Studenti obhájili vítězství v soutěži World Solar Challenge

Ivo Hradil - 01 Listopad 2011

Jedenáctý ročník automobilů poháněných solární energií ovládli se svým vozem Challenger 2 studenti z týmu japonské univerzity Tokai. Mladí vědci svým vítězstvím navázali na úspěch z roku , kdy tuto trofej rovněž získali. vítězný tým Tokai

Vítězná radost týmu z Tokai univerzity
foto: u-tokai.ac.jp

Letošního vytrvalostního závodu solárních elektromobilů napříč se zúčastnilo 37 univerzitních týmů z 21 zemí. Na trati dlouhé téměř 3 000 km se solární vozy musely vyrovnat s pestrou škálou překážek, zahrnující volně žijící australská zvířata, velmi silný vítr a dokonce i rozsáhlý lesní požár.

Krátce po startu v severoaustralském městě Darwin se o vzrušení postaral týmu z Filipín, kterému explodovaly jeho . Naštěstí nebyl nikdo z týmu zraněn a i vůz mohl po instalaci náhradních baterií pokračovat ve své strastiplné cestě.

Prvním, kdo po pěti dnech protrhl cílovou pásku na jihu Austrálie ve městě Adelaide, byl solární vůz Challenger 2 univerzitního týmu Tokai. Výsledný čas se zastavil na hodnotě 32 hodin a 45 minut a průměrná rychlost vítězného vozu činila 91,54 km/h.

Nicméně letošní vítězství bylo velmi těsné, neboť druhým v pořadí byl vůz několikanásobného vítěze soutěže, týmu Nuon Solar z univerzity v Delftu, který se za vítězem zpozdil o něco málo přes hodinu.

„Letošní závod byl velmi drsný. Nejenže jsme se museli vyhýbat divokým zvířatům a lesnímu požáru, ale navíc nám jízdu značně znepříjemňoval boční vítr, který měl rychlost až 60 km/h,“ řekl Javier Sint Jago, řidič týmu Nuon Solar.

hořící buš při závodě World Solar Challengefoto: nuonsolarteam.nl

Pořadí týmů na prvních třech místech přesně odpovídá výsledkům z roku 2009, jelikož i pomyslnou bronzovou medaili získal stejně jako před dvěma lety solární univerzitního týmu z Michiganu. Pikantní příchuť letošního souboje ještě okořenil fakt, že právě japonští studenti v roce 2009 poprvé porazili svého holandského rivala, který kraloval této soutěži už od roku 2001.

Dva měsíce před závodem dokonce tým Nuon Solar sebevědomě prohlašoval, že letos hodlá opět získat titul pro sebe. Ke splnění svých plánů mu chyběla pouze jedna maličkost, a to být v cíli nejméně o 66 minut dříve. Šanci na reparát bude mít opět za dva roky.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Průměrná rychlost přes 90 km/hod !! To je tedy mazec, protože závod se jede po běžné silnici za otevřeného provozu.
Vozidla nespotřebovávají přímý sluneční svit, jedou na 5 kWh akumulátor. Na startu závodu je nabitý, pak se už dobíjí jen ze solárních článků. Jede se (závod probíhá) každý den od 8:00 do 17:00, pak se až do západu slunce dobíjí akumulátor a nocuje (převážně ve stanech).
Rekord závodu drží, ve článku též zmiňovaný, holandský tým z roku 2005 -- tehdy ujel celou trasu průměrnou rychlostí 103 km/h.
Jen ať mezi sebou soupeří dál -- tohle pro používání v běžném životě nebude, ale snad to pomůže posunout technický vývoj elektromobilu někam dál.


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-Salon