste
                  Ok, spocital jem to jeste jednou. Sedesátilitrová benzinu skryva 170 kWh efektivni pohybové energie zapocitana efektivita motoru 35%. Srovnanim s 85kWh a ucinnosti elektromotoru je to hodne pod pulkou, kdyz zapocitam jeste 90% ucinnost akumulatoru, vybiti na max. 20%, ucinnost nabijecky (ony ty polovodice taky trosku hrejou) a to jsem jeste hodne pridal, tak je to hodne mene nez polovicka. Ale ono to tak i vychazi, proste dojezd hodne zhruba polovicni. A to nepocitam napr. to, ze by takove auta jezdili napr. pouze v zime, nebo naopak v extremnim horku. Topeni, klimatizace to je potreba zapocitat, tim se zasadne snizuje dojezd. Naopad klasicky motor si aspon zatopi. A celkovou hmotnost baterie vzhledem k vaze nadrze benzinu je potreba taky nejak zohlednit.

                  Ale pocitame dale. LiPo baterka, pocet nabijecich cyklu 1000? v idealnich podminkach. Dlouhodobe nevhodna. LiFePo4, tady uz je to lepsi. Pocet cyklu 4000, nekdo uvadi i 10000, neovereno. Cena 450000 jen z baterka a to hodne optimisticky vypocet. A takle levne jsem ji nikde nenasel. Jeji kapacita po 200000 km, to je pro me velka zahada. Muze nekdo napsat zkusenost?

                  Nekdo tady i psal, ze kdyby menil pravidelne olej tak je to cena baterky. Ja na 200000 km potrebuju vymenit olej 8X presne podle servisnich intervalu 8×4000=32000. Motor a prevodovka jsou v nejlepsich letech. Tot srovnani.

                  Zbytkova cena auta s LiPol baterkou po 200000Km je cena elektromotoru. Hlavne kdo to pak bude chtit? Zbytova cena jakehokoliv jineho auta, ktere jako zdroj energie (zamerne nepisu jake energie) nevyuziva baterie bude bezrovnatelne vyssi.

                  Nedavno jsem psal do Nissanu a Tesly, zda by mohli poskytnout informaci, kolik stoji nahradni akumulator. Z obou mi odpovedeli, ze takove informace neposkytuji. Tesla ma dozivotni zaruku (dozivotni zaruka = 200000Km?). Pokud je to tak, tak je to hodne malo, na tak drahe auto. Tady je potreba napsat, ze cena elektromobilu = cena baterie. U Tesly to bude zcela urcite polovina cena.

                  Chapu, ze pro nekoho to muze byt aktualne vyhodne. Ale
                  proste auticka na baterku jsou a budou auticka pro par nadsencu a tak to zustane. Nakonec je prevalcuje palivovy clanek a ani pes po nich nestekne. Je to proste stejne slepa cesta jako usporne zarovky.

                10. 😮 Co Vám ten elektromobil
                  😮 Co Vám ten elektromobil udělal? Nebo se snad bojíte že udělá…?
                  Ono se dobře reje do něčeho, co je teprve v zárodku a porovnávat to se zastaralou, ale vypilovanou technologií. Navíc když se šikovně použije „best case scenario“ pro jeden a „worst case“ pro druhý případ.
                  A budoucnost? Ať už palivový článek, nebo baterka, pořád je to elektromotor. Ani jedno Vám v dlouhodobém horizontu Vaši 60-ti litrovou nádrž ve spalováku nezachrání.
                  Že sázíte na článek je čistě Váš názor, ale pouze názor. Toyota a ostatní předvedou svá auta teprve za měsíc v Detroitu, ale čistě můj názor je, že bez super masivního lobingu na úrovni vlád to nemá šanci přežít. A možná ani tak ne. Ale to ukáže až budoucnost. Nebo snad máte křišťálovou kouli? 😉

                11. To je zajimave. V patek jsem
                  To je zajimave. V patek jsem byl v nissanu a cena baterie zas tak tajna informace neni. Je to cca 150.000. Baterii samozrejme neprodavaji ale toto je cena jakou uctuji pri vymene po bourackach. Leafy nejsou zadna novinka a dnes maji bezne najeto kolem 200.000. Take jsem ujel bez problemu 200km golfem se 7let starymi LiFeYPO4 co maj taky kolem 200.000. Doporucuji se podivat na inzertni servery za kolik se prodavaji stare elektromobily bez baterek abychom si udelali predstavu o zustatkove hodnote takoveho auta. Treba saxo rv 2002 bez baterie a baterioveho boxu je za 60.000 oproti tomu za spalovák chtěj 25.000. Těch 200.000 km záruka na tesla batetku je na verzi 60kWh na 85 je 8 lez bez omezení.

                12. A kde je ta uspora teda?
                  A kde je ta uspora teda? Koupit si stare rozvrzane auto a jeste zainvestovat 200k do baterky.
                  Proste si tu spotrebu jen predplatite, ve vysledku jezdite za to same.

                13. To jsem ale neříkal že
                  To jsem ale neříkal že má cenu koupit rozvrzanou ojetinu. Jen jsem porovnával cenu jetého auta klasického a elektro. A v jakém stavu je motor takto starého spalováku vs. stejně starý elektromotor?

                  Když elektromobilem najezdím 200.000 km ušetřím jen na PHM 230.000. (pokud ho teda budu nabíjet jen doma a ne po cestách zadarmo, nebo za paušál od čezu) Neměním olej (36.000), rozvody, výfukové díly, spojkové díly.Brzdy a kotouče za tu dobu všehovšudy jednou. A tohle je pouze spotřebák, ve spalováku máme navíc i další srandičky (vstřiky katalizátory, filtry pevných částic). Jezdil jsem na benzín, LPG i naftu takže porovnání mám z první ruky.

                14. No dyt ja vim, ale jen
                  No dyt ja vim, ale jen proste se zamyslim nad tim, kolik z ceny je ta baterka.

                  A moment, brzdy a kotouce jednou. To je nejaky supermobil ne. S hmotnosti baterky vam to mimochodem neverim.

                15. na elektromobilu nejspis
                  na elektromobilu nejspis brzdy menit nebudete vubec protoze stejne 90%+ brzdite motorem, nebo aspon v Tesle, ta ma velmi silnou rekuperaci ciste na plynovem pedalu, u Leafa a dalsich co to maji na brzde je to narocnejsi na ovladani…

                16. Ano, u tesly stačí pustit,
                  Ano, u tesly stačí pustit, stejně jako u fluence. To mi vyhovuje nejvíc, obládat auto jedním pedálem. Leafem jsem ještě nejel, ale u e-NV200 stačí taky pustit plyn. Naopak u e-golfa po puštění plynu se nic neděje, jako bych tam měl neutrál.

                17. U e-NV200 a e-up! jsou
                  U e-NV200 a e-up! jsou rezimy B, ktere zvysuji regeneraci na plynovem pedalu pokud si dobre vzpominam. e-Golfu jsem jeste neridil, ale uz ho mam prislibeny 🙂

                18. Ano ten režim u e-NV200 tam
                  Ano ten režim u e-NV200 tam je a pak to brzdí motorem o 20% víc. Ale u golfu to rekuperuje až když se šlápne na brzdový pedál. Třeba by se člověk časem naučil poznat kdy to ještě rekuperuje a kdy už hobluje destičky, ale i tak je nekomfortní šlapat na dva pedály, když se to dá obstarat přes jeden.

                19. S hmotnosti baterky? To je
                  S hmotnosti baterky? To je tak strašný rozdíl, když auto váží místo 1360 1543 kg? Já když před obcí sundám nohu z plynu tak po 200 metrech jedu 50 a brzdové destičky se kotoučů ani nedotknou. Než šlápnu na brzdu před křižovatkou tak jedu krokem.

                20. Vzdyť vám to tu už
                  Vzdyť vám to tu už napsali, že baterka z ceny auta není tak velká jak si myslíte, Nissan ji vyměňuje za 170 tis, to znamena, že samotná cena bude daleko nižší. A cca 100 až 150 tis. není z ceny auta 750 tis. ani polovina, ani třetina jak tu stále tvrdohlavě uvádíte a nechcete věřit faktů, které vámu uvádí majitelé těchto aut, nebo oficiální vyjádření výrobce.

                  A co se týká brzd, tak to je samozřejmě pravda, elektromobil brzdí motorem, normální brzdy „téměř“ nepotřebuje. Proto mu vydrží na celou dobu. Když jsem byl u kopi 10 let starého Saxa, tak brzdové destičky měl jako nové.

                  Jak myslíte, že brzdí tramvaj? Asi těžko kotoučovými brzdamy, ty jsou tam pouze na zpolamlení z rychlosti 3km/h a zaparkování tramvaje aby stála na míste a nehnula se. Jinak normálně brzdí elektrodynamickou brzdou do odporů, stejně jako elektromobil, který ale přitom zarověň rekuperuje elektřinu zpět do baterek. To tramvaj bohužel nedělá.

                21. To jako neni malo jo? Ted
                  To jako neni malo jo? Ted jsem dohledal, ze za 85kWh baterku chce Tesla $25000. I kdyby to bylo 170 tisic, tak za to mam 4250 litru benzinu, s prumernou spotrebou 7 litru mi to staci na 60000 km, to je pro normalniho cloveka treba 10 let provozu.

                  No jako me uz to hlavne moc nebavi, proste ja v tom nevidim zadny ekonomicky prinos. Vy mate opacny nazor, ja vam fandim, ale stejne si myslim, ze to je slepa ulicka. Uz jsem to tady nekolikrat napsal.

                  Asi bych bych zastaval jiny naroz, kdybych mel zbytecnych 750k na experimentovani. Myslim, ze to jsou nejhure investovane penize. A to bych se urcite rozmyslel, jestli si v dnesni dobe koupit ojetou A6 a uzivat si jizdu a neresit kraviny, nebo novy elektromobil a porad resil, kde ze ho mam nabit a jestli mi nahodou topeni netopi moc.

                  Ja proste zastavam nazor, ze technologie by tady meli byt proto, aby nam zivot usnadnovali, ne ho komplikovali.

                22. Nejak nechapu proc resite,
                  Nejak nechapu proc resite, ze byste mel kupovat novou baterku. Za prve, kdyz uz mate na auto za 2,5-3 milionu, tak asi nebudete resit nejake drobne $20000.
                  Za druhe stale ani ja nemam zbytecnych 750k, proto taky jeste zadny elektromobil nevlastnim.

                  Ale nemuzu preci tady napsat, ze je to naprosta blbost, kdyz o tom nic nevim. Vypada to, ze jste si uz zacal o tom neco dohledavat, protoze uz odpovidate jinak nez na zacatku, kde jste vykladal o tom, ze je to naprosta blbost a nerealne.

                  Coz je samozrejme jen medialni masirka, na lidi co o tom nemaji ani paru, nikdy vzivote elektromobil nevideli ani z rychliku, ale na 100% tvrdi, ze je to nepouztelna blbost pro nadsence.

                  Ja rikam, zkuste si nejdrive elektromobil pujcit a alespon 1 tyden s nim jezdit. Takovy eUP, je do mesta do prace idealni auticko, jednou jsem se v nem svezl a do prace bych nechtel nic jineho (kdyby mi ho nekdo samozrejme dal, protoze na nej nemam), ale pozitek z jizdy je uplne neco jineho nez u spalovaku. V eGolfu jsem se uz taky projel, ten me tak nenadchl, prisel mi ze nema takovy odpich jako eUP, a taky se mu stale hrabaly kola, coz podle me asi byla nejaka chyba.

                  No ale hlavne rikat, je to blbost je blobost. Na svete se uz prodalo cistych elektromobilu pres 250 tisic. Jen Leafu pres 100 a Tesel pres 30tis. Dalsi jsou ty vozitka od Francouzu.
                  Tesla ukazala ze to blbost neni, S jejich autem projedete spojenymi staty krizem krazem, ted i po Europe se uz dostane te temer vsude za „skoro“ stejnou dobu jako se spalovakem.
                  To neni vymysl, to je prakticka zkusenost i lidi z cech co si jeli do Turburgu pro teslu, nekde to tu nekdo pipisoval. Jejich cesta trvala asi o 2-3 hodiny dele nez jim ukazovala navigace.

                  Takze v segmentu drahych aut je to bez debat tam je konkurence neoddiskutovatelna.
                  V segmentu „normalnich“ aut napr. pro mne, to jeste cenova konkurence bohuzel neni.
                  To se ale podle meho nazoru a podle vyvoje na trhu zmeni za 2-3 roky. V te dobe bude nova generace Leafu, s dojezdem cca 300 km, nova generace od VW a trochu drazsi i nova generace BMW i3, ci Renaultu, ktery snad pochopi a udela „normalni“ auto a ne scifi hracku.

                23. 1. Zacal jsem reakci na
                  1. Zacal jsem reakci na evidentni kraviny typu. Kdybychom meli vsichni elektromobily, nemuseli by se budovat obchvaty.

                  2. Si myslim, ze zadna negativni medialni masirka tady neprobiha, spise neopak.

                  3. Stale si stojim za tim, ze elektroauto pouze s baterkou je proste ekonomicky neudrzitelna blbost ve velkem meritku. Podobne se vyjadrujete i vy na konci prispevku. Proste tohle neni smer, ktery nahradi auto pro 99% populace a ani v dohledne dobe nebude. A jen pisu, ze si myslim, ze nebude nikdy.
                  Proste pokud nebude na trhu dostupne nove auto pod 300k se kterym dojedu z Prahy do Brna na otocku, tak o to nebude zajem.

                  A proto resim vydrz baterky a jine veci, ktere proste lidi resi, kdyz si treba kupuji ojety vuz, protoze vetsina nema na to, aby si nove auto koupila a ani nikdy mit nebude.

                  Nic vic, nic min. A to je tak asi vse, co jsem mel na srdci.

                24. ad 1) nehapu, co mi tady
                  ad 1) nehapu, co mi tady podsouvate, nic takove jsem nikdy netvrdil

                  ad 2) ale probiha vy sam jste doho dukazem, dalsi dukaz je napriklad casopis „svet motoru“. Clanek o porovnani elektromobilu a spalovaku. Elektromobil proklepli velmi dukladne od zdroje az po spotrebu. Musim rict ze velmi dobre.
                  Ale to same bohuzel neudelali se spalovakem! Pak jim samozrejme „vyhodnost“ vysla o „malinko“ lepe pro spalovak. Navic ve vypoctu pouzili „upravene“ hodnoty ucinnosti tak aby jim to samozrejme vyslo ve vprospech spalovaku. Ucinnost pro spalovak braly tu nejvyssi moznou hodnotu skoro experimentalne dosazenou myslim, ze 40% naproti tomu pro elektromobil pouzili „jen“ 90% A takovych ucelovych nepresnosti tam pouzili vice. Takze jim potom celkova vyhodnost samozrejme vysla lepe pro spalovak. I kdyz jaksi zapomeli zapocitat vyrobu benzinu, kdyz uz zapocitali vyrobu elektriny. Atd. To si muzete najit v cisle 15/2014.
                  V tom samem casopise zminek o elektromobilech najdete poskrovnu, i kdyz je to casopis o moterech, neni to casopis o spalovacich motorech. Redakce je silne proti elektromobilech a proto ta masirka, bohuzel vyuzivaji k tomu i hodne cteny casopis.
                  Stejne tak weby jako auto.cz.
                  Nebo posledni sparava z ameriky, ze ropaci si „vylobovali“ zakon, ze kazde auto, ktere chce dotaci na eko, musi nejen splnovat normy na spotrebu, ale i se musi „rychle docepovat“!!! Reknete mi jak souvisi rychlost „docepovani“ paliva do auta s ekologii?

                  Takovych drobncych dukazu je posledni 2 roky honde, staci si jen vsimat a jak jste psal cist, cist a cist.

                  Ad 3) za 2-3 roky mi date za pravdu. To dnes uz vidi snad vischni, samozrejme vcetne majitelu velkych automobilek, kteri rozdhone neposlouchaji nekoho jako jsem ja, nebo vy, takze oni uz vedi

                  Nevim kde jste vzal, ze se podobne vyjadruji na konci meho pripsevku? vy me nekolikrat podsouvate, neco co jsem nikdy nenapsal.

                  Vydrz baterky resim take, prave proto jeste elektromobil nemam.
                  Ale jeste jste narazil na jeden ohromny mytus. Totiz ten, ze neni zadny dovod u elektromobilu po 8 letech tu baterku vzit a vyhodit, paklize by nebyla rozbita. Proc taky, ta zaruka se vztahuja na ubytek energie. Tj. ta baterie vetsinou vydrzi daleko vice, pouze s tim rozdilem, ze misto 200km na zacatku na ni ujedete 170 km. Porad je to auto pouzitelne pro lidi jako jsem ja, kteri nemaji na jakekoli nove auto.

                25. Moderni diesly maji ucinnost
                  Moderni diesly maji ucinnost max. 40%.

                  Ke ztrate dochazi pri uschove co se nabije != tomu co se vybije. Nehlede na to, ze site maj. 230 stridavych, to je potreba usmernit. Pak bych si typnul, nijak jsem to zasadne nezkoumal, ale nabijeni zcela urcite bude pulzni, takze zase spravne rozkmitat. Kazda tato cinnost sebou nese nejake ztraty.

                  Ucinnost elektromotoru je silne zavisla na otackach. Vyrobci elektromotoru do aut tvrdi, ze je to 90%. O tom by se taky dalo docela dlouze debatovat.
                  Ja si myslim, ze pokud to vsechno secteme, tak 90% pro elektromobil je skoro az naddrzovani.

                26. No vždyť to říkám.
                  Tam

                  No vždyť to říkám.
                  Tam je důležité to slovíčko „AŽ“ Zatímco u elektromotoru nevzali hodnotu „AŽ“ 95%, ale pouze tu nižší. Takže pro sorvnání nepoužili stejné výchozí hodnoty, ale záměrně/účelově použili pro naftu maximální hodnotu a pro elektro minimální. A to s výsledkem samozřejmě řádně zamává. Navíc, když pro elektro rozepsali velmi podrobně celý cyklus výroby a pro naftu opět účelově tento cyklus zamlčely a pro výpočet nepoužili. Celý ten článek je jeden velký spalovací fanatizmus, to musíte vidět i vy.

                  Pro výpočet měli vzít stejné hodnotu, tj. pro elektromotor 90% a pro naftu 35%. Nebo 95% a 40%.

                  S účinnosti na otáčkách je to naopak. Účinnost spalovacího motoru je daleko více závyslá na otáčkách než u elektromotoru, ach jo. Proč myslíte, že při rozjezdu musíte udržovat otáčky vyšší než např. 1200/min? Nebo si myslíte, že se spalovákem se rozjedete při 100 otáčkách? To snad nemyslíte vážně.

                27. nabijeni zcela urcite neni
                  nabijeni zcela urcite neni pulzni 😀
                  balancovani baterie samozrejme muze byt, ale ne samotne nabijeni, to si zas neco vymyslite…

                28. 3a) Co je ekonomicky
                  3a) Co je ekonomicky neudrzitelne? Znicit si atmosferu a stale ohrivat povrch Zeme anebo jezdit na obnovitelne zdroje? 13 za 14 nejteplejsich let za dobu mereni (od roku 1880) bylo ve 21. stoleti. Vidi to dokonce i americti vojaci a stejne tak kazda dalsi vladni organizace co se o to zajima. Je to jen na nas na lidech. Co si na tehle planete udelame, to tady budeme mit… A ja jsem dost mlady na to abych se jeste dozil roku 2050. S ohledem na pokroky v medicine treba i 2100 😀

                  3b) Proc by elektromobil co dojede z Prahy do Brna a zpet mel stat 300k? Kdyby stal zrovna milion a byl konkurence schopny vuci spalovakum za milion, tak se dostaneme do situace, ze nebude mozne uspokojit poptavku protoze na vyrobu elektromobilu v takovych poctech proste nejsou zatim kapacity… Nez se dostaneme k poptavce po autech za 300k, musime nejprve projit pres konkurencne schopne auta za milion, 700k, 500k a postupne navysovat objem vyroby a vylepsovat jejich technologii…

                  Navic kdyz za uzitecnou zivotnos baterie v aute na benzinu usetrim 200k (beru to tak, ze kapacita baterie poklesne pod pouzitelnou uroven v aute po 200.000km = tak jako byva dimenzovana zaruka na baterky a na kazdem km usetrim jednu korunu vuci benzinu) a na dalsich opravach a vymenach oleju a podobnych nesmyslu dalsich 50k, tak se i po zakoupeni nove baterie plus prodeji stare baterie porad dostanu na cenu o 100-200k mene nez u stejne draheho spalovaku. A to nepocitam s novymi typy baterii, ktere jiz dosahuji i 30.000 cyklu zivotnosti. Takovu bude pouzivat jeste i Vas vnuk 😀

                  Ale ano, drive nebo pozdeji se elektromobily dostanou i na 300k…

                29. Ad atmosvera.
                  A jeje, zase

                  Ad atmosvera.
                  A jeje, zase jeden oteplovaci ekolog (vite, ja se bojim matky, ne oteplovani, byt vami spise se bojim ochlazovani). A co tepelne elektrarny, chemicky, teplarny, ty zavreme ne, pane nesmrtelny 🙂 7 nejvetsich nakladnich lodi znecistuje ovdusi vice, nez vsechny auta na svete. To nevite?

                  Ad konkurence.
                  Protoze si lidi koupi Fabku za 250, nez vas milionovy vuz. Kde to zijete?

                  Ad setreni.
                  A tou jednou korunou muzete prispet na nabijeci stanice.
                  Ja nerozporuju vyvoj, jen to vase nadseni rychleho rozvoje. Kdo zaplati ty zasuvky po mestech. Ja vam to povim nikdo. Neni misto, nejsou penize. Takova investice v takovem rozsahu, uz to vidim. Navic nezapomente, ze to je individualni doprava a tu je prece potreba vymytit. 10 let utece jako voda a nic se nezmeni, to vam garantuju. K baraku na pravidelne cesty do prace ok, ale do mesta. To bych se divil. Cisty vodik, nebo v palivovem clanku jina cesta neni.

                30. 1) ano, auta jsou jen mala
                  1) ano, auta jsou jen mala cast celkoveho znecisteni, ale byla rec o autech tak se drzme tematu. Nerozporuju ze jine zdroje taky „smrdi“

                  2) mate vubec predstavu kolik se proda aut za 700k a vice? Nelze zniceho nic nahradit ty nejlevnejsi… kazda technika pronika od drazsich k levnejsim… kde to zijete?

                  3) ze se za 10 let nic nezmeni? :DD tak se podivejte na situaci pred 10 lety a uvidite kolik se zmenilo… ja vam garantuji ze za 10 let se zmeni hodne, tak jako se zmenilo za poslednich 10.

                31. Vážený komentátore
                  Vážený komentátore blbostí o elektromobilech.
                  Jestli se chcete hádat o vaření bramboračky tak sdělujte svoje názory Blesku.Až si někde ověříte zprávu o vývoji baterií, které pojmou 10x vetší kapacitu proti dnešním typům, tak se nedivte, že v roce 2017 budou elektromobily
                  i v ČR s dojezdem 700km za 350.000Kč.
                  Záměnou uhlíku za křemen /upravený speciálním děrováním/lze nacpat do takové baterie 10.násobné množství
                  lithiových iontů. A to je gól pro automobily. Zajímavé ,že i Češi dokonce umí zdokonalit tento typ, právě úpravou povrchu křemíku místo děrování a to je další úspěch pro elektromobily
                  jejichž celková pracnost je poloviční, nehledě na tichost a zplodiny.Technika umí překvapovat i takové škarohlídy. Čau !

                32. No jasne, ale co pak? Pak je
                  No jasne, ale co pak? Pak je to cele na odpis. Za 2.5M super auto.

                33. Současná cena za repas
                  Současná cena za repas baterky je Teslou uváděná 12000$. To je z celkové ceny auta docela málo.

                34. když benzín bouchne
                  když benzín bouchne nějakou energii vydá,ale přes ty složité hejblata spalovacího pohonu využije z té 60l nádrže benzínu tak cca +- 160-190kwh,,VUT přestavpa superbu nemá problém s dojezdem 500km(pokud by jim někdo věnoval zbytek baterii) v současné době se kartelově udržuje dojezd do 200km s vyjímkou tesly která si jede svoje

                35. Prestavba auta na jiny
                  Prestavba auta na jiny pohon? 500Km? Kartelova dohoda? Muzete mi prosim poslat nejake informace, ktere by sly overit?

                36. (Současné době se
                  (Současné době se kartelově udržuje dojezd do 200km) To není o kartelové dohodě, ale o přesvědčení vývojářů a odpovědných ve vedení automobilek, že 200km dojezd stačí.Výrobci jako by opomíjeli kratší dojezd při nízké/vysoké teplotě akuboxu. Právě Tesla dokazuje tím jak nabízí možnost volby Kdy si zákazník může vybrat. Kupující chtějí a jsou ochotni připlatit / zaplatit vyšší kapacitu! Proto zprvu nabízený model 45KW z nabídky zcela zmizel.
                  Vyšší kapacita Akuboxu
                  Vyšší kapacita dává jistotu,že až dojde k poklesu kapacity vlivem stárnutí . Vlastník vozidla Nebude nucen Akubox / automobil tak rychle měnit, protože i při poklesu Kapacity bude dojezd dostačující.Díky tomu že nečerpáme 100-10%, ale třeba 100-50% v praxi baterie pomaleji stárne a vydrží i více pracovních cyklů Vykáže delší životnost. Osobně se domnívám že dojezd 300km by byl optimální i v zimním období při poklesu kapacity zajistí dostatečný akční rádius.

          1. No nevím, jestli tady má
            No nevím, jestli tady má cenu komentovat vyjádření těchto typů. Ale pár postřehů si neodpustím… Když je řeč o Itálii, já byl poprvé v Itálii a na dalších dvou dovolených u moře, když jsme ještě auto neměli žádné. Takže vím, jak je hrozně moc potřeba mít v garáži auto, co dojede na jeden 10-ti hodinový zátah z Itálie. K životnosti baterie víme, že v golfech jezdí lithiové baterky přes 200.000 km. Pokud budu řádně měnit olej a brzdové součásti ve spalováku, bude mě to stát asi víc, než je cena takové baterie. (a to já zase neřeším cenu samotného paliva) Co třeba statistika prodeje elektromobilů v Rakousku oproti CNG? A z těch 720kW energie umíme kolik procent proměnit v pohyb a ne na teplo? Jo hold u nás by se chtěl mít každý jako v Dánsku, ale to by se musela většina našinců alespoň z části přiblížit myšlení jejich typu. A ne tu psát něco o elektrofanatismu.
            Jinak Toyotě i komukoliv kdo se snaží v 21. století jezdit na něco jiného, než fosílie samozřejmě fandím, pokud se to ukáže jako lepší cesta budu mezi prvními, co si koupí takové auto. Do té doby je ale pro mě nejlepší auto na elektřinu, které si dnes můžu koupit. Vyzkoušel jsem a vím, že to není druhý krám do rodiny, ale krám je nafťák se kterým teď jezdím minimálně, což jsem původně ani nepředpokládal.

          2. No tak jasně že TEĎ je
            No tak jasně že TEĎ je ten Váš nafťák na cestu do Itálie to nejlepší řešení. Ale to jako chcete sedět, čekat a nedělat nic a pak až začnou dodávky ropy váznout tak říct podobně jako naši politici že to nikdo nemohl tušit a že zatím žádné řešení nemáme? To pak jako budete jezdit na dřevoplyn nebo vezmete samopal a vybojujete nějaká ropná pole pro ČR proti Islámskému státu? Bežte se podívat do Dubaje co si tam šejkové co nikdy nemuseli do práce postavili i za Vaše peníze. Mě tohle teda jedno není a radši budu podporovat elektřinu z Temelína, i když ČEZ má ještě co zlepšovat.

            A k té Toyotě. Ta má můj velký obdiv za to že se snaží s něčím přijít i když je to zatím dost nerentabilní, ale někdo tu cestičku prošlapat musí. Mě je jedno jestli to nakonec budou elektromobily, vodík nebo jaderný reaktor, ale je potřeba to začít řešit!

            1. Uz jdyz jsem se narodil,
              Uz jdyz jsem se narodil, rikalo se, ze ropa dojde. A stale nedosla. Zdroje zemniho plynu z bridlic jsou na nekolik desitek let. Zdroje vodiku jsou nevycerpatelne.

              Naprosto s vama souhlasim, ze je potreba neco delat. Ja se tady ale snazim jen napsat, ze elektromobil na baterku je to nejhorsi mozne reseni ze vsech.

              1. No vidite a ja sy myslim, ze
                No vidite a ja sy myslim, ze je to naopak v dnesni dobe to nejlepsi co jde udelat.

                Ropa dochazi to je proste fakt. To je preci dane z toho jak ropa vznikla. Jde jen o to jak slozite se musi tezit a to ze se diky vyvoji zlepsi i tezba na nepristupnych mistech, kde jeste pred 20 lety to nebylo diky tehdejsi technice myslitelne, neznamena, ze nedochazi.

                Zemni plyn je rozhodne lepsi nez nafta, napriklad nechapu proc nekokupila Praha nove plynove autobusy misto novych naftaku, ne jen by usetrila na cene provozu, ale usetrila by hlavne plice nas vsech co to musime dychat. Ale neni to spasitelny zdroj.

                Vodik, je sice „temer“ nevycerpatelny, ale to si lidi mysleli o ip adresach IPv4 taky 🙂
                Na vodik podle mne jeste nedozral cas. Proste dnes to jeste neni ono, tim nerikam, ze je to blbost jako vy, co hned kdyz se vam to nelibi, na to hned hazite hlinu a myslite, ze to neprezije rano. Naopak kdyz rikam, ze vodik dnes neni to prave orechove, nerikam, ze to v budoucnu nepujde. Jde jen o vyvoj spravnych technik jak ho ziskavat. Az toto vyzkoumame, budeme mit neuveritelny zdroj energie stejne jako ve scify.

                Do te doby ale tu mame normalni pouzitelnou baterii, ktera je diky technice a vyvoji v oblastimobilnich telefonu a tabletu dostupna uz ted a nemusime cekat na zazrak jako u vodiku.

                Elektrina je podle me v soucasnosti nejlepsi prostredek pro uchovani energie, jeji distribuci a vyuziti. Vse je resitelne soucasnymi technickymi prostredky, temer nic neni potreba vymyslet, staci jen pouzit to na spravnem miste.
                To je obrovsky rozdil o proti vodiku. Baterie tu jsou uz ted.

                V soucasne dobe je technicky realizovatelne auto s dojezdem 500km, za „normalni“ cenu. Jednoduche dobijeci stojany temer na „kazdem“ rohu taky neni zadny neresitelny problem scify.

                Tim padem by se dalo jezdit stejne rychle jako se spalovacim automobilem, zastavky po 300-400 km jsou nutne tak jako tak.
                Samozrejme ti co chteji za volantem sedet 10 hodin ti by stale palili spalovak, ale to neni nic proti nicemu, nikdo jim ho nebere.

                To ze to dnes neexistuje to je to co nechapu. Ale davam tomu 2 maximalne 3 roky. Potom se to tu rozjede. Vodik to ale urcite jeste nebude.

                1. No, ja se prave bojim, ze to
                  No, ja se prave bojim, ze to bude nekdo tlacit pres mrtvoly (dotacema) a krivit tim prirozeny vyvoj. Vite ja si nejak moc nedokazu predstavit, ze by u v Dejvicich v ulici parkoval elektromobil. Kazdy elektromobil potrebuje takovy svuj „home“ a se soucasnou parkovaci situaci v Praze? Kde by to tak asi lidi nabijeli. Tohle je podle me tezka Scifi, tohle nebude ani za 10 let, natoz tak za 2 roky.

                2. nic takového jako
                  nic takového jako „přirozený vývoj“ neexistuje

                3. Jasne, ze to pro cloveka v
                  Jasne, ze to pro cloveka v panelaku asi neni.
                  Ale slysel jsem ze i takovy clovek ma elektromobil.

                  Ono to totiz neni takove scify jak si myslite. Kdyz je to „jen“ do mesta do prace, pak staci nabijet jen kazdy 3. az 5. den v praci nebo na nakupu, nebo i na nejake verejne rychlodobijecce, stejne jako na benzince. Tu ostatne take nemate doma.

                  Ale nutna podminka je mit postavene ty stojany s dobijenim „temer“ vsude. Coz ale neni zadny technicky problem jen otazka penez a vule napriklad obchodnich center nabidnout zakaznikum neco „navic“. Ono jak tu nekdo psal, neni ani potreba nabijecka za 100-tisice, u tech obchodaku by bohate stacila jen zasuvka na 400V na 16A/32A. I takova zasuvka dobije elektromobil za hodinu na dost tak aby ziskal vic nez kdyz tam prijel. Ono totiz kdyz jedete s lektromobilem, tak v tomto pripade, nikdy nemate tu baterii vybitou na nulu, ale vetsinou tam zbyva treba 60 az 30%, takze kdyz jste na nakupu hodinu, ziskate treba dalsich 30% a hned mate 3/4 plno.

                  Dotace souhlasim s vami, to je hnus velebnosti. Ale to uz jsme tu meli, ze srotovne si pamatuje kazdy a nebylo to zrovna idealni.

          3. Jak to vim, ze jste v
            Jak to vim, ze jste v elektromobilu nejel. To se da poznat z vasich nazoru. Coz jsou typicke vymysly, ktere masiruji lidi v televizi a v motoristyckych casopisech.

            Nikdo vam to preci nebere, ze chcete nastoupi do auta a jete v kuse 10 hodin. To nikdo s elektromobilem vam nenuti. A nikdo neni tak hloupy ani vy ne, ze byste nevedelk, ze kdyz mate auto s nadrzi na 30 litru, ze s tim budete chtit ujet 1000km. Na cestu z Italie na 10 hodin si taky nevezmete auto, s kterym ujedete sotva 600 km. Takze kdyz mate elektromobil s dojezdem takovym a makovym, naplanujete si cestu podle toho jak potrebujete. A krome toho jet v kuse 10 hodin je dost namahavy a o hubu, alespon jednu prestavku to chce udelat, nehlede k tomu ze s rodinou byste ani takhle jet nemohl. S rodinou to jsou zastavky po kazdych 100 metru…. 🙂
            Nevim kde jste vzal neco s lednickou?

            To je divne, ze se nechcete handrkovat jestli neco prasi nebo ne, kdyz jste to v prispecku daval jako argument, ja jsem vam napsal protiargument, ktery vam to jasne a i s praktickym testem vyvratil, co je na tom spatneho. Proc proste nepochopite, ze vas argument je lichy?

            Reseni dalsiho odstavce je velmi jednoduche a napadlo to samozrejme i automobilky.
            Proto dava BMW ke koupi elektromobilu i3 i sluzbu ze 3x do roka mate v cene zapujcku automobilu kterym uzete jen napriklad na dovolenou nekam dal nez po „meste“. Ale o tom spousta lidi ani nevi a BMW se tim, nevim proc, moc nechlubi. Pritom to prave resi tyto situace.
            Ostatne Bracha si koupil elektromobil, a spalovak prodal, kdyz potreboval jet dal, auto si pujcil.
            Totoje jen otakza marketingu a strategie automobilky, vyresitelne to je ke spokojenosti zakazniku dost jednoduse.
            Stejne jako odtah auta k nejblizsi nabijecce 3x v roce zdarma ma snad i temer kazada automobilka s prodejem elektroauta. Co vim tak Nissan, BMW, VW urcite toto nabizi.

            Nehlede o tom, ze 2 auta v rodine neni dneska zadny luxus a ma to spousta rodin.

            No a ten zbytek to uz jsou jen vymysli. Nacteno ale hlavne prakticky overeno mam rozhodne vic nez vy.

            Ja jsem vam napsal fakta, a dokonce i prakticke pokusy na overeni. Co jste napsal vy?

            Se divim, ze nejezdite na paru, protoze ve sve dobe byl spalovak na tom stejne jako dnes elektromobil.

            Nastesti ale tu mame pohlavary v automobilkach kteri uz prozreli a v elektromobilech uz vidi budoucnost, ktera jim zveda trzby, takze zadna blbost to neni. VW, BMW, Nissan, Reanult, Paegot, Tesla, GM, Ford, Toyota
            Tak vsude jsou lidi rozhodne daleko chytrejsi nez vy kteri kdyby tomu neverili, tak by do toho ty penize nevrazeli. A protoze jim uz tece do bot, Tesla jim jaksy ujela o 100 let dopredu, tak se ted hodne snazi a vytahuji z supliky stare plany elektromobilu. A houfne je ozivuji.

            Pokud se tyka statistick prodeju, jsou sice male, ale posledni 2 roky je v elektromobilech videt hodne velky narust. Vsechny „ty dobry“ elektroauta jako BMW i3, Tesla, eUP, Leaf, nestihaji vyrabet a maji poradniky na nekolik mesicu dopredu.

            Muzete se stavet traba na hlavu, ale to je tak vsechno co muzete. Ale za 10 let jakuvadite, ze zadna automobilka nebude vyrabet elektromobil, tak vezte, ze kdyby ste mel rozum, tak byste uz podle aktualniho vyvoje chapal, ze ten vas vyrok je nesmysl. A nesmysl byl uz pred 5 lety.

            Za elektrofanatika se rozhodne nehlasim, ale nesnasim lzivy vymysli co tu pisete vy jako spalovaci fanatik.

            Navic slovo „eko“ primo nesnasim a pouzivaji to jen lidi jako vy jako argument pro zachovani jejich spalovace. Zadne auto neni ekologicke.

          4. Pane pisateli o blbosti
            Pane pisateli o blbosti čistých elektromobilů.
            Laskavě si přečtěte o vývoji nových typů baterií s 10x věší
            kapacitou a potom sdělujte svoje názory na elektromobily.Asi se budete náramně divit až takové skvosty budou k mání za 3 roky za cenu do 400.000 Kč. i v ČR. Ale vy budete jezdit s tím smraďochem asi dále. Technika je rychlejší než vaše myšlení a nám ostatním pomůže. Asi myslíme jinak !!!

      2. Názor
        Kdyby už tet bylo na

        Názor
        Kdyby už tet bylo na výběr mezi vodíkovým automobilem a elektromobilem Mnozí lidé mají strach s LPG/CNG a tato obava bude přetrvávat i k Vodíkovým automobilům. Znám lidi kteří zažili výbuch plynu a ti už prostě těmto palivům nevěří i kdyby to bylo super levné. Nebudou chtít takové vozidlo. Také se najdou i jedinci, kteří zase nechtějí sedět v automobilu, a pod podlahou mít 400v baterii .

      3. Co je prosim Vas blbost v
        Co je prosim Vas blbost v dlouhodobem horizontu na plne nabijenem elektromobilu? Jako mozna ho za 100 let nahradi maly jaderny reaktor pod kapotou, proc ne… ale do te doby? Do te doby to je jeden z mala zpusobu jak se zbavit emisi a zavislosti na fosilnich palivech, na kterych je postavena tahle civilizace.

      4. Trochu jste se v tom
        Trochu jste se v tom ztratil. Likvidace, nebo spíše recyklace Li-Oin článků je podobně náročná jako likvidace olověných akumulátorů. Spočítané to už určitě je, recyklace jede. Lithia je dost na celkem dlouhé období dopředu (je ho přibližně tolik, co titanu), o křemíku nemluvě, to je druhý nejrozšířenější prvek na zemi, hned po kyslíku. Jeho výroba se za posledních deset let dost zlevnila (asi 10x, na cca 60$/kg).
        Hluk z motorů není zanedbatelný, samozřejmě závisí na rychlosti, ale rozdíl to je.
        Prach, je zde řeč zřejmě o jemných prachových částicích, které jsou součástí exhalací a významně se podílí na vzniku smogu. Hlavně naftové motory produkují vysoké koncentrace, které jsou nebezpečné pro plíce, protože jde o velmi jemný prach, který se v plicích zachycuje, také je tak jemný, že neklesá k zemi, což problém ješte zvětšuje.
        ČEZ je příliš sebestředný na to, aby pochopil, jaký potenciál elektromobilita představuje a tak přešlapuje na místě, nebo ještě spíše vyčkává. Proč se pouštět do rizikové investice, když není známý gradient nárůstu počtu elektromobilů? Investice je riziková jen z pohledu rychlosti návratnosti investic, nikoli z toho pohledu, že nabíječky nebudou potřeba!
        Ergo blbost to není. Jinak v dlouhodobém horizontu vám mohu garantovat, že jsme všichni mrtví. Někdo mě tady na fóru obvinil, že se dopouštím nepodložených predikcí. Tak na tuhle předpověď se můžete spolehnout. 🙂

  3. Z mého pohledu samozřejmě
    Z mého pohledu samozřejmě ČEZ má právo si říct, zda staví či nestaví nabíječky. Je to soukromá firma. Ekonomicky to opravdu nevychází, i když by mě nějaký model napadnul… Druhá věc je, že stát (shodou okolností většinový vlastník) může výstavbu podpořit z jiných, než ekonomických důvodů. Například to nařídí EU. Nebo k tomu přistoupí jakožto prevenci rakovinových onemocnění. Nebo úplně z jiného důvodu… Na druhou stranu se můžeme divit, že když už je staví, vybírá umístění nad kterými kroutíme hlavou. Zajímalo by mě, jak moc je využívaná nabíječka před sídlem v centru Prahy a jak by byla využívaná třeba na pražském okruhu, nebo na D1 u Humpolce. Proč je nabíječek plná Praha, přitom dostat se z Prahy nebo do Prahy běžným elektromobilem je problém. Až si pojedu vyzvednout do Tilburgu Teslu, vím, že se s ní domů po své ose dostanu. Po cestě je 5 SC na ideálním místě. S klasickým elektromobilem nepřejedu z Hradce do Ostravy, a přitom by tam stačilo mít po cestě jeden obyčejný stojan.

  4. Nedá mi to nerýpnout si v
    Nedá mi to nerýpnout si v této souvislosti do starého molocha ČEZu. Nová mladá automobilka z USA má za 2,5 roku 300 dobíjecích stanic po celém světě s brutálním výkonem a s 2-6 dobíjecími stojany na 1 stanici. ČEZ byl schopen od listopadu 2011 za 3 roky instalovat po ČR směšných 37 dobíjecích stojanů s výkony rovnými běžné domácí zásuvce. Až letos v prosinci 2014 má konečně i 5 funkčních rychlodobíječek v Praze a okolí. Do té doby měl jednu jedinou v Praze před svým sídlem. Od jara 2014 sice postupně namontoval místo 5 pomalých stojanů 5 rychlých poruchových, ale postupně je odstavil a až v prosinci 2014 konečně spravil.

    Opětně mi bylo slíbeno, že nejpozději v lednu 2015 bude rychlodobíječka ČEZu i v Ostravě, čímž se stane jeho vůbec první na Moravě. Kde ho předběhla již dávno střední brněnská soukromá firma NetDataComm a má 2 rychlodobíječky v Brně a Troubsku. A už vůbec se nebudeme bavit o Slovensku, kde soukromá firma GreenWay za rok a půl uvedla v květnu 2014 do provozu síť 16 rychlodobíječek CHAdeMo, přičemž u většiny z nich jsou i 5kolíkové zásuvky 400V 32A a běžné zásuvky 230V 16A. A dobíjení je na rozdíl od ČEZu zdarma, ne za paušál. Takže ježdění po Slovensku elektromobilem je radost a mohu jej každému jen doporučit.

    A teď mi řekněte, k čemu má polostátní ČEZ divizi čistých technologií a za co tam ti lidé berou peníze a proč.

        1. To je sice fajn, ale nějak
          To je sice fajn, ale nějak pořád nechápu, jak to teda Tesla všem natře… nebo to znamená, že se elektromobilisté budou na tato tři místa sjíždět z celé republiky? U aut s dojezdem jako má Tesla to logiku mít může, u ostatních nikoliv.

          Zajímalo by mě, jaké by byly komentáře, kdyby ČEZ vybral 5 míst v republice a na každém postavil 10 rychlodobíječek. Chcete mít 50 rychlodobíječek? Máte je.

          Zatím jich stojí něco jako pět a polovina lidí remcá, že stejně stojí blbě a měly by stát jinde…

          A ano, business model tam jiný skutečně je…

          1. No aspon ze se shodneme na
            No aspon ze se shodneme na tom, ze maji jiny business model. A prave proto jsem psal ze nejde srovnavat Teslu a CEZ/PRE… Kazdy to stavi jinak, tak aby vyhovel svemu Business modelu.

            Tesle staci par nabijecek protoze tak umozni svym autum cestovani na dlouhe vzdalenosti, at uz k mori nebo napric republikou.

            Energeticke spolecnosti jde zase o zvyseni prodeju elektriny a tudiz to stavi (nebo by aspon podle me mela stavet) tak, aby co nejvice podporila prodeje elektromobilu, protoze ty pak zvedaji odbez elektriny ze site.

    1. Když vás zřejmě to
      Když vás zřejmě to rýpání opravdu baví, jak čtu tady ty komentáře… Rýpejte aspoň do věcí, o kterých něco víte…

      ČEZ má divizi čistých technologií? To je mi novina… Kterýpak divizní ředitel ji vede? A kolik má ta divize lidí?

      Pokud vím já, tak útvar, který má tohle na starosti, má 3 nebo 4 lidi.

      Zatímco pro Teslu je to celé primární business – bez superchargerů by se Tesly prodávaly dost těžko (ostatně i článek na to upozorňuje), tak primárním businessem ČEZu je něco jiného a je asi nasnadě, že se většina úsilí upíná tam a ne do výstavby dobíjecích stanic a nabízení dobíjení zadarmo…

      Čili zopakuji jednu ze svých předchozích připomínek – pořád je slyšet, že ČEZ to dělá blbě, všichni to jsou pitomci atd. Proč už se teda toho skvělého byznysu výstavby stovek dobíjecích stanic někdo neujme a nevypálí jim rybník? Kde jsou ty zástupy firem, které staví stanice ostošest? Proč střední brněnská soukromá firma už těch dobíječek nemá padesát? Co jí brání? Proč se do něčeho takového nepustíte vy sám, když o tom tolik víte?

      To, že někdo někde postavil nějaké stanice a provozuje je v nějakém režimu neznamená, že to je dlouhodobě udržitelné řešení (zejména nabíjení zdarma, kterým všichni argumentují), proberte se proboha… Někteří provozovatelé v zahraničí otevřeně přiznávají, že dlouhodobý model tam není, že se to postavilo třeba s dotací a že se teprve bude vymýšlet, jak to provozovat, aby to nebylo celé ztrátové…

      A vypálením rybníku nemyslím to, že tady Tesla postaví během pár let 2-3 superchargery… Tesla se postará primárně o svoje auta, svoje superchargery nestaví pro lidi, co jezdí Nissanem nebo Golfem…

      Nejde mi o to ČEZ obhajovat, ale když ono někoho takhle zpovzdálí kritizovat je tak snadné…

      1. Dobrá, nejde o divizi, ale
        Dobrá, nejde o divizi, ale o útvar, člověk zase nemusí znát organizační strukturu tak dopodrobna. Uznávám. Že má 3-4 lidi je smutné, protože z vlastní firmy vím, že i v tak malém počtu se dají dosáhnout velké věci. Tady zjevně někoho platí nevím za co. Výkony nevidět. Přepočteno na produktivitu ti 3-4 lidé mají výkon každý 10 nabíjecích stojanů za 3 roky. Setsakra málo. Když už to nedělám, tak o tom alespoň nekecám a nenasírám systémově lidi planými sliby.

        Do ČEZu rýpu proto, že o tom hlasitě všude kecá a dělá kulové. Píár je u nich na tak vysoké úrovni, že soudě podle něj jezdí celá ČR jen v elektromobilech. Pro neinformovaného člověka mimo ČR. Opak je pravdou.

        Proč se do toho v ČR nikdo nepustil je jednoduché. Chce to spoustu peněz a času. Tyto zdroje ČEZ jako výrobce a prodejce elektřiny má a obsazení trhu s nabíječkami by mu přineslo další zákazníky. Zatím to vrtá hůř než malý soukromník na Slovensku. Proto se do toho nepustím sám, mám svůj byznys a v něm ideu ševče drž se svého kopyta. I když používán denně elektromobil a elektrokolo, ovšem jako uživatel.

        Udržitelné řešení to je, ovšem musíte lidem ukázat, že má smysl elektromobil mít a dostanou se s ním i za humna díky rychlodobíječkám. Pak je mohu i paušálně zpoplatnit, což je to jediné, co ČEZ zatím udělal. I já mám jeho čip a platím 182,- Kč měsíčně, byť odeberu elektřiny často daleko méně než odpovídá této ceně, v některých měsících nic. Taky má ČEZ spoustu zákazníků a kdyby u každého z nich na dvorku zprovoznil jednu krabici s 5kolíkem 400V 32 nebo 16A na otvírání oním čipem, bylo by vymalováno. Proč třeba Pražská energetika je schopna jít za svým zákazníkem a stojan zbudovat i ve vzdálené Ostravě u Electroworldu? Proč má model plateb za čas strávený na nabíjecí stanici, aby lidi uvolnili místo dalším elektromobilistům? Proč má svůj showroom s podporou elektromobility a půjčovnou elektrokol? Proč zaplatila mapy vyhlídkových tras po Praze? Co podobného udělal ČEZ?

        Méně keců, více práce. To je recept pro ČEZ.

        1. nemam rad pausalni poplatky,
          nemam rad pausalni poplatky, at uz je to za mobil anebo za elektromobil 🙂
          My sice zatim cip CEZ nemame, ale pokud postavi nejake dobijecky na Morave tak si ho nejspis poridime. Staci kdyz jednou za 2 mesice u nich dobijeme 75kWh a mame to cenove jako bychom dobijeli doma. Ale system, ktery ma PRE se mi libi vic, ikdyz je taky velmi nespravedlivy, ale alespon uz se odviji od realneho dobijeni…

          1. Zdravím autora článku.
            Zdravím autora článku. Předpokládám, že cestou z Ezrazu ve Vysokých Tatrách jste nabíjeli Teslu až doma. Stejně jako cestou na něj až ve Starém Smokovci. Holt dojezd je dojezd. O tom žádná.

            My s městskými auty jsme na dobíječky de facto odkázaní. Protože jakmile jedeme kousek dál, už potřebujeme na cestu zpět dobít. A někdy i po městě, když zapomeneme dobít přes noc nebo je něco neplánovaného. Takže kromě čipu ČEZu mám i kartu PRE (ta nyní spinká, protože mají stojany v Ostravě-Zábřehu kousek od sebe a ČEZácký mám předplacený, kdežto u PRE bych musel platit za minuty strávené na nabíječce), kartu VŠB-TUO (testovací provoz nabíječky skupiny SAZE), PIN ke stojanům GreenWay pro pohyb na Slovensku a kartu Wien energies pro pohyb v Rakousku. Tam si budu muset do budoucna asi vyřídit i kartu Ella na nabíječku ve Stockerau a další, které plánují, a marně se snažím o kartu Verbund/Smartrics.

      2. ja myslel ze hlavnim
        ja myslel ze hlavnim businessem energeticke spolecnosti (zamerne nerikam CEZ, protoze tu jsou i jine) je vyrabet a prodavat elektrinu…

        Kdyz uvazim, ze kazdy prodany elektromobil zvysi spotrebu elektriny o ~4,4MWh za rok (20.000km x 220Wh/km), musim konstatovat, ze pouhych 10.000 elektromobilu by energeticke spolecnosti prineslo desitky milionu korun na zvysene spotrebe elektriny. Nikoli na dobijeni z nabijecek, ale na spotrebe elektriny jako takove…

        A to jsem strelil 10.000 jen tak na rozjezd. Skuste si predstavit, ze by na elektrinu jezdilo treba kazde pate auto, pak by to byly miliardy ve spotrebovane elektrine a usetrenem benzinu.

        Doufam, ze si tohle uvedomite Anonyme a pak to treba pretlumocite CEZu nebo jine podobne 🙂

        1. Ty desítky milionů korun
          Ty desítky milionů korun by nepokryly ani náklady na vybudování těch stojanů, dost možná dokonce ani náklady na jejich roční provoz a pronájmy pozemků. A 10000 elektromobilů tady není a ještě dlouho nebude. Aktuálně jsou jich maximálně stovky a většinu z nich si majitelé dobíjí ve svých garážích. Svým způsobem je aktuální aktivita ČEZu v oblasti EV vysoce nadstandardní.

                1. O tom žádná, ale dnes si
                  O tom žádná, ale dnes si elektromobily prostě kupují ti, co mají kde nabíjet. Nemusíme chodit daleko. Já mám už pár let dva skútry a u žádné stanice jsem v životě nedobíjel.

                2. Mám sice jen jednoho EV
                  Mám sice jen jednoho EV scootra a EV moped s dojezdem jen do 80km. Moc děkuji za veřejné nabíjení OSTRAVA NOVÁ KAROLÍNA, OSTRAVA SCHOPINK PARK a Také spoluobčanům, kteří mají na okraji pozemku HDS se zásuvkou 24hod non-stop-pump .
                  V práci máme nadšence, který tahá nákladním výtahem EV scootra každý den do bytu a parkuje na chodbě. Manželka z počátku protestovala ale zvykla si.
                  Je také Pár uživatelů, kteří provozují elektromobil bydlí v bytě Nemají garáž a dobíjejí jen v zaměstnání a na VNS.

                1. Věřím. Ale od toho všemi
                  Věřím. Ale od toho všemi zde kritizovaného ČEZu toho asi moc nebude.

                2. copak CEZ neni energeticka
                  copak CEZ neni energeticka spolecnost?

                3. Samozřejmě že je.
                  Ale

                  Samozřejmě že je.
                  Ale jsou to například i majitelé FVE s vysokými zelenými bonusy.

                4. máte pravdu, na rozvoji
                  máte pravdu, na rozvoji elektromobility nevydělá jedna energetická společnost, ale celá řada společností…

        2. Spotřebou elektřiny se na
          Spotřebou elektřiny se na výstavbu dobíjecích stanic nevydělá… Výnos takto prodané elektřiny musí samozřejmě pokrýt veškeré náklady (i elektřina se vyrábí a dodává s nějakými náklady) včetně nákladů na vybudování a provozování dobíječek. Takže to, že dobíječkami proteče elektřiny za miliony neznamená, že do dobíječek můžu investovat miliony.

          Vezměte to jinak – zkuste spočítat, kolik kWh by se muselo prodat na jedné rychlodobíjecí stanici, která stojí i s instalací 1,5 milionu korun tak, aby se investované peníze vrátily s nějakou rozumnou návratností třeba do 10-ti let. Zjistěte si, za kolik se elektřina nakupuje, jakou má obchodník na elektřině vlastně marži a jestli tedy marže na takto prodané elektřině navíc zaplatí investici do dobíječky, která způsobí, že se té elektřiny více prodá…

          Lidi mají často pocit, že na dobíjecích stanicích se prodá elektřina za 10 milionů korun, takže dobíječky můžou stát 10 milionů korun… To je samozřejmě mile naivní, nicméně špatná úvaha…

          1. precte si jeste jednou co
            precte si jeste jednou co jsem psal… elektrina na dobijecce se proda jen v malem… to hlavni protece vasim domacim jisticem… a na tom vydela kdo?

            Ale tak jo, uvaha… na nabijeci stanici se natoci 5% z celeho najezdu vozidla, tedy 220kWh za rok. Jelikoz je to rychlonabijecka tak ji budu prodavat treba za 7Kc/kWh misto beznych 5Kc.
            220*7 + 4180*5 = 22440 za jedno auto a rok.
            V CR je ted max 500 EV => 11.220.000Kc co daji lidi za elektrinu navic, kterou by jinak nekoupili…
            Pri zminovanych 10.000 EV => 224.400.000Kc za rok
            Kolik z toho skutecne skonci jako zisk v kapse energeticke spolecnosti? 5%? 10%? 30%?

          2. Nemyslíte, že 1,5 miliónu
            Nemyslíte, že 1,5 miliónu je trochu dost! To tam musí být ty slojany celý ze zlata, ne?

            Je to energetická společnost, která nemá problem s elelktřinou.
            Proč proboha kupovat a budouvat tak drahé nabíječky, proč?

            Bohatě stačí, Stojánek za „pár“ tisíc s 3-fázovou zásuvkou, nebo jednoduchou rychlonabíječku za maximálně 150tisíc.

            A potom samozřejmě nevybírat nesmyslná místa, která by se musela nesmyslně za milióny přebudovávat na parkoviště.
            Ano pak by to stálo 1,5 milionu, ale je to jen blobst toho kdo by to navrhoval.

            Nabíječka jde postavit u obchodu, u super/hyper/mega marketů, kteří by ještě i sami něco přispěli, nebo dalí místo bez nájmu atd.

            Rozhodně si myslím, že 1,5 milionu je nesmyslná částka, kterou se tu práve ČEZove a ostatní ohání, že to jinak nejde.

            A víte proč? Protože hledají proč to nejde udělat, místo hledání jak a kde to udělat.

            Zásadní rozdíl je vmyšlení lidí, když se toto nezmění, stále to nidko v ČR nevybuduje.

            Navíc by ČEZ jako státní firma s nadpoloviční většinou mohl postavit malý počet nabíječek pro zdraví nás všech jako občanů svého státu. Např. v každem krajském městě a uprostřed dálnice zdrama a né se hned kasta s tím, že postaví do 2 let 200 dobíječek, stači bohatě kdyby jich bylo asi 10. Což by mohlo být napřiklad 1,5 milionu, kdyby jedna v průměrně stála 150 tis.

            1. Hobite, až zvládnete
              Hobite, až zvládnete postavit obyčejný sloupek za pár tisíc s třífázovou zásuvkou a jednoduchou rychlonabíječku za maximálně 150 tisíc, tak jste bohatý člověk, protože podle kalkulací, které tady předvedli jiní máte do pár let vydělanou miliardu…
              Co je to jednoduchá rychlonabíječka? S jakým standardem? S oběma? Jakého výkonu?
              Tušíte, kolik taková věc stojí?
              Tušíte, kolik stojí zavést na místo elektřinu?
              Zkuste si nejdřív zjistit pár faktů, než začnete plácat kraviny…
              To, že se pár elektrikářských věcí na třífázovou zásuvku dá v Baumaxu pořídit za pár tisíc ještě neznamená, že se za stejný peníz dá vybudovat profesionální síť stanic po celé republice…
              My jsme fakt národ odborníků…

              1. Přesně tak.
                Asi jen málo

                Přesně tak.

                Asi jen málo ví o investiční výstavbě, a o takových pojmech jako je např. návrh investice (investiční záměr), studie proveditelnosti, projekt stavby, územní řízení, stavební povolení, realizace stavby, geodetické zaměření stavby, kolaudace stavby, věcné břemeno, požární bezpečnost stavby, bezpečnost veřejně dostupné energetické stavby, ochrana před účinky atmosférické elektřiny, investiční a provozní náklady, náklady na odstranění stavby, pravidelné revize a údržba, a spoustě dalších, které musí být splněny.

                1. Bububu … 🙂
                  Proč se

                  Bububu … 🙂
                  Proč se snažíte dělat strašáka pomocí pojmů, které s montáží malé dobíjecí stanice nesouvisí?

                2. Bububu …
                  Tak jsem zvědav

                  Bububu …

                  Tak jsem zvědav až je začnete montovat. Osobně se o ně budu zajímat, na základě jakých povolení je budete realizovat a provozovat.

                3. Naštěstí žijeme v
                  Naštěstí žijeme v právním státě, kde platí presumpce neviny, takže co není zakázáno je povoleno. Uveďte číslo zákona a paragrafu, který přikazuje abych na montáž malé nabíjecí stanice splňující normy, potřeboval některý z následujících úkonů kterými strašíte: „návrh investice (investiční záměr), studie proveditelnosti, projekt stavby, územní řízení, stavební povolení, geodetické zaměření stavby, věcné břemeno, požární bezpečnost stavby, bezpečnost veřejně dostupné energetické stavby, ochrana před účinky atmosférické elektřiny, náklady na odstranění stavby“.

                  Jestli se o mé nabíjecí stanice budete zajímat jako o možnou konkurenci Vašich projektů, pak se nebojte nehodlám být konkurentem nikoho a rád Vaše aktivity kolem tvorby nabíjecí infrastruktury podpořím a pomohu jak nejvíce budu umět. Nicméně doporučuji aby jste se místo strašení raději soustřeďil na co nejrychlejší realizaci a hledal cesty jak dobíjecí stanice realizovat místo dokazování proč to nejde.

    2. Síť rychlodobíjecích
      Síť rychlodobíjecích stanic GreenWay byla vystavěna ve spolupráci s Nissanem. Takže to není jenom o „soukromé firmě “ ale také o jisté spolupráci, kde výrobce udělal něco pro další prodej.
      Co se týče společnosti NetDataComm tak jednu rychlonabíjecí stanici (tu u BVV) vystavěl jeden z majitelů, protože je fanda. A druhou dostala jejich firma, protože zakoupili 3 Nissany Leaf a za to jim byla poskytnuta stanice zdarma (Co vím já, chtěli to již dávno zpoplatit, ale to stojí další velký finanční obnos). A když stanici zdarma dostanete tak si ji asi nenecháte ležet doma v garáži, jako to dělá nyní p. Marušinec, který ji slibuje na D1 u Humpolce. Takže to vypadá, že dřív než ČEZ vystaví síť rychlonabíječek soukromé osoby. A pro toho pána, co se ptal, proč to již nějáká firma nestaví ve velkém. Rádi bychom ale bohužel nejsou prostředky. Je to docela nákladná záležitost, ale být na tom jako ČEZ, již bych rychlonabíječek bylo v ČR minimálně jako na slovensku… Být to na mě.

      1. Být na tom jako ČEZ…to
        Být na tom jako ČEZ…to je úvaha… To, že je někdo velký a má tedy k dispozici dost peněz přeci neznamená, že je může utrácet ve velkém… Zrovna tohle si asi stát hlídá, protože chce dividendu, ne?
        Pokud by na budování a provoz dobíječek fungoval jasný business model, nedá ani malé firmě práci na to získat peníze, kvalitním business modelem přesvědčíte banky, které mají peněz dost, že nevědí co s nima, soukromé investory z domova i zahraničí atd.
        Tohle není o tom, že někdo sedí na balíku peněz a je blbej a neschopnej a ostatní kvůli tomu trpí. To je o tom, že pro budování a provoz dobíječek nějak extra přesvědčivej business model prostě není. Nebo si myslíte, že peníze na podobné projekty se ani ve formách velikosti ČEZ nemusí nějak obhájit? Že se po nich nechce nějaká návratnost?
        Ano, budování dobíjecích stanic je nákladná záležitost s nejistým výsledkem. Proto se do toho nikdo nehrne, ani velcí, ani malí…
        To je pořád, že ČEZ škodí rozvoji elektromobility. ČEZ sedí na jediném balíku peněz tady v republice? Ale notak…

          1. Nejsem… jenom mi to
            Nejsem… jenom mi to připomíná typickou debatu u piva v hospodě, kdy všichni ví, jak by to ostatní měli dělat a na pivním tácku spočítají, tak jsou ostatní blbí…
            jenom rekapituluji – řada z vás dokazuje, že síť stanic se dá Postavit rychle, výrazně levněji a dá se na tom super vydělat a hořekuje nad tím, že ČEZ takhle snadný prachy nechce…
            Tak se opakovaně ptám, proč se toho neujme někdo jinej a nevypálí jim rybník? Klidně by si to zasloužili…
            Spousta lidí tráví čas hledáním nových podnikatelských příležitostí, analyzuje se kdejaká hovadina, tak mě jenom překvapuje, že se toho ještě nikdo nechytil a nemá na tom založenej prosperující byznys, když je to tak jednoduchý, jak všichni píšou…
            ČEZ je moloch, možná je pro takový byznys nevhodný. Tudíž je to příležitost pro malé dynamické soukromé efektivní a jánevím co ještě firmy… míněno bez ironie… jen je nikde jaksi nevidím
            Mimochodem co brání Greenway, rozšířit svoji působnost i na ČR? Třeba by zrovna oni mohli vybudovat síť stanic dřív než ČEZ, když to tak super zvládli na Slovensku, ne? Proč už tady dávno stanice nestaví?

        1. To, že se do toho nikdo
          To, že se do toho nikdo nehrne není pravda. Investuji do sítě nabíjecích stanic navzdory tomu, že nemám vlastní elektřinu, kterou bych v ní prodával, takže na mojí investici vydělají hlavně energetické společnosti. Bližší informace zveřejním v krátké době.

  5. Nebylo by špatné vidět
    Nebylo by špatné vidět pod pokličku Tesly co se týče sítě Superchergrů a její ekonomiky pro Teslu. Pokud vím tak je dobíjení vždy zadarmo pro majitele Model S. Jak to bude v budoucnu, až se bude prodávat Model 3 a síť bude daleko větší? Pravda je že síť Suporchargerů je v podstatě soukromá reklamní síť jedné automobilky která je prospěšná hlavně pro rozhodnuté zákazníky, proto nikoho ani nenapadne že se jedná o „reklamu“.Jiné korporace si pronajímají reklamní prostor v TV na internetu a ve městech, kolem silnic a čím víc chtěj bít vidět tím víc platí. To je taky důvod proč je Tesla něco víc než jenom konkurent pro staré automobilky.

    1. Podle materiálů Tesly
      Podle materiálů Tesly stojí doživotní nabíjení vozu zdarma ve skutečnosti 2 tis. USD a je započítáno v ceně vozu.

      Že síť Superchargerů je reklama sama o sobě, o tom žádná. Sám jsem jí byl v Německu fascinován. Zvláště pak, když u stojanu zaparkovala i Tesla a majitel v průběhu dobíjení pulíroval skal auta a vytřepával koberečky. Pak si skočili na kafe do motorestu a nejen my jsme auto obdivovali. Než se nabilo, krátce jej majitel nám čumilům předvedl a mj. zmínil, že má za sebou genezi elektromobilů Peugeot Ion – Nissan Leaf – Tesla Model S. Jakmile se objevila novinka, dal k prodeji téměř za stejné peníze, za které je pořídil, svůj menší elektromobil a koupil si větší a modernější. Teď už prý předpokládá, že se nebude mít kam posunout :-). To jsme ale ještě nevěděli nic o Dual drive.

Napsat komentář